handdator

Visa fullständig version : Morgon promenix


Tigerkotten
2005-05-22, 12:03
Undrar, när man tur denna tur innan frukosten är det efter en viss tid då man börjar förbränna mindre fett och mer annat?

Tänkte om man låt oss säga går 4 timmar om det fortfarande tar lika mycket från fett som 1 timme.

Funderar nämligen öka promenixen för minska snabbare.

King Grub
2005-05-22, 12:04
Gå du två timmar i samma tempo förbrukar du naturligtvis dubbelt så mycket energi som om du går en timme.

Tigerkotten
2005-05-22, 12:06
Gå du två timmar i samma tempo förbrukar du naturligtvis dubbelt så mycket energi som om du går en timme.

Ja självklart, men menar om man går senare på dagen efter man ätit osv så är det mindre andel fett som förbränns. Tänkte om andelen fett minskas med tiden man går innan frukosten.

King Grub
2005-05-22, 12:08
Snarare tvärtom. Inte blir det mer kolhydratenergi som förbrukas i sådana fall, om du inte har matsäck med dig. Att energiförbrukningen från muskelprotein ökar ju längre du går på fastande mage är ofrånkomligt.

Tigerkotten
2005-05-22, 12:10
oki tack då så vet jag, ska försöka öka mina turer. :)

hammer95
2005-05-22, 20:53
Snarare tvärtom. Inte blir det mer kolhydratenergi som förbrukas i sådana fall, om du inte har matsäck med dig. Att energiförbrukningen från muskelprotein ökar ju längre du går på fastande mage är ofrånkomligt.

Hur mycket muskelprotein förbrukars när man går i 90min (8km-9km)? finns det något sätt att räkna ut detta?

King Grub
2005-05-22, 21:01
Nej, det gör det inte. Det måste mätas i laboratorium.

Så kort aktivitet (90 min) på fastande mage innebär inte negativ proteinbalans under dygnet som helhet.

Felet alla gör är att dom tror att det är antingen proteinnedbrytning eller proteinsyntes som sker.

Så är det inte. Det pågår alltid proteinnedbrytning och proteinsyntes, och är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans.

Under aktivitet, som t ex morgonlöpning, är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen. Man är i negativ proteinbalans. När man sedan äter efteråt svänger den balansen.

Nu är inte proteinbalansen under en timme viktig, utan det är tjugofyratimmarsbalansen som är av intresse. Och den är positiv förutsatt att man äter någorlunda vettigt sammansatt kost och tillräckligt med protein. Särskilt som proteinnedbrytningen i vila minskar efter konditionsträning, dvs proteinnedbrytning efter passet är lägre än om man inte hade kört något kondispass. Där är det en skillnad i jämförelse med styrketräning: efter belastningsträning är muskelnedbrytningen fortsatt förhöjd, men det är även proteinsyntesen, så pass att proteinbalansen blir positiv, om essentiella aminosyror och kolhydrat tillförs.

Förr eller senare kommer det en punkt där den fastande aktiviteten pågår under för lång tid för att proteinbalansen skall kunna bli positiv. 90 minuter är inga som helst problem, bevisat under flera studier. 4 timmar... där skulle jag bli betydligt mer tveksam.

TPS
2005-05-22, 21:21
Varför inte ta en lätt joggingtur på morgonen istället för att gå? Det måste ju förbränna mer energi än en promenad?

King Grub
2005-05-22, 21:25
Varför inte ta en lätt joggingtur på morgonen istället för att gå? Det måste ju förbränna mer energi än en promenad?

Gång är mer energikrävande än lätt joggning (J Sports Med Phys Fitness. 2000 Dec;40(4):297-302. Energy expenditure during walking and jogging).

Är det löpning det handlar om ( > el = 8 km/h) däremot, då är det en mer effektiv energiförbrukare, båda vad gäller distans och tid (Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2128-34. Energy expenditure of walking and running: comparison with prediction equations).

Johan_P
2005-05-22, 21:59
Gång är mer energikrävande än lätt joggning (J Sports Med Phys Fitness. 2000 Dec;40(4):297-302. Energy expenditure during walking and jogging).

Är det löpning det handlar om ( > el = 8 km/h) däremot, då är det en mer effektiv energiförbrukare, båda vad gäller distans och tid (Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2128-34. Energy expenditure of walking and running: comparison with prediction equations).

Räknas 6km/h som lätt jogging?

keZo
2005-05-22, 22:06
Har inte läst så mycket i trådar om morgonpromenader då jag inte velat minska i vikt utan snarare gå upp sedan jag börjat bygga för ett par månader sedan. Men nu när det blivit så jäkla gött väder så börjar suget bli lite väl stort. Så nu till min fråga:
Om man tar enbart en prottedrink innan morgonpromenaden, kommer den att spara på muskelmassan men ändå göra att man förbränner fett?

Mental
2005-05-22, 22:26
neeeej, kroppen oxiderar glatt proteinet i drinken och bränner det :)

keZo
2005-05-23, 07:26
neeeej, kroppen oxiderar glatt proteinet i drinken och bränner det :)
Tack!