handdator

Visa fullständig version : Skador till följd av överträning


Daniel_S
2005-05-20, 13:10
Hej!

Jag har en fotbollsspelande polare som skadar sig jämt. Han påstår att han har otur, medan jag tror att han troligen är övertränad till följd av för lite mat. När fotbollsträningarna drar igång, så brister nånting i benen inom 3-6 veckor. I år trasdes knät sönder med operation som följd och en oviss träningsframtid.

Gymträningen stampar på stället och han här konstant trött och hängig. När jag försöker kommentera att kosten är boven, så blir det bara gnäll om magrutor och vikt eller en kommentar om hur mycket han minsann åt på dagen. Det är inte ovanligt att det blir gymträning vid sex-tiden och senaste måltiden var lunchen.

Nu är det så att han äter typ två mål om dagen, och kanske nåt mellanmål och "nått smått" efter tränigarna på kvällen. "Nått smått" brukar vara lite yoghurt och smörgåsar.

Så problemet då. Finns det nån studie som tydligt presenterar vikten av kost för att hålla sig skadefri. Om det inte finns så får ni gärna slänga fram egna kommentarer.

geforce
2005-05-20, 18:51
hängig och trött kan vara ett tydligt tecken på kost, ja! Oftast är man lite tjurig och lätt störd om man inte ätit som man ska.

Att han "går sönder" tror jag knappast har med kosten att göra. Däremot överträning låter mkt logiskt då man kollar på tex elit friidrottare. Där händer det ibland att hälsenan ryker, det tror jag knappast händer den vanlige utövaren av friidrott (kanske fel å kalla det överträning, men slitsamt arbete under en längre tid sätter defintivt sinna spår på kroppen). Detta tar jag som ett bra ex på överträning, sen å andra sidan så är jag ingen expert inom området.

hoppas detta var till hjälp

Daniel_S
2005-05-24, 08:39
Låter vettigt. Jag funderar dock om bristande kost helt enkelt leder till överträning i förlängningen, och att det skulle vara en delorsak till alla dessa skador.

Mccartney
2005-05-25, 18:19
Kost och sömn är extremt viktigt om man tränar mycket men att det skulle trasa sönder ett knä är nog rätt så osannolikt.

Överträning/förslitningskador är mer skador som tex hälsenan,benhinnor, led problem m.m. Något av det som kan förekomma är att man dra på sig stressfakturor som tyvärr uppkommer om man inte tar sig den vila man behöver tex när man får problem med benhinnorna.

Bristningar har jag själv fått många gånger i baksida lår och det kan komma när man känner sig hängig och ändå träna.

Sanningen är att känner man sig trött och hängig avstå då träningen helt och hållet.

Din kompis kan pröva med att köra lite med energi dryckor som tex Proviva active som är utmärkt innan och efter ett fysiskt pass, banan är också något som är bra att käka någon timme innan träningspasset och även under passet.

Men framför allt ordentliga måltider och god söm är två viktiga moment för att få ut det bästa av sin träning. Samt att man själv måste kunna säga nej till träningen när man känner att man är trött och hängig.

Mccartney
2005-05-25, 18:26
självklart har kosten betydelse för skadorna. Äter man inte tillräckligt mycket inför ett pass så tappar man koncentrationen och risken blir då betydligt större att man tex trampar snett m.m och en skada dyker upp.