handdator

Visa fullständig version : ont i smalbena


Tigerkotten
2005-05-20, 18:11
Hejsan, hållt på gått ca 3veckor nu i raskt tempo och har nu dom 2 senaste gångerna haft ont i smalbenet efter ett tag när jag går. Typ mitt på smalbena, kommer ej ihåg om det är båda eller bara högra.

Men varför har det blivit såhära? Om jag går normalt så känns det inget, men kanske gått för liten bit för märka av det.

Köpt nya skor nydligen, någon som har tips på vad jag ska göra? Eller kommer detta gå bort me tiden?

geforce
2005-05-20, 18:46
Tjena tigerkotten.

Jag har samma problem som du. För mig är det lite udda då jag bara får det ibland. Jag får så ont så jag måste stanna å vila annars viker sig benen. Detta uppstår oftast när jag går fortare än vad jag är van vid. Kan hända när som helst i princip. När ja ska hem från skolan, är ute å går på stan osv.

Oftast går det över när jag vilar å då fortsätter jag bara gå, sen efter ett tag brukar det oftast gå över.

Tigerkotten
2005-05-20, 22:50
jo gick över efter jag stannade ett tag, kommer inte ihåg om det började igen :D Men jobbigt om det ska vara så, vill ju inte få någon benhinneinflammation

Wikner
2005-05-20, 22:59
Var många som hade samma problem i lumpen, de fick oftast svaret att de skulle vila.
De fick ut andra sulor till kängorna med, vilket hjälpte för de flesta.
Byta skor eller fixa nya sulor kanske är nått att testa.

Tigerkotten
2005-05-20, 23:56
mmm jobbigt om man måste vila, kan ju alltid cykla dock inne som ute :]

Köpt nya pjucks för dom hära promenaderna som ska bli jogging ju! :)

Men ska tänka på det dära me sulorna, kanske hjälper. Ska nog ta en promenix imorgon sedan blir de vila tills på mån.

Something
2005-07-17, 18:14
Jag tror mig veta vad det är föt något ni har råkat ut för.

Det ni har fått är något jag inte har en aning om vad det heter ^^. Men i vilket fall så vet jag vad det är och vad det beror på, lyckligtvis vet jag också hur man gör för att bli av med det.


Smärtan ni känner uppkommer då era senor i vaderna sväller vid ansträngning. När senorna sväller så får dom till slut inte plats i det tunna "skalet" som sitter runt senorna och då börjar den här smärtan komma.

Jag hade detta i ett år, och det blev bara värre och värre, det enda tips jag fick var att jag skulle sänka nivån på träningen tills att smärtan inte uppstog, dock skulle jag inte fått träna alls isof.

Till slut fick jag tag på en idrottsläkare i Varberg (Voltaren mannen ;) ) som direkt såg vad det var, han gav mig en burk voltaren och sa åt mig att börja springa i vatten med ett flytbälte runt midjan samt att börja cykla. Detta fick jag göra i lite mer än en månad och det hjälpte verkligen, senorna blir mycket smidigare av dessa två simpla övningar och får då självklart mer spelrum.

Om du inte tar tag i det och får dina senor att bli smidigare så kommer du troligen komma till den gränsen att du inte kan springa eller ens jogga utan att det börjar göra ont, själv kunde jag till slut inte ens gå 100 meter lite snabbt för att hinna med bussen.

Men nu är det ett minne blott, och jag har inte fått ont i vaderna efter det.

Lycka till.


(Jag vet att det är en gammal tråd, men kan lika gärna skriva det här så kanske andra som också har problem kan få hjälp bara genom att söka lite.)