handdator

Visa fullständig version : Långa armar - bänkpress


n1klas
2005-05-20, 12:31
Äre jobbigare för en person med långa armar att utföra bänkpress?
Eller är det tvärtom? eller ingen betydelse?


/Niklas

kimonque
2005-05-20, 12:35
längre armar = längre lyftväg

n1klas
2005-05-20, 13:14
som jag tänkte...alltså hade jag tage mer i bänk med kortare armar, typ?

mangs
2005-05-20, 13:20
Antagligen, men du hade haft svårare för att tapetsera och måla taket, se det från den ljusa sidan.

Dessutom är det inte vikten på stången som är det viktiga utan hur hårt musklerna belastas.

TrasMannen
2005-05-20, 13:42
som jag tänkte...alltså hade jag tage mer i bänk med kortare armar, typ?

Det där tror jag bara är rent skitsnack.
Kortare personer har lättare att ta mer I SIN VIKTKLASS, JA.
Men att bara för att en person är kortare så skulle det vara lättare för honom, skitsnack.

Jag tror det är en ursäkt som långa personer fläker ut sig när dom ser kortare killar bänka mer.

n1klas
2005-05-20, 13:45
Nepp, men det lär ju bli en något mycket längre lyftväg...vilket blir jobbigare i längden...jag bänkar lika som poalrna jag tränar med, fast jag lär ju tappa nu när jag inte kan träna

Och träna på samma vikt som en poalre är ju perfekt så slipper man ta av å hva på

Sniggel
2005-05-20, 14:09
Fysikaliskt sett så måste mer kraft till för att lyfta samma vikt för personer med längre armar, däremot brukar dessa personer också ha större plats för sina pectoralis eftersom deras bröstben är längre och borde därför naturligt ha större muskler :-p
Iofs så brukar ju långa personer oftast vara smalare än de som är korta
Så där är minst två faktorer som spelar in med avseende på längden

n1klas
2005-05-20, 15:57
mm jag är smal, långa ben ganska kort överkropp

Erik__
2005-05-20, 16:19
Skulle inte en person med längre armar kunna ha muskelfästen som ger bättre kraftmoment, som kompenserar ökningen av momentet som skapas av vikten som en längre arm ger på samma vikt som en kortare arm?

Rockhard
2005-05-20, 17:37
Det är värre att ha en lång och en kort arm, som jag har

Stoltz
2005-05-20, 18:04
Det där tror jag bara är rent skitsnack.
Kortare personer har lättare att ta mer I SIN VIKTKLASS, JA.
Men att bara för att en person är kortare så skulle det vara lättare för honom, skitsnack.

Jag tror det är en ursäkt som långa personer fläker ut sig när dom ser kortare killar bänka mer.


Nja, låt säga att vi har två killar, båda har exakt lika stora bröstmuskler och bröst överhuvudtaget, borde inte vikten bli mer iochmed att man har mer presslängd?
Annat exempel är ju biceps (Jag vet att det inte handlar om biceps, men som konkret exempel): Ifall min polare som knappt toppar 1,50 m tar 20 kg hanteln och tränar biceps, och sen tar jag samma, som är drygt 2 m, lyfter inte jag mer då min hantels väg blir längre och hålls längre ut?

Tricklev
2005-05-20, 18:34
Nja, låt säga att vi har två killar, båda har exakt lika stora bröstmuskler och bröst överhuvudtaget, borde inte vikten bli mer iochmed att man har mer presslängd?
Annat exempel är ju biceps (Jag vet att det inte handlar om biceps, men som konkret exempel): Ifall min polare som knappt toppar 1,50 m tar 20 kg hanteln och tränar biceps, och sen tar jag samma, som är drygt 2 m, lyfter inte jag mer då min hantels väg blir längre och hålls längre ut?

Men du har också större biceps, din biceps är ju utspridd över en större del på armen, är inte så att din bicep är exakt lika lång/stor som hans, och därefter tar det slut.

tp_88
2005-05-20, 18:49
Dessutom är det inte vikten på stången som är det viktiga utan hur hårt musklerna belastas.
Så om du tävlar i bänkpress och förlorar mot någon med klart kortare armar med säg 2,5kg går du hem och tänker: "det inte vikten på stången som är det viktiga utan hur hårt musklerna belastas"? *screwy*

Jag fattade det som att hans fråga berörde styrka och inte massbyggande...

kimonque
2005-05-20, 18:52
Så om du tävlar i bänkpress och förlorar mot någon med klart kortare armar med säg 2,5kg går du hem och tänker: "det inte vikten på stången som är det viktiga utan hur hårt musklerna belastas"? *screwy*

Jag fattade det som att hans fråga berörde styrka och inte massbyggande...

jag tänkte i liknande banor som mangs från början faktiskt.. men sen kom jag på att det är vissa som är MYCKET intresserade av att veta dylikt, av uppenbara skäl *flex*

TrasMannen
2005-05-20, 20:55
Nja, låt säga att vi har två killar, båda har exakt lika stora bröstmuskler och bröst överhuvudtaget, borde inte vikten bli mer iochmed att man har mer presslängd?
Annat exempel är ju biceps (Jag vet att det inte handlar om biceps, men som konkret exempel): Ifall min polare som knappt toppar 1,50 m tar 20 kg hanteln och tränar biceps, och sen tar jag samma, som är drygt 2 m, lyfter inte jag mer då min hantels väg blir längre och hålls längre ut?

Du kommer ha en längre lyftväg, och därmed krävs det mer energi. dvs kalorier. Men eftersom en längre människa har större ytor, så lagrar han den extra energin som behövs. (han måste äta mer än en kortare).

Sen får du också tänka på att muskelfästet på tex biceps kommer sitta längre ut på armen jämfört med en person som är en halvmeter kortare. Och då får du en bättre "hävstång". Men armen är även längre, så det jämnar ut sig ändå. Tänk om du hade bicepsfästet på handleden, då skulle du va ÄNNU starkare.

ugly_kid
2005-05-20, 21:02
som jag tänkte...alltså hade jag tage mer i bänk med kortare armar, typ?


om man tänker att det finns en människa som är en kopia av dig men allt är 50% större på honom. altså en jätte typ men hans kropp är som din fast större, då tror jag den killen skulle lyfta mer än vad du gör även fast hans armar är mycket längre.

tp_88
2005-05-20, 21:43
om man tänker att det finns en människa som är en kopia av dig men allt är 50% större på honom. altså en jätte typ men hans kropp är som din fast större, då tror jag den killen skulle lyfta mer än vad du gör även fast hans armar är mycket längre.
Om man tänkar att det finns en människa som är 50% mindre än mig överallt med det enda undantaget att armarna är 50% längre hur skulle det gå då?

Ganska meningslöst resonemang...

Ska sluta tjafsa i denna tråd nu, även om ni har långa eller korta armar bänka på! Det finns givetvis folk med både långa och korta armar som bänkat stora vikter! Så kör hårt!

n1klas
2005-05-20, 22:55
många snackar om en PERSON är 2 meter osv....jag snackar om armar...korta personer kan ha långa armar

Survivor
2005-05-21, 14:18
korkad diskussion. klart att det blir svårare när lyftvägen är längre.

n1klas
2005-05-21, 14:24
så jag tänkte

Matte_Maiden
2005-05-21, 14:28
Korta är armar är lika mycket fusk som naturligt höga testonivåer, bra muskelfästen, bra nervsystem och massor av andra saker. Är det fusk? Nej, och därför spelar det ingen roll. Man lyfter det man lyfter, att klaga på sina långa armar och säga att man borde lyfta mer är lika relevant som att tvåan i ett 100 meterslopp klagar på ettan och säger att han är den moraliska vinnaren för att han har sämre genetisk acceleration.

Davil
2005-05-21, 14:33
Hmm...

Person 1 har mkt långa armar och är smal.
Person 2 är kortväxt med korta armar och har stor mage.

Jag är övertygad om att person 2 behöver betydligt mindre styrka för att klara samma vikt i bänk som person 1.

När man kollar på endel på gymmet som ser ut att vara högravida med värsta kaggen och lägger sig i bänkpressen så är det inte många centimeter den tunga stången behöver färdas direkt...

mvh.

Matte_Maiden
2005-05-21, 14:37
Hmm...

Person 1 har mkt långa armar och är smal.
Person 2 är kortväxt med korta armar och har stor mage.

Jag är övertygad om att person 2 behöver betydligt mindre styrka för att klara samma vikt i bänk som person 1.

När man kollar på endel på gymmet som ser ut att vara högravida med värsta kaggen och lägger sig i bänkpressen så är det inte många centimeter den tunga stången behöver färdas direkt...

mvh.

No shit.

Jag tror att en svart grabb på 70 rippade kg springer 60 meter snabbare än en smälfet viting på 100 kg.

Zaiboot
2005-05-21, 14:43
Skulle inte en person med längre armar kunna ha muskelfästen som ger bättre kraftmoment, som kompenserar ökningen av momentet som skapas av vikten som en längre arm ger på samma vikt som en kortare arm?
Det är då det jag läst i ett medicinskt uppslagsverk iaf.

Grisen
2005-05-21, 15:15
Se det från den ljusa sidan: Det blir kortare lyftväg när du marklyfter.

:thumbup:

Davil
2005-05-21, 16:05
No shit.

Jag tror att en svart grabb på 70 rippade kg springer 60 meter snabbare än en smälfet viting på 100 kg.

Öhh jaha? och vad har en 60meters sprint emd saken att göra? eller hudfärger?

Jag försökte bara poängtera att kortare lyftväg i bänk kräver mindre styrka.

capoje
2005-05-21, 16:22
Hur vet man om man har långa armar då?

mäta?

Vad e långt?

Vad e kort?

Matte_Maiden
2005-05-21, 16:52
Öhh jaha? och vad har en 60meters sprint emd saken att göra? eller hudfärger?

Jag försökte bara poängtera att kortare lyftväg i bänk kräver mindre styrka.

Förlåt för att jag var otydlig.

Det du skrev var så himla självklart att jag kände för att vara lite ironisk och skriva ett annat axiom som jag fann liknande. En jämförelse då det gällde självklarheter helt enkelt. Vill du ha fler så kan jag skriva, har ändå inget att göra. :D

Matte_Maiden
2005-05-21, 17:06
Hur vet man om man har långa armar då?

mäta?

Vad e långt?

Vad e kort?

Eller så struntar man i det och nöjer sig med att försöka bli starkare. I alla fall jag kan lätt bli påverkad av hur bra förutsättningar jag har i olika saker och på så sätt försämra min prestation. Det är lättare att ge sig om man har något att skylla på.

Jonny_88
2005-05-21, 17:18
Jag tror att en kropps muskler anpassar sig till armarnas längd etc. Låter ju mest logiskt, tycker jag. Lyftvägen är kanske längre för långa personer men deras muskler är också anpassade till det.

Tror att de flesta använder att de är långa som en ursäkt för att de är svaga.

stahlberg
2005-05-21, 17:18
Som jag ser det kan man (iaf om man inte är tränare) ha två orsaker till att fundera på om långa armar leder till svårare bänkpress. Orsak 1 : man tycker att någon annan lyfter mera men inte är starkare, för att han har kortare armar. Orsak 2 : man är dålig i bänkpress, och vill ta reda på om det beror på ens kroppsbyggnad.

Personligen har jag roat mig med att i tanken rada upp tio personer för att se om jag kan lista ut i vilken ordning de kommer att gå framåt i bänkpress (eller styrkelyft), utan alltså att se var de "står" i tankeexperiment-ögonblicket. Ofta lyckas man någorlunda bra, så kroppsbyggnaden har nog en viss betydelse. Men man kan också ta GRYMT FEL!

Jag håller dock fullständigt med dem som tycker att frågan är onödig (för en aktiv tränande). Det är bara att kämpa vidare med sitt, träna, och inte låta "tanken på att man har långa armar" hindra en från att gå framåt i bänkpress. Träna vidare. Frågan är onödig.

För övrigt finns det bara ett sätt att (i viss mån) ändra sin kroppsbyggnad : att lägga på sig mera (muskel)massa.

Lillgrabben
2005-05-21, 18:09
Tänkvärt inlägg av Stahlberg ( som oftast då han inte snackar om historiska begivenheter)!



Har man bara hjärta, en viss fallenhet för det man tränar, tränar vettigt osv så kommer de allra flesta att bli "riktigt" bra. Bäst kan givetvis bara en människa bli & det är atleten med bäst förutsättningar som dessutom tränar bäst, hårdast & vettigast!


Gifogar en bild på en "skaplig" bänkare, som inte alls såg ut som stereotypen för starka bänkare ( högt bröst, pingvinarmar etc)!

http://www.americanpowerliftevolution.net/macdonald3sm.jpg


En annan som lyckats lyfta mera än vad de flesta kan drömma om är Öjebyns Rolle Eriksson & han ser INTE alls ut som en stark bänkare!!


MVH