handdator

Visa fullständig version : muskelryckningar ett problem


geforce
2005-05-20, 18:42
Hej alla.

Kan väl iofs inte kalla muskelryckningar för skador men visste inte vart jag skulle starta denna tråd. Nu på senare tid har jag fått kraftiga muskelryckningar. I förgår hade jag en i hela vänster ben, kunde inte ens sova pga den. Idag hade jag en i vänster axel, vänster ben och ryggen(Samtidigt!!),det såg riktigt riktigt konstigt ut men värst var axlen. Hela axlen hoppade i stort sätt fram o tillbaka.

Självklart har man fått muskelryckningar förr men absolut inte av den här kalibern. Fortsätter det som det har gjort nu på sistone så kommer det sluta med att hela jag ligger på marken å skakar.

Så till min fråga. Varför får man dessa ryckningar och vad innebär det? Farligt?

Åse Columbus
2005-05-20, 19:56
om inte du e världens jobbigaste skojare

så tycker ja att du ska söka läkare

Beast
2005-05-20, 23:29
Muskelryckningar är lungt, det är nervsystemet som kopplar av. Nu vet jag inte hur våldsamma dom är men du behöver nog inte oroa dig.

geforce
2005-05-21, 17:33
okej. Tack för infon beast

obesogen
2005-05-22, 01:52
Muskelryckningar är lungt, det är nervsystemet som kopplar av. Nu vet jag inte hur våldsamma dom är men du behöver nog inte oroa dig.

Får man fråga vart du har lärt dig det? Vad jag har läst är att muskelryckningar är ett fenomen som man ännu inte fått svar på. Däremot vittnar många människor om att det uppkommer vid stress.

Muskelryckningar som kommer just i övergången från vakenhet till sömn är normalt förekommande och helt ofarligt. Det är även det svårt att säga vad det beror på, men det har alltså att göra med att insomnandet sker gradvis. I sällsynta fall kan ryckningarna periodvis komma så ofta att sömnen störs.

Doctor Snuggles
2005-05-22, 12:42
Får man fråga vart du har lärt dig det? Vad jag har läst är att muskelryckningar är ett fenomen som man ännu inte fått svar på. Däremot vittnar många människor om att det uppkommer vid stress.

Muskelryckningar som kommer just i övergången från vakenhet till sömn är normalt förekommande och helt ofarligt. Det är även det svårt att säga vad det beror på, men det har alltså att göra med att insomnandet sker gradvis. I sällsynta fall kan ryckningarna periodvis komma så ofta att sömnen störs.

Intressant att man inte vet vad det beror på.
Jag har fått för mig att det är när musklerna slappnar av. Har nämligen märkt det i koppling med triggerpoint-behandlingar på ryggen. De muskler som är som spändast börjar i princip alltid att "rycka" under behandlingen.
Och ofta någon dag efteråt också.