handdator

Visa fullständig version : Mitt matupplägg, behöver era åsikter!


Tic Tac
2005-05-22, 23:19
Skulle vilja ha åsikter om hur mitt matupplägg ser ut!

Grundfakta: tjej, 26 år, 1,65 lång, väger ca 56 kg. Vill bygga lite mer muskler, men kanske (iaf just nu) ffa gå ner lite i fett.

Träning: 2 ggr vecka styrketräning, 1 ggr jympa (F&S, intensiv), 1 ggr jogging (ca 5-7 km). Går även promenader 45-60 min (ibland morgon, ibland kväll) 5-6 dagar i veckan.

En typisk dag:

Frukost: Gröt på 1,25 dl havregryn, 2 msk krossade linfrön, lite lågkalorisylt och ca 1,5 dl minimjölk. 1 kokt ägg + 1 äpple.

Mellanmål efter träning: 1 banan, ett stort glas minimjölk.

Lunch: 1 burk tonfisk, 1 portion (enl förpackning) pasta, tomat, lite bönor, pesto.

Mellanmål: ½ burk Kesella med kanel, en frukt eller 1-2 råa morötter.

Kvällsmål 1: 3 mackor (t ex Axa Balansbröd Youghurt) med ett tunt lager Becel och kalkon, gurka + 1 äpple eller päron.

Kvällsmål 2: Musli + naturell lättyoughurt (tja, en tallrik ungefär...) :confused:

Sedan är jag ju choklad-addicted dessvärre... Försöker hålla mig till någon enstaka bit mörk choklad under vardagarna, för att sedan köpa en rejäl godispåse en dag under helgen.

Jag var relativt nöjd med min vikt förra året, gick av någon anledning upp nåt kilo i höstas och har inte lyckats bli av med det....

Vad tycker ni att jag ska göra??? Jättetacksam för hjälp!

Tulork
2005-05-23, 08:18
Skulle vilja ha åsikter om hur mitt matupplägg ser ut!

Grundfakta: tjej, 26 år, 1,65 lång, väger ca 56 kg. Vill bygga lite mer muskler, men kanske (iaf just nu) ffa gå ner lite i fett.

Träning: 2 ggr vecka styrketräning, 1 ggr jympa (F&S, intensiv), 1 ggr jogging (ca 5-7 km). Går även promenader 45-60 min (ibland morgon, ibland kväll) 5-6 dagar i veckan.

En typisk dag:

Frukost: Gröt på 1,25 dl havregryn, 2 msk krossade linfrön, lite lågkalorisylt och ca 1,5 dl minimjölk. 1 kokt ägg + 1 äpple.

Mellanmål efter träning: 1 banan, ett stort glas minimjölk.

Lunch: 1 burk tonfisk, 1 portion (enl förpackning) pasta, tomat, lite bönor, pesto.

Mellanmål: ½ burk Kesella med kanel, en frukt eller 1-2 råa morötter.

Kvällsmål 1: 3 mackor (t ex Axa Balansbröd Youghurt) med ett tunt lager Becel och kalkon, gurka + 1 äpple eller päron.

Kvällsmål 2: Musli + naturell lättyoughurt (tja, en tallrik ungefär...) :confused:

Sedan är jag ju choklad-addicted dessvärre... Försöker hålla mig till någon enstaka bit mörk choklad under vardagarna, för att sedan köpa en rejäl godispåse en dag under helgen.

Jag var relativt nöjd med min vikt förra året, gick av någon anledning upp nåt kilo i höstas och har inte lyckats bli av med det....

Vad tycker ni att jag ska göra??? Jättetacksam för hjälp!

Tycker det ser relativt bra ut. Dcok så ser jag inte så mycket "kött", kan det vara så att du är vegitarian?

I alla fall, fick inte riktigt kläm på det du sa med att du vill gå ner i fettvikt, eller vill du gå upp i muskler först eller vad menar du? Jag rekomenderar dig att antingen gå ner, eller bygga muskler. Att göra både och samtidigt är oerhört svårt och tar lång tid. Så bestäm dig för t ex (rekomenderar jag) att bygga muskler under en period sen gå deffa bort fettet som tänker. Tänk på att ha ett bra protein intag (2-2.5gram protein per kilo kroppsvikt)

Lycka till!

Tic Tac
2005-05-23, 10:19
Nej jag är inte vegetarian. Hade ju både tonfisk och kalkon i mitt exempel* :)

Jo jag vet att det är VÄLDIGT svårt att både bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt, det var därför jag försökte få fram att just nu är det kanske att gå ner som är viktigast för mig, men det framgick kanske inte så tydligt.

Tack för dina åsikter Tulork!

Fler???

Lizzie
2005-05-23, 12:15
'Kvällsmål 1' hade jag bytt ut till en lagat mål som tex lite råris/fullkornspasta och en kycklingfilé med mycket grönsaker till.

Sen tycker väl jag inte du behöver gå ner i vikt speciellt mycket - kanske bara fila till lite? Satsa på styrkan först, så kan du träna kondition mycket till sommaren.

Vi verkar ha ganska lika kroppsvikt. Du va 165 å vägde 56 kg, jag är 168 å väger 57 kg och jag är 25 år.

Lycka till!

robb.eR
2005-05-24, 12:19
Det du skall tänka på när du deffar är att hålla ett rellativt högt intag av kolhydrater i början av dagen, med ett lågt GI. För att sedan mot eftermiddagen då träning och sängen nalkas skära ner och helt ta bort kolhydraterna.
Pratade med en leg.dietist om just detta, ett mycket bra alternativ till kvällsmaten är att ta en drink Fuel Plex, det är en fullgod ersättare av ett mål mat. Den enda i hela Twinlab serien.

Som sagt, mycket kolhydrater i början av dagen, där efter trappa ner något, och sedan slutet av dagen ta bort nästan helt eller helt. Så blir du lättast av med oönskat fett.

King Grub
2005-05-24, 12:22
För att sedan mot eftermiddagen då träning och sängen nalkas skära ner och helt ta bort kolhydraterna.

Vadå ta bort kolhydrater vid träning? *screwy*

Jay-Z
2005-05-24, 12:27
Pratade med en leg.dietist om just detta, ett mycket bra alternativ till kvällsmaten är att ta en drink Fuel Plex, det är en fullgod ersättare av ett mål mat. Den enda i hela Twinlab serien.


Kolhydraterna i Fuel Plex är av den ruggigt snabba sorten maltodextrin. Hur kan detta vara en fullgod ersättare till ett mål mat?

WHITEFOLKS
2005-05-24, 12:40
Robb.er verkar gilla twinlabs sortiment, det är tydligt :)

Tic Tac
2005-05-24, 12:51
Men om man tränar på förmiddagen då?

z_bumbi
2005-05-24, 12:56
Men om man tränar på förmiddagen då?

Om du sprider ut maten jämt över dagen så spelar det ingen större roll om du tränar på förmiddagen eller kvällen.
Att helt undvika kolhydrater efter ett visst klockslag är mest en metod att få ner mängden kalorier totalt under dagen för folk med övervikt* och bortser man från det minskade kaloriintaget så är skillnaden för någon som inte tänker tävlingsdeffa nog högst marginell.

*Får man inte äta kolhdyrater så äter de flesta mindre.