handdator

Visa fullständig version : Förvara grönt te i termos?


Bjorne
2005-05-22, 21:15
Tja!


Undra hur väl det går att förvara redan uppvärmt grönt te under 5-6 timmar? Blir det beskt? Förstörs antioxidanterna? etc etc

EDIT: Var inte riktigt meningen att lägga den under träning's delen, kan en mod flytta till Kost & Näring?

aliquis
2005-05-22, 21:16
te som bara står smakar ju sämre, eller om det blir uppvärmt, men i termos har jag då inte märkt någon försämring av smaken. Hur det är med antioxidanterna vet jag inte, drick hur som helst, te är gott :D

Doctor Snuggles
2005-05-22, 21:23
Du har väl inte i påsen/bladen i 5-6 timmar heller? Då blir det garanterat odrickbart. :D
Annars är det ingen skillnad, och tror inte antioxidanterna försvinner.

Bjorne
2005-05-22, 22:13
Du har väl inte i påsen/bladen i 5-6 timmar heller? Då blir det garanterat odrickbart. :D
Annars är det ingen skillnad, och tror inte antioxidanterna försvinner.Hehe, självklart inte. Gjort misstaget att ha i bladen i 2+ minuter, flertal gånger, å jag vet hur beskt det blir då, 5 timmar, herre jävlar :p

Tycker faktiskt att te't smakar lika fint även om det är ljumet, men tänkte då att kanske något förstörs ifall det får stå för länge, även om det är i en termos...

aliquis
2005-05-22, 22:15
Står det en dag utan att vara i termos blir det ju brunt istället för klart, men det händer ju inte i termos..

Avesta
2005-05-22, 23:03
tänk att något så kulturellt blir bodybuilding näring. Te är gott, har druckit det i 19 år och varje dag. Har aldrig smakat beskt, spelar inget roll hur många timmar det har stått...smakar det verkligen beskt? :D

Doctor Snuggles
2005-05-23, 00:01
Hehe, självklart inte. Gjort misstaget att ha i bladen i 2+ minuter, flertal gånger, å jag vet hur beskt det blir då, 5 timmar, herre jävlar :p

Tycker faktiskt att te't smakar lika fint även om det är ljumet, men tänkte då att kanske något förstörs ifall det får stå för länge, även om det är i en termos...

Japp, genmeicha (grönte med rostade risfrön, brukar finnas på sushi restauranger) säljs faktiskt som iste i japan (och andra länder med japanska "influenser"), osockrat. Det är lite skumt första gången man dricker, men fan vad bra det släcker törsten då. :)