handdator

Visa fullständig version : Internetberoende...


blekfet2
2005-05-23, 08:26
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,649136,00.html

Hur många av er lider av internetmissbruk?
*rolleyes*




1.Sitter mer och mer tid vid datorn.
2.Helst utan förälder (tjejen funkar nog oxå).
3.Vill ha datorn på avskilt ställe.
4.Slår på datorn så fort man vaknar.
5.Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter.
6.Får sömnproblem.
7.Betygen blir sämre.
8.Blir arg när man ber barnet minska datortiden.


4 stämde in hyfsat på mig (1,3,4,8)
:thumbup:

Grahn
2005-05-23, 08:28
Eftersom punkt 4 inte stämmer in kan jag alltså inte vara datorberoende, lustigt påfund fö. Jag stänger ju aldrig av min dator. ;)

blekfet2
2005-05-23, 08:30
Eftersom punkt 4 inte stämmer in kan jag alltså inte vara datorberoende, lustigt påfund fö. Jag stänger ju aldrig av min dator. ;)


undrar vad det kan betyda då :D

Grahn
2005-05-23, 08:32
I nästa avslöjande artikelserie i AB avslöjas fler beroenden tex träningsberoende, TV beroende, musikberoende, shackberoende och sist men inte minst det förskräckligt utbredda sexberoendet i landet. *rolleyes*

Officer
2005-05-23, 08:36
Det är bara att erkänna. Förskräckligt många är dator/internetberoende idag. Jag t ex börjar kvida av olust när jag inte har tillgång till nätet några dagar då bolaget strular.

Grahn
2005-05-23, 08:37
Det är bara att erkänna. Förskräckligt många är dator/internetberoende idag. Jag t ex börjar kvida av olust när jag inte har tillgång till nätet några dagar då bolaget strular.

Tänkte mer på ordet porrberoende när jag såg ditt namn i tråden iofs...
:D

blekfet2
2005-05-23, 08:39
Det är bara att erkänna. Förskräckligt många är dator/internetberoende idag. Jag t ex börjar kvida av olust när jag inte har tillgång till nätet några dagar då bolaget strular.


du menar när Shitcity.com strular ;)

Jag håller faktiskt med dig, när jag var utan internet/datorn i samband med flytten till vår nya lägenhet så blev jag som en ny människa....jag blev lugnare å kunde då chilla med bruden lite mera... :D

Officer
2005-05-23, 08:39
Tänkte mer på ordet porrberoende när jag såg ditt namn i tråden iofs...
:D


Det stämmer också kan jag stolt meddela! Jag kände mig kränkt när jag tappade all min porrsamling när jag formaterade burken en gång, på den tiden då jag hade all "värdefull" data (obs gäller EJ windows :D ) på en partitition. Dessutom var jag ett tag ihop med Sydnee Steele *popcorn*

Grahn
2005-05-23, 08:42
AP ;)

FÖ tror jag min far är nyhetsberoende, får han inte se alla nyhetsprogram blir han hemskt upprörd. Huga vad mkt beroenden det finns!

Grisen
2005-05-23, 10:38
1.Sitter mer och mer tid vid datorn. Ja
2.Helst utan förälder (tjejen funkar nog oxå). Ja
3.Vill ha datorn på avskilt ställe. Ja
4.Slår på datorn så fort man vaknar. Nej
5.Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter. Nej
6.Får sömnproblem. Nej
7.Betygen blir sämre. Ja =)
8.Blir arg när man ber barnet minska datortiden. -

Prankie
2005-05-23, 10:53
1.Sitter mer och mer tid vid datorn.
Sitter ganska mycket vid datorn men det blir mindre och mindre jämfört med förut.
2.Helst utan förälder (tjejen funkar nog oxå).
Bor inte med föräldrar.
3.Vill ha datorn på avskilt ställe.
Har dator överallt. :)
4.Slår på datorn så fort man vaknar.
Slår aldrig av datorn.
5.Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter.
Stämmer inte.
6.Får sömnproblem.
Nej.
7.Betygen blir sämre.
Nej.
8.Blir arg när man ber barnet minska datortiden.
Har inte nån barn.

kroy
2005-05-23, 11:00
1.Sitter mer och mer tid vid datorn. Nej, det är helt blandat.
2.Helst utan förälder (tjejen funkar nog oxå). Såklart ensam.
3.Vill ha datorn på avskilt ställe. Yes, privacy
4.Slår på datorn så fort man vaknar. Nej, direkt när jag kommer hem, dock.. måste ju lyssna på musik ;)
5.Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter. Klart att man gör
6.Får sömnproblem. Nope
7.Betygen blir sämre. Jo, litegrann
8.Blir arg när man ber barnet minska datortiden. Njae, beror på vad man gör vid datorn, sitter man bara och lökar så fattar man ju, annars gillar jag inte att sitta vid datorn mycket.

s_himself
2005-05-23, 11:06
1.Sitter mer och mer tid vid datorn. snarare mindre och mindre
2.Helst utan förälder (tjejen funkar nog oxå). Jamen, jag bor själv i en 1:a och är singel. Har jag någon val?
3.Vill ha datorn på avskilt ställe. Står i mitt "allrum" vardagsrum/sovrum/datorrum dvs.
4.Slår på datorn så fort man vaknar.nope, men så fort jag kommer hem på lunchen :)
5.Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter. sitter som sagt knappt vid datorn längre
6.Får sömnproblem. haha jag har inga problem med att sova och har aldrig haft ;)
7.Betygen blir sämre. vadå betyd.. jag jobbar
8.Blir arg när man ber barnet minska datortiden.Ja jävlar när jag säger åt mig själv att inte sitta vid datorn längre.. grrrrr *grr27*

Dipshit
2005-05-23, 11:39
jag tror jag är dator/internetberoende ja..

MEN, bara på vintern.. o lite höst/vår också..
på sommaren kan jag vara helt utan!
men alltid lika nervöst inför varje sommar att se om jag är beroende eller ej.. :(

Tigerkotten
2005-05-23, 13:13
1.Sitter mer och mer tid vid datorn.
2.Helst utan förälder (tjejen funkar nog oxå).
3.Vill ha datorn på avskilt ställe.
4.Slår på datorn så fort man vaknar.
5.Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter.
6.Får sömnproblem.
7.Betygen blir sämre.
8.Blir arg när man ber barnet minska datortiden.

Svarar på hur jag VAR, har lagt av allt online spelande nu.
1. Ja utan tvekan kunde sitta vid datorn 24h + om nödvändigt då.
2. Japps, slipper man höra gnäll.
3. Har i mitt rum
4. Ja
5. Fester gick på när sådant skedde
6. Sömnproblem? Jag somnade bra, men jag kunde sova 3-4h ibland för hinna spela mera
7. Japps grymt mycket sämre, slutade med att jag hoppade av tillslut.
8. Mamsen gnällde, och jag lackade ur fort då.

Mitt dator beroende började med "krig" på irc genom ta kanaler, och då var det bäst när så lite folk som möjligt var online, sedan började det med online spelande via starcraft och ju mera spelande ju bättre blev man.
Sedan blev det online spel i mmorpg spelet Daoc, och där också ju mera man spelar ju bättre blev sin gubbe. Var också ledare i guildet (clanen) jag hade, och då krävdes mera tid för olika saker med.

Har dock kommit ifrån allt spelande nu, har inga problem som helst att vara ifrån. Vi som spelade hade fasta tider vi körde. 19-23 sön-tors, fast såklart man spelade mera med andra på andra tider. Men dom tiderna var vi 8st som körde alltid och blev bättre ihop osv. Det är mitt största misstag i livet att jag började spela, det har fuckat upp saker rejält. Men är på rätt väg nu iaf.

mela
2005-05-23, 14:32
1.Sitter mer och mer tid vid datorn.
Har man inget annat för sig så why not? Datorn kommer inte i första hand
2.Helst utan förälder (tjejen funkar nog oxå).
Tråkigt att sitta två vid datorn.. bättre att gör annat isf
3.Vill ha datorn på avskilt ställe.
Har ju egen dator på rummet, så det är sant ;D
4.Slår på datorn så fort man vaknar.
Den är alltid på :/ mitt element dammit
5.Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter.
Jo jag tränar ju :P går i skolan.. är med pojkvännen. festar ibland.. äter mat
6.Får sömnproblem.
har jag alltid haft...
7.Betygen blir sämre.
8.Blir arg när man ber barnet minska datortiden.
jag är yngst i huset ?

ölobrännvin
2005-05-23, 16:27
Mitt största problem med datorn är att jag sitter här istället för att diska, städa, osv men nu ska jag slita mej, hejdå !

mela
2005-05-23, 16:27
Mitt största problem med datorn är att jag sitter här istället för att diska, städa, osv men nu ska jag slita mej, hejdå !

Ah.. därför bor man hemma :thumbup:

illuminaughty
2005-05-23, 17:47
Vetifan om man kan sitta mer vid datorn än vad jag gör, så punkt 1 går bort.
Punkt 2, tja, tjejen sitter bakom ryggen på mig vid sin dator så jag vet inte riktigt vad jag ska svara där.
Punkt 4 stämmer nästan, men jag går på muggen före det att jag sätter på datorn.

Kebab-Arne
2005-05-23, 17:51
Beronde av internet? Jorå, men jag kan leva utan det (ifs borde jag inte kunna det om jag är beronde...) och har inte ökat min internetdos senaste året.

blekfet2
2005-05-23, 19:06
Ok till nästan fråga då:

Är ni beroende av MIG? :laugh: