handdator

Visa fullständig version : Vad rekommenderar ni mig att äta?

starshine
2005-05-19, 19:47
Hej hej!

har ett litet problem...är tjej, 170 cm lång o väger för närvarande ca 50 kg (ja, ja..jag vet att det är alldeles för lite).

har slängar av anorexi/bulimi men ska nu göra nåt åt det (med hjälp). jag skulle vilja ha lite tips på HUR jag ska äta för att gå upp i vikt på ett bra sätt..(dvs bygga muskler och samtidigt få lite underhudsfett..som det är nu har jag knappt något fett alls utan bra muskler, skinn o ben)

med tanke på att jag har ett bulimiskt beteende också undrar jag om någon har tips på hur och vad jag ska äta för att slippa hetsätnings-sugen jag får.

vore väldigt glad om jag får lite tips- både på maträtter, måltidsordning och bra styrketräningsövningar jag kan göra hemma för att bygga muskler.

tack så länge!!
/starshine

King Grub
2005-05-19, 20:47
Jag skulle rekommendera att du inte räknar kalorier eller springer och väger dig dagligen. För att gå upp i vikt, vare sig fettvikt eller muskelvikt, måste du äta mer kalorier än du gör av med, men för någon som varit fast i ätstörningar brukar det inte vara lämpligt att ha tokkoll på allt man stoppar i sig. Även om det kan vara svårt att hålla sig borta från matvågen.

Ät dig mätt en fyra-fem gånger om dagen på måltider som baseras på bra mat. Någon bra kolhydratkälla som potatis, pasta, grovbröd, gryn eller ris, tillsammans med något proteinrikt i form av kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg, eller någon rätt baserad på dessa. Gärna mjölk till; mjölk är ett enkelt sätt att få i sig bra kalorier. Grönsaker och frukter efter tycke och smak.

Var inte rädd för att småäta mellan målen; energitäta saker som mandlar, nötter och frön ger både nyttiga kalorier och är goda, plus att dom är källor till bra fett. Och fett behövs. Använd gärna bra oljor som raps- och oliv i och till maten, och i ditt läge skulle jag inte vara främmande för ett lager smör på frukostmackan.

Bra träningsprogram finns i Best Of-forumet, t ex z_bumbi:s utmärkta sådana.

Grisen
2005-05-19, 21:53
Som tidigare sagts; ät regelbundet och räkna absolut inte kalorier elller dylikt. Använd träning som ett medel för att röra dig och ha kul inte för att försöka förändra din kropps utseende. Detta för att inte trigga din sjukdom.

Beast
2005-05-19, 22:15
Hade jag varit du hade jag skaffat protein och maltodextrin eventuellt en gainer som du druckit ett par ggr om dagen. Om du sen inte tänker mer på det utan äter så mycket du kan utöver dom kommer det nog bli bättre.
lycka till

JAM
2005-05-19, 23:03
Hade jag varit du hade jag skaffat protein och maltodextrin eventuellt en gainer som du druckit ett par ggr om dagen. Om du sen inte tänker mer på det utan äter så mycket du kan utöver dom kommer det nog bli bättre.
lycka till
Det håller jag inte med om. Överkurs med kosttillskott och dessutom gör ju så snabba kolhydrater knappast henne gott.

Starshine: Läs igenom King Grubs Deffguide (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881). Trots det lite missvisande namnet gäller den alla - oavsett om man ska deffa eller ej (och det ska ju inte du). Där står vilken mat som är bra att äta. Lycka till! :thumbsup:

Beast
2005-05-20, 00:15
Det håller jag mig fortfarande till.. visst det är långt från vad optimalt är.. MEN för en person med anorexia/bulimi tror jag att det kan vara bra. Det är om inget annat en början

Fredrik_
2005-05-20, 07:40
har slängar av anorexi/bulimi men ska nu göra nåt åt det (med hjälp)

Om "med hjälp" menas att du har kontakt med professionella inom området tycker jag du ska utnyttja dessa istället för oss amatörer här på forumet. Om du inte har sådan hjälp tycker jag du ska söka. Annars har Grub har en stor poäng i att försöka hålla dig så långt ifrån allt som har med (ibland överdriven) fokusering på mat och träning att göra, så som det här forumet.

Sen är väl den riktigt stora grejen att försöka hitta en lösning på det som ligger bakom ätstörningen.. behandla symptomen är ju givetvis jättebra och gör livet bra mycket enklare, men det behöver inte lösa det bakomliggande.

Du är duktig som tar tag i det i alla fall.. stort lycka till.

Snorkfröken
2005-05-20, 07:59
Hej starshine! Kul att höra att du vill bli fri från dina ätstörningar. Jag har själv lidit av ortorexi/whatever, och vet vad du går igenom. Att känna att man vill gå upp och ge sig fasen på att göra vad som helst för att göra det, men att sedan inse att det inte bara går. Något säger liksom i från...man är fast i gamla mönster. Men, det går att bli frisk, det är jag ett levande exempel på.

MEN för en person med anorexia/bulimi tror jag att det kan vara bra. Det är om inget annat en början

Jag tror inte att gainers och andra kosttillskott alls är bra för en person som lider av ätstörningar. Då gäller det i stället att lära sig äta normala portioner av riktig mat, vilket kan vara nog så svårt. Man kan "boosta" viktuppgången hur bra som helst med riktig mat i stället. Och dessutom är det mycket godare :)

King Grub gav redan en jättebra lista på råd, så jag kan i stället berätta min historia i korthet. Jag har alltid älskat styrketräning och hade nog en hel del muskler, när jag plötsligt fastnade i aerobics-träsket. Jag gick ner 15 kg i snabb takt och vägde som minst under 40 kg. Sakta men säkert insåg jag att jag hade problem och började jobba för att bli frisk (gick i terapi och hos en näringsterapeut). Jag var "halvfrisk" rätt länge, så att jag åt ordentligt men var fortfarande väldigt smal, åt alltså tillräckligt för att hålla den dåvarande (väldigt låga) vikten.

En dag bestämde jag mig för att anlita en PT för att hjälpa upp mig igen, både för att gå upp i vikt och för att hitta tillbaka till styrketräningen igen. Det blev min räddning. Jag skrev matdagbok som min PT gick igenom och jag tränade med höga vikter och få reps för att bygga upp muskelmassan. Jag lärde mig se på maten som något gott och nyttigt som min kropp behöver för att utvecklas. Så svag som jag var då jag började träna på nytt, kunde jag snabbt börja se resultat i min träningsdagbok, vilket bara gav mig ännu större kickar att jobba vidare. Och idag har jag gått upp 15 kg och är starkare än jag var då jag fastnade i ätstörnings/träningsfällan :) En härlig känsla!!! (Och Beast: jag började nog med kosttillskott jag också, men först då jag hade fått ordning på mina "riktiga" matvanor)

Så starshine... det viktigaste är att tro på dig själv. Låter som världens klyscha, men det är sant. Du kan gå upp i vikt och slippa dina hetsätningsattacker. Sätt upp mål, ett större mål som gäller var du vill vara t.ex. på nyårsafton (t.ex. att du har gått upp ett visst antal klädstorlekar), och så mindre delmål på vägen (t.ex. att dina nuvarande byxor skall vara för små i augusti, du skall orka 20 kg i bänkpress i september osv). Om det känns jobbigt att ställa dig på vågen, så gör det inte. Du kan gott följa med dina framsteg också bara genom att titta i spegeln. Och även om det kommer sämre dagar då det känns som om allt skitit sig, är det bara att glömma det. En dag är inget i jämförelse med alla dar du har framför dig!

Lycka till! Jag tror på dig,
Snorkis :thumbup:

Ps. Sorry för mitt väldigt LÅÅÅÅNGA inlägg. Har tendens att bli mångordig då jag kommer igång ;)

z_bumbi
2005-05-20, 08:34
Äter man så lite som någon med den här typen av ätstörningar brukar göra så är det svårt att få i sig alla näringsämnen. Då ska man inte börja stoppa i sig gainers eller maltodextrin som ju i stort saknar näringsämnen om inte den behandlande läkaren eller dietisten anser att det är nödvändigt. I vissa fall kanske det är bättre med kalorier överhuvudtaget men det är en akutåtgärd som ska bedömmas av sjukvårdskunnig personal.

starshine: Lyssna på hjälpen du får, det är mycket annat som brukar behöva behandlas innan vissa av betendena försvinner och det går inte att lösa via ett forum på nätet. Ska man ge något råd är det att skynda långsamt så att både huvudet och kroppen hinner vänja sig vid förändringarna.
Lycka till i det vidare arbetet!

starshine
2005-05-20, 12:19
hej hej...

först o främst vill jag tacka för alla svar. jag vet att jag inte bara ska fråga er amatörer på kolozzeum men det verkar ändå som att vissa vet en hel del om kost och hälsa.

snorkfröken, tusen tack för ditt inlägg. blev väldigt inspirerad och bestämd nu att jag också ska bli fri från detta helvete. hur äter och tränar du nuförtiden då? tar emot alla tips jag kan få...

håller faktiskt på att laga lite lunch nu, det blir följande:
1 kycklingfilé
1 polarkraft extrem med lätta och 10%-ig ost på
kokta grönsaker
lite cashewnötter
mjölk

kommentarer?

tack för mig för nu.

WHITEFOLKS
2005-05-20, 12:34
Är du bulimiker (hetsäta sen spy upp) eller anorektiker/hetsätare? Ganska vanligt att folk blandar ihop bulimi med hetsätning.

WHITEFOLKS
2005-05-20, 12:35
Såg ut som en jättebra lunch förresten, lite fullkornspasta/ris till det och det blir :thumbup: men det beror ju lite på hur mycket bröd du har också :)

starshine
2005-05-20, 12:52
jag är nog anorektiker i grund och botten och när det gått så långt att kroppen skriker efter mat så bara måste jag ha nåt som är fett och sött o det blir oftast choklad, godis, kakor, bröd, glass m.m...

till min lunch idag åt jag 1 polarkraft extrem (alltså en överdel och en underdel)...är det inte tillräckligt? skulle jag haft pasta till också?

WHITEFOLKS
2005-05-20, 12:55
nää ingen mening att äta nåt du inte var på humör för, ät så du känner dig mätt och ät gärna det du tycker är gott så löser det sig nog ändå :) nötter och liknande är lysande för dig, energirika och näringsrika för att inte glömma GODA! :)

Johanna
2005-05-20, 13:31
Jag har precis som du haft ätstörningar, som yttrar sig på samma sätt som dina. Åt inget/ väldigt lite under perioder, sen tog hungern överhand och man vräker i sig mat bara för att då få enorm ångest och återgå till att inte äta alls. Idag har jag det under kontroll, även om det finns dåliga dagar också, men dom kommer mer och mer sällan. Vändpunkten kom när jag träffade min sambo som lärde mig mycket mer om kost.

Såg att några tyckte att du inte skulle hålla allt för noga koll på vad du stoppar i dig, men för mig funkar det jättebra. Jag gör det långtifrån alltid, men när jag mår sämre brukar jag skriva upp exakt vad jag äter, på det viset kan jag se svart på vitt att jag äter lagom, är väldigt lätt att jag annars återgår till att hoppa över måltider. För mig är det en hjälp för det rationella tänkandet i alla fall.

För övrigt råder jag dig till att äta fler, mindre portioner om dagen. Blir ju då inte så jättehungrig som man annars kan bli ibland, då man riskerar att vräka i sig mat, och jag tycker i det är skönt att slippa den där "propp-mätt" känslan som lätt uppkommer efter en middag om man inte ätit på länge (eftersom jag ju då äter en stor portion), eftersom jag lätt får skuldkänslor för att jag ätit för mycket. Jag hoppas att du snart mår bättre!

starshine
2005-05-20, 14:32
tack igen för tipsen...blir klokare och klokare (fast eg. vet jag ju redan allt det där, det är bara det att det blir enklare att genomföra det när man hör andra tala om för en hur man helst ska äta)

ska ikväll ut och äta med min käre pojkvän- vi ska till en italiensk restaurang...hmm..vad ska jag äta då då? har av nån anledning fått för mig att det är onyttigt med pasta och tycker att det är lite jobbigt att äta...så vad ska jag då äta på en italiensk restaurang?! eller så ska jag försöka att slå bort alla sjuka tankar ikväll och bara försöka njuta av trevligt sällskap och god mat (för det är det ju nästan alltid på restaurang..)

hej så länge!!

WHITEFOLKS
2005-05-20, 14:50
Pasta är alldeles utmärkt mat det är oftast såserna som kan ställa till det. Oroa dig dock inte ikväll utan gå ut och ät något riktigt gott :)

mela
2005-05-20, 15:10
Även jag har haft bulimi/anorexi. Men går till psykolog på Anorexi och Bulimimottagningen. Jag har ställt in mig på att äta nyttigt, undvika de snabba kolhydraterna och det mättade fettet och istället äta idealiskt och tränar 5-6 gånger i veckan. Det funkar jättebra för mig. Men som alla tidigare har sagt så gäller det att äta regelbundet. Jag kan tipsa dig om att skriva matdagbok så att du har koll på hur ofta du äter. Försök att få i dig något iaf var tredje timme, räcker med en frukt. Just för att undvika blodsockerfall som gör att du blir sötsugen.

Snorkfröken
2005-05-20, 22:29
Hej igen starshine!

Jättekul att se att du verkligen vill ta tag i problemet, det är det första och viktigaste steget till att faktiskt göra det. Huvudsaken är att du kommer ihåg att ett eller annat bakslag någon gång inte gör varken från eller till - ingen orsak att låta det dra ner dig igen. Du kan och kommer att vinna den här kampen!

Du frågade hur jag äter och tränar nu. Ja, jag äter 5-6 gånger per dag, inte slaviskt utgående från något schema, utan det blir oftast det som jag har tillgång till och som jag känner för. Det enda jag är någorlunda noggrann med att hålla koll på är att få i mig tillräckligt med fett och protein per dag. Kolhydraterna kommer liksom med automatiskt - för mig främst via pasta, bröd, gröt och frukt. Mina främsta proteinkällor är kyckling, skinka, köttfärs av stek, ostar, keso, kesella och fisk (+ proteindrink efter träningen), bra fetter får jag ur fisk och salladsdressing. Många gillar att sätta olja på gröten eller kesellan också, men det passar inte mina smaklökar :) I stället är jag generös med dressingen på alla mina sallader. Kan ju skriva upp en "typisk matdag a´la Snorkis":

Frukost:
Havregrynsgröt med keso (1½ dl havregryn, 100-200 g. keso)
Frukt

Lunch:
Pasta med köttfärssås
Grönsaker

Mellanmål:
Frukt + skinka
(Testa att skära ett äpple i klyftor och rulla in dem i ost- eller skinkskivor... Skinka och gurka passar också bra. MUMS!)

Middag:
Kycklingssallad med fetaost, dressing
Rågbröd med potatissallad och ost
Jogurt med kesella

Kvällsmål:
Jogurt med kesella/keso

Med det här schemat står jag stilla i vikt - tänk på det - du borde alltså äta mer. Jag vet att det kan kännas som en "otroligt massa käk" om man är van vid att äta väldigt lite. Men börja öka mängderna så småningom, du har ju redan börjat bra såg jag. Kycklingen ger dig finfina proteiner, brödet kolhydrater och nötterna bra fett! Bara att fortsätta i samma takt och kanske ta lite pasta nu som då osv. Omväxling förnöjer :)

Och jo, en sak till. Om du har för vana att köpa light-versioner av allt... Börja byta ut en av de produkterna mot en "normal" version från och med nu. Äter du vanligen light-jogurt, så kan du byta ut den mot normal jogurt osv. Om du sedan vill byta tillbaka går det ju hur bra som helst att göra det sedan när du gått upp lite i vikt.

Vad gäller träningen så skrev jag faktiskt träningsdagbok tidigare här på forumet men blev till slut för lat för att göra det... kanske borde börja på nytt *funderar* Nå, hur som. Där kan du i alla fall läsa lite om min träning då. Jag tränade inget aerobiskt alls utan styrka tre gånger i veckan enligt ett tre-delat schema. Det passade mig jättebra och i och med att musklerna hann vila en vecka innan följande pass, hade jag alltid ork att ta i ordentligt :) Körde få reps (6-8) och "höga" vikter ända från början. När jag tittar tillbaka nu var det verkligen inga stora vikter alls det var frågan om, men jag kunde börja öka vikterna rätt snabbt. Och det är alltid en enorm känsla när man inser att man igen gått framåt. Har du styrketränat förut eller vore det något helt nytt om du satte igång med det? Om du känner för det skulle jag rekommendera att du gav det ett försök - men kom ihåg att du då verkligen måste äta ordentligt för att dina muskler skall ha något att växa av.

Hmm, hoppas att det här inte bara blev en massa "gör si inte så"-snarvel utan att du faktiskt kan relatera till det jag skrev. Kämpa på och ge inte upp!

/Snorkis

starshine
2005-05-21, 09:32
god morgon alla!!
så var det frukostdags idag en lördag som denna när regnet öser ner ute..vad tycks om denna frukost:

Havregrynsgröt på drygt 1 1/2 dl gryn
2 msk hela linfrö
2 dl lättmjölk
2 äggvitor
2 msk keso naturell 4%
te med mjölk

Är det en bra frukost?

Hörs under dagen!!

Max
2005-05-21, 09:37
Den låter väl helt ok, eller har nån editerat något? En frukt till det kanske?

WHITEFOLKS
2005-05-21, 13:00
Mycket bra frukost! :)

Grisen
2005-05-21, 15:05
god morgon alla!!
så var det frukostdags idag en lördag som denna när regnet öser ner ute..vad tycks om denna frukost:

2 msk hela linfrö
2 dl lättmjölk
2 äggvitor
2 msk keso naturell 4%
te med mjölk

Är det en bra frukost?

Hörs under dagen!!

Om du äter äggulorna får du i dig mer mineraler/vitaminer och fullvärdigt protein.

starshine
2005-05-22, 20:48
hejsan!
ni som följt mina inlägg har sett att jag lider av ätstörningar (kombination anorexi/bulimi) och ska nu börja äta regelbundet för att få bort mina hetsätningssug.

jag skulle därför vilja ha lite tips och recept på luncher/middagar som är relativt lätta att laga (och inte för dyra).

jättetacksam för snabba svar... :)

mela
2005-05-22, 21:52
Något som är gott är om du tar någon fisk.. vilken som helst, jag
kör ofta på torsk eller lax.. och lägger den i en ungssäker form.
tar salt och peppar och kanske lite vitlökspulver på samt lite olivolja.
in i ugnen på 175 grader tills fisken är klar (den ska kunna delas lätt)
och till det har jag kokt ris och massvis med grönsaker.
det är gott och ingenting jag vill stoppa fingrarna i halsen för. ;)

Sverker
2005-05-23, 05:42
Fantastiskt Snorkfröken :thumbup:
Du flyttade uppmärksamheten från maten till träningen och startade en possitiv trend. Hoppas allt går som det ska.

starshine ! Jag kan inte hjälpa dig men det är bra jobbat att du tänker förändra din situation. Ta hjälp av dina närmaste så fixar du det.

Snorkfröken
2005-05-23, 19:19
OT: Tack Sverker! Känns nog som en miljonvinst (minst) att kunna konstatera att man faktiskt lyckats vinna över sjukdomen och vända allt till det bästa! Krävs att man sätter sig 100 på att man skall bli frisk - halvmesyrer räcker inte.

Starshine: Kämpa på! Varje dag är du ett steg närmare målet.

Lizzie
2005-05-24, 13:17
god morgon alla!!

2 msk hela linfrö
2 dl lättmjölk
2 äggvitor
2 msk keso naturell 4%
te med mjölk

Är det en bra frukost?

Hörs under dagen!!

Ät ett helt ägg istället, med gulan oxå. Lägg till en frukt med sen ser det TOPPEN ut!! :thumbup: Lycka till.