handdator

Visa fullständig version : Behövs shrugs här?


manlix
2005-05-20, 20:31
Funderar på om shrugs egentligen behövs i schemat. Vad tror ni?

http://www.demonized.net/~manlix/styrketr%e4ning.txt

Spannmål
2005-05-20, 20:47
Behövs och behövs. Vill du ha grova traps bör du nog ha en trapsövning. För att de bara skall hänga med resten av kroppen är jag dock övertygad om att allmän ryggträning räcker.

Baha
2005-05-20, 20:52
behövs nog ej

både marklyft o drag till hakan tar en del på traps så

Fatalist
2005-05-21, 00:31
Kör du mycket tunga ryggövning (marklyft, stångrodd) så kommer lär dian trapz växa bra utan specifika trapz-övningar

Shadow Warrior
2005-05-21, 05:53
Kör du mycket tunga ryggövning (marklyft, stångrodd) så kommer lär dian trapz växa bra utan specifika trapz-övningar

Fast utan direkt träning kommer man att få rätt kass styrka där....

hammer95
2005-05-21, 07:28
Shrugs är ett måste...

mentzer
2005-05-21, 14:25
Fast utan direkt träning kommer man att få rätt kass styrka där....

Marklyft, drag till hakan?

AnimalGen
2005-05-21, 14:58
Ja, men du behöver kanske inte träna skiten ur dem.

Fettecke
2005-05-21, 19:37
Shrugs är ett måste...
mannen vet vad han pratar om :D själv är jag helt vilse utan tunga shrugs...

mentzer
2005-05-22, 09:14
Shrugs är ett måste...

För att...?

Depzon
2005-05-22, 10:11
Muskler växer väl bara nämnvärt av kraftig överbelastning? Hur kommer det sig då att muskler kan växa då de bara är sekundära i vissa övningar? Med min moderata kunskap kan jag inte direkt bestrida det, vill bara veta hur det kan komma sig.

Baan
2005-05-22, 10:12
För att...?

för att dom behöver också tränas. går man med inställningen att man får monstertrapz av att köra lite marklyft så kommer man nog bli förvånad om några år när man äger ett par fattiga trapz. bättre träna dom istället ordentligt än hoppas dom får lite träning av övnignar där man primärt inte ens tränar dom

mentzer
2005-05-22, 10:20
för att dom behöver också tränas. går man med inställningen att man får monstertrapz av att köra lite marklyft så kommer man nog bli förvånad om några år när man äger ett par fattiga trapz. bättre träna dom istället ordentligt än hoppas dom får lite träning av övnignar där man primärt inte ens tränar dom

Primärt inte tränar dem? Marklyft, drag till hakan?

mentzer
2005-05-22, 10:30
Muskler växer väl bara nämnvärt av kraftig överbelastning? Hur kommer det sig då att muskler kan växa då de bara är sekundära i vissa övningar? Med min moderata kunskap kan jag inte direkt bestrida det, vill bara veta hur det kan komma sig.
Även de muskler som klassas som sekundära blir överbelastade om du lyckas överbelasta i en övning. Du tror väl inte att bänkpress bara bygger pecs?

Bite
2005-05-22, 10:32
Även de muskler som klassas som sekundära blir överbelastade om du lyckas överbelasta i en övning. Du tror väl inte att bänkpress bara bygger pecs?
Inte skippar man väl tricepsträning för det? Ja vissa kanske..

mentzer
2005-05-22, 10:37
Inte skippar man väl tricepsträning för det? Ja vissa kanske..
Exakt, vissa. Att säga att shrugs är ett måste känns som en smula överdrivet.

Timme
2005-05-22, 10:56
För de som inte vill ha monster trapz räcker nog marklyft mycket bra.

Baan
2005-05-22, 10:57
Primärt inte tränar dem? Marklyft, drag till hakan?

om man ska tänka på alla muskler som involveras i säg marklyft, böj o bänkpress och anse att det räcker på dom musklerna -- så behöver man inga fler övningar. jag kör marklyft som en korsryggsövning, inte som en trapzövning..

edit: det är klart man inte MÅSTE trapz, men vill man inte ha det som en svaghet i framtiden så bör man slänga in några set. förutsatt att man nu inte har grymt lätt för att bygga upp dom

mentzer
2005-05-22, 11:04
om man ska tänka på alla muskler som involveras i säg marklyft, böj o bänkpress och anse att det räcker på dom musklerna -- så behöver man inga fler övningar. jag kör marklyft som en korsryggsövning, inte som en trapzövning..

edit: det är klart man inte MÅSTE trapz, men vill man inte ha det som en svaghet i framtiden så bör man slänga in några set. förutsatt att man nu inte har grymt lätt för att bygga upp dom
Jag kör marklyft som en övning för HELA ryggen...
De flesta har grymt lätt att bygga trapz...

z_bumbi
2005-05-22, 11:59
De flesta har grymt lätt att bygga trapz...

Upp till en viss nivå i alla fall, vilket gäller de flesta musklerna som inte används så mycket i vardagen.

Baan
2005-05-22, 12:55
Jag kör marklyft som en övning för HELA ryggen...
De flesta har grymt lätt att bygga trapz...

Självklart involveras hela ryggen sen också lår och mage, men det är ändå en övning jag (får väl säga) tycker är främst en korsryggsövning. Väldigt komplett övning överlag, visst, men den enda muskelgruppen som tränas i marklytft som jag inte behövar komplettera med andra övnignar är väl korsrygg, resten behöver jag träna mer om dom musklerna ska växa

Angående bra trapz:
Då kanske vi har en olika uppfattning om vad bra trapz är då, jag ser massor av folk på gymmen som inte har några vidare trapz, på alla möjliga nivåer. självklart kan jag inte tala om hur majoriteten av dom tränande i sverige ser ut men jag tror knappast trapzen är av dom muskelgrupperna som folk har lättast för.

mentzer
2005-05-22, 13:17
Självklart involveras hela ryggen sen också lår och mage, men det är ändå en övning jag (får väl säga) tycker är främst en korsryggsövning. Väldigt komplett övning överlag, visst, men den enda muskelgruppen som tränas i marklytft som jag inte behövar komplettera med andra övnignar är väl korsrygg, resten behöver jag träna mer om dom musklerna ska växa

Angående bra trapz:
Då kanske vi har en olika uppfattning om vad bra trapz är då, jag ser massor av folk på gymmen som inte har några vidare trapz, på alla möjliga nivåer. självklart kan jag inte tala om hur majoriteten av dom tränande i sverige ser ut men jag tror knappast trapzen är av dom muskelgrupperna som folk har lättast för.

Att du inte behöver komplettera korsryggsträningen med någon annan övning efter du kört marklyft har väl inte så mycket med trapzen att göra.

Drag till hakan är en övningen där, om du drar stången ända upp till hakan, involverar trapzen primärt. Överbelastningen på trapzen kanske inte är lika stor som shrugs men ändå.

Vad anser du är den muskelgrupp folk har lättast för att utveckla då?

Popeye
2005-05-22, 14:34
Tror personligen att shrugs är onödigt då man kör både Mark och drag till hakan.
Kör du tyngre i shrugs än i Mark eller?
Men, beroende på var man befinner sig i träningen så får man alltid utvärdera sina framsteg och behov därefter.
Har du klena traps så kanske DU behöver en extra övning?

Jonny_88
2005-05-22, 16:40
Om man vill ha trapz så tycker jag man ska köra sidolyft med hantel lite ostrikt ( Och händerna över axelhöjd om man vill ), då får man ju också med mellersta axlar ( vilket är bra ). :thumbup:

Mina trapz har vuxit som ogräs utav ovanstående träningssätt, fast nu kör jag dock sidolyft strikt för att inte få för stora trapz ( I jämnförelse mot mina andra muskler, så man inte blir för osymetrisk ).

EDIT: Har bara kört shrugs kanske två gånger ( Under hela mitt liv ).

aliquis
2005-05-22, 17:46
Jag har inte kört shrugs på något år, vet inte om jag har lidit av det, så förbaskat tråkigt, men man borde kanske.
Men trapz tränar jag ju, de "roterar" väl in ryggen och drar neråt också.
Man bör väl även fråga sig vad man hade gjort istället, har du tid över kan du väl köra shrugs, men det kanske inte är bättre att prioritera in tre set shrugs och därför låta exempelvis marklyften lida.
Svaren här antar jag inte gav så mycket, var ju rätt olika åsikter. Som nybörjare kan du säkert skita i shrugs iaf.

Baan
2005-05-22, 18:13
Att du inte behöver komplettera korsryggsträningen med någon annan övning efter du kört marklyft har väl inte så mycket med trapzen att göra.

Drag till hakan är en övningen där, om du drar stången ända upp till hakan, involverar trapzen primärt. Överbelastningen på trapzen kanske inte är lika stor som shrugs men ändå.

Vad anser du är den muskelgrupp folk har lättast för att utveckla då?

Det jag menade med just det är att jag tycker man ska köra en övning som man kör främst för trapzen, visst drag till hakan tar ju på trapzen men dte är också en deltaövning. Shrugs känns mer som enbart trapz.

vad som är lättast att är väl inte direkt lätt att svara på, men många får bra utveckling på bröst/armar har jag märkt men det kan man säkert förklara att det är det som idealet (dvs folk kör mycket på bröst/armar men inte lika mycket på resten), inte ett par vältränade ben

edit: annars gillar jag träna trapz för ett par starka trapz är inte direkt en nackdel i marklyft, så även om dom tränas där (hur effektivt det är kan man säkert diskutera och tycka om en hel del) så är det inte direkt dumt att träna dom oika musklerna som involverar i marklyft för sig istället för att vänta att dom ska bli riktigt starka från enbart marklyft.

manlix
2005-05-22, 21:46
Hmm, här var det många bud. Har inte blivit mycket klokare. :D

Jag vet inte om jag har klena traps eller inte. Senast körde jag 3x10 med 35kg hantlar på shrugs.

Depzon
2005-05-23, 00:00
Kan inte alls köra lika tungt i marklyft som jag kör på skivstångsshrugs

PopEye2
2005-05-23, 00:46
de e ju snyggt med monstertraps :thumbup: eller va :confused:

Shadow Warrior
2005-05-23, 05:15
Hmm, här var det många bud. Har inte blivit mycket klokare. :D

Jag vet inte om jag har klena traps eller inte. Senast körde jag 3x10 med 35kg hantlar på shrugs.

Ja du är klen jag körde 12x50 (+8partials) när jag vägde 65 ;)

manlix
2005-05-23, 19:40
:D