handdator

Visa fullständig version : Heureka - jag har funnit det! Om kreatinets löslighet.


Akilles
2005-05-20, 08:15
Jag vet att jag inte är den ende som haft problem med att få kreatinet helt upplöst i vatten. Det ska ju vara så himla viktigt, tydligen, eftersom tunntarmen inte kan ta upp hela kristaller. Jag har provat Eiselts, Twinlabs och Dalblads kreatin. Ingen av dessa produkter har löst sig. Jag har provat kallt, ljummet, varmt och nästan kokande vatten. Jag har hällt pulvret i vatten och jag har hällt vatten på pulvret. Jag har rört och jag har skakat. Jag har väntat. Dock har jag alltid använt mig av ETT GLAS VATTEN, dvs 2,5 dl. För att få i mig tillräckligt med vatten till kreatinet har jag förstås druckit ett extra glas vid sidan om. Nu har jag provat en enkel men genial lösning: jag tänkte att vattnet kanske blev mättat på kreatin, så jag har hällt det i dubbla mängden vatten (5 dl). Rör med en sked, väntar två eller tre minuter - och sedan kan man inte se en enda kristall. Konstigt att ingen av de tillverkare jag har påtalat löslighetsproblemet för, har tipsat om en större mängd vatten.

Det kan väl inte finna någon nackdel med att blanda kreatinet i så pass mycket vätska?

n1tro
2005-05-20, 08:29
:hbang:

abjorn
2005-05-20, 08:52
monohydrat löser sig fan aldrig i vatten (har testat en tesked i 1L bla). Säker på att det inte är kreatinpyruvat du blandat i ;)

Junior
2005-05-20, 09:06
1 dl. vatten till 1 gram monohydrat har alltid lösts sig för mig.

Däremot har jag hört på senare tid att man får ett bättre upptag om man tar pulvret direkt i munnen och sköljer ned hela kalaset.

Sverker
2005-05-20, 10:10
Ja. Lösligheten för kreatin vid rumstemperatur är ca 1 g per dl ;)
Vill man lösa 5 g måsta man använda 5 dl ljummet vatten.
Är vattnet kallt behövs mer och är vattnet fingervarmt så behövs mindre.

Kreatin är lite känsligt och använda vatten varmare än 45 - 50 grader är inte så bra. Kreatin faller sönder spontant till kreatinin.

pellepedal
2005-05-20, 10:14
Annars är det ju rätt skönt med kapslar. :thumbup:

Ekonom
2005-05-20, 10:37
Jag brukade blanda i mitt kreatin i en kopp te och hade i en matsked honumg i. Tack vare honungen (tror jag) löstes kreatinet upp och man såg inte en enda kristall.... Det var många år sen, och de senare åren har jag skitit i dedär o bara slängt i en sked i kallt vatten, rört om o druckit. Fungerat lika bra.. Så jag vet inte hur viktigt det är i REALITETEN inte i forskningsvärlden att få det 100 % upplöst...???

wonnderbraa
2005-05-23, 08:18
Kaffe brukar jag köra med när jag inte blandar det tillsammans med annan gojja (Protein el gainer). Varm vätska löser ju bättre än kall så kaffe o te är kanonens.... Sätter ingen direkt bismak heller.

//JJ

King Grub
2005-05-23, 08:20
Ja, koffein är ju lysande tillsammans med kreatin. Eller inte...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=8929583

Akilles
2005-05-23, 09:09
Det är ju väldigt intressant det här, med alla olika teorier och erfarenheter. Sverker säger att kreatinet förstörs (omvandlas till kreatinin) i vätska varmare än 50 grader. Ekonom och wonderbraa uppger sig att ha fått GOD EFFEKT av kreatinet, genom att blanda det i te resp. kaffe! Har ni upplevt placeboeffekt, eller har Sverker fel? Nå?

Davil
2005-05-23, 11:34
Det är ju väldigt intressant det här, med alla olika teorier och erfarenheter. Sverker säger att kreatinet förstörs (omvandlas till kreatinin) i vätska varmare än 50 grader. Ekonom och wonderbraa uppger sig att ha fått GOD EFFEKT av kreatinet, genom att blanda det i te resp. kaffe! Har ni upplevt placeboeffekt, eller har Sverker fel? Nå?

Kaffe måste vara bland det absolut sämsta man kan blanda kreatinet med eftersom att kaffe är väldigt vätskedrivande. Te innehåller också kofein och gör alltså också så att kroppen "torkar ut" om man slarvar med vatten.

Alla vet ju att man absolut inte skall slarva med att föse kroppen med mer vätska än normalt då man käkar kreatin.

Davil
2005-05-23, 11:42
Ja. Lösligheten för kreatin vid rumstemperatur är ca 1 g per dl ;)
Vill man lösa 5 g måsta man använda 5 dl ljummet vatten.
Är vattnet kallt behövs mer och är vattnet fingervarmt så behövs mindre.

Kreatin är lite känsligt och använda vatten varmare än 45 - 50 grader är inte så bra. Kreatin faller sönder spontant till kreatinin.

Så i mitt fall där jag 3gånger/dag brukar sleva i mig 10gram kreatin monohydrat så skall jag hinka i mig en liter vatten för att kroppen skall kunna ta hand om allt kreatin ?

Jag brukar ta ca 5 till max 6deceliter vatten vid kreatin-intaget, sedan dricker jag vatten rikligt under hela dagen, låter det vettigt tycker du?

En till fundering när jag endå håller på :
I de fall där kreatin omvandlas till kreatinin, är det ohälsosamt eller på något sätt dåligt för kroppen ?(förutom att man har gått miste om kretain i kroppen)

mvh.

Ekonom
2005-05-23, 16:52
Det är ju väldigt intressant det här, med alla olika teorier och erfarenheter. Sverker säger att kreatinet förstörs (omvandlas till kreatinin) i vätska varmare än 50 grader. Ekonom och wonderbraa uppger sig att ha fått GOD EFFEKT av kreatinet, genom att blanda det i te resp. kaffe! Har ni upplevt placeboeffekt, eller har Sverker fel? Nå?

Te innehåller förvisso koffein, men kom igen nu! Det lilla koffeinet i te påverkar nog inte kreatinet nämnvärt.. Kaffe innehåller bra mycket mer koffein och de kvantiteterna koffein i kaffe (en stor stark kopp) motverkar kanske kreatinets effektivitet. Det är iofs. möjligt att det finns någon studie som hävdar att även en mikroskopisk mängd koffein motverkar kreatinet kraftfullt, men i realiteten har nog det lilla koffeinet i te ingen inverkan på kreatinet (iaf. enl. egna erfarenheter) Men jag uttalar mig inte om vem det nu va som blandade det i kaffe för det har jag nog aldrig gjort :bow:

Dock kör jag f.n. på Nitrocell/kp3 före träning, och jag brukar först ta en kopp kaffe på maten ca. 1-1,5 timme före träningen och därefter ta Nitrocell/KP3 ca. 30 min efter kaffet!! Då dessa två dessutom är mer direktverkande och således inte ska bero på förådet i kroppen av kreatin, borde troligtvis effekten av dessa försämmras av koffein, men jag har kört både som ovan och utan kaffe innan och det var ingen som helst skillnad! Men kanske det är om man tar kreatin exakt samtidigt som kaffet som det motverkar?? *screwy* effekten av koffein ska ju iofs. va fördröjd, så jag vette fan

...men som med allt annat, då det finns non-responders samtidigt som individer som får ett sjukligt resultat av kreatin, så borde även koffein påverka kreatinets effektivitet olika på olika individer...???

Placeboeffekt - he näru tror inte det, nu va det några år sen jag besvärade mig med att lösa ut kreatinet till 100%, men då var man ju rätt nojjig och blandade i kreatinet först efter te:et var drickart, vilken temperatur det sen var har jag fan ingen aning om.. men inte allt för varmt. Så Sverker har säkerligen rätt i det han skrev.

p.s. det var ju honungen som var det intressanta i mitt inlägg, inte temperaturen ;)

Mehdi
2005-05-23, 17:14
Akilles, hur mycket kreatin hade du i vattnet? För folk tendrar överdosera kreatin något fruktansvärt.

Akilles
2005-05-23, 20:05
Först gjorde jag som det står på varenda jäkla burk, alltså en skopa á ca 5 g i ett glas vatten (dvs 2,5 dl). Numera: en skopa i 5 dl vatten.

hultman
2005-05-23, 20:49
Davil:
Kreatinin kommer att bildas hur du än gör.

EiseltUK
2005-05-26, 15:56
Nu har jag provat en enkel men genial lösning: jag tänkte att vattnet kanske blev mättat på kreatin, så jag har hällt det i dubbla mängden vatten (5 dl). Rör med en sked, väntar två eller tre minuter - och sedan kan man inte se en enda kristall. Konstigt att ingen av de tillverkare jag har påtalat löslighetsproblemet för, har tipsat om en större mängd vatten.

Det kan väl inte finna någon nackdel med att blanda kreatinet i så pass mycket vätska?


Jag skrev i en tidigarte tråd att jag kollat upp detta angående lösligheten av kreatin och hur viktigt det är. Degussa säger att 5 gr kreatin löser sig i ca 50 C och att mängden vätska bör vara ca 5 dl. Om partiklarna är lösta eller ej ska inte har någon betydelse för effekten (gäller då produkter med CreaPure som har en liten partikelstorlek).

Mvh
Henrik

Zlin
2005-06-11, 19:45
Om partiklarna är lösta eller ej ska inte har någon betydelse för effekten (gäller då produkter med CreaPure som har en liten partikelstorlek).

Mvh
Henrik

Man kan alltså dricka det "olöst", och få precis samma effekt? Så länge man får i sig samma mängd, så det inte ligger kvar i glaset?

King Grub
2005-06-11, 19:46
Den optimala metoden lär vara att sleva in kreatinet i munnen med sked och skölja ned det med ljummet vatten.

King Grub
2005-06-11, 19:54
Är det sant eller skojar du?

Varför skulle jag skämta/ljuga i ett "seriöst" forum?

"The creatine should be spooned directly into the mouth and swallowed with water accompanied by a regular meal."

Creatine: A Meta Analysis, Journal of HYPERplasia Research, January 2005

Snabba kolhydrat i stället för "regular meal" i samband medträning.

Zlin
2005-06-11, 20:00
Den optimala metoden lär vara att sleva in kreatinet i munnen med sked och skölja ned det med ljummet vatten.

Men funkar ändå om det inte är upplöst? Det är inte pengar i sjön så att säga?

EiseltUK
2005-06-12, 22:48
Problemet med kreatin är inte absorbtionen utan snarare upptaget i cellerna. Om det är löst så tas det upp snabbare och du kissar troligen ut desto mer, speciellt under uppladdningsfasen.

/ Henrik

negative
2005-06-13, 00:23
Snabba kolhydrat i stället för "regular meal" i samband medträning.

Men man ska ju ta kreatinet 1 timme före träningen, och då vill man väl inte äta snabba kolhydrater. Och tar man det till pre-träningsdrinken hinner inte kreatinet verka innan passet är slut. Så vad göra ?

EiseltUK
2005-06-13, 16:58
"We examined the plasma concentration curve obtained over 6 h after the ingestion of 2 g of creatine (Cr) (equivalent to 2.3 g Cr x H2O) contained in meat or in solution in five non-users of creatine supplements. Peak plasma creatine concentration was lower after the ingestion of meat but was maintained close to this for a longer period. Measurements of the area under the plasma concentration curve indicated approximate bioequivalence of creatine contained in meat with the same dose supplied in a solution. In a separate study, we examined the plasma concentration time curve after ingestion of solid Cr x H2O. Creatine ingested as a lozenge (crushed in the mouth and swallowed) or as a crystalline suspension in ice cold water resulted in a 20% lower peak concentration and 30-35% smaller area under the plasma creatine concentration curve than the same dose administered in solution. Despite a possibly lower bioavailability, 2.3 g Cr x H2O supplied in either solid form was nonetheless sufficient to raise the plasma concentration five- to six-fold in individuals with a mean body mass of 75.6 kg. We conclude that creatine administered as meat or in solid form is readily absorbed but may result in slightly lower peak concentrations than when the same dose is ingested as a solution."

Harris RC, Nevill M, Harris DB, Fallowfield JL, Bogdanis GC, Wise JA. "Absorption of creatine supplied as a drink, in meat or in solid form." J Sports Sci. 2002 Feb;20(2):147-51.

aliquis
2005-06-13, 17:15
Hum... om nu 2.3gram kreatinmonohydrat ger 5-6ggr högre nivåer än normalt borde väl det räcka gott o väl? ingen mening med 5-20gram som en del kör med?

Mehdi
2005-06-13, 18:16
Hum... om nu 2.3gram kreatinmonohydrat ger 5-6ggr högre nivåer än normalt borde väl det räcka gott o väl? ingen mening med 5-20gram som en del kör med?

Exakt!

Akilles
2005-06-13, 18:47
Tack för svar.