handdator

Visa fullständig version : Bodybuilding/AF/Fitness med i RF ?


Sverker
2005-05-20, 06:14
Det är Riksidrottsmöte i helgen i Västerås.
RF skall besluta ifall SKKF, som är förbundet för AF, bodybuilding och fitness, skall bli medlem.

Skall SKKF bli en fullvärdig medlem i RF ?
Att medlemskapet är fullvärdigt betyder för mig, att kroppskultur är en idrott och att medlemskapet är precis samma som för de andra idrottsförbunden. Samma rättigheter och samma skyldigheter.

Ja eller nej !

Sverker
2005-05-20, 06:15
Ja. Medlemskap ökar anseendet för kroppskulturen.

z_bumbi
2005-05-20, 06:57
Tyvärr så kommer nog ett annat byggarförbund att ta över om SKKF någonsin kommer med i RF och/eller så kommer SKKF få en rad medlemmar som blir medlemmar några månader innan tävling.

Top40-listan för dopningstester ser inte en hel del av de som tävlar inom SKKF som något bra. Top40 i varje idrott ska anmäla var man får tag på dem inom en rimligt tid för att kontrollanterna ska kunna ta ett pissprov när som helst under året. Top40 inom byggningen motsvarar på ett ungefär alla som tar står på pallen plus några till pga antalet viktklasser, inom AF så är det kanske alla som är kvalade till SM plus ett antal av dem som tar sig till final osv.
Självklart så testas även andra tävlande men man koncentrerar sig på top40.

Alla andra fördelar med att vara med i RF skulle kunna lyfta sporterna inom SKKF men tyvärr tror jag att det ovan dominerar i huvudet på för många som tävlar och underlaget vad gäller tävlande är nog inte tillräckligt stort för att SKKF ska kunna genomgå stålbadet och komma igen om 4-5 år.

Självklart ser jag regelbunda pisstester som en fördel.

RobbeliRobban
2005-05-20, 10:34
NEJ !! AF går till största delen ut på att vara lagom. Idrott och lagomsträvan hör inte ihop

Action
2005-05-20, 10:40
NEJ !! AF går till största delen ut på att vara lagom. Idrott och lagomsträvan hör inte ihop

Håller inte med där. Svårigheten i A-F är att kombinera att bli så hård som möjligt utan att tappa i styrka och uthållighet!

Annnars blir nog mitt svar Nej. Jag har tidigare varit för, men på senare tid tycker jag att Bodybuilding och A-F ska sträva efter att bli mer show och uppvisning! Det är nog det enda sättet att göra detta mer intressant för allmänheten.

gasoliner
2005-05-20, 10:52
Håller motviligt med Action. Och Bumbi.

Sverker
2005-05-20, 11:42
Här är ansökan till RF:
http://www.rf.se/t1_2005.asp?p=104607




Show och uppvisning *grr* Jag vill hellre tävla i en idrott som är accepterad.

pellepedal
2005-05-20, 12:29
Jag tycker JA.

RobbeliRobban
2005-05-20, 12:34
Håller inte med där. Svårigheten i A-F är att kombinera att bli så hård som möjligt utan att tappa i styrka och uthållighet!

.

Nu har jag inte bra koll, men räknas inte symmetrironden högre än styrkemomenten och hinderbanan? Och i symmetrironden blir du väl neddömd om du är för bra?

(((Sen kan man diskutera om "att bli så hård som möjligt" dvs tävla i bantning är idrott?)))

Sverker
2005-05-23, 05:57
Det gick inte denna gången heller :(

Tävlingsmomentet i bodybuilding är ingen tävling enligt RF. Enligt mig så är det så....veckorna och månaderna innan tävlingen, men det hör inte hit.

Kan man förändra tävlingsmomentet så att det blir acceptabelt för RF ?

AF har ju fysiska tävlingsmoment också. Chins , dips och hinderbana/rodd där man arbetar med den egna kroppsvikten. Kan kroppsbyggningen få till något styrkemoment som passar in här.

Det fanns tidigare, under mycket kort tid, något som kallades "klassisk bodybuilding" med ett marklyft med i tävlingen. Kan det vara något ?


Eller så struntar vi i allt :D

Alex
2005-05-23, 08:34
http://www.body.se/content/profiler/artikel.asp?CID=221

Sverker
2005-05-23, 17:42
Show och uppvisning *grr* Jag vill hellre tävla i en idrott som är accepterad.

http://www.body.se/content/profiler/artikel.asp?CID=221


Då säger vi det Alex.
Mer show lockar mer publik och kroppsbyggningen blir accepterad för en ännu större allmänhet.


Hur fixar vi showen ?

z_bumbi
2005-05-23, 17:46
Hur fixar vi showen ?

Framför allt, hur skiljer man det då från Wrestling? :D
*flex*