handdator

Visa fullständig version : Yr av marklyft


hoffano1
2005-05-19, 11:36
Körde marklyft idag och höll på att svimma. Jag körde en pyramid på 5-3-1-3-5 men misslyckades på ettan. När jag ställer mig upp svartnar det för ögonen och jag måste lägga mig på golvet en stund. (som tur var så var jag ensam på gymet, pinsamt annars hehe) Har kännt detta flera gånger vid just marklyft, även vid högre reps.

Beror detta enbart på att jag lyft för tungt o fick ta i utav h-vete eller kan det även ha med andningen att göra. För att ladda innan lyftet drar jag flera djupa andetag sen blåser jag ut i toppläget, får mer kraft då känns det som.

Har aldrig känt detta i knäböj men där känns det som jag tar i mer. Men jag andas annorlunda, håller andan genom hela utf. för buktrycket

Gabber
2005-05-19, 11:41
Körde marklyft idag och höll på att svimma. Jag körde en pyramid på 5-3-1-3-5 men misslyckades på ettan. När jag ställer mig upp svartnar det för ögonen och jag måste lägga mig på golvet en stund. (som tur var så var jag ensam på gymet, pinsamt annars hehe) Har kännt detta flera gånger vid just marklyft, även vid högre reps.

Beror detta enbart på att jag lyft för tungt o fick ta i utav h-vete eller kan det även ha med andningen att göra. För att ladda innan lyftet drar jag flera djupa andetag sen blåser jag ut i toppläget, får mer kraft då känns det som.

Har aldrig känt detta i knäböj men där känns det som jag tar i mer. Men jag andas annorlunda, håller andan genom hela utf. för buktrycket

du säger ju själv vad du gör för fel. att du håller andan, andas måste du göra. Jag kör så också ibland för tryckets skull men jag har lärt mig att andas bättre. kanse har du som mig dålig kondis också som bidrar till fel andning.

1-2-3
2005-05-19, 11:44
Blir så för mig också när jag sovit dåligt och ätit för lite. Men marklyft är ju en av de tyngsta övningarna man kan köra, så det är nog normalt att bli lite lagom dizzy efter ett hårt pass.

hoffano1
2005-05-19, 12:02
du säger ju själv vad du gör för fel. att du håller andan, andas måste du göra. Jag kör så också ibland för tryckets skull men jag har lärt mig att andas bättre. kanse har du som mig dålig kondis också som bidrar till fel andning.

Hur menar du med andningen? ska jag blåsa ut på vägen upp ist?
och ja jag har inte så bra kondis :em:

Gabber
2005-05-19, 12:07
Hur menar du med andningen? ska jag blåsa ut på vägen upp ist?
och ja jag har inte så bra kondis :em:
jag har för mig att man ska blåsa ut när man reser sig eller trycker upp vikten och andas in under negativa fasen. men jag kan ha fel, så känns bäst för mig men det är ganska svårt att utföra i alla övningar har jag märkt.

hgus
2005-05-19, 12:12
Troligen är problemet att du hyperventilerar innan lyftet. Testa att bara ta ett djupt andetag innan lyftet och se om det blir bättre så.

hoffano1
2005-05-19, 12:27
Troligen är problemet att du hyperventilerar innan lyftet. Testa att bara ta ett djupt andetag innan lyftet och se om det blir bättre så.

Det var det jag funderade på också nu i efterhand... Ska prova det nästa pass.

Baha
2005-05-19, 13:00
Kanske är ngt med blodtrycket typ?

har själv märkt det ibland när jag kör frivändningar o snabbt reser mig upp, bara snurrar

hgus
2005-05-19, 13:20
Ja jag skulle tro att blodtrycket spelar roll.

Men jag minns en lek vi lekte när jag var liten. Man stod på huk en stund och sedan reste man sig så snabbt som möjligt. Då brukade det svartna för ögonen. Så ett tips borde vara att resa sig upp rätt långsamt.

rolf
2005-05-19, 14:15
troligtvis får du svimningsattacker pga att du hyperventilerar före lyftet.

det hände för en kille jag känner som tävlingssimmar. han skulle simma 25 under vattnet (eller något liknande, minns inte) och före han började så hyperventilerade han. (alltså han andades ut och in kraftigt). när han sedan dök ner och ansträngde sig så svimmade han och var nära att drunkna eftersom kroppen automatiskt börjar andas när den blir medvetslös.

sån tur var fanns det livräddare i närheten.

så, jag tycker du ska andas lugnare före du lyfter :)

Jonny_88
2005-05-19, 15:19
Idag när jag körde tunga ryggresningar så blev jag också yr och såg lite mer suddigt ( Ser suddigt hela tiden :D ). Kanske beror på att musklerna använder syret och mindre syre tranporteras då till hjärnan. Andades in i den positiva fasen och ut i den negativa fasen.

Pretender
2005-05-19, 15:52
Om du är ung och lång så är det nog frågan om lätt hypotension... tror det är ganska vanligt och relativt ofarligt (brukar hända mig lite då och då att det svartnar för ögonen). Mät ditt blodtryck... och glöm inte att dricka tillräckligt.

Om det skulle kännas som om du svimmar kan du ju alltid se till att höja upp benen och öka blodflödet till hjärnan.

Edit: en hyfsad kondis kan ju vara bra att ha också :)

/P

Bjorne
2005-05-19, 15:58
Stjärnor tillhör vardagen :p

hoffano1
2005-05-19, 16:12
Om du är ung och lång så är det nog frågan om lätt hypotension...

/P
Är varken ung eller lång (28 år, 178 cm)
Edit: Beror väl på vem man jämför med iofs


Men det är väl bara att ta det lugnt och köra vidare. Lite mer kondition också gör väl susen.
Tack för alla svar!

Spungebob
2005-06-17, 09:29
Hur menar du med andningen? ska jag blåsa ut på vägen upp ist?
och ja jag har inte så bra kondis :em:
Känner igen det där jag med. Brukar bli så för mej när jag har sovit dåligt och kör böj eller marlyft ganska tungt. Vet inte om du sover dåligt kanske eller?

Daniel Mattusch
2005-06-17, 09:34
Jag har liknande, men det är när jag kör riktigt tungt och måste ta några andningar mellan repsen. Har svårt att stå i startställning och andas, det är då jag blir lite yr.

nordland
2005-06-17, 12:21
Ta några djupa andetag innan setet. Håll andan under själva lyftet, andas ut, andas in och håll andan, kör en rep, andas ut, andas in, kör en rep osv...

W-NetAlm
2005-06-17, 12:28
Det kan vara att du dricker för lite eller att du tar i så att allt blod kommer i huvudet .

Sniggel
2005-06-17, 12:42
Hålla andan e nog itne att rekommendera.
Jag brukar andas ut på vägen upp och precis när jag kommer upp andas jag in hyfsat snabbt. På vägen ner andas jag ut och andas snabbt in igen innan jag lyfter igen och andas ut.
Så inandningarna blir under korta tider vid lägena där jag ändrar riktning eftersom jag tycker jag är som mest avslappnad där.
Det funkar bra för mig iaf. Tror nog vissa tycker jag andas för mycket men jag tycker detta känns helt naturligt och hjälper mig dessutom att ta i.

Mart|n
2005-06-17, 13:43
Jag andas aldrig ut på vägen upp, tappar stabilitet och buktryck då.

hoffano1
2005-06-17, 22:40
Det var ett tag sen jag startade tråden... Har efter att jag skrev även haft yrselattacker när jag inte tränat, var nog övertränad i kombination med fel andningsteknik. Så jag har vilat o sen minskat på vikterna ett tag. Nu känns allt som det ska igen så det ska nog bara vara att lasta på. Tack för alla tips!

nordland
2005-06-18, 02:15
förstår absolut inte varför man skulle andas ut under själva rörelsen. Släpper du luften under rörelsen så släpper du även på buktrycket viket resulterar i sämre bålstabilitet och sämre lyft. Håll andan/trycket ända tills fullgjord rep

Andas in före, håll andan under lyftet och spänn magen maximalt. Andas ut när du sänkt stången till marken igen..

Bjorne
2005-06-18, 02:40
Ta några djupa andetag innan setet. Håll andan under själva lyftet, andas ut, andas in och håll andan, kör en rep, andas ut, andas in, kör en rep osv...Ta INTE annorlunda andetag, blir bara sänmre då har jag märkt :P

nordland
2005-06-18, 10:50
klarar du inte av att hålla andan under en repetition så har du åt helvetes dålig kondis. Att hålla andan hjälper till att hålla god teknik då det bygger upp ett sjuhelvetes buktryck vilket stabiliserar ryggraden under lyftet..

Spungebob
2005-06-19, 12:27
[QUOTE=hoffano1]Är varken ung eller lång (28 år, 178 cm)
Edit: Beror väl på vem man jämför med iofs


Nej... men du är inte störtgammal heller :naughty:

hoffano1
2005-06-19, 22:21
Nej... men du är inte störtgammal heller :naughty:

Oh nej, men jag är inte 2 meter lång och i puberteten :)