chopper
2005-05-21, 16:14
Har en far som gillar crunchy men vet inte hur jag skall få honom att förstå att det är katastrofalt att äta. Någon gång ibland gör ju inget, men varje dag är värre.
Per 100g ser det ur så här:
441 kcal
62,4 g kolhydrater
- varav 21,8 g socker
9,2 g protein
17,2 g fett
- varav 8,1 mättat
Ingredienser: Havreflingor,veteflingor, socker, palmolja, yoghurtsmaköverdragna cornflakes (6%) överdraget innhåller=socker, härdad palmolja, vasslepulver,mjölkpulver, kakaosmör och sen är det lite cornflakes och glukosfruktossirap (1,5%).
Han äter ibland en "smalare" eller "nyttigare" crunchy som han anser är direkt nyttig (den är ju nyckelhålsmärkt säger han! :D )
Den innehåller per 100 g:
430 kcal
Kolhydrater 60 g
- varav socker 13 g
Protein 9 g
Fett 16 g
- varav mättat 7 g
Ingredienser är:
Havregryn, havreflingor, palmolja, stärkelsesirap, torkade äpplen (4,5 %), riskrisp, riskrisp är = rismjöl, vetemjöl, malt, socker, gluten, druvsocker, salt och sen finns det lite kokosmjöl och majsflingor i.
Jag förstår att den förstnämnda är sämre än den senare men också att både är riktigt dåliga. Men HUR dåliga? Dom är sämre än all musli förstår jag men är båda sämre än typ Kellogs Frosties och Nestle Nesquik ?
Visst är det gott ( jag har smakat) men det är ju skit näring.
Hur skall jag förklara mig för att han skall inse att det är skitmat?
Havreflingor låter ju inte så dåligt säger han, det är ju den största ingredienser, det kan inte vara dåligt bla bla bla.
Per 100g ser det ur så här:
441 kcal
62,4 g kolhydrater
- varav 21,8 g socker
9,2 g protein
17,2 g fett
- varav 8,1 mättat
Ingredienser: Havreflingor,veteflingor, socker, palmolja, yoghurtsmaköverdragna cornflakes (6%) överdraget innhåller=socker, härdad palmolja, vasslepulver,mjölkpulver, kakaosmör och sen är det lite cornflakes och glukosfruktossirap (1,5%).
Han äter ibland en "smalare" eller "nyttigare" crunchy som han anser är direkt nyttig (den är ju nyckelhålsmärkt säger han! :D )
Den innehåller per 100 g:
430 kcal
Kolhydrater 60 g
- varav socker 13 g
Protein 9 g
Fett 16 g
- varav mättat 7 g
Ingredienser är:
Havregryn, havreflingor, palmolja, stärkelsesirap, torkade äpplen (4,5 %), riskrisp, riskrisp är = rismjöl, vetemjöl, malt, socker, gluten, druvsocker, salt och sen finns det lite kokosmjöl och majsflingor i.
Jag förstår att den förstnämnda är sämre än den senare men också att både är riktigt dåliga. Men HUR dåliga? Dom är sämre än all musli förstår jag men är båda sämre än typ Kellogs Frosties och Nestle Nesquik ?
Visst är det gott ( jag har smakat) men det är ju skit näring.
Hur skall jag förklara mig för att han skall inse att det är skitmat?
Havreflingor låter ju inte så dåligt säger han, det är ju den största ingredienser, det kan inte vara dåligt bla bla bla.