handdator

Visa fullständig version : Telia aktier. Säljrätter?! vad är det!?


Aeis
2005-05-19, 20:37
Telia har skickat något återköptserbjudande. Antingen sälja 4 aktier om man har 100, vilket jag har och 4 st känns värdelöst. Sen erbjuder de en att sälja säljrätterna och säger att de kommer bli värdelösa om man inte säljer.

Vad är säljrätter och vad händer när jag säljer dem? Hur stor summa rör det sig om?

Telia var minst sagt otydliga i sitt brev. Min mor säger hon hört på TV att det viktiga är att man fyller i ett av alternativen. Men jag är tveksam. Vad ska jag göra?

Här är en annan tråd där jag frågar om jag ska sälja. svara gärna på den också=)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43523

OggeP
2005-05-19, 20:43
Med en säljrätt eller säljoption så köper du rätten sälja aktien till ett visst pris.

Tänk dig att telia aktien ligger på 40kr. Du köper en säljrätt på 35kr som går ut om ett halv år. Står telia aktien i under 35 kr så tjänar pengar genom att du då kan sälja dina aktier för 35 kr.

Aeis
2005-05-19, 20:47
aah. Så då är det riktigt smart att sälja sina säljrätter?

Telia riskerar att förlora pengar om folk gör det?
Kan det vara anledningen till att de är så otydliga till just vad man tjänar på att sälja säljrätterna?

OggeP
2005-05-19, 21:04
aah. Så då är det riktigt smart att sälja sina säljrätter?

Telia riskerar att förlora pengar om folk gör det?
Kan det vara anledningen till att de är så otydliga till just vad man tjänar på att sälja säljrätterna?

Optionshandeln beror helt och hållet på vilka prognoser/förhoppningar som det finns på företagen. Har du en säljoption och många tror att telia kommer att tappa i värde så kommer den att bli värd en del pengar.

Den som har utfärdat säljoptionen är på optionsdagen tvungen att köpa aktierna till det priset. Så om det nu är så att telia har utfärdat säljoptioner så ligger de rätt risigt till om aktien sjunker som en sten.