handdator

Visa fullständig version : Deffperiod 2 Synpunkter.


Tulork
2005-05-22, 11:53
Nu har jag vilar ett tag och stått stilla på vågen i en månad cirka. Fast med vila menar jag inte mindre träning utan snarare mindre koll på kosten. I alla fall. Efter min första "deff" som varat nu i snart 365 dagar har jag gått ner någonstans runt 40kg, vilket jag är Oerhört nöjd med. Men nu är det dags att bli av med det sista.

Idag ser det ut såhär:

* 190cm
* 133kg
* vacker som en get
* Sökert gått upp en hel det muskelvikt också (ökat som fan i styrka)

Jag vill ha synpunkter på mitt tränings schema som ser ut såhär:

Styrketräning
*Måndag || Biceps || Mage ||
*Tisdag || Bröst || Triceps ||
*Onsdag || Vilodag - högt proteinintag ||
*Torsdag || Rygg || Axlar ||
*Fredag || Ben || Vader ||
*Lördag || Vilodag - högt proteinintag ||
*Söndag || Vilodag - högt proteinintag ||

Biceps
Hantecurls || Hammercurls || Skivstångcurls || Sittande bicepspress ||
Mage
Lutande med vikt || benlyft || Ordinarie med vikt||
Bröst
Bänkpress || Flyers || Lutande hantelpress || Stående kabel cross (neråt) ||
Triceps
Stående cabelpush || Över huvudet || Skivstång || Hantel bak nacke ||
Rygg
Sittande rodd || Ryggböj med vikt || Marklyft || pulldowns
Ben
Benspark || Omvänd benspark || Sittande benpress || Knäböj ||
Vader
Stående vadpress || sittande vadpress ||
Axlar
Sidolyft || Framlyft || Skivstångspull || Militärpress (hantel eller stång)


Kondition/fettförbränning

*Måndag || Morgonpromenad innan frukost||
*Tisdag || Morgonpromenad innan frukost||
*Onsdag || Cykling 16km, sista 2km Max tempo||
*Torsdag || Promenad någon gång på dagen||
*Fredag || Vila förutom styrketräning||
*Lördag || Lite olika, ibland cykling ibland gång. ibland både och!
*Söndag || Lite olika, ibland cykling ibland gång. ibland både och!

Ni får ursäkta mina namn på de olika övningar på styrketräningen, har lixom själv döpt dem till det jag tycker passande, även fast det kanskee är en helt annan övning... :D

Denna schema är givetvis kombinerat med bra kost fördelat på ett flertal gånger under dagen. Ska införskaffa mig ett långsamt protein igen. Funderar på att köpa Complete Protein III Blåbär. Något att ha?

Jag uppskattar översyn, kritik, positiv respons på detta schema. Samt skulle det vara trevligt om någon skulle kunna uppskatta ett kcal intag jag skulle behöva. Själv fick jag det till omkring 3000kcal för att gå ner ca 0.5kg/vecka.

*EDIT Jag skickade upp en bild på hur jag ser ut idag och hur jag inte kommer se ut om ett par månader

Johan_P
2005-05-22, 12:15
Se om du kan börja sätta in lite löpturer också. Inte lika effektivt efter en styrketräning dock, placera dem innan de passen eller på vilodagarna. Ser bra ut annars :thumbup:

Tulork
2005-05-22, 12:21
Se om du kan börja sätta in lite löpturer också. Inte lika effektivt efter en styrketräning dock, placera dem innan de passen eller på vilodagarna. Ser bra ut annars :thumbup:

jo tänkte faktiskt på det också, men jag pallar bara löpa 1.5km, och det gör jag på 7.56min. Så jag skippade det ock cyklar istället, händer att jag cyklar ännu mer än där står.

Johan_P
2005-05-22, 12:25
jo tänkte faktiskt på det också, men jag pallar bara löpa 1.5km, och det gör jag på 7.56min. Så jag skippade det ock cyklar istället, händer att jag cyklar ännu mer än där står.

Man ökar faktiskt snabbare än vad man tror, eller ja... iaf jag. Jag började ut och jogga varje dag innan i Januari ungefär ca 2 km. För varje runda märkte jag att jag kunde springa utan att stanna längre och längre fram. Bara efter några få veckor klarade jag rundan utana ett ända stopp i ett stabilt tempo.

Nu springer jag ca 6 km rundor och stannar en gång (halvvägs). Springer denna runda några gånger i veckan då jag känner för det.

Grejen är att man blir bättre och bättre hela tiden, och det går snabbt i början.

Fördelen med att springa istället för att spinna är det att man använder hela kroppen, och förbränner mer. När man cycklar har överkroppen svårt att röra på sig, och musklerna används inte lika mycket.

Jag vill ge dig ett tips: börja jogga :thumbup:

Tulork
2005-05-22, 12:28
Man ökar faktiskt snabbare än vad man tror, eller ja... iaf jag. Jag började ut och jogga varje dag innan i Januari ungefär ca 2 km. För varje runda märkte jag att jag kunde springa utan att stanna längre och längre fram. Bara efter några få veckor klarade jag rundan utana ett ända stopp i ett stabilt tempo.

Nu springer jag ca 6 km rundor och stannar en gång (halvvägs). Springer denna runda några gånger i veckan då jag känner för det.

Grejen är att man blir bättre och bättre hela tiden, och det går snabbt i början.

Fördelen med att springa istället för att spinna är det att man använder hela kroppen, och förbränner mer. När man cycklar har överkroppen svårt att röra på sig, och musklerna används inte lika mycket.

Jag vill ge dig ett tips: börja jogga :thumbup:

Jag tar ditt tips och använder det. Lägger in en löptur i veckan också. Börjar med 1.5 igen, sen ökar jag. :whipped:

råkkare
2005-05-22, 12:31
Jädrar vilken deff..hur har kosten sett ut påt ungefär..mkt duktigt jobbat må jag säga

Tulork
2005-05-22, 12:39
Jädrar vilken deff..hur har kosten sett ut påt ungefär..mkt duktigt jobbat må jag säga

Ja du, hur har den sett ut. Den har varierat hela året. Ibörjan struntade jag helt enkelt äta godis, läsk o allt dvad det heter och åter som en vanlig person och vanlig husmanskost utan att igentligen tänka mer på det.

Efter ett tag så började jag räkna kcal osv, fast i början på en perioden åt jag på tok för lite, låg på typ 1900kcal vilket gjode att jag avstannade lite i viktminskningen.

Efter det så började jag väga mat, äta fler mål fast med mindre volym mat. Och nu idag, efter att tags slarvande ska jag börja igen.

Mat jag äter kan t ex vara Fiberberikad havregryn, mkt mjölk, MAX 5 skivor bröd om dagen, igent smör utan istället räkost, makkrill, kycklingfilè, kycklingkorv, parboiled ris, äggnudlar, pasta, kasler, funlight osv osv. Orkar inte göra upp ett matchema på hur det sett ut, fast om du söker lite så kanske du hittar ett gammalt jag postat här på forumet... :eating:

z_bumbi
2005-05-22, 13:48
3000 kcal låter lågt om du väger 130+ och tränar så mycket som du gör, har du räknat på vad du äter idag när du ligger still?

Att jogga om man väger 130+ är inte heller alltid en så stor succe skulle jag tro, det blir ganska stor belastning på kroppen och har man inte tränat konstant under hela viktuppgången så är inte kroppen alls van vid sådan belastning. Skynda långsamt även om det inte finns något som säger att jogging måste ge problem.

I övrigt så skulle jag senare när det börjar gå lite trögt igen kanske peta in ett lite hårdare konditionspass måndag eller tisdag direkt efter styrketräningen, det behöver inte vara tokintervaller men 10-15 minuter cykel/trappmaskin/rodd i bra tempo efter styrketräningen är kanske ingen dum idé.

Styrketräningen kan du lägga i en egen tråd i träningsdelen så blir det nog en del synpunkter.

Pellefant
2005-05-22, 13:57
När jag vägde 120-130 kg och försökte mig på "hemmajympa", dvs hoppade runt en timme i vardagsrummet till hög musik, efter hade jag ont i knäna ca en vecka efter, och oroade mig för dem. *rolleyes* Så därför väntade jag med att börja jogga tills jag kom under 100.

Var rädd om dig.

Edit: Om du ska jogga, se till att du har rejäla skor för "tyngre" för ändamålet, Brooks Beast är ett tips.

Tulork
2005-05-22, 14:06
När jag vägde 120-130 kg och försökte mig på "hemmajympa", dvs hoppade runt en timme i vardagsrummet till hög musik, efter hade jag ont i knäna ca en vecka efter, och oroade mig för dem. *rolleyes* Så därför väntade jag med att börja jogga tills jag kom under 100.

Var rädd om dig.

Edit: Om du ska jogga, se till att du har rejäla skor för "tyngre" för ändamålet, Brooks Beast är ett tips.


hahaha. exakt dom dojjorna jag har :hbang:

Tulork
2005-06-06, 16:10
Såja! nu har det gått ett tag och jag tänkte bara uppdatera hur det gått såhär långt. Jag har varit nere på 129.9kg som minst när jag vägt mig, men något konstigt har hänt. Denna helgen fylde jag år plus att jag var på inflyttningsfest samtidigt. Så lördagen/ söndagen var Inga trevliga dagar ur deffsynpunkt. Själv drog jag i mig ca 1liter smirnof Ice, ca 10st 33cl 5.7 öl. På detta käkade jag på mcdonalds 2ggr och En Jävla Massa chipps o tilltugg.

nu när jag kommit hem vägde jag mig och på vågen stod det 133kg igen!1!?? Kan kroppen ha bundit upp så mkt vätska under denna dagen?

Herkulez
2005-06-06, 16:30
nu när jag kommit hem vägde jag mig och på vågen stod det 133kg igen!1!?? Kan kroppen ha bundit upp så mkt vätska under denna dagen?
ja, tillsammans med glykogen då.

Tulork
2005-06-06, 16:34
ja, tillsammans med glykogen då.

Vad innebär med glykogen?