handdator

Visa fullständig version : Andningsmoment, viktigt?


geforce
2005-05-22, 14:22
Hallå.

vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men när jag kör i bänk/böj/mark å ska göra ca 5-6 reps, då håller jag alltid andan tills jag gjort alla. När jag ska göra tex 6 reps i bänken å andas ut efter första repet så klarar ja typ inte fortsätta.

Till frågorna, är det här bra eller dåligt? hur mycket påverkar detta? kan jag fortsätta hålla andan när jag kör, för ja trivs ju så bra med det.

Fettecke
2005-05-22, 14:25
andas du inte får inte musklerna syre efter ett tag, vilket gör att dom inte orkar lyfta de du håller i

kör lite lättare vikt och få in ett andningsmönster...
jag försöker andas in när vikten är i det negativa momentet av lyftet, samt andas ut när jag pressar... ibland går de bra, ibland inte... men jag andas iaf :D

emmzan
2005-05-22, 14:25
Hallå.

vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men när jag kör i bänk/böj/mark å ska göra ca 5-6 reps, då håller jag alltid andan tills jag gjort alla. När jag ska göra tex 6 reps i bänken å andas ut efter första repet så klarar ja typ inte fortsätta.

Till frågorna, är det här bra eller dåligt? hur mycket påverkar detta? kan jag fortsätta hålla andan när jag kör, för ja trivs ju så bra med det.

Självklart påverkar det - för du lär ju inte kunna hålla andan hur länge som helst om du vill göra lite fler reps?!
Du ska inte andas ut efter första repset, utan snarare i slutet av första, sen tar du ett lika snyggt andetag igen och upprepar..

Popeye
2005-05-22, 14:26
Du kör inte med så tunga vikter då eller?
Efter 2-3reps så skulle jag svimma...
Förmodligen kommer du att få omarbeta din andningsteknik rätt så totalt framöver.

geforce
2005-05-22, 14:27
men alltså det går inte så för mig.. När jag kör i bänken 127.5 x 6. Skulle ja andas ut efter första så skulle jag orkat göra max 1 rep till. Dvs då hamnar jag bara på 127,5 x 2 medan det andra gav mig 127,5 x 6

geforce
2005-05-22, 14:29
popeye. Jag kör tungt ja. Å nej ja svimmar inte, däremot i lutande bänkpress så känner jag av syrebrist å det svartnar för ögonen. Men det händer bara i den övningen

emmzan
2005-05-22, 14:30
popeye. Jag kör tungt ja. Å nej ja svimmar inte, däremot i lutande bänkpress så känner jag av syrebrist å det svartnar för ögonen. Men det händer bara i den övningen

Börjar det svartna för ögonen när du kör tung bänk tycker jag nog att du ska lära dig andas, annars kommer det hända något (typ tappa-stång-olycka) förr eller senare *tro*

Hur fort kör du repsen då om du klarar hålla andan hela vägen?

geforce
2005-05-22, 14:34
emmzan: hur fort? tja så fort ja får upp vikten åker den ner igen. men ja ska börja andas bättre. Tror det kommer gå bättre sen när jag fått in "tekniken".

emmzan
2005-05-22, 14:35
Tror det kommer gå bättre sen när jag fått in "tekniken".

Det tror jag med.

Fatalist
2005-05-22, 14:38
Jag brukar andas in, hålla andan i den negativa fasen, andas ut och explodera upp i den positiva. Sen tar jag ett djupt andetag och gör om

geforce
2005-05-22, 14:39
okej tack för alla snabba svar.

Popeye
2005-05-22, 14:40
Sedär, du lyfter ju på riktigt bra där. :thumbup:
DU lär ju ha rätt grym syreupptagningsförmåga som klarar såpass tunga lyft med såpass många reps utan att andas.
Det hindrar dock inte att du förmodligen kommer att kunna bli ännu bättre med en annan andningsteknik.

Fettecke
2005-05-22, 14:41
hehe, kan ju dra en paralell mellan att inte andas och att hyperventilera...
gjorde det förut då jag va peppad till max under ett bänkpass... lyfte stången och började hyperventilera utan att tänka på det... vilket ledde till att jag tappde stången på bröstet och kved en stund...