handdator

Visa fullständig version : Sötsug


Power
2005-05-23, 10:10
Nu har jag legat på kaloriminus i 9 veckor med ett resultat som jag hittills får vara nöjd med.
I helgen drabbades jag av ett helt idiotiskt sötsug. Jag käkade både det ena och det andra "icke-godiset" för att komma över känslan, men till slut höll jag på att bli helt tokig. Såååå.... det blev cykeln iväg till Vivo där jag köpte nästan ett halvt kilo smågodis som jag tryckte i mig.

Frågan då..... vad gör ni för att bli av med sötsuget?
Det måste finnas nåt sätt FÖRUTOM att käka godis. Man kan inte skyffla i sig ett halvt kilo morötter... tro mig... jag provade! Det hjälper inte!

King Grub
2005-05-23, 10:12
Se till att du inte får det. Ät välbalanserade måltider baserade på lågglykemiska kolhydrater jämnt utspridda över dagen med 3, högst 4, timmars mellanrum.

Power
2005-05-23, 10:18
Tycker jag gör det, äter regelbundet, och under söndagen, som till slut blev en katastrofdag, åt jag helt exemplariskt om jag får säga det själv... förutom godiset förstås.

Alcazara
2005-05-23, 11:15
Använder du dig av ätardagar?

Power
2005-05-23, 11:59
Om jag säger såhär...
På lördagar brukar jag vara mindre nogräknad vad jag stoppar i mig... inom rimliga gränser.
Är det middag hos en polare så äter jag, fast kanske bara tar lite mindre av den jättegoda men feta såsen. Så nog har jag mina "ätardagar".

tegel
2005-05-23, 12:07
Stoppa toapapper i munnen o tejpa igen med silvertejp... ;)
Na, men det kanske bara är att acceptera att man får ett släpp ibland, och inte kan hålla emot godissuget. Då åker det ner några hekto lösviktsgodis, so what, deffen är knappast kraschad för det, men din ångest efteråt gör kanske att du skärper till dig och blir mer motiverad i deffen...

Lizzie
2005-05-23, 12:26
Du kanske ligger på lite väl mycket kcal-minus? Tror jag det att kroppen blir sugen efter 9 veckors svält!! ;) Jag tycker du helt enkelt ska ha ätardagar då du släpper tanken på din deff och äter godis och annat som du varit sugen på i veckan -ät det och njut utan att få dåligt samvete. Man får ju inte ta sig själv på för stort allvar heller. Tänk att du har haft en lyckad deff och du äter sunt och tränar de andra dagarna så njut lite på lördagarna!!

Slappna av lite, deffen eller livet tar inte slut bara för en godisattack!

Alcazara
2005-05-23, 13:13
Precis, håller helt och hållet med Lizzie! Det var dit jag ville komma med ätardagar. En bra ätardag minskar även risken att hamna på en "platå".

...Det kan också vara så att du har ökat förbränningen ytterligare, och därför kräver kroppen mer. Om du då skulle äta mera, behöver det inte betyda att du skulle gå upp i fettvikt. Om du inte äter tillräckligt, utan minskar kcalintaget ständigt...så blir du ju såklart sötsugen.

Cola Light till maten är annars bra :)

Cinna
2005-05-23, 13:14
Man kan inte skyffla i sig ett halvt kilo morötter... tro mig... jag provade! Det hjälper inte!

:laugh: ... blir man desperat efter mat så blir man !!!

För att slippa sötsuget är det superviktigt att hålla måltiderna. Men visst, det räcker inte alltid. Ett knep som jag tar till när suget är som värst att hålla mig sysselsatt. Börja plocka, städa, ta en promenad, ring en vän, se testbild på tv:n ... vad som helst! Ofta släpper suget om man väntar tillräckligt länge, alt så blir det dags för nästa måltid. Blir blodsockret alldeles för lågt brukar jag testa med att äta en eller två frukter ... brukar oftast räcka :)

Pellefant
2005-05-23, 13:18
Vet inte om det hjäper dig, ibland tar jag en(1) chocklad-godisbit från lösvikten i affären(10-20gram) och en banan och äter tillsammans, hela bananen smakar som godis då.

WHITEFOLKS
2005-05-23, 13:26
Eller så skiter man i fixering runt smak :) jag märker att dieten blir lättast för mig när jag accepterar att maten är näring och äts för det ändamålet, tar mig några dagar sen så släpper alla krav på olika sorters mat. Om man går och kompromissar så visst, man får äta lite "gott" ibland, men man gör det också svårare för sig. (pratar om allt ur mitt eget perspektiv inte garanterat att det funkar så för alla.)

Power
2005-05-23, 13:40
Får väl ta och göra som Lizzie säger... "ät det och njut utan att få dåligt samvete". *popcorn*

Om inte annat så kan man ta en långpromenad i skogen efteråt om man vill stilla samvetet en aning.

WHITEFOLKS
2005-05-23, 13:49
Man tror på det man vill tro på :thumbup:

Lizzie
2005-05-23, 14:52
Man ska må bra, inte gå omkring och deffa i 9 veckor och sen ha dåligt samvete för en godisattack. BALANS är det du söker tror jag?!

Mental
2005-05-23, 16:28
Gå till gymmet och "straffa" dig genom att träna extra hårt, och sen cardio tills du har blodsmak, repitera tills du känner att du gjort bot för dina synder.

shit happends säger jag när jag torskar på sötsuget. världen gick inte under nu heller :)

Nils.R
2005-05-23, 16:38
Jag tycker att man får mkt mindre sötsug när man äter mer protein men det kanske bara är jag...
Någon som har synpunkter på det?

Tic Tac
2005-05-23, 19:30
Nej det har jag också märkt.

Zera
2005-05-23, 23:34
Sötsug har jag inte drabbats av än, men däremot av kebabsug! Ojojoj det är farligt det.

core
2005-05-24, 12:42
Banan sägs ju vara bra för att slippa sötsuget men...

Detsamma gäller mint, prova äta en mintkaramell eller något annar med mintsmak som kanske är sockerfritt.

Crom-tabletter skall också vara anti sötsug.

Lizzie
2005-05-24, 13:33
shit happends säger jag när jag torskar på sötsuget. världen gick inte under nu heller :)

'vad gör det om hundra år' brukar jag säga... ;)

Power
2005-05-24, 13:36
Banan sägs ju vara bra för att slippa sötsuget men...

Detsamma gäller mint, prova äta en mintkaramell eller något annar med mintsmak som kanske är sockerfritt.

Crom-tabletter skall också vara anti sötsug.


Krom? Låter som en tungmetall. Ska man verkligen stoppa i sig det??? :confused:

Tolkia
2005-05-24, 15:35
Bara om man har mer pengar än man behöver, och absolut vill lägga dem på kosttillskott, om du vill veta min åsikt.

adde
2005-05-24, 15:45
Förutsatt att du äter bra och med bra mellanrum så är det att hålla sig sysselsatt som är lösningen. Blir det för jobbigt gå en promenad. Att sitta framför TV:n och slappa och samtidigt vara sugen på nått sött är inte att rekommendera.

Hur åt du på lördagen? en ätardag kan ge mig lite extra sötsug dagen efter.

/adde

Lizzie
2005-05-24, 20:23
Krom? Låter som en tungmetall. Ska man verkligen stoppa i sig det??? :confused:

Krom behövs för kroppens insulinmetabolism (känslighet) så brist kan göra så sötsuget ökar. Detta är ovanligt, och sötsug brukar ju vara påföljd av dålig mathållning och inte krombrist. Detta är bara ett sätt som kosttillskott-tillverkarena ytterligare kan tjäna pengar på.

Power
2005-05-24, 21:40
Hur åt du på lördagen? en ätardag kan ge mig lite extra sötsug dagen efter.

/adde

Var på middag på kvällen hos ett par kompisar. Och som jag berättat innan så äter jag vad som bjuds. Denna gång blev det massor av varmrökt lax, stekt potatis i nån gräddfilsröra plus grönsaker som huvudrätt, och de vet att jag gillar fisk så de hade tagit fram extra mycket så det skulle räcka till alla. ;-)

Dessutom hade de givetvis en chokladask på bordet senare och då slank det väl ner en 5-6 bitar.

Under dagen var det både frukost, lunch och middag plus nåt "mellanmål". Om man kan kalla det en "ätardag" vet jag inte men jag var ganska mätt under hela dagen innan middag nummer 2.

Leon
2005-05-24, 21:48
Ni killar har det förhållandevis lätt, när vi tjejer har den "röda veckan" stoppas det snask i munnen konstant. Iallafall hos mig. :em:

Cinna
2005-05-24, 22:00
Var på middag på kvällen hos ett par kompisar. Och som jag berättat innan så äter jag vad som bjuds. Denna gång blev det massor av varmrökt lax, stekt potatis i nån gräddfilsröra plus grönsaker som huvudrätt, och de vet att jag gillar fisk så de hade tagit fram extra mycket så det skulle räcka till alla. ;-)

Dessutom hade de givetvis en chokladask på bordet senare och då slank det väl ner en 5-6 bitar.

Under dagen var det både frukost, lunch och middag plus nåt "mellanmål". Om man kan kalla det en "ätardag" vet jag inte men jag var ganska mätt under hela dagen innan middag nummer 2.

Det där var väl inte så farligt *rolleyes*

När jag har ätardag slinker det mesta ner, utan hämningar. Blir vanligtvis en del choklad, något wienerbröd, smågodis å massa vitt bröd ... dvs alla de här sakerna man går och längar efter under veckan *popcorn*

Mental
2005-05-24, 22:10
Det där var väl inte så farligt *rolleyes*

När jag har ätardag slinker det mesta ner, utan hämningar. Blir vanligtvis en del choklad, något wienerbröd, smågodis å massa vitt bröd ... dvs alla de här sakerna man går och längar efter under veckan *popcorn*

Pizza!
*cry* *grr27* *popcorn*

Cinna
2005-05-24, 22:13
Pizza!
*cry* *grr27* *popcorn*

Nä ... många saker som går före en pizza!

Har inte ätit pizza på över 8 år, minns knappt hur det smakar :D

Lizzie
2005-05-25, 08:49
Ni killar har det förhållandevis lätt, när vi tjejer har den "röda veckan" stoppas det snask i munnen konstant. Iallafall hos mig. :em:

Jag tror många tjejer tillåter sig äta godis då, alltså man har ju nåt att skylla på så slipper man få dåligt samvete?? Eller?? Jag har då aldrig känt något extra sug då, utan mer total obalans i allmännhet. Men det är säkert olika.

JLL
2005-05-25, 09:21
Man kan inte skyffla i sig ett halvt kilo morötter... tro mig... jag provade! Det hjälper inte!

Håller med, ibland går det inte att bli av med sötsuget genom att äta annan mat.

Jag har hittat lite olika saker som hjälper mig. Fun light med gelatin, blir som jello, extremt sött och käkar du lite sånt kommer du bli äcklad av tanken på mer sött. Ananas funkar också. Och choklad med 99% kakao (inte gott men det tar bort mitt sötsug, vet inte varför).

krilleh
2005-05-25, 13:21
OM jag blir sugen på nån dricka köper jag ganska ofta cola light :D sen om de e nåt ätbart ere lite svårare men jag brukar ta yoghurt och sånna grejjer! Visst ibland blire godis oxå

Sigurdsson
2005-05-25, 14:22
Russin samt casewnötter tycker jag är riktigt bra...

Tic Tac
2005-05-25, 15:22
Russin och nötter funkar visserligen, men är jag riktigt sugen kan jag ju inte begränsa mitt intag till rimliga mängder, så det blir en himla massa kcal ändå...

tomas e
2005-05-25, 17:27
dra i dig en protein-shake o sen kutar du en rejäl sträcka eller tränar ett pass.. efter det måste kroppen i vilket fall ha snabba kolhydrater så då kan du ju passa på att trycka i dig lite ahlgrens bilar eller nåt.. inte det bästa man kan käka efter träning, men inte så jävla dåligt heller..

Popeye
2005-05-25, 17:45
Äh vadå?
Är det så hemskt så finns det bara en sak att göra. Ät dig less på valfritt godis och återgå till deffen dagen efter med förnyad motivation.
Man sväller upp några kg med vätska men det försvinner på ett par dagar.

pekka
2005-06-05, 11:09
Krom tabletter har hjälpt mig och sambon. Man får ändå prova sig fram vilken tillverkare passar dig bäst. Vi kör på Livol kromtabletter från Life hälsokost. Faktiskt kul och gå förbi godishyllan och inte ens bli intresserad... :)