handdator

Visa fullständig version : Många av er som kör rotatorcuff?


manlix
2005-05-22, 22:19
Är det många utav er som kör rotatorcuff? Jag har kört det ganska länge men tycker inte det ger någonting. Jag får den där överansträngda känslan i utsidan av överarmen. Lite brinnande/svidande om ni är med på vad jag menar. Kan det vara rätt?

Så här kör jag övningarna.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Subscapularis/CBInternalRotation.gif
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Infraspinatus/DBExternalRotation.gif

Man and Machine
2005-05-22, 22:27
Jag kör den som en annan variant av dem två du visar. Får samma känning som jag får på de flesta övningar. Från början körde jag den för någon sa att den va bra. Idag kör jag den för den är rätt skön och den håller igång utvecklingen på baksida axel.

Vad menar du med att du kört den ganska länge och att den inte ger nåt? Några veckor? Månader? År?

Jag skulle iaf påstå att det inte är en övning som du ökar i varje månad eller så. Har inte ökat speciellt många kilon på de år jag kört den.

manlix
2005-05-22, 22:34
Har kört den i ungefär ett år.

Utåtrotationen kör jag med en tvåkilos hantel. Och har gjort sen första gången. Inåtrotationen med 10kg i hissen. Har nog inte ökat något på den heller. Inte kört på samma hiss hela tiden och vikten är lite olika i olika hissar.

jakke
2005-05-22, 22:39
Alltså jag kör dessa övningar för att förebygga axelont(har haft det förr). Ser det inte som någon övning där jag ens försöker öka.

obesogen
2005-05-22, 22:56
Kör den med terraband :thumbup: Bilateralt ståendes eller sittandes med maximalt protraherade skulderblad och armbågarna låsta mot kroppen, fungerar utmärkt. Bra övning för folk med hållningsproblematik.

Erik__
2005-05-22, 23:22
Jag kör massa rotorcuff pga av rekomendation av sjukgymnast, slagit sönder båda axlarna några ggr =/ senast v14

illuminaughty
2005-05-22, 23:48
Jag pajade axeln lindrigt förra året och började köra stående rotatorcuffar för att rehabilitera den. Funkade alldeles utmärkt, och precis som nån skrev tidigare så är det inget jag ens försöker öka i vikt med.

abjorn
2005-05-23, 07:13
typ 2 ggr i veckan efter morgonförbränningen. Har haft problem med axlarna och kör det för att förebygga nya skador.

JoelR
2005-05-23, 13:01
Samma som Jakke, för att slippa axelont.

Popeye
2005-05-23, 16:19
Det är ju en övning man kör i förebyggande syfte för att minska skaderisken. Inte för att bli grov...

Kebab-Arne
2005-05-23, 17:46
Det är ju en övning man kör i förebyggande syfte för att minska skaderisken. Inte för att bli grov...

Vilket vissa gör... kör den för att bli grov alltså. Vad det leder till kan jag bara spekulera i men förmodligen inte så bra...

Sve
2005-05-23, 18:01
Vilket vissa gör... kör den för att bli grov alltså. Vad det leder till kan jag bara spekulera i men förmodligen inte så bra...

allt över 5kg är för tungt.

Kebab-Arne
2005-05-23, 18:04
allt över 5kg är för tungt.

Men vad leder det till om man kör för tungt? :)

Axelskador antar jag men om nån vet mer specifikt...

z_bumbi
2005-05-23, 18:08
allt över 5kg är för tungt.

Nja. Allt under 10 reps är lågt i alla fall men klarar man av att köra med 15*5 kg med bra teknik och inte till failure så är det inget fel. Det svåra är att behålla tekniken när man kör lite tyngre.

Sve
2005-05-23, 18:12
Men vad leder det till om man kör för tungt? :)

Axelskador antar jag men om nån vet mer specifikt...

Som jag förstått vill man inte att dom musklerna ska öka för mkt i volym.

The authors of the book "The
7-Minute Rotator Cuff Solution" believe you shouldn't
continue to increase the level of resistance on this
exercise as you get stronger. They recommend that no
more than 20 lbs. be used regardless of strength
levels.

Hewalo
2005-05-23, 18:32
Alltså jag kör dessa övningar för att förebygga axelont(har haft det förr). Ser det inte som någon övning där jag ens försöker öka.



SAMMA HÄR *slap*

manlix
2005-05-23, 19:27
Hmm, okej. Har aldrig haft problem med axlarna. Förutom när de fått rejäla smällar i judon. :) Men det har fixat sig snabbt. Kanske bara för att jag kör rotatorcuff?

Men känns det på utsidan av överarmen för er också? Det är ju inte de musklerna som arbetar. Eller?

På vilket sätt rekommenderar ni att köra rotatorcuff? Finns det något sätt som är "bäst"?

Popeye
2005-05-23, 19:38
Min favorit är cable med stöd under armbågen.

Jonny_88
2005-05-23, 19:54
Jag kör det för att inte bli skadad, var skadad tidigare.

Kör övningarna där man ligger på en bänk med en hantel...