handdator

Visa fullständig version : Mera Triceps, JM-Press?


Popeye
2005-05-19, 15:36
Tjena.
Hittade en övning som verkar kallas JM-Press.
http://www.joeskopec.com/joeskopecjm.mpg

Hur står den sig som tricepsövning jämför med liggande tricepspress?

(Arne, allas våran tricepsguru... om du läser detta skulle det vara kul med en kommentar.)

Arne Persson
2005-05-19, 15:57
Tjena.
Hittade en övning som verkar kallas JM-Press.
http://www.joeskopec.com/joeskopecjm.mpg

Hur står den sig som tricepsövning jämför med liggande tricepspress?

(Arne, allas våran tricepsguru... om du läser detta skulle det vara kul med en kommentar.)


Skräpövning enligt min åsikt! Kass för armbågarna kort rörelsebana omöjlig att köra helt slut på. Påminner om en fusk triceps pushdown.

Popeye
2005-05-19, 16:16
Mmm, armbågarna vill man ju definitivt inte riskera. :(

Baha
2005-05-19, 16:25
vet bara att många styrkelyftare verkar köra den(iaf på amerikanska forum)


vad det nu säger det vet jag ej

Lillgrabben
2005-05-19, 17:07
Skräpövning enligt min åsikt! Kass för armbågarna kort rörelsebana omöjlig att köra helt slut på. Påminner om en fusk triceps pushdown.


Det finns många amerikanska lyftare som har övningen som en stapelvara i sina program.

HookersUnited
2005-05-19, 17:08
Skräpövning enligt min åsikt! Kass för armbågarna kort rörelsebana omöjlig att köra helt slut på. Påminner om en fusk triceps pushdown.
Förklara gärna varför den är kass för armbågarna.

vet bara att många styrkelyftare verkar köra den(iaf på amerikanska forum)
vad det nu säger det vet jag ej
Att det är en schysst tricepsövning om man vill bli stark i bänk?
Har själv inte testat den så jag kan inte uttala mig, men den verkar ju fungera bra "over there".

Baha
2005-05-19, 17:12
Ja, läste en lååång utförlig artikel om den i en powerlifting USA

bra övning helt enkelt verkar det som

Arne Persson
2005-05-19, 17:14
Förklara gärna varför den är kass för armbågarna.


Att det är en schysst tricepsövning om man vill bli stark i bänk?
Har själv inte testat den så jag kan inte uttala mig, men den verkar ju fungera bra "over there".


Du böjer snarlikt som mot tricepsext. mot pannan vilket ger en ogynsammt lång momentarm och därtill onödigt stor stress på olecranon (tricepsfästet). Dessutom är du tvungen att kraftigt bromsa övningen för att inte skada dig själv.

Doctor Snuggles
2005-05-19, 17:42
Du böjer snarlikt som mot tricepsext. mot pannan vilket ger en ogynsammt lång momentarm och därtill onödigt stor stress på olecranon (tricepsfästet). Dessutom är du tvungen att kraftigt bromsa övningen för att inte skada dig själv.

Men att sätta stress på fästen är väl ett ypperligt sätt att stärka dem? Eller du kanske menar att skaderisken överväger fördelarna?
Annars så verkar rörelsen rätt snarlik bänkpress, vilket är kanske just varför styrkelyftare gillar att köra den.

Arne Persson
2005-05-19, 18:00
Men att sätta stress på fästen är väl ett ypperligt sätt att stärka dem? Eller du kanske menar att skaderisken överväger fördelarna?
Annars så verkar rörelsen rätt snarlik bänkpress, vilket är kanske just varför styrkelyftare gillar att köra den.


Jag anser att nackdelarna överväger.

Popeye
2005-05-19, 18:22
Du böjer snarlikt som mot tricepsext. mot pannan vilket ger en ogynsammt lång momentarm och därtill onödigt stor stress på olecranon (tricepsfästet). Dessutom är du tvungen att kraftigt bromsa övningen för att inte skada dig själv.

Mmm, tyckte precis det själv. Rörelsen blir ju lite lik scull-crusher. Bara det att man låter stången färdas endast i det lodräta planet. Tycker även att tricepsdips har en liknande rörelse? Well... alla triceps pressar har ju iofs en rätt liknande rörelse...
Det är just den överdrivna stressen på tricepsfästet som är boven då, eller?
Något som jag inte greppar är skillnaden på påfrestningen i muskeln och fästet? För mig så känns det lite som påfrestningen borde vara den samma?
Jag skall ta mig en ny titt på tricepstråden i FAQ men skulle gärna höra en förklaring på var skillnaden ligger? Skillnaden mellan att påfrästa fästet jämfört med muskeln dvs.
Rent viktmässigt känns det som att man kan lasta på rätt ordentligt med vikter... Vilket normalt sett brukar anses som positivt.

A.K.O.A
2005-05-19, 20:00
Gubben som utför den säger väl allt? :hbang:

Fatalist
2005-05-19, 21:26
Gubben som utför den säger väl allt? :hbang:

Ingen drömfysik i mina ögon :booty:

Nashorn
2010-07-19, 17:34
Du böjer snarlikt som mot tricepsext. mot pannan vilket ger en ogynsammt lång momentarm och därtill onödigt stor stress på olecranon (tricepsfästet). Dessutom är du tvungen att kraftigt bromsa övningen för att inte skada dig själv.

Men du ska ju gå mot bröstet och inte pannan?

Nashorn
2010-07-19, 17:45
Rent viktmässigt känns det som att man kan lasta på rätt ordentligt med vikter... Vilket normalt sett brukar anses som positivt.

Du kommer tyvärr inte kunna lasta på speciellt mycket i JM-press om du ska undvika axelrotationen som är hela poängen med övningen, sen så klämmer den rätt rejält på dina biceps i bottenläget, eftersom du viker underarmarna ned på biceps.

z_bumbi
2010-07-19, 17:47
Det är en jämförelse mellan JM-press och tricepsextension mot pannan.

Nashorn
2010-07-19, 17:49
Ok, då var det jag som fattade fel av hans svar, jag ber om ursäkt.

Matsa
2010-07-19, 18:49
Lite film med fler utföranden:

Ck2KpzhIYY8

Och en med JM himself:

NxfzWbEKd6s

Personligen började jag med den här övningen eftersom jag inte kunde träna tung smalbänk och jag tycker mycket om den. Bra för bänkstyrka.

Saftarn
2010-07-19, 19:04
Om man jämför JM-press med smalbänk, så tycker jag smalbänk är enklare att utföra, jag kan hantera mer vikt i smalbänk och båda tar bra på triceps. Men det är bara mina erfarenheter då jag testade JM-press lite fort, tränar annars smalbänk.

Är det meningen att de övningarna ska ta på triceps på samma sätt? Annars rekommenderar jag starkt smalbänk ist.

PS: Inget proffs, aldrig pluggat om något i ämnet, bara vad jag iaktar när jag kör de.

joasimo
2010-07-19, 20:16
Jag gillade inte den där övningen speciellt mycket. Kör hellre med floorpress och smalt grepp, tycker det tar riktigt bra. Och tillsammans med frenchpress och dips är det ett oslagbart tricepspass! ;)