handdator

Visa fullständig version : Hantelpress - hur roterar ni och varför?


Akilles
2005-05-23, 10:54
Hur roterar ni under era hantelpressar?
1. Handflator parallella med kroppen vid botten ---> A-form vid toppen
2. Handflator 90 grader mot kroppen vid botten ---> A-form vid toppen
3. Handflator 90 grader mot kroppen vid botten ---> samma läge vid toppen

Hur blir belastningen annorlunda för musklerna vid dessa olika sätt?

Arne Persson
2005-05-23, 11:00
Hur roterar ni under era hantelpressar?
1. Handflator parallella med kroppen vid botten ---> A-form vid toppen
2. Handflator 90 grader mot kroppen vid botten ---> A-form vid toppen
3. Handflator 90 grader mot kroppen vid botten ---> samma läge vid toppen

Hur blir belastningen annorlunda för musklerna vid dessa olika sätt?

3.

wintzell
2005-05-23, 11:03
Ingetdera, du borde lagt till en fyra, Handflator parallela med kroppen ---> 90 grader mor kroppen vid toppen.

Så kör jag, när man har handflatorna parallella med kroppen tycker jag att man kan gå mycket djupare och på så vis få mer stretch. Samtidigt som jag gillar mer att pressa hantlarna när armbågarna pekar utåt, det känns som jag får mer kraft då. Därför har jag de parallella vid bottenläget, vrider dem ganska snart på vägen upp för att dunka i ändarna mot varandra i toppläget.

Bite
2005-05-23, 11:05
Jag kör som i nr 3. Ser alltid till att föra ihop hantlarna något för att få en bättre kontraktion i bröstet. Känns viktigare än vinklar och det blir mer naturligt att hålla ut armbågarna från kroppen med hantlarna i rät vinkel mot kroppen, dvs som med stång.

ZLTN
2005-05-23, 11:08
Hur roterar ni under era hantelpressar?
1. Handflator parallella med kroppen vid botten ---> A-form vid toppen
2. Handflator 90 grader mot kroppen vid botten ---> A-form vid toppen
3. Handflator 90 grader mot kroppen vid botten ---> samma läge vid toppen

Hur blir belastningen annorlunda för musklerna vid dessa olika sätt?

3.

Honn
2005-05-23, 11:10
3.

tegel
2005-05-23, 11:20
1

Är "uppfostrad" med max-ot och där beskrivs övningen med den rotationen.

Jay-Z
2005-05-23, 11:37
3, men hatar hantelpress för axlarna.

Bite
2005-05-23, 11:41
Ja det är ju sant, menade trådskaparen hantelpress för bröst eller axlar? Jag förutsatte bröst i mitt svar.

Akilles
2005-05-23, 11:49
För bröst, menar jag. Ursäkta otydligheten.

Så kör jag, när man har handflatorna parallella med kroppen tycker jag att man kan gå mycket djupare och på så vis få mer stretch.

Varför vill du gå så djupt som möjligt? Om du går väldigt mycket djupare än att överarmen är i linje med bringan, så flyttar du största delen av spänningen och belastningen från bröst till biceps. Eller hur, Arne P?

Fatalist
2005-05-23, 12:04
3 såklart

Grisen
2005-05-23, 12:05
Nr. 3 för mig också!

der_rickard
2005-05-23, 12:08
Varför vill du gå så djupt som möjligt? Om du går väldigt mycket djupare än att överarmen är i linje med bringan, så flyttar du största delen av spänningen och belastningen från bröst till biceps. Eller hur, Arne P?
Biceps? Hur skulle det vara möjligt?

Akilles
2005-05-23, 12:29
Det känner du väl själv? När du ligger eller halvligger, och du sänker vikten så djupt att bröstet blir maximalt stretchat. Då blir det biceps som får jobba för att du ska orka få upp vikten igen. Spänningen i bröstet släpper till stor del när du går nedanför en viss punkt, då muskelfibrerna i bröst inte kan jobba så mycket för att hålla armen uppe om armen är alltför vertikal. Den höga vinkeln kopplar ur bröst. Istället får biceps arbeta för att höja vikten.

Om jag har fel, var så vänliga att förklara hur och varför.

Personligen har jag prövat metod 1, men jag kände då mer kontakt i axlarna än i bröstet.

bubbe
2005-05-23, 12:39
jag förstår nog inte riktigt hur ditt utförande ser ut, men om underarmen pekar utåt i bottenläget måste ju biceps statiskt hålla vikten. Själv har jag omöjligt att komma så långt ner. så länge överarmen dras bakåt och du måste hålla emot så får också bröstmusklerna jobba.

edit: 3. har aldrig tyckt någon snurr i toppen el likn har gjort annat än störa koncentrationen i övningen.

Nismo
2005-05-23, 12:41
Jag brukar köra varannat pass, 1 och 3. Ingen aning om det tar annorlunda.

der_rickard
2005-05-23, 12:50
Det känner du väl själv? När du ligger eller halvligger, och du sänker vikten så djupt att bröstet blir maximalt stretchat. Då blir det biceps som får jobba för att du ska orka få upp vikten igen. Spänningen i bröstet släpper till stor del när du går nedanför en viss punkt, då muskelfibrerna i bröst inte kan jobba så mycket för att hålla armen uppe om armen är alltför vertikal. Den höga vinkeln kopplar ur bröst. Istället får biceps arbeta för att höja vikten.

Om jag har fel, var så vänliga att förklara hur och varför.

Personligen har jag prövat metod 1, men jag kände då mer kontakt i axlarna än i bröstet.

I bottenläget kommer du att stretcha bröstet och ju längre ner du går ju längre väg jobbar bröstet excentriskt, dvs bromsar mot gravitationen som vill dra ner vikten. Detta gäller så länge du håller underarmarna rakt upp. Som du beskriver det så borde alltså en förkortad rörelselängd ge större överbelastning på bröstmuskulaturen? Visst, dina biceps kommer säkerligen att jobba statiskt för att inte underarmarna ska komma bort från kroppen, men jag tror att man jobbar hårdare statiskt med tex trapezius som drar ihop skulderbladen eller säg... magen?!
Brukar du få träningsvärk i biceps efter många set hantelpress?

30cm
2005-05-23, 12:58
Varför dunkar man hantlarna i varandra i toppläget? Det känns som att det belastar mer om man håller hantlarna långt ifrån varandra, ungefär som en bänkpress. Att dunka hantlarna i varandra känns mest som vila mellan repsen.

Nismo
2005-05-23, 13:02
Varför dunkar man hantlarna i varandra i toppläget? Det känns som att det belastar mer om man håller hantlarna långt ifrån varandra, ungefär som en bänkpress. Att dunka hantlarna i varandra känns mest som vila mellan repsen.

Japp. Och otroligt irriterande när någon nöt slår i så det dånar i hela gymet
:)

jwzrd
2005-05-23, 13:04
Det känner du väl själv? När du ligger eller halvligger, och du sänker vikten så djupt att bröstet blir maximalt stretchat. Då blir det biceps som får jobba för att du ska orka få upp vikten igen. Spänningen i bröstet släpper till stor del när du går nedanför en viss punkt, då muskelfibrerna i bröst inte kan jobba så mycket för att hålla armen uppe om armen är alltför vertikal. Den höga vinkeln kopplar ur bröst. Istället får biceps arbeta för att höja vikten.

Om jag har fel, var så vänliga att förklara hur och varför.

Personligen har jag prövat metod 1, men jag kände då mer kontakt i axlarna än i bröstet.

Du menar att du tror att mina biccor klarar att plötsligt ta hand om 46kg? Nog för att det stramar på framsidan av överarmen i det absoluta bottenläget; det finns fler muskler som passerar där. Dessutom kan det strama där utan att bröstet kopplas ur. Hur fasen skulle bröstet kopplas ur?!

EDIT: Kör naturligtvis #1. Allt annat känns farligt på tyngre vikter.

Klo
2005-05-23, 13:09
3.

Karl_alfred
2005-05-23, 13:14
Det känner du väl själv? När du ligger eller halvligger, och du sänker vikten så djupt att bröstet blir maximalt stretchat. Då blir det biceps som får jobba för att du ska orka få upp vikten igen. Spänningen i bröstet släpper till stor del när du går nedanför en viss punkt, då muskelfibrerna i bröst inte kan jobba så mycket för att hålla armen uppe om armen är alltför vertikal. Den höga vinkeln kopplar ur bröst. Istället får biceps arbeta för att höja vikten.

Om jag har fel, var så vänliga att förklara hur och varför.

Personligen har jag prövat metod 1, men jag kände då mer kontakt i axlarna än i bröstet.
Hur långt ned kan du gå egentligen? Måste vrida av axlarna om jag ska hamna i en vinkel så biceps tar över.