handdator

Visa fullständig version : Träna ben för bättre roundhouse!


identity
2005-05-23, 11:23
Tränar thaiboxing så mycket jag kan. Har mycket tunga, snabba sparkar.
Nu till frågan, jag har inga vidare benmuskler, det ena benat är mycket starkare eftersom jag lidit av en knäskada vid tidigare ålder. Om jag börjar pressa knäböj, utfall osv så ökar muskelaturen och benen blir tyngre. Kommer jag kunna utföra lika snabba sparkar om jag ökar styrkan markant i benen?

Ena benet är som sagt inte speciellt stabilt att stödja på om jag böjer det för mycket. Hur ska jag träna så att benen blir lika, eller bättre jämnhet? // ident *slap* :furious:

Piranha
2005-05-23, 11:37
Tränar thaiboxing så mycket jag kan. Har mycket tunga, snabba sparkar.
Nu till frågan, jag har inga vidare benmuskler, det ena benat är mycket starkare eftersom jag lidit av en knäskada vid tidigare ålder. Om jag börjar pressa knäböj, utfall osv så ökar muskelaturen och benen blir tyngre. Kommer jag kunna utföra lika snabba sparkar om jag ökar styrkan markant i benen?

Ena benet är som sagt inte speciellt stabilt att stödja på om jag böjer det för mycket. Hur ska jag träna så att benen blir lika, eller bättre jämnhet? // ident *slap* :furious:


Om din knäskada tillåter dig sparka så har du nog inte större problem med att köra benpark , hacklift benpress , sen såklart snabbheten försvinner om du lägger på dig mer och mer massa på benen, men jag tror risken fär överdrivet stor muskelmassa på benen är nog inte allt för stor om du tränar såpass myckete kamp .. så kör på med styrkan.

identity
2005-05-23, 11:47
Knäskadan är borta sedan ett par år tillbaks, men jag har inte lyckats få rätt på benet helt, det släpar. Men det hindrar inte att sparka pga av det, utan det är lika bra som andra benet, men det är inte perfekt att stöddja på... :S

Fatalist
2005-05-23, 12:05
Kolla på K1-killarna, de har garanterat inte fått sina fysiker utan styrketräning..!

leopoldi
2005-05-23, 12:11
. Kommer jag kunna utföra lika snabba sparkar om jag ökar styrkan markant i benen?
:

Detta borde ngn av dina tränare svara på, min instruktör i "kickboxing" säger alltid att jag har för stora benmuskler för att bli tillräckligt snabb. Aldrig fel att träna styrka speciell om du är svag på 1 ben men se till att inte bygga "för" mkt muskler.


"Hur ska jag träna så att benen blir lika, eller bättre jämnhet"

Styrkan i benen kommer jämna ut sig mig tiden. Men t.ex i bensparken kan du köra med 1 ben i taget istället för båda så inte det starkaste benet jobbar mer osv...

Grisen
2005-05-23, 12:25
Börja med att bara träna det ena benet så att du blir balanserad. Jag har olika starka ben och har väldiga problem med knäböj, så försök att inte göra det värre än vad det är.

palme
2005-05-23, 12:40
Det är inte storleken på benet som avgör om du sparkar fort eller inte...

Vill du bli starkare måste du styrketräna, tunga och få reps.

Griip
2005-05-23, 13:11
Kommer jag kunna utföra lika snabba sparkar om jag ökar styrkan markant i benen?



Absolut. Så länge du fortstätter med den vanliga träningen så är det inga problem alls. Större benmuskler gör att du kan ta bensparkar bra mycket bättre, kan få mer tyngd i en spark etc etc. Finns massvis med folk som har riktigt grova ben men endå sparkar snabbt som bara den(Mirko Filipovic som exempel, kanske dem biffigaste benen utav dem runt samma vikt, och samtidigt den som förmodligen sparkar snabbast i hela K1(ELler ja, när han tävlade i K1 dvs)).