handdator

Visa fullständig version : Stukad fot eller annat jävulskap?


Max
2005-05-22, 13:36
I morse var jag ute och sprang för första gången på mycket mycket länge. Jag tog det vansinnigt lungt och var knappt andfådd. Efter ett tag började det göra ont i ena foten och jag slutade springa och gick hem.

Jag stretchade, åt frukost och tänkte att foten skulle repa sig inom ett par timmar. Efter frukosten skulle jag resa mig upp och det kändes som nån stack en kniv i foten. Den ömmar inte när man tar på den och röra den i luften gör inte ont, men så fort jag lägger belastning på den gör det förbaskat ont. Vad göra, läkare? Nån som har nån aning om vad det kan vara? Just nu haltar jag enormt mycket, skulle verkligen behöva ett par kryckor för att ta mig fram.

obesogen
2005-05-22, 13:46
I morse var jag ute och sprang för första gången på mycket mycket länge. Jag tog det vansinnigt lungt och var knappt andfådd. Efter ett tag började det göra ont i ena foten och jag slutade springa och gick hem.

Jag stretchade, åt frukost och tänkte att foten skulle repa sig inom ett par timmar. Efter frukosten skulle jag resa mig upp och det kändes som nån stack en kniv i foten. Den ömmar inte när man tar på den och röra den i luften gör inte ont, men så fort jag lägger belastning på den gör det förbaskat ont. Vad göra, läkare? Nån som har nån aning om vad det kan vara? Just nu haltar jag enormt mycket, skulle verkligen behöva ett par kryckor för att ta mig fram.

Feed us more! Var exakt har du ont på foten? Låter suspekt att du skulle ha stukat den om du inte trampat snett. Och då gör det ont när du rör den också, tro mig ;)

Max
2005-05-22, 14:04
Det gör bara ont när jag rör på den / stödjer mig på den, dock inte utan blastning. Det sticker till / smärtar rejält ovanför hälen "inne" i foten när jag försöker gå normalt, just nu släpar jag mig fram med en benet och drar det andra efter.

obesogen
2005-05-22, 20:00
Låter som något med talucruralleden. När du springer blir det stor kompressionskraft på leden mellan underben/fot. Men Jag är dock ingen expert på fötter. Hoppas någon annan vet vad det skulle kunna vara.

daja
2005-05-23, 08:43
du märker om du stukar foten, så det kan du utesluta.
om det va första löprundan på mycket länge låter det som nån form av överbelastning. vila nån dag och se om det blir bättre, annars är det nog läge för läkaren.

Max
2005-05-23, 18:29
Jag besökte läkaren idag. Hon trodde nog mest att det var hälsenan som var skadad, eller hälsensfästet. Jag fick recept på antiinflammatorisk gel att smörja på, om det inte blir bättre skall det röntgas.

Nån som råkat ut för skador på hälsenan och har en uppfattning om hur lång tid läkningen kan ta?
Stående vadpress lär ju inte vara att tänka på en tid framöver. Den som gick så bra. *grr*

obesogen
2005-05-23, 22:22
Jag besökte läkaren idag. Hon trodde nog mest att det var hälsenan som var skadad, eller hälsensfästet. Jag fick recept på antiinflammatorisk gel att smörja på, om det inte blir bättre skall det röntgas.

Nån som råkat ut för skador på hälsenan och har en uppfattning om hur lång tid läkningen kan ta?
Stående vadpress lär ju inte vara att tänka på en tid framöver. Den som gick så bra. *grr*


Läs och lär:

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=412

Max
2005-05-24, 19:11
Läs och lär:

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=412
Många tack!
Vad är palpation, krepitationer och peritendinit?

Totalruptur, underbenstrombos, gastrocnemius ruptur? :confused: :)

Saxat:
"Träningsprogrammet bygger på rörlighetsträning och styrketräning med tåhävningar på ett ben i trappa - gå upp snabbt och ned långsamt för att utnyttja den excentriska träningsfasen maximalt."

"Träningen gör ont, speciellt till en början, vilket patienten skall informeras om och acceptera. Trots detta är träningen helt ofarlig och risken för att hälsenan går av, med total ruptur som följd, är mycket liten."

Det där låter inte som nåt jag vill göra nu, känns som en kniv hugger in ovanför hälen när jag går.

obesogen
2005-05-24, 22:34
Många tack!
Vad är palpation, krepitationer och peritendinit?

Totalruptur, underbenstrombos, gastrocnemius ruptur? :confused: :)


palpation = känna/ta på

krepitationer=skrap/krasljud

peritendinit=den luckra bindväven runt omkring senan har blivit överansträngd och svullen

totalruptur=total bristning

underbenstrombos=blodpropp i underbenet(trombos-blodpropp)

Gastrocnemius ruptur=bristning i ytliga vadmuskeln

Max
2005-05-25, 19:39
:thumbup: Tack!