handdator

Visa fullständig version : Kanel öka förbränning?


mela
2005-05-19, 12:00
En fågel viskade i mitt öra att kanel ökar förbränningen, stämmer detta ?
Eller är det ännu en myt ? *screwy*

WHITEFOLKS
2005-05-19, 12:09
Oj bra fråga, chili gör det till viss del så varför inte. Kanel ska öka insulinkänsligheten tyckte jag grub skrev någon gång. Antagligen är det dock inte några större mängder alt. det KRÄVS stora mängder kanel för att det ska bli nåt utav det :)

mela
2005-05-19, 12:15
hmm okay, men jag har MASSA kanel på min gröt på morgonen :hbang:
mest för att dte smakar peck annars, men då är det ju bra också då :cool:
synd att jag avskyr chili *cry*

WHITEFOLKS
2005-05-19, 12:18
Det är ju inte dåligt iaf så kör på :)

mela
2005-05-19, 12:28
gött :) det finns inge annat som ska öka förbränningen ? *rolleyes*

WHITEFOLKS
2005-05-19, 12:36
cardio, styrketräning? :) nää men starka kryddor har väl viss effekt men är ju inte några större mängder energi som går åt för det. Annars så är väl koffein klassikern. Störst framgång ger defintivt dieten/träningen dock :)

mela
2005-05-19, 12:37
styrketränar 4 ggr i veckan och kör cardio 2 :)
ska öka lite med fler promenader också, pojkvännen behöver röra på sig :whipped:

King Grub
2005-05-19, 12:41
Kanel ökar förbränningen, men det är marginellt. För att få en betydande effekt måste du säkert använda så mycket att själva kanelen ger lika mycket kalorier som den förbränner. ;) Nyttigt är det däremot, och har mycket riktigt en signifikant påverkan på insulinkänslighet och glukostolerans.

Djens
2005-05-19, 13:06
"signifikant " ? :naughty:

Så du menar att en stor dos kanel på gröten varje morgon kan göra ganska mycket för insulinkänsligheten?

King Grub
2005-05-19, 13:23
Effekt på blodglukosnivå under och efter intag av 1-6 gram kanel per dag hos typ-II diabetiker, jämfört med placebo:

http://care.diabetesjournals.org/cgi/content-nw/full/26/12/3215/T1

Djens
2005-05-19, 13:35
Intressant som alltid, det är ju som du säger stora skillnader vid intag av kanel.
Får köpa en sån där sexig halvkilosburk jag har för mig jag såg på willys *popcorn*

Sverker
2005-05-19, 13:46
Effekt på blodglukosnivå under och efter intag av 1-6 gram kanel per dag hos typ-II diabetiker, jämfört med placebo:

http://care.diabetesjournals.org/cgi/content-nw/full/26/12/3215/T1

Oj, vilka höga blodsockervärden grupperna hade. Annars är resultaten tydliga.


Undrar ifall dessa resultat skulle upprepas med bättre instälda diabetiker med blodglukosvärden i intervallet 5 - 8 mmol/liter ?

Normalpersonen håller halter kring 3.5 - 5 mmol/liter .

Ulf A Big
2005-05-19, 21:35
Oj, vilka höga blodsockervärden grupperna hade. Annars är resultaten tydliga.


Undrar ifall dessa resultat skulle upprepas med bättre instälda diabetiker med blodglukosvärden i intervallet 5 - 8 mmol/liter ?

Normalpersonen håller halter kring 3.5 - 5 mmol/liter .

Kan undersökningen vara något att lita på....
Jag vet att kanel fungerar men studien verkar lite överdriven

Djens
2005-05-19, 21:40
Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket som är normalt. Min inriktning är mer kemi än biologi/fysiologi. Men även om det skulel skulle vara mindre värden så Antar (farligt ord) jag att det skulle kunna märkas skillnader även där. Dock kasnke inte riktigt så radikala som i studien.

Sverker
2005-05-20, 05:58
Kan undersökningen vara något att lita på....
Jag vet att kanel fungerar men studien verkar lite överdriven

Ibland behövs stora startvärden för att kunna mäta resultaten. Antingen det eller större grupper än 30 st i försöksgruppen och 30 st i kontrollgruppen.

Gränsen för att klassa någon för typ-2 diabetiker är ju ett fasteblodsocker på 6.5 mmol/l. Dessa försökspersoner har fasteblodsocker så högt att behandling med insulin är absout nödvändigt :(

Vi får hoppas att forskarna försökt vidare med personer i gränsintervallet vid 6.5 mmol/l.

King Grub
2005-05-20, 07:06
http://www.pjbs.org/pjnonline/fin158.pdf

Sverker
2005-05-20, 08:10
http://www.pjbs.org/pjnonline/fin158.pdf


Tack för studien King Grub :thumbup:
Där fanns något jag sökte efter. En hypotes varför kanel skulle fungera. Enligt dessa forskare är det ett ospecificerat ämne ( någon fenol ) som förstärker insulinets svar i ( fett- ) cellen. Effekten blir att glukosen förbränns effektivare eller lättare lagras som glykogen. Omsätts glukosen fortare så hålls också blodglukoshalten lägre efter måltider. Vilket är possitiv för diabetiker som då kan minska riskerna för skador på ögon och njurar med tiden.

För Kollomedlemen är det ju bra med en förstärkt effekt hos det kroppsegna insulinet ;) Om, om det nu inte är så att personer med bra blodsockerkontroll också har full effekt på insulinet och kanel är verkningslöst för dem :confused:

Tolkia
2005-05-20, 10:09
Är det inte något av ett generellt problem med forskningen kring insulinkänslighet att en ganska stor del av den utförs på diabetiker (mkt motiverat i mina ögon eftersom det är en fråga av betydligt större vikt för dem än för friska) - för att sedan mer eller mindre kritiskt appliceras på friska, aktiva/tränande individer? Bara ett intryck jag fått.