handdator

Visa fullständig version : Lagom snabb viktuppgång


Max
2005-05-19, 18:21
Var inte säker på om det här platsar bäst på kost eller träningsavdelningen men lägger det här.
Det verkar ju som -0.5 kg / vecka är praxis då det gäller viktnedgång. Men hur snabbt är en lagom ökningstakt. Räknar man på det borde det ju vara betydligt mindre än +0.5 kg / vecka i alla fall. Hur har ni gjort och blev ni nöjda?

King Grub
2005-05-19, 19:38
Det beror väl på hur personligt förtjust man är att fettdepåerna ökar. :) Ett energiöverskott på runt 12-15% är väl utmärkt, om man vill optimera muskeltillväxt. Då får man givetvis acceptera att kroppsfettet också ökar.

JAM
2005-05-19, 23:26
Men hur snabbt är en lagom ökningstakt. Räknar man på det borde det ju vara betydligt mindre än +0.5 kg / vecka i alla fall. Hur har ni gjort och blev ni nöjda?Ett energiöverskott på runt 12-15% är väl utmärkt, om man vill optimera muskeltillväxt. Då får man givetvis acceptera att kroppsfettet också ökar.
För en person som har en "nollnivå" på 3000 kcal/dag blir det alltså runt 450 kcal extra/dag, vilket ger en viktuppgång på 0,4-0,5 kg/vecka. Det blir 1,7-2,1 kg/månad och 21-26 kg/år. Du kan räkna med att en liiiiten del kommer att sitta runt midjan! ;)

Okej, du ville höra våra vikthistorier så här är min:

Jag är 182 cm och vägde 73 kg när jag började träna i okt -02. I maj -03 vägde jag 74 kg, men hade blivit lite starkare trots det. Sedan hittade jag hit och förstod matens betydelse. Började äta ordentligt och gick upp till knappt 91 kg till julen -03. 17 kg på åtta månader är bra precis ett halvkilo i veckan. Jävlar vad mycket starkare jag blev! :) ...och jävlar vad mycket fetare jag blev. Åt lite lugnare och deffade tre månader innan sommaren. Vågar påstå att jag inte blev märkbart mycket svagare (hade ju mycket fett att ta av). Vägde 83 kg i aug -04 och tog då avatarbilden som du ser. Bestämde mig för att ta det lite lugnare och gick upp till 89 kg till mars -05. Vårdeffar just nu och är idag nästan nere på 85.

Alltså, viktsvängningar:
* Okt -02 - 73 kg
* Maj -03 - 74 kg
* Dec -03 - 90 kg(!)
* Mar -04 - 91 kg
* Aug -04 - 83 kg
* Mar -05 - 89 kg
* Maj -05 - 85 kg

Såhär i efterhand ångrar jag absolut inte min ätarperiod 2003. Har aldrig ökat så bra som då och lade garanterat en stabil grund att bygga vidare på. :thumbsup:

Spannmål
2005-05-19, 23:46
För en person som har en "nollnivå" på 3000 kcal/dag blir det alltså runt 450 kcal extra/dag, vilket ger en viktuppgång på 0,4-0,5 kg/vecka. Det blir 1,7-2,1 kg/månad och 21-26 kg/år. Du kan räkna med att en liiiiten del kommer att sitta runt midjan! ;)

Okej, du ville höra våra vikthistorier så här är min:

Jag är 182 cm och vägde 73 kg när jag började träna i okt -02. I maj -03 vägde jag 74 kg, men hade blivit lite starkare trots det. Sedan hittade jag hit och förstod matens betydelse. Började äta ordentligt och gick upp till knappt 91 kg till julen -03. 17 kg på åtta månader är bra precis ett halvkilo i veckan. Jävlar vad mycket starkare jag blev! :) ...och jävlar vad mycket fetare jag blev. Åt lite lugnare och deffade tre månader innan sommaren. Vågar påstå att jag inte blev märkbart mycket svagare (hade ju mycket fett att ta av). Vägde 83 kg i aug -04 och tog då avatarbilden som du ser. Bestämde mig för att ta det lite lugnare och gick upp till 89 kg till mars -05. Vårdeffar just nu och är idag nästan nere på 85.

Alltså, viktsvängningar:
* Okt -02 - 73 kg
* Maj -03 - 74 kg
* Dec -03 - 90 kg(!)
* Mar -04 - 91 kg
* Aug -04 - 83 kg
* Mar -05 - 89 kg
* Maj -05 - 85 kg

Såhär i efterhand ångrar jag absolut inte min ätarperiod 2003. Har aldrig ökat så bra som då och lade garanterat en stabil grund att bygga vidare på. :thumbsup:


Jag står inför en sådan där jätteuppgång just nu; tänker dra igång en ambitiös bulk i Augusti för att under 7-8 månader gå från ~70 till ~90 kg. Det vore intressant om du kunde ge några exempel på dina styrkeökningar, så att jag vet ungefär vad jag har att vänta :)

hallar
2005-05-20, 04:57
Det jag själv tänker göra är att skaffa mig en kaliper. Mäta tjockleken på hudvecket där jag vet att jag kommer lägga på mig fett först. Sedan ökar jag upp energiintaget och håller koll på att det inte skenar iväg. Ingen superbulk med andra ord. :)

Zera
2005-05-20, 09:16
För en person som har en "nollnivå" på 3000 kcal/dag blir det alltså runt 450 kcal extra/dag, vilket ger en viktuppgång på 0,4-0,5 kg/vecka. Det blir 1,7-2,1 kg/månad och 21-26 kg/år. Du kan räkna med att en liiiiten del kommer att sitta runt midjan! ;)

Okej, du ville höra våra vikthistorier så här är min:

Jag är 182 cm och vägde 73 kg när jag började träna i okt -02. I maj -03 vägde jag 74 kg, men hade blivit lite starkare trots det. Sedan hittade jag hit och förstod matens betydelse. Började äta ordentligt och gick upp till knappt 91 kg till julen -03. 17 kg på åtta månader är bra precis ett halvkilo i veckan. Jävlar vad mycket starkare jag blev! :) ...och jävlar vad mycket fetare jag blev. Åt lite lugnare och deffade tre månader innan sommaren. Vågar påstå att jag inte blev märkbart mycket svagare (hade ju mycket fett att ta av). Vägde 83 kg i aug -04 och tog då avatarbilden som du ser. Bestämde mig för att ta det lite lugnare och gick upp till 89 kg till mars -05. Vårdeffar just nu och är idag nästan nere på 85.

Alltså, viktsvängningar:
* Okt -02 - 73 kg
* Maj -03 - 74 kg
* Dec -03 - 90 kg(!)
* Mar -04 - 91 kg
* Aug -04 - 83 kg
* Mar -05 - 89 kg
* Maj -05 - 85 kg

Såhär i efterhand ångrar jag absolut inte min ätarperiod 2003. Har aldrig ökat så bra som då och lade garanterat en stabil grund att bygga vidare på. :thumbsup:

Det där ser precis ut som min viktsvängning, fast ett år senare än dig :D

Max
2005-05-20, 18:25
JAM > Intressant att höra din "historia". Och samtidigt lite skönt att höra att du inte ångrar viktuppgången -03. Ett halvkilo i veckan vet jag faktiskt inte om jag skall satsa på.

Sen det här med 10-15% energiökning säger inte så mycket i hur vikten förändras väl? En del av energiökningen lär ju alstra värme och sen väger ju ben, leder osv. en del och de blir väl också större?

King Grub
2005-05-20, 18:26
Det är då sannerligen inte mycket av ditt energiintag som går till skelettet.

Max
2005-05-20, 18:46
Men sen skiljer väl energiinnehållet sig åt i ett kilo muskler och ett kilo fett, menar bara att det kanske är lite svårt omvandla energi till viktuppgång/nedgång, men självklart kan man uppskatta lite grovt.

MyungChul
2005-05-20, 19:19
Men sen skiljer väl energiinnehållet sig åt i ett kilo muskler och ett kilo fett, menar bara att det kanske är lite svårt omvandla energi till viktuppgång/nedgång, men självklart kan man uppskatta lite grovt.

1kg kroppsfett ~7000kcal
1kg muskler ~4500kcal

OM jag inte missminner mig, vilket är fullt möjligt. om det inte va de här du menade är du väldigt förvirrande

Max
2005-05-20, 19:32
1kg kroppsfett ~7000kcal
1kg muskler ~4500kcal

OM jag inte missminner mig, vilket är fullt möjligt. om det inte va de här du menade är du väldigt förvirrandeDet var nåt sånt jag tänkte på. Men sen blir man ju väldigt varm i kroppen av ett energiöverskott, ligger t.o.m. och svettas på natten utan täcke osv. Energin verkar försvinna i högre grad ifrån kroppen vid + helt enkelt. Vid - är det ju tvärtom, det verkar som om kroppen vill hålla jämnt.

Därför var min fråga hur snabb en bra viktuppgång kan tänkas vara, inte hur stort kcal+ jämfört med en uppskattad energiåtgång. Uppgången i kilo är ett mätbart tal, energiförbrukning och kaloriräkning är endast uppskattningar. Hoppas jag förklarat mina tankegångar lite klarare nu, och tack för alla synpunkter så här långt.

MyungChul
2005-05-20, 19:35
½kg/vecka har ju konstaterats vara en styrkegynnande siffra, sen om du vill se ut som en soffpotatis är väl en annan sak. fast en veckas deff motsvarar ju en veckas bulk, i teorin. (-500 / +500)

WHITEFOLKS
2005-05-20, 19:35
ungefär .5kg/vecka låter som en rätt bra takt.

Baha
2005-05-20, 19:53
skulle säga ca 1 kg månad, pefekt nästan du kan träna ett helt år och stadigt öka i vikt utan att en enda gång behöva skära ned på kcal intaget, istället för att fläska till sig snabbare o sen behöva skära ned

roligare då träna med

Spannmål
2005-05-20, 20:06
Problemet är att man måste känna sig energiförbrukning in på 200 kcal då, vilket kan bli jäkligt tajt! Mindre marginal än 500 vågar jag inte ha! Olika kalkylatorer kan ju ge värden som skiljer på närmare 500 kcal. Och en del av energin från makronutrienterna försvinner som värmeenergi, vilket försvårar ytterligare.

Max
2005-05-21, 09:31
½kg/vecka har ju konstaterats vara en styrkegynnande siffra, sen om du vill se ut som en soffpotatis är väl en annan sak. fast en veckas deff motsvarar ju en veckas bulk, i teorin. (-500 / +500)Det är precis det här med +500 / -500 jag inte vill in på. Jag tror inte att jag uppskattar min energiförbrukning eller mitt energiintag speciellt bra. Och sen vill man ju gå upp i muskler och ner i fett, då motsvarar ju inte -500 / +500 samma vikt, om det är som du skriver ovan att 1 kg muskler ~4500 kcal och 1 kg fett ~7000 kcal.

King Grub
2005-05-21, 09:33
Ett energiöverskott omvandlas över huvud taget inte automatiskt till muskelprotein.

Däremot är ett energiöverskott nödvändigt för att det anabola stadie, där muskeltillväxt och positiv proteinbalans kan inträffa, skall ske.

Ett energiöverskott på ett par procent optimerar inte dom förutsättningarna. Då går muskeltillväxten (och fettillväxten) betydligt långsammare än vid ett överskott på exempelvis 10%.

MyungChul
2005-05-21, 16:45
Det är precis det här med +500 / -500 jag inte vill in på. Jag tror inte att jag uppskattar min energiförbrukning eller mitt energiintag speciellt bra. Och sen vill man ju gå upp i muskler och ner i fett, då motsvarar ju inte -500 / +500 samma vikt, om det är som du skriver ovan att 1 kg muskler ~4500 kcal och 1 kg fett ~7000 kcal.

men du lägger ju inte bara på dig muskler när du går upp i vikt, utan även fett och vatten. men när du går ner i vikt, är det till största del fett och vatten. eventuellt några gram muskler. muskler väger mer än fett, samt att muskler innehåller väldigt mycket vatten.