handdator

Visa fullständig version : Hudbristningar.... åtgärd?


I-BO
2005-05-19, 21:44
jag har tränat sen september, har börjat få bristningar nånstans på axeln....
så jag köpte nyss e-vitamin olja för att smörja in kroppen med...

grejen är att jag förmodligen fått bristningar eftersom jag kört tunga vikter, få reps (gick upp från 63 till 69 kg på ett 4-5 månader)

frågan är: bör jag i kombination, med e-vitamin oljan, även köra lätta (lägre) vikter med högre reps, eller ska jag fortsätta som jag kör.

meningen är asså att minimera hudbristningarna

vrålapa
2005-05-19, 21:46
jag har tränat sen september, har börjat få bristningar nånstans på axeln....
så jag köpte nyss e-vitamin olja för att smörja in kroppen med...

grejen är att jag förmodligen fått bristningar eftersom jag kört tunga vikter, få reps (gick upp från 63 till 69 kg på ett 4-5 månader)

frågan är: bör jag i kombination, med e-vitamin oljan, även köra lätta (lägre) vikter med högre reps, eller ska jag fortsätta som jag kör.

meningen är asså att minimera hudbristningarna


det sägs att zink ska hjälpa mot hudbristningar..

Johan_P
2005-05-19, 21:47
Hjälper e-vitamin mot hudbristningar? Nytt ämne för mig, förklara gärna mera :)

Beast
2005-05-19, 22:08
Hudbristningar kommer inte om du kör tungt eller lätt, det kommer för att du har dålig anpassningshastighet på din hud.. du har alltså inte vuxit snabbare än någon annan eller nåt sånt (säger detta för nästan alla tror att det är därför).
Finns inte mycket du kan göra åt befintliga bristningar.. smörj in dig kan hjälpa och zink som redan sagts.

jakke
2005-05-19, 22:23
Vissa får bristningar vissa inte.
Jag har "spruckit" mycket men mamma har fött 4barn utan en bristning på kroppen

I-BO
2005-05-19, 23:41
Hudbristningar kommer inte om du kör tungt eller lätt, det kommer för att du har dålig anpassningshastighet på din hud.. du har alltså inte vuxit snabbare än någon annan eller nåt sånt (säger detta för nästan alla tror att det är därför).
Finns inte mycket du kan göra åt befintliga bristningar.. smörj in dig kan hjälpa och zink som redan sagts.

vad jag vet:

hudbristningar får man om huden inte hinner växa i samma takt som volymen i kroppen utvidgas. Det blidas då sprickor. Sedan är det ju induviduell hur mycket/lite hudbristningar man får.


E-vitaminet gör att din hy föryngrar sig lättare och åldras långsammare. E-vitaminet anses kunna påverka kroppens åldrande genom att skydda lipiderna och cellmembranen mot de fria radikalerna

med andra ord ser E-vitaminet till att nya hudceller bildas enklare, vilket motverkar hudbristningar

jakke
2005-05-19, 23:57
med andra ord ser E-vitaminet till att nya hudceller bildas enklare, vilket motverkar hudbristningar
Finns det bevis för det? Låter lite fuffens

I-BO
2005-05-20, 00:03
Finns det bevis för det? Låter lite fuffens

det är bekräftat att E-vitamin innehåller antioxidanter

Antioxidant ämne som motverkar oxidation. Kroppen producerar friaradikaler som leder kan leda till åldrande, cancer, kärlsjukdomar och andra cellskador, antioxidanter motverkar detta. Till viss del producerar kroppen egna antioxidanter, vilka borde räcka. Problemet ligger i att olika omständigheter i miljön som ciggarettrök, avgaser, olika sorters strålning som radioaktivitet, solstrålning men även till exempel motion ökar kroppens produktion av friaradikaler. Varför man bör ta in extra antioxidanter. Antioxidanter finns i bland annat, E, C-vitamin och beta-karoten.
susning.nu

* friska celler tänjs ut enklare än "mindre friska" celler
* friska celler delar sig enklare än "mindre friska" celler (celldelning ger mer yta)

att knyta ihop det är en logisk slutsats.

Beast
2005-05-20, 00:13
vad jag vet:

hudbristningar får man om huden inte hinner växa i samma takt som volymen i kroppen utvidgas. Det blidas då sprickor. Sedan är det ju induviduell hur mycket/lite hudbristningar man får.

Ja precis, då har man dålig anpassningshastighet. Inte att man växer "för snabbt" eller "för mycket"

I-BO
2005-05-20, 00:58
Ja precis, då har man dålig anpassningshastighet. Inte att man växer "för snabbt" eller "för mycket"

aaa... delvis...

asså... du har förmodligen inga hudbristningar på magen, även fast du en gång fick på dagis och var 1m lång.. Varför?.. jo eftersom huden hann anpassa sig till din växtakt. Cellerna hann delas och reproduceras. När du däremot lägger på 6 kg på 4-5 månader hinner huden inte anpassa sig.

jag kanske nyss sa samma sak som dig, jag är för trött för att tänka ordentligt

Jorgen
2005-05-20, 05:09
När du däremot lägger på 6 kg på 4-5 månader hinner huden inte anpassa sig.
Nyligen lade jag på mig 6 kg på 8 veckor. Och det utan en enda bristning.
Vissa har lättare att få det än andra.

//Jörgen

Frazze
2005-05-20, 05:37
Det enda säkra sättet att minimera risken är att sluta träna. Tyvärr. Det är inte mycket att göra åt som ger märkbar effekt.

Beast
2005-05-20, 05:42
I-BO: Jag har lagt på mig ganska mycket mer på "kort tid" och jag har än idag inga bristningar.

z_bumbi
2005-05-20, 06:19
I-BO: Äter du e-vitaminoljan?
Annars vet jag inte riktigt hur du får den effekten som du skriver om.

kalle_banan
2005-05-20, 08:32
en brud i min klass sa att man ska dricka vatten för att slippa få fler hudbristningar.
e bra?

abjorn
2005-05-20, 08:39
hur gör man för att få mer bristningar :D

Warscars :hbang:

King Grub
2005-05-20, 08:41
en brud i min klass sa att man ska dricka vatten för att slippa få fler hudbristningar.
e bra?

Ja, utan vatten dör man. Ett överdrivet vattenintag har ingen effekt på striae, varken sådan man har eller kanske kommer att få.

I-BO
2005-05-20, 13:49
I-BO: Äter du e-vitaminoljan?
Annars vet jag inte riktigt hur du får den effekten som du skriver om.


hehe... nej.. jag smörjer in den i huden...

Popeye
2005-05-20, 14:16
Har man bristningar finns det bara en lösning. Lär dig gilla dem...

Mehdi
2005-05-20, 14:39
Tjao,

det enda som beviserligen kan reparera hud, minska rynkor och öka kollagensyntesen (= minska bristningar) genom att applicera direkt på huden är beta glucan (BETA -1, 3-D GLUCAN).

Men leta på ni, finns säkert någon mineral eller vitamin som kan töma era plånböcker snabbare :thumbup:

kalle_banan
2005-05-20, 16:42
Ja, utan vatten dör man. Ett överdrivet vattenintag har ingen effekt på striae, varken sådan man har eller kanske kommer att få.
så vad du säger i klartext är att bruden har fel? vatten hjälper inte? och du menar att striae är den teckniska termen på hudbristningar?

King Grub
2005-05-20, 16:49
så vad du säger i klartext är att bruden har fel? vatten hjälper inte? och du menar att striae är den teckniska termen på hudbristningar?

Ja, nej, ja.

Rockhard
2005-05-20, 17:39
Kör inte massa superset högreps. Jag gjorde det med armarna och fick sprickor överallt *flex*

Popeye
2005-05-20, 17:48
Har jag missat något här?
Bristningar får man för att man växer snabbare än huden hinner anpassa sig.

King Grub
2005-05-20, 17:53
Har jag missat något här?
Bristningar får man för att man växer snabbare än huden hinner anpassa sig.

Jo, men folk tror att det beror på antal repetioner och/eller hur stor belastning man använder vad du än säger. ;)

Sverker
2005-05-20, 19:26
vad jag vet:

hudbristningar får man om huden inte hinner växa i samma takt som volymen i kroppen utvidgas. Det blidas då sprickor. Sedan är det ju induviduell hur mycket/lite hudbristningar man får.

Quote:
E-vitaminet gör att din hy föryngrar sig lättare och åldras långsammare. E-vitaminet anses kunna påverka kroppens åldrande genom att skydda lipiderna och cellmembranen mot de fria radikalerna





med andra ord ser E-vitaminet till att nya hudceller bildas enklare, vilket motverkar hudbristningar

Tyvärr så är det inte så. E-vitaminet skyddar mot fria radikaler och håller befintliga hudceller vid liv. Det påverkar inte alls nybildningen av hudceller !

I-BO
2005-05-20, 20:26
Tyvärr så är det inte så. E-vitaminet skyddar mot fria radikaler och håller befintliga hudceller vid liv. Det påverkar inte alls nybildningen av hudceller !


jo.. men friska celler "förökar" sig väl bättre... ??

E-vitamin brukar hursomhelst rekommenderas till gravida kvinnor, för applicering kring magen

qubie
2006-01-23, 18:37
Bump

arnold2k5
2006-01-23, 21:27
hmm. . min morbrors tjej har enormt mycket bristningar kring magen och hon har testat allt som går att testa!
de ända som gav "resultat" var typ och smörja in huden med massa skit, frågan vad. . . antagligen de ni sa tidigare!

men hon solar dessutom mycket för att " få färg" i bristningarna och de verkar hjälpa en del!

krellik
2006-01-23, 22:24
Den drastiska lösningen är att tatuera över bristningarna.

tomccc
2006-01-23, 23:04
Beta glucan naturligt i havregryn, rätt eller fel?

Corpobal
2006-01-24, 01:25
Vilka är de vanligaste bristningspunkterna? Själv har jag en del på brösten längst upp vid armhålorna samt ett par streck på triceps, hade också på skinkorna för några år sen men dom har bleknat bort en del nu.

hio
2006-02-10, 13:51
Vilka är de vanligaste bristningspunkterna? Själv har jag en del på brösten längst upp vid armhålorna samt ett par streck på triceps, hade också på skinkorna för några år sen men dom har bleknat bort en del nu.
Jag har kring armhålorna. Kan hudbristningar försvinna helt, eller blir de bara mindre tydliga?

King Grub
2006-02-10, 16:34
Kan hudbristningar försvinna helt,

Nej. Inte alls.

Gurk-Burk
2006-02-10, 17:47
Jahopp, så läget är helt enkelt att jag får börja gilla mina bristningar på låren...

tomccc
2006-02-10, 19:10
Om man tar det relativare lugnare med maten hinner huden med då eller är det en process som tar för lång tid för att man skulle orka vänta på den?

tomccc
2006-02-13, 00:25
Om man tar det relativare lugnare med maten hinner huden med då eller är det en process som tar för lång tid för att man skulle orka vänta på den?
Vill inte verka tjatig, men någon som har koll? Jag frågar därför jag i dagsläget äter ~500 kcal mer än vad jag gör av med men börjar ändå få bristningar. Frågan är om det är lönt att gå ned till ~200 kcal plus i ett par dagar, ligga på noll ett par dagar, gå upp igen o.s.v. Eller om hudens töjningsprocess tar längre tid än så?

Popeye
2006-02-13, 16:58
Det är styrketräning du tränar -> Bristningar är bevis på resultat. Lär dig gilla dem...