handdator

Visa fullständig version : Grönt the och förbränningsökning

hammer95
2005-05-22, 21:00
Hur mycket ökar grönt the förbränningen med?

King Grub
2005-05-22, 21:06
Grönt te stimulerar termogenesis i bruna fettceller genom samverkan mellan katechinpolyfenoler och koffein tillsammans med frisatt noradrenalin, en verkan som överskrider koffeinets egna termogena effekt.

3 koppar grönt te om dagen, där var och en av kopparna innehåller 50 mg koffein och 90 mg epigallocatechingallat ökar 24-timmarsenergiförbrukningen med 4%.

Ref:

Am J Clin Nutr. 1999 Dec;70(6):1040-5.
Int J Obes Relat Metab Disord. 2000 Feb;24(2):252-8.

Zakath
2005-05-22, 21:11
Grönt te stimulerar termogenesis i bruna fettceller genom samverkan mellan katechinpolyfenoler och koffein tillsammans med frisatt noradrenalin, en verkan som överskrider koffeinets egna termogena effekt.

3 koppar grönt te om dagen, där var och en av kopparna innehåller 50 mg koffein och 90 mg epigallocatechingallat ökar 24-timmarsenergiförbrukningen med 4%.

Ref:

Går det verkligen att säga så då den stimulerar termogenesis i bruna fettceller som de flesta människor har ytterst få av, förutom t.ex bebisar och eskimåer :) Eller är de 4% beräknade utifrån "normmänniskan"?

King Grub
2005-05-22, 21:14
Ja, normalmänniskan. Forskarna har inte tryckt i spädbarn koffein.

"We report here that a green tea extract stimulates brown adipose tissue thermogenesis to an extent which is much greater than can be attributed to its caffeine content per se"

Int J Obes Relat Metab Disord. 2000 Feb;24(2):252-8. Green tea and thermogenesis: interactions between catechin-polyphenols, caffeine and sympathetic activity.

"Relative to placebo, treatment with the green tea extract resulted in a significant increase in 24-h EE (4%)"

King Grub
2005-05-22, 21:18
"Due to the high thermogenic capacity (500 W/kg) even very small quantities such as those found in adult man can significantly influence heat production. As little as 50 g BAT could make a contribution of 10-15% to energy turnover in man."

Infusionstherapie. 1989 Dec;16(6):282-4.

"At present it is clearly established that unlike other large mammals, brown adipose in man and primates is retained throughout the whole postnatal othogenesis."

Usp Fiziol Nauk. 2002 Apr-Jun;33(2):17-29.

mangemani
2005-05-22, 21:19
kan nån förklara vart jag kan köpa grönt the(helst nån från s-vall då)?
jag har kollat runt i dom flesta butiker här i s-valls trakten nu(willys,ica osv)men inget resultat.
har dock inte besökt hälsokost butiken nere i stan ännu,kan dom ha där tro?

WHITEFOLKS
2005-05-22, 21:21
Jag köper mitt gröna te i en "asiatisk" affär, är nog det billigaste och bästa alternativet.

mangemani
2005-05-22, 21:22
lite ont om sådana butiker här i s-valls skulle jag tro=/

Zakath
2005-05-22, 21:28
Ja, normalmänniskan. Forskarna har inte tryckt i spädbarn koffein.

Tack för ett välmotiverat svar :)
Jag tänkt mer att dem kanske studerat just bruna fettceller och isolerat dem, därför undrade jag.
Hoppas du inte blev irriterad.

King Grub
2005-05-22, 21:31
Nix, här var det unga, friska män som undersöktes.

"The physical characteristics of the 10 men participating in this study were as follows: age, 25 ± 1 y; height, 177 ± 3 cm; weight, 78.7 ± 4.3 kg; body mass index (BMI; in kg/m2), 25.1 ± 1.2; percentage body fat, 18.2 ± 1.8%; and FFM, 63.8 ± 2.5 kg."

Och:

"The study was approved by the Ethical Committee for Human Experimentation of the University of Geneva and was conducted in accordance with its rules and regulations."

Så du kan sova lugnt.

Zakath
2005-05-22, 21:35

"The physical characteristics of the 10 men participating in this study were as follows: age, 25 ± 1 y; height, 177 ± 3 cm; weight, 78.7 ± 4.3 kg; body mass index (BMI; in kg/m2), 25.1 ± 1.2; percentage body fat, 18.2 ± 1.8%; and FFM, 63.8 ± 2.5 kg."

Och:

"The study was approved by the Ethical Committee for Human Experimentation of the University of Geneva and was conducted in accordance with its rules and regulations."

Så du kan sova lugnt.

*kissass*

hammer95
2005-05-23, 05:24

Ref:

Brunt fett omger ger ryggraden och när det aktiveras så ökar termogenesen, på så sätt bränns "vanligt" fett, stämmer detta?
Hur mycket kaffe behövs för 50 mg koffein?

Sverker
2005-05-23, 05:31

Undrar hur man får ihop en grupp på 10 personer som är fysiskt så lika varandra. Urvalet måste vara från 10 000 pers, på något stort universitet :D

King Grub
2005-05-23, 06:24
Hur mycket kaffe behövs för 50 mg koffein?

Mindre än en normal kopp.

Nu var det inte koffeinet ensamt som hade den effekten, utan koffeinet tillsammans med polyfenolerna i grönt te.

hammer95
2005-05-23, 07:57

Nu var det inte koffeinet ensamt som hade den effekten, utan koffeinet tillsammans med polyfenolerna i grönt te.

Tack! Polyfenolerna främjar antioxidanten EGCG har jag hört. Kommer ej ihåg vad EGCG är för slags antioxidant...

EDIT: Hittade lite info: LESTER A. MITSCHER | fil. dr, framstående professor i kemi vid
university of kansas
Det har visat sig att grönt te innehåller den starkaste av alla kända antioxidanter. Upptäckten gjordes av Lester A. Mitscher, fil. dr vid University of Kansas, där han är Distinguished Professor, på institutionen för läkemedelskemi och före detta ordförande på institutionen. Dr Mitscher upptäckte i några studier att antioxidanten EGCG, en substans i grönt te, neutraliserade fria radikaler över 100 gånger mer effektivt än C-vitamin och 25 gånger bättre än E-vitamin. Fria radikaler anses orsaka cellskador som utlöser vissa sjukdomar, särskilt cancer. När doktor Mitscher testade grönt, svart och oolong-te för antioxidanter såg han att grönt te hade de överlägset högsta nivåerna av aktivt EGCG, och han tror att det beror på att det har skördats vid exakt rätt tidpunkt och sedan ångats direkt. Doktor Mitscher innehar både en fil. kand. och en doktorsgrad från Wayne-universitetet i Detroit. Förutom sitt arbete inom den akademiska världen, har doktor Mitscher innehaft forskar- och konsultuppdrag hos framstående farmaceutiska företag. Många av hans publikationer handlar om läkemedelskemi, antibiotisk syntes och okonventionell medicin. Han har skrivit ett stort antal vetenskapliga artiklar och var nyligen med och skrev boken The Green Tea Book - China's Fountain of Youth.

der_rickard
2005-05-23, 10:00

Finns 50mg koffein i en kopp te då? Eller måste man "komplettera" polyfenolerna i te med extra koffein?

King Grub
2005-05-23, 10:08
En kopp grönt te med temängd motsvarande en normal tepåse ger ungefär 30 mg koffein.

hammer95
2005-05-24, 07:07
Igår så skulle jag prova på grönt the tre gånger om dagen tillsammans med kaffe (kaffe två gånger av tre). Visste att det höjer termogenesen, men detta var helt oerhört varmt. Jag svettades oerhört mycket hela natten(brukar sova minst 8 timmar) sov bara 6 timmar pga. svettning.
Bieffekt av grönt the tillsammans med kaffe?

William
2005-05-24, 07:50
Igår så skulle jag prova på grönt the tre gånger om dagen tillsammans med kaffe (kaffe två gånger av tre). Visste att det höjer termogenesen, men detta var helt oerhört varmt. Jag svettades oerhört mycket hela natten(brukar sova minst 8 timmar) sov bara 6 timmar pga. svettning.
Bieffekt av grönt the tillsammans med kaffe?

Snarare den eftersökta effekten.

Mängderna koffein som använts i humanstudien är relativt låga jämfört med mängden som förekommer i kaffe.

Det är fullt troligt att en större mängd koffein ger en kraftigare termogen effekt tillsammans med EGCGt i teet.

/W

hammer95
2005-05-24, 13:25
Snarare den eftersökta effekten.

Mängderna koffein som använts i humanstudien är relativt låga jämfört med mängden som förekommer i kaffe.

Det är fullt troligt att en större mängd koffein ger en kraftigare termogen effekt tillsammans med EGCGt i teet.

/W

Jag råkade illa ut efter att laborerat med grönt the och kaffe. Kunde inte gå i skolan idag pga. illamående, oro och att jag fick lite sömn pga. insomningssvårigheter.
Jag har aldrig varit med om något liknande, efter klockan 10.00 idag var jag helt kass, men nu känner jag mig mycket bättre och ska ut på en intervallrunda i skogen :) .
Kan man vid förstora intag av koffein tillsammans med grönt the få dessa bieffekter enligt följande text;

Det finns ett antal produkter på marknaden som är framtagna för att öka värmebildningen och ämnesomsättningen i kroppen och därmed förhoppningsvis fettförbränningen. De kallas termogena produkter eller ”thermogenics” och innehåller en blandning av olika ämnen. De fungerar ibland ganska bra, men de är sällan eller aldrig optimala i sin sammansättning.

Ibland innehåller produkterna ämnen som motverkar varandra snarare än samverkar. Vissa ämnen ger biverkningar, och i enstaka vissa fall klassas de t o m som dopingsmedel. Även om produkterna inte ”käkar upp” musklerna, motverkar de en ökning av muskelmassan. De leder ofta till ”blodsockerras” 1-2 timmer efter intaget vilket begränsar deras användbarhet. Många användare klagar på, skakningar, insomningssvårigheter och ibland t o m oro i kroppen och ångest. Andra klagar på att de går upp i vikt efter avslutat ”kur”, Sist, men inte minst, finns problemet att effekten på fettförbränningen avtar efter ett par dagars användning.

Detta har jag hittat på Internet och texten är defekt pga. att den är hämtad ifrån kostillskottsbutik på Internet.
Jag undrar om man kan bland koffein tillsammans med grönt the och få dessa bieffekter, som texten tar upp?
Det är ju säkert ingen fara med kaffe och grön the tillsammans, men om man tar för mycket koffein får man nog lite bieffekter av det...

King Grub
2005-05-24, 13:26
Kan man vid förstora intag av koffein tillsammans med grönt the få dessa bieffekter enligt följande text.

Ja, det kan man. Man kan t o m dö av tillräckligt stor dos koffein. ;)

hammer95
2005-05-24, 13:33

Jag vet att det låter hypokondriskt, men det stämmer det jag skriver att jag varit med om och det är faktiskt lite chockerande för mig.
Någon annan som varit med om detta?

King Grub
2005-05-24, 13:35
Jag tror dig, absolut, och det är inget konstigt, särskilt om man inte är van. Koffein är kraftigt centralstimulerande vid högre doser, och är det något man märker negativa effekter av bör man säkert inte hålla på och experimentera.

William
2005-05-24, 13:38
h95: Visst är det möjligt men frågan är vad som menas med för hög dos i sammanhangen.

Koffein tolereras väl av de flesta men om man är ovan är det inte så förvånande med biverkningar du beskriver. Sen finns det ju individer som är väldigt känsliga och knappt kan dricka kaffe efter kl 14 utan att få sömnproblem.

Angående grönt te så finns det studier som testat väldigt höga doser EGCG, upp till 800 mg/ i upp till en månad som tolererats väl av försökspersonerna i studien. Dock så testades inte kombinatinen EGCG/koffein där om jag inte minns fel.

Det som jag har hört från en del som tagit koffein/EGCG på tom mage är att illamående kan infinna sig efter ett tag. Oftast har det dock varit övergående. I Asien där man dricker runt 2 liter te om dagen får man i sig runt 2 g katechiner/ dag så det kanske handlar om att vänja sig.

Sänk mängden och testa dig fram.

hammer95
2005-05-24, 13:40
Jag tror dig, absolut, och det är inget konstigt. Koffein är kraftigt centralstimulerande vid högre doser, och är det något man märker negativa effekter av bör man säkert inte hålla på och experimentera.

Förstörde detta min träning som jag la ner i måndags(proteinsyntesen i krass??)

Jag ska nog hoppa över grönt the och kaffe och inte minst lägga av att laborera med det.

King Grub
2005-05-24, 13:42
Förstörde detta min träning som jag la ner i måndags(proteinsyntesen i krass??)

Nej.

Och vad är en dag?

hammer95
2005-05-24, 13:44
h95: Visst är det möjligt men frågan är vad som menas med för hög dos i sammanhangen.

Koffein tolereras väl av de flesta men om man är ovan är det inte så förvånande med biverkningar du beskriver. Sen finns det ju individer som är väldigt känsliga och knappt kan dricka kaffe efter kl 14 utan att få sömnproblem.

Angående grönt te så finns det studier som testat väldigt höga doser EGCG, upp till 800 mg/ i upp till en månad som tolererats väl av försökspersonerna i studien. Dock så testades inte kombinatinen EGCG/koffein där om jag inte minns fel.

Det som jag har hört från en del som tagit koffein/EGCG på tom mage är att illamående kan infinna sig efter ett tag. Oftast har det dock varit övergående. I Asien där man dricker runt 2 liter te om dagen får man i sig runt 2 g katechiner/ dag så det kanske handlar om att vänja sig.

Sänk mängden och testa dig fram.

Jag brukar aldrig dricka kaffe mer än ibland på morgonen innan morgonpromenaden ska gås. Antagligen var det bara så att jag är ovan vid koffein och därav dessa effekter. .

hammer95
2005-05-24, 13:45
Nej.

Och vad är en dag?

Tack Grub! En gång är ingen gång, som man brukar säga. ;)

aliquis
2005-05-24, 16:23
Ibland innehåller produkterna ämnen som motverkar varandra snarare än samverkar. Vissa ämnen ger biverkningar, och i enstaka vissa fall klassas de t o m som dopingsmedel. Även om produkterna inte ”käkar upp” musklerna, motverkar de en ökning av muskelmassan. De leder ofta till ”blodsockerras” 1-2 timmer efter intaget vilket begränsar deras användbarhet. Många användare klagar på, skakningar, insomningssvårigheter och ibland t o m oro i kroppen och ångest. Andra klagar på att de går upp i vikt efter avslutat ”kur”, Sist, men inte minst, finns problemet att effekten på fettförbränningen avtar efter ett par dagars användning.
Det är väl sant att de motverkar en ökning av muskelmassan, eftersom det är (spelar det någon roll om det är nor-? eller vad det heter?) adrenalin som skickas ut. Det både stressar väl kroppen och "släpper på reserverna", och sålänge du inte tränar är det väl motsatt effekt du vill ha.
Insomningssvårigheter är ju inte så konstigt...
Att man går upp i vikt efteråt är väl inte heller så konstigt, iaf inte om man äter lika mycket, ämnet höjde ju förbränningen och slutar man då med den extra höjningen men fortsätter äta lika mycket så tja...
Och ja, kroppen vänjer sig ju, iaf med koffeinet, antagligen med "allt" på tillräckligt lång sikt.
Har en bekant som lyckades få hjärtstillestånd (sades det iaf.. vem vet, han lever/levde :D) efter att ha spetsat kålan en aning. (lösviktskoffein från labasco)

The Draf
2005-05-26, 11:46
Jag har funderat på kreatin vs kaffe. Är det koffeinet som är vätskedrivande eller är någon annan substans i kaffet? Som jag har förståt det så vill man inte äta vätskedrivande när man käkar kreatin.
Sen undrar jag lite om beroende faktorn, tycker ni det är värt att stoppa i sig en massa kaffe och te för att öka förbränningen med MAX 4%? Det blir bara 100 Kcal extra om man har en grundförbränning på 2500 Kcal, det är inte mkt extra kardio. Sen blir det en jävla kamp att lägga ner kaffe och te drickandet för att kunna käka kreatin när man ska bygga igen.

WHITEFOLKS
2005-05-26, 12:36
De 4% är ju "direkt" sammankopplade med koffeinet, dvs de bränner de 4% extra. Något som är svårare att räkna med är att fu kanske orkar köra lite längre, lite hårdare osv.

slowpoke
2005-05-26, 23:44
Känns som om jag missat något nu :(

Fungerar inte kreatin när man tar koffein till morgonpromenaderna?

Tacksam för svar!

WHITEFOLKS
2005-05-26, 23:56
Jodå det lär funka ändå, något minskat upptag EVENTUELLT men sammanlagt lär effekten bli plus iaf.

slowpoke
2005-05-27, 00:10
Jodå det lär funka ändå, något minskat upptag EVENTUELLT men sammanlagt lär effekten bli plus iaf.

OK, tack, undrade mest eftersom jag inte har märkt ett dugg av mitt kreatin monohydrat som jag tar direkt innan träning med L-Glutamin och direkt efter träning i min postworkout drink med malto/protein :(

King Grub
2005-05-27, 07:15
Känns som om jag missat något nu :(

Fungerar inte kreatin när man tar koffein till morgonpromenaderna?

Tacksam för svar!

Det är väl inte världens bästa idé, särskilt inte under eventuell laddning.

J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7. Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading.

"This study aimed to compare the effects of oral creatine (Cr) supplementation with creatine supplementation in combination with caffeine (Cr+C) on muscle phosphocreatine (PCr) level and performance in healthy male volunteers (n = 9). Before and after 6 days of placebo, Cr (0.5 g x kg-1 x day-1), or Cr (0.5 g x kg-1 x day-1) + C (5 mg x kg-1 x day-1) supplementation, 31P-nuclear magnetic resonance spectroscopy of the gastrocnemius muscle and a maximal intermittent exercise fatigue test of the knee extensors on an isokinetic dynamometer were performed. The exercise consisted of three consecutive maximal isometric contractions and three interval series of 90, 80, and 50 maximal voluntary contractions performed with a rest interval of 2 min between the series. Muscle ATP concentration remained constant over the three experimental conditions. Cr and Cr+C increased (P < 0.05) muscle PCr concentration by 4-6%. Dynamic torque production, however, was increased by 10-23% (P < 0.05) by Cr but was not changed by Cr+C. Torque improvement during Cr was most prominent immediately after the 2-min rest between the exercise bouts. The data show that Cr supplementation elevates muscle PCr concentration and markedly improves performance during intense intermittent exercise. This ergogenic effect, however, is completely eliminated by caffeine intake."

slowpoke
2005-05-27, 09:34
Det är väl inte världens bästa idé, särskilt inte under eventuell laddning.

J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7. Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading.

"This study aimed to compare the effects of oral creatine (Cr) supplementation with creatine supplementation in combination with caffeine (Cr+C) on muscle phosphocreatine (PCr) level and performance in healthy male volunteers (n = 9). Before and after 6 days of placebo, Cr (0.5 g x kg-1 x day-1), or Cr (0.5 g x kg-1 x day-1) + C (5 mg x kg-1 x day-1) supplementation, 31P-nuclear magnetic resonance spectroscopy of the gastrocnemius muscle and a maximal intermittent exercise fatigue test of the knee extensors on an isokinetic dynamometer were performed. The exercise consisted of three consecutive maximal isometric contractions and three interval series of 90, 80, and 50 maximal voluntary contractions performed with a rest interval of 2 min between the series. Muscle ATP concentration remained constant over the three experimental conditions. Cr and Cr+C increased (P < 0.05) muscle PCr concentration by 4-6%. Dynamic torque production, however, was increased by 10-23% (P < 0.05) by Cr but was not changed by Cr+C. Torque improvement during Cr was most prominent immediately after the 2-min rest between the exercise bouts. The data show that Cr supplementation elevates muscle PCr concentration and markedly improves performance during intense intermittent exercise. This ergogenic effect, however, is completely eliminated by caffeine intake."

Tack! Är det bara att lägga av med koffeinet omdelbart som gäller? Bara under träningsdagar eller totalt? Märker knappt något av båda preparaten så ändå så :(

Chandler
2005-05-27, 09:47

Ref:

Har du något motsvarande för kaffe?

Tigerkotten
2005-05-27, 10:25
off topic, fett ökar ju fett förbränningen. Så jag undrar kan det vara bra att kanske ta något sådant tillsammans med koffein på morgonen?

Vet att det är bäst att undvika fett för man lägger på sig det lättare eller något sådant på morgonen. Men tänkte om man tar "nyttigt" fett (rapsolja,olivoja,omega 3) tillsammans med koffeinet och sedan går ut på en promenad kan det göra så man förbränner ännu bättre den om man bara tar koffein?

Eller är det bäst att undvika det och bara ta koffeinet?

z_bumbi
2005-05-27, 11:05
Tillför du fett så bränner kroppen det istället för att ta enegin från depåerna i kroppen så jag skulle säga att man nog bör strunta i det innan morgonpromenaden.

Fultjack
2005-06-08, 17:41
Har du något motsvarande för kaffe?

bump, nån som sitter på siffror för kaffe? eller koffeintabletter möjligtvis

King Grub
2005-06-08, 18:17
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/1/40

Fultjack
2005-06-08, 18:25
du är en klippa :thumbup:

Chandler
2005-06-09, 05:55
Bra bumpat och tack för länken! :thumbup:

Något tungläst dock.

King Grub
2005-06-09, 06:04
Orkar du inte läsa hela räcker det väl att scrolla ner till Energy expenditure-rubriken?

Eller t o m bara klicka på diagrammet?

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/1/40/F4