handdator

Visa fullständig version : Ont i axlarna vid sidolyft


Entity
2005-05-19, 20:12
Har börjat få ont i axlarna vid sidolyft med hantel.
Körde på 10 kilo, nu är ja nere på 7 vilket känns jättelätt, men gör fortfarande ont.
Gör ont i lederna. Vad kan de va? Bara lägga ner den övningen eller?

reaper
2005-05-19, 20:31
Gör ett uppehåll iaf. Man ska aldrig träna med smärta! Observera att jag gör skillnad på smärta som i att mjölksyran flödar eller ren fysisk smärta där man verkligen känner att det gör ont. Vet du att din teknik är bra? Kanske går att bättra på utförande, annars kan det ju vara så att vissa personer är känsliga mot vissa övningar. Gör det ont om du kör motsvarande övning i cablecrossen?

kapten-lars
2005-05-19, 22:24
Hej jag har haft (har) samma problem, jag läste nånstans på forumet om att det kunde vara så att musklerna inte riktigt fick plats i axlarna..

Jag har börjat försöka lägga ner tid på att strecha musklerna ordentligt efter att jag har tränat axlar och det har hjälpt mig!

stretchövningar kan du hitta på http://www.ryggochmuskelakuten.se/ och http://www.exrx.net

MVH Kapten

jakke
2005-05-19, 22:39
Testa att träna rota-cuffen också. Övningar finns i länktråden

Entity
2005-05-20, 00:42
Tack för alla råd, hade inte ont innan , men det kom helt plötsligt, jag ska pröva o stretcha mer och även försöka träna rotatorkuffen. Är detta en bra övning annars?

kapten-lars
2005-05-20, 12:38
Tack för alla råd, hade inte ont innan , men det kom helt plötsligt, jag ska pröva o stretcha mer och även försöka träna rotatorkuffen. Är detta en bra övning annars?
jag har för mig att det är dom som håller fast armarna på kroppen, jag tycker/tror att det är bra övning(ar)!

Åse Columbus
2005-05-20, 17:56
Rotatorcuffen bestående av 4 olika muskler är de som håller armen på plats mot resten av skelettet......o övningarna som nämnts här ska man helst använda som uppvärmning innan man börajar sina överkroppsövningar för rygg, bröst, axlar.

Många "gamla" byggarrävar har blivit hjälpta av dessa små men viktiga övningar, visserligen lite sent ...men iaf.. :cool:

Åse

Entity
2005-05-20, 22:56
Neeeej blev ja flytta till träningskador !!! :em:

Men ja är frisk lovar :P Ja bara fått ont i axlen när ja kör just den övningen , allt annat går så bra :P

Men i allafall ja ska pröva de här små övningar för rotator cuffen, jag är ganska stark i axlarna jämfört med tex bänk, ja tar 25 kg hantelpress ca 5 reps och 20 kg axelpress, vilket kanske inte är mycket men jämfört med bröst så.

Jag hoppas ja inte skadat något bara, och att det går över... som alla andra kniper man ju ihop lite när det gör ont, är det bara vi män som är så dumma ?

Åse Columbus
2005-05-21, 09:28
Man ska INTE stretcha om det kan vara en inflammation....kan förvärra saken helt åt helvete...kan bli ruptur av det...
har själv gjort det misstaget!!!!!

när det gäller axlar så ska mannog heller inte bara bita ihop...utan ta de lite lugnare...skala lite på vikterna, om du inte vill vila helt....

Ulf A Big
2005-05-22, 14:01
Rehabiliteringsprogram för axlar och även ett bra förebyggande program:
Kom ihåg att de här övningarna skall tränas med stort antal reps (20-40) och kanske i 2-3 set och övningarna som ska användas har jag markerat.
Bilderna blev inte så bra som de kunde bli men jag tror att de räcker för en bra vägledning i rehabilitering och i det förebyggande arbetet med att undvika skador.