handdator

Visa fullständig version : Behöver råd angående viktminskning!


ruggugglan
2005-05-22, 16:40
Tjena killar/tjejer. Han som behöver råd är 20 fyllda och är 190 lång och väger uppskattningsvis 100+ . Har varit aktiv som sjutton förrut, men efter ett
längre uppehåll helt hamnat på slö sidan.

Vill börja träna och äta rätt igen, saknar den där känslan när man knäppte på sig jeansen och inte kände magen "buffla" över. Jag har prövat att "köra igång" igen men tröttnat efter ett par dagar eftersom jag rivstartat med samma super stenhårda tränings schema jag körde innan jag slutade.

Har prövat allt från "atkins" till den andra metoden. Allt e skit rent ut sagt. Enda som funkar är träning och någolunda kost medvetenhet.

Kan ju börja med mitt tränings upplägg:

1. Försöker att gå te jobbet varje morgon, tar ca 30-40 minuter

2. Tänkte försöka köra styrka 2 ggr i veckan samt cardio 2 ggr i veckan, för lite?

3. Ska försöka ta mig ut och röra på mig istället för att sitta och spela data spel :P. Mycket beror nog på att jag rör mig för lite overall, datorn tar mkt dötid.

Har ni några tips på styrke övningar osv?


(gud orkar ni läsa allt detta?)

Vad beträffar mat schemat så fick jag följande "förslag" av en väldigt tränings medveten polare. Han beskrev det hela som viktigt att man intog föda var 3e timme för att bibehålla kroppens egna förbränning. Så fick detta:

Mål 1. havregryns gröt+ frukt+kaffe
Mål2. protein shake+frukt
mål3. 200g protein från fett snåla produkter(kassler,lövbiff, kyckling, torsk mm)
100g kolhydrat från bra produkter, och sen massor av grönt.
mål3 kesella+frukt
mål4 (efter träningen) ungefär samma som lunchen
mål5 keso ev en frukt till
mål6 (denna orkar jag aldrig) proteinshake


Asså i mina ögon/öron är detta ofantligt mycket mat. Äter aldrig så här mkt, därför känns det så konstigt att äta det när man ska gå ner i vikt?

Kan även tillägga att jag är kock till yrket. Så det blir provsmakningar hit och dit, men inget jag kan förhindra, försöker spotta ut i den mån det går.

Tack för ni som orkar läsa och är oehört tacksam för era råd och funderingar.



MVH // den store

WHITEFOLKS
2005-05-22, 19:51
Att starta med 2 dagar styrketräning och 2 dagar cardio i veckan låter bra, man vill inte dra igång med för mycket på en gång så kroppen totaldör :) Sen kan du ju givetvis slänga in lite promenader och sånt. Z_bumbi har bra nybörjarscheman i best of delen av forumet ifall du behöver inspiration.

ang maten:

drick gärna ett glas mjölk eller annan proteinkälla till frukosten. Ser lite proteinsnålt ut.

Mål 2 Skulle givetvis vara bättre om du åt någon mat istället för proteindrycken. Behöver inte vara något avancerat, grovt bröd med keso på funkar kalas. Om du inte har tid/möjlighet så är ditt alternativ helt OK.

Mål 3 Antar att du menar 200g/100g protein/kolhydratkälla. Ser bra ut.

Mål 4 Kesella och frukt, skulle funka bra även för mål 2.

Mål 5 kan ev. Vara lite högre GI på kolhydraterna men är inte jätteviktigt, sprid gärna ut det till flera små måltider efter träningen.

Mål 6, samma som mål 4.

Mål 7, Du behöver lite långsamma kolhydrater/fett till för att det ska komma till sin rätta. Kanske en näve nötter skulle funka fint.


I allmänhet ser det ut att vara för lite bra fetter, det borde du kolla närmare på. Läs gärna King Grubs deffguide som är klistrad, den är mycket bra.

ruggugglan
2005-05-22, 19:58
hej och tack för ditt svar!

har tänk på det angående mål 2. Jobbar ju i köket som sagt och vill bara ha något lätt tillgängligt och svepa i sig, utan krångel me keso och tjafs :)

Tänkte på det du sa angående bra fetter. har 2 burkar Omega-3 hemma som ja kan börja knapra igen. Gjorde det förrut när ja tränade och kan lätt slänga i mig 3 kapslar om dagen (enligt burkens rekommendationer).

Har du några synpunkter på hur jag kan lägga upp mitt träningsschema?

WHITEFOLKS
2005-05-22, 20:22
Om jag skulle köra 2 dagar i veckan skulle jag nog köra 2 helkroppspass i veckan och ta de så långt i från varandra som möjligt (t.ex måndag och torsdag). För passets uppbyggnad får du hittade övningar som funkar för ditt gym och din smak :) BÖRJA med många repetitioner / set och hyfsat lätta vikter för att komma in i övningarna så kan du höja vikterna efter ett par veckor sen när du fått in rörelsemönster och liknande.'

edit: 2 såklart inte 3 :P