handdator

Visa fullständig version : Obligatorisk kroppsavatar?


Slartibartfast
2005-05-19, 10:06
Kom på en grej nyss. Borde det inte vara obligatoriskt med en bild på kroppen som avatar? Då vet man ju ungefär hur mycket vikt man kan lägga vid hans/hennes träningsråd. :D

Man vet t.ex. att Arne med allra största sannolikhet vet hur man får kralliga armar. Och Adde har ju en hel del cred. Ser nån ut som en räka (läs:mig) så vet man att man inte behöver lyssna på honom/henne speciellt mycket i annat än underhållningssyfte.

Nu kommer King Grub att opponera sig, och han är väl undantaget som bekräftar regeln, men ni förstår säkert vad jag menar.

Jag föregår med gott exempel.

Hepp!

edit: det här är speciellt till gagn för nya medlemmar som inte vet vems råd de ska tro på.

Officer
2005-05-19, 10:09
Vad skulle Chuck Norris gjort?

Slartibartfast
2005-05-19, 10:17
Han hade lagt upp en avatar där han pumpar på TotalGym. Sen hade han tagit över Grubs position som den med mest trovärdighet på brädan.

King Grub
2005-05-19, 10:17
Ens fysik har inget med ens kunskap att göra; om Kevin Tipton och Ronnie Coleman blev medlemmar och lade upp sina kroppar som avatarer, så vet jag vem jag skulle lyssna på när det gäller att stimulera proteinsyntes, och det skulle inte vara mannen som väger dubbelt så mycket. Om det gällde ren byggning, vill säga. ;)

Yankeee
2005-05-19, 10:19
Ens fysik har inget med ens kunskap att göra;

Nej, men ens trovärdighet.

King Grub
2005-05-19, 10:19
Nej, men ens trovärdighet.

Nej. Möjligen när det gäller att imponera på 16-årige Hubert, som tränat tre månader.

Yankeee
2005-05-19, 10:24
Nej.

Självklart har den det. Förstår inte hur du resonerar.
Du lär vara one of a kind om du lika gärna tar kostråd från Rosanne eller Babben som från t.ex Action eller Sverker.

Slartibartfast
2005-05-19, 10:24
Jag föredrar att höra på folk som lever som dom lär, alltså har imponerande kroppar som dom fått genom att tillämpa sin kunskap.

Alla vet att grub är kostgurun nummer ett, och när det gäller kosten är det ganska lätt att skilja agnarna från vetet. Men hur många skulle ha följt hans träningsråd från början om han såg ut som Lasse Åberg.

Herkulez
2005-05-19, 10:24
lysande ide, det är min mamma som gett mig alla kunskaper därför har jag hennes kropp som avatar :thumbup:

Slartibartfast
2005-05-19, 10:25
Sverker har väldig trovärdighet.

King Grub
2005-05-19, 10:30
Förstår inte hur du resonerar. Du lär vara one of a kind om du lika gärna tar kostråd från Rosanne eller Babben som från t.ex Action eller Sverker.

Jag tar dom från personer med kunskap. Jag går inte efter hur deras kroppar ser ut. Varför skulle jag ta kostråd från dom två förstnämnda? Inte heller ser jag kostråd från någon som ser ut som dom två sistnämna som någon sanning.

Loke
2005-05-19, 10:32
Det tog mig ungefär 5 minuter att hitta min avatarbild på internet, ändra den till rätt storlek och börja använda den som avatar. I rest my case.

Yankeee
2005-05-19, 10:34
Jag tar dom från personer med kunskap. Jag går inte efter hur deras kroppar ser ut. Varför skulle jag ta kostråd från dom två förstnämnda? Inte heller ser jag kostråd från någon som ser ut som dom två sistnämna som någon sanning.

Teoretisk eller praktisk kunskap?

Dessutom var det trovärdighet vi pratade om. Du kan omöjligt säga att du skulle ha samma förtroende för Rosanne och Sverker om de ha exakt samma kunskap.

Fettecke
2005-05-19, 10:37
det är kunskap som krävs för att bli som Coleman, samt massa svull... men detta går ju att kringgå med en riktigt skarp PT...
så att kroppen är lika med kunskap tror jag inte på i alla lägen...

sedan, King Grub är ju chefen inom kostlära, men jag har för mig att han är relativt liten i jämnförelse mot hur mkt han vet...
sedan finns ju Fredrik paulun... han är inte så biffig heller... men enorm kunskap på TV iaf...

men vissa biffar man kan ju lyssna lite på, dom har ju inte helt fel.

King Grub
2005-05-19, 10:37
Michael Rennie och Jay Cutler.

Dessutom var det trovärdighet vi pratade om. Du kan omöjligt säga att du skulle ha samma förtroende för Rosanne och Sverker om de ha exakt samma kunskap.

http://www.nottingham.ac.uk/cisbm/images/memberProfiles/mr_2.jpg http://www.craigproductions.com/archives/pics00misc/Jay_Cutler.jpg

Vem har mest trovärdighet vad gäller protein i samband med styrketräning, t ex? För mig är svaret lätt.

Nu pratar jag näringslära här och hur man optimerar den för styrketräningen, samt även hur man omsätter den teorin i praktiken. Inte hur man kör knäböj.

Jag lyssnar på personen i fråga, vem det än är som säger något, men att likställa bicepsmått med kunskapsnivå eller ens trovärdighet = :nono: :smash: Det har jag hört och läst för mycket galenskaper för.

Slartibartfast
2005-05-19, 10:41
sedan finns ju Fredrik paulun... han är inte så biffig heller... men enorm kunskap på TV iaf...

Jag skulle lägga 10 gånger mera vikt vid vad FlexOnline, Action eller Vic_1881 skulle berätta om träning än vad Paulun berättade.

AnimalGen
2005-05-19, 10:43
Jag skulle lyssna på Jay.

TrasMannen
2005-05-19, 10:43
Vad händer med folk som inte tränar för BB utan styrkelyft, dom kan ju se rätt feta ut tom.

Grundtanken är dock god.

Yankeee
2005-05-19, 10:43
Michael Rennie och Jay Cutler.



http://www.nottingham.ac.uk/cisbm/images/memberProfiles/mr_2.jpg http://www.craigproductions.com/archives/pics00misc/Jay_Cutler.jpg

Vem har mest trovärdighet vad gäller protein i samband med styrketräning, t ex? För mig är svaret lätt.

Jag sa att trovärdigheten påverkades inte att den inte fanns. Vem som har mest trovärdighet är inte relevant.

Slartibartfast
2005-05-19, 10:48
Vad händer med folk som inte tränar för BB utan styrkelyft, dom kan ju se rätt feta ut tom.

Grundtanken är dock god.

Min bekant Tha Mass är ingen discobyggare, men han böjer över 300 kg så det är inget snack om att jag tror på honom när det gäller vad som bygger styrka.

Sen är det väldigt lätt att flika i "jag böjer 300+" i sin motivering till varför man ska höra på honom. Mycket enklare än att säga "jo, jag är jävligt stor och deffad, jag lovar". Det ena är relativt, det andra inte.

King Grub
2005-05-19, 10:50
Vem som har mest trovärdighet är inte relevant.

Det är det väl visst det, om man tar reda på lite mer om personen som uttalar sig om en viss sak, och inte baserar hans trovärdighet enbart på hur han ser ut på ett fotografi. Skulle aldrig falla mig in att ta någons ord för fakta, oavsett ämne, utan att veta något om personen som säger dessa ord. Och det kan ingen bild berätta för mig.

Slartibartfast
2005-05-19, 10:55
Det är det väl visst det, om man tar reda på lite mer om personen som uttalar sig om en viss sak, och inte baserar hans trovärdighet enbart på hur han ser ut på ett fotografi. Skulle aldrig falla mig in att ta någons ord för fakta, oavsett ämne, utan att veta något om personen som säger dessa ord. Och det kan ingen bild berätta för mig.

Men när man ställer en fråga på ett forum kan man ju inte börja kolla upp alla som svarar. Det är ju mycket lättare om alla har kroppsavatarer så kan man sålla bort räkorna som tränat några månader och bara läsa det som de kralliga killarna skriver.

Yankeee
2005-05-19, 10:56
Det är det väl visst det, om man tar reda på lite mer om personen som uttalar sig om en viss sak, och inte baserar hans trovärdighet enbart på hur han ser ut på ett fotografi. Skulle aldrig falla mig in att ta någons ord för fakta, oavsett ämne, utan att veta något om personen som säger dessa ord. Och det kan ingen bild berätta för mig.

Där är vi väl olika då. Det är trots allt skillnad på teori och praktik. Och jag värderar resultat mycket högre än diplom.

Tror du att folk skulle ha samma förtroende för dig om det visade sig att du såg ut som Rosanne?

King Grub
2005-05-19, 10:57
Men när man ställer en fråga på ett forum kan man ju inte börja kolla upp alla som svarar. Det är ju mycket lättare om alla har kroppsavatarer så kan man sålla bort räkorna som tränat några månader och bara läsa det som de kralliga killarna skriver.

Låter synnerligen enfaldigt i mina öron. "Kralliga killar" kan prata lika mycket skit som vilken räka som helst. Det har man väl sett exempel på på åtskilliga forum. Jag skulle hellre ta kostråd av någon som sitter i rullstol och äter genom ett sugrör, bara jag ser att han vet vad han pratar om, än Mr Optimal som har en brutal avatar och som går hem och sätter sprutan i rumpan efter passet.

Poängen är alltså inte att alla vältränade är dopade, utan att en vältränad fysik inte är någon garanti för kunskap att lita på.

Slartibartfast
2005-05-19, 10:58
Dessutom ändrar ju forskningen stup i kvarten. Snart är det väl inte optimalt med snabba kolisar efter träning längre. Jag föredrar att lita på praktisk eftarenhet och resultat.

Sverker
2005-05-19, 11:00
Att dömma hunden efter håren :(



Det viktigaste är att skilja kunskap från vilja och mål. Alla vill inte se ut som MrO-2004 utan nöjer sig med att leva bra.

Yankeee
2005-05-19, 11:01
Att dömma hunden efter håren :(



Men i detta fallet är det ju rättfärdigat. Självklart lyssnar man mer på någon som ser ut som man själv vill se ut.

King Grub
2005-05-19, 11:02
Att dömma hunden efter håren :(



Det viktigaste är att skilja kunskap från vilja och mål. Alla vill inte se ut som MrO-2004 utan nöjer sig med att leva bra.

:thumbup:

Slartibartfast
2005-05-19, 11:04
Låter synnerligen enfaldigt i mina öron. "Kralliga killar" kan prata lika mycket skit som vilken räka som helst. Det har man väl sett exempel på på åtskilliga forum. Jag skulle hellre ta kostråd av någon som sitter i rullstol och äter genom ett sugrör, bara jag ser att han vet vad han pratar om

Jag har ännu inte träffat en krallig kille som inte vetat vad han pratat om. Som sagt kan jag ta kostråd av vem som helst. Det är väldigt tydligt vem som kan sina saker och vem som bara snackar. Träningsråd bör dock vara uppbackade av någonslags synliga resultat. Skulle du ta träningsråd av nån som såg ut som Woody Allen? Kostråd, ja. träningsråd, nej.

Mr Optimal som har en brutal avatar och som går hem och sätter sprutan i rumpan efter passet.

Jag föredrar att tro att de flesta kralliga killar är rena.

King Grub
2005-05-19, 11:04
Jag föredrar att tro att de flesta kralliga killar är rena.

Okej. :)

Sverker
2005-05-19, 11:04
Dessutom ändrar ju forskningen stup i kvarten. Snart är det väl inte optimalt med snabba kolisar efter träning längre. Jag föredrar att lita på praktisk eftarenhet och resultat.


"snabba kolisar efter träning" är som kvarkar i fysiken. Ingen har sätt dem men hela forskarvärlden vet att de finns. Det finns ingen Nobelpristagare som säger att atomen är odelbar och vill backa kunskapen tillbaka till det gamla Grekland.

Se "snabba kolisar efter träning" som baskunskap och det King Grub presenterar är andras spjutspetsforskning som kanske kan ge dig 3 % till i din träning. För mig skulle 3 % vara flera års arbete på gymmet.

Slartibartfast
2005-05-19, 11:07
Alla vill inte se ut som MrO-2004 utan nöjer sig med att leva bra.

Bara för att man inte vill se ut som MrO behöver man inte (ska man inte) träna på ett ineffektivt sätt heller.

Jag tränar med inställningen att jag ska bli den grymmaste bodybuilder på jorden och är jävligt nöjd om jag i slutändan ser ut som Brad Pitt.

Slartibartfast
2005-05-19, 11:07
Okej. :)

Gör inte du det?

Proteus
2005-05-19, 11:09
Hur kan man inte tycka att en gubbe som hoppar runt i ring och bajsar är förtroendeingivande? *screwy*

z_bumbi
2005-05-19, 11:10
Skulle du ta träningsråd av nån som såg ut som Woody Allen?

Ja.

Slartibartfast
2005-05-19, 11:16
Ja.

Trots att han själv tränat enligt de råd han ger dig?

jesse
2005-05-19, 11:16
Men när man ställer en fråga på ett forum kan man ju inte börja kolla upp alla som svarar. Det är ju mycket lättare om alla har kroppsavatarer så kan man sålla bort räkorna som tränat några månader och bara läsa det som de kralliga killarna skriver.


Då är nog risken stor att du går miste om väldigt mycket bra information. Du kan ju aldrig säga något om en person utifrån en bild? Du vet inte vilka förutsättningar eller vilken tidigare historia personerna i fråga haft. En "räka" kan ju vara väldigt duktig på kost o träning även om han själv inte håller på i samma utsträckning som en kroppsbyggare. Han kan ha dåliga gener för styrketräning, han kan ha tränat tidigare men lagt av. De kan ju finnas en massa anledningar som gör att personen ser ut som han gör.
Omvänt så finns de personer som kan se hyfsat kralliga ut fastän dom inte har så mycket kunskap inom området.
Ja förstår att man lätt får ett större förtroende för en som har en bra fysik, men då kanske man ska tänka lite längre.

King Grub
2005-05-19, 11:18
Trots att han själv tränat enligt de råd han ger dig?

Han kanske inte vill träna. Han kanske inte kan träna. Han kanske har ett brinnande intresse för ämnet och vet mer än dom flesta, men han har ett hjärtfel som gör att han inte kan anstränga sig. Är det klipskt att ignorera hans råd av den anledningen?

jesse
2005-05-19, 11:21
Han kanske inte vill träna. Han kanske inte kan träna. Han kanske har ett brinnande intresse för ämnet och vet mer än dom flesta, men han har ett hjärtfel som gör att han inte kan anstränga sig. Är det klipskt att ignorera hans råd av den anledningen?

:thumbup:

z_bumbi
2005-05-19, 11:33
Trots att han själv tränat enligt de råd han ger dig?

Om råden är vettiga så varför inte?
Det är ju å andra sidan inget som säger att han har samma mål som jag har eller för den delen samma utgångspunkt. Han behöver alltså inte träna på det sätt han beskriver själv bara för att han vet något om det.
Det är omöjligt som tränare att hinna med och prova alla olika dieter och träningsmetoder, även om det sammanfaller med de egna målet, utan man får sätta sig och analysera det mesta efter vad man själv vet men även efter vad andra tycker, säger och får för resultat.

Skulle jag vara en färsk tränande på gymet och var inställd på maxvolym skulle jag helre gå till en styrkelyftare och tyngdlyftare för teknikhjälp i basövningarna än till det stora flertalet av de byggare jag har sett träna. Självklart finns det undantag.

Slartibartfast
2005-05-19, 11:36
Han kanske inte vill träna. Han kanske inte kan träna. Han kanske har ett brinnande intresse för ämnet och vet mer än dom flesta, men han har ett hjärtfel som gör att han inte kan anstränga sig. Är det klipskt att ignorera hans råd av den anledningen?

Visst, men OM han tränar. Vilket jag förutsätter att han gör.

KIRE
2005-05-19, 11:36
Bara för att man inte vill se ut som MrO behöver man inte (ska man inte) träna på ett ineffektivt sätt heller.

Jag tränar med inställningen att jag ska bli den grymmaste bodybuilder på jorden och är jävligt nöjd om jag i slutändan ser ut som Brad Pitt.

Tänk efter nu(jag förstår att det inte kan vara lätt).

Att bedömma en persons trovärdighet genom hans kroppshydda är idiotiskt.
Han kan ha skaffat sig den kroppshyddan helt utan kunskap. Tänk på att
alla personer som tävlar på lite högre nivå har coacher som lägger upp deras
träning. Det är coachernas kunskap som gör att dessa personer tillhör eliten.
Många coacher tränar inte ens kan jag upplysa dig om. Coacherna har grym
kunskap men inget intresse av att utöva den i praktiken.

Har du sett professorerna på KI och övriga lärosäten där man forskar/utbildar inom nutrition, fysiologi osv ? Är det colemanstuk på dem?

Sen finns det ju självklart personer som är ruskigt bra tränade och som har massor av kunskap. Men att kategorisera alla byggare som smarta personer och lägga stor vikt vad de säger är mindre smart. Har du ens träffat en byggare i verkligheten? :D

Arne Persson
2005-05-19, 11:41
Om jag skulle tävla så hade jag lyssnat 100 ggr mer på en duktig ren byggare såsom tex Ronny R. än en sönderdopad nisse.


http://www.exhale.us/exhalemag/tavlingsavdelning/2004_SM/tavlande2/pages/DSC_4393.htm

Nismo
2005-05-19, 11:42
Om jag skulle tävla så hade jag lyssnat 100 ggr mer på en duktig ren byggare såsom tex Ronny R. än en sönderdopad nisse.


http://www.exhale.us/exhalemag/tavlingsavdelning/2004_SM/tavlande2/pages/DSC_4393.htm

Hur vet du att dessa är rena? Följer du dem 24h/dygnet?

Slartibartfast
2005-05-19, 11:46
Ok. jag ska försöka tänka. Om jag anstränger mig går det nog.

Att bedömma en persons trovärdighet genom hans kroppshydda är idiotiskt.
Han kan ha skaffat sig den kroppshyddan helt utan kunskap. Tänk på att
alla personer som tävlar på lite högre nivå har coacher som lägger upp deras
träning. Det är coachernas kunskap som gör att dessa personer tillhör eliten.
Många coacher tränar inte ens kan jag upplysa dig om. Coacherna har grym
kunskap men inget intresse av att utöva den i praktiken.

Jag har aldrig i mitt liv träffat nån på gymmet som haft en coach. ALLA kralliga killar jag talat med någonsin har gjort allt enligt eget huvud. Har aldrig träffat eller talat med en tävlingsbyggare.

Har du sett professorerna på KI och övriga lärosäten där man forskar/utbildar inom nutrition, fysiologi osv ? Är det colemanstuk på dem?


Tror det är tionde gången jag skriver det här, men det kanske börjar sjunka in för dig nu. Jag vet att det kan vara svårt: När det gäller kosthållning tror jag på vem som helst som kan lägga fram något som jag inte genast genomskådar som snack. Det är väldigt enkelt.

King Grub
2005-05-19, 11:47
Visst, men OM han tränar. Vilket jag förutsätter att han gör.

Du baserar en persons trovärdighet på förutsättningar? Du tar inte reda på mer än så, innan du "litar" på någon? Då är det nog en bild som är bäst för att avgöra vem du skall lita på i alla fall. :)

AnimalGen
2005-05-19, 11:48
Om jag skulle tävla så hade jag lyssnat 100 ggr mer på en duktig ren byggare såsom tex Ronny R. än en sönderdopad nisse.

Varför?

Arne Persson
2005-05-19, 11:49
Hur vet du att dessa är rena? Följer du dem 24h/dygnet?


Du, det finns folk som är ärliga och inte behöver hyckla och framför allt inte har några jävla pussypsyken!

Slartibartfast
2005-05-19, 11:50
Du baserar en persons trovärdighet på förutsättningar? Du tar inte reda på mer än så, innan du "litar" på någon? Då är det nog en bild som är bäst för att avgöra vem du skall lita på i alla fall. :)

Enda personen jag litar på är morsan.

Arne Persson
2005-05-19, 11:52
Varför?


Jo förstår du min lille bilrepare! Det kan ju vara intressant att veta hur man skall träna för att bli bra. Att dopa sig till lite muskler är uppenbarligen ingen större konst jmf med att träna till sig den.

Nismo
2005-05-19, 11:56
Är Arne inne i 50års krisen?

daja
2005-05-19, 12:01
Är Arne inne i 50års krisen?

och ni i trotsåldern?

TCOG
2005-05-19, 12:01
Hur vet du att dessa är rena? Följer du dem 24h/dygnet?

undrar också det....

Bolio
2005-05-19, 12:02
Är Arne inne i 50års krisen?

Ja.

Och jag lyssnar givetvis på Chad Nicholls fastän han inte är jättegrov. Är jag dum då?

rememberence
2005-05-19, 12:02
uåppenbarligen ingen större konst jmf med att rräna till sig den.

nej han är nog bara lite "på örat" ;)

Tolkia
2005-05-19, 12:06
Alla vet att grub är kostgurun nummer ett, och när det gäller kosten är det ganska lätt att skilja agnarna från vetet. Men hur många skulle ha följt hans träningsråd från början om han såg ut som Lasse Åberg.
Uppenbarligen är det ju vad alla tämligen okritiskt gör (nu säger jag inte att grub förtjänar kritik, men det är alltid en god sak att som läsare ha en kritisk inställning till sådan man läser oavsett vem det kommer från) UTAN att veta om han ser ut som Lasse Åberg. Med tanke på hur långa trådarna blir varje gång någon börjar ställa personliga frågor till Grub är ju mängden K-skribenter som faktiskt vet hur man ser ut/faktiskt träffat honom på promillenivå.

Vidare tycker jag att jämföreslen mellan Babben (som f.ö. åstadkommit en del på viktfronten på senare, för den som inte är uppdaterad) och Sverker är högst irrelevant, då det inte går att frikoppla det vi vet om deras utseende till det vi faktiskt vet om deras kunskaper när det gäller kost och träning. "Jag skulle tro mer på Sverker om jag inte visste hur mycket han kunde ...." är ett hypotetiskt argument som faller på att ingen som använt det faktiskt kan säga hur han/hon skulle tänka om han/hon inte visste att Sverker kan en jäkla massa.

Överhuvudtaget kan det inte påtalas nog ofta att man faktiskt måste tänka själv när man läser/tar råd från andra också; att bara gapa och svälja blir i slutänden aldrig lika bra som om man involverar det egna tänkandet också, och faktiskt själv lär sig något, inte bara använder andras kunskap. Jämför den kritik som brukar tiktas mot ViktVäktarna när dessa nämns här.

RobbeliRobban
2005-05-19, 12:09
Självklart har den det. Förstår inte hur du resonerar.
Du lär vara one of a kind om du lika gärna tar kostråd från Rosanne eller Babben som från t.ex Action eller Sverker.


*screwy* Se detta ur en annan vinkel: Visst är de i ditt exempel innehavare av hyfsat imponerande fysiker, men betänk (den obscent långa) tiden de lagt ner för att nå dit. Det gör deras råd mindre bra om man skall döma efter enbart fysiken.

Mago
2005-05-19, 12:13
Herregud, det var det dummaste förslaget på länge. Hoppas du inte var allvarlig.

Min kunskap om kost och träning är mångdubbelt bättre än min fysik. För jag är en slö liten fjolla som inte orkar hålla igång min träning. Men det har _inget_ med min kunskap att göra.

AngelLove
2005-05-19, 12:20
Tolkia, Sverker, Grub och ni andra på samma linje :thumbup:

Arne Persson
2005-05-19, 12:27
Är Arne inne i 50års krisen?


Nej, hurså lillen?

Yankeee
2005-05-19, 12:44
*screwy* Se detta ur en annan vinkel: Visst är de i ditt exempel innehavare av hyfsat imponerande fysiker, men betänk (den obscent långa) tiden de lagt ner för att nå dit. Det gör deras råd mindre bra om man skall döma efter enbart fysiken.

Uhm. Vad har tiden med saken att göra? De vet hur man går tillväga för att nå dit oavsett tid. Det är det som är det viktiga, inte hur många diplom man har på väggen.

RobbeliRobban
2005-05-19, 12:54
Uhm. Vad har tiden med saken att göra? De vet hur man går tillväga för att nå dit oavsett tid. Det är det som är det viktiga, inte hur många diplom man har på väggen.

Allt. Har man tex tränat i 30+ år, och tävlar i mellanvikt, och är bra pga av det faktum att till största delen tid är ens investering, kan det ju finnas en sannolikhet att det finns en hel del som har bättre kunskap och ideer för bättre resultat.

Yankeee
2005-05-19, 13:00
Allt. Har man tex tränat i 30+ år, och tävlar i mellanvikt, och är bra pga av det faktum att till största delen tid är ens investering, kan det ju finnas en sannolikhet att det finns en hel del som har bättre kunskap och ideer för bättre resultat.

Jo, men så länge de bara har "kunskaperna" på papper så...

christian
2005-05-19, 13:01
Do as I say, not as I do.. ;)

Rätt dumt förslag faktiskt. Har flera exempel i min omgivning på personer som besitter enorm kunskap in på mikronivå från sin studieperiod inom näringslära, ena doktorerar nu inom molekylärbiologi (tror det var det iaf, inte min hemmaplan) och den andre är färdigdoktorerad och forskar inom endokrinologi. Inte syns det speciellt mycket på dem, inte. Men skulle de få tid och motivation till att träna skulle de ha rätt schyssta förutsättningar iaf.

King Grub
2005-05-19, 13:05
Jo, men så länge de bara har "kunskaperna" på papper så...

Så är dom lika mycket värda för någon annan, som lyssnar på vad denne säger. Om man nu kan inskränka sig till att se bortom fysiken.

Janolov
2005-05-19, 13:11
Vem är bäst på att spela Zlatan eller Tommy Söderberg?
Vem är mest kunnig inom fotboll och kan plocka fram bäst egenskaper hos en annan spelare?
Vilken är mest taktiskt kunnig?
En läkare behöver heller inte vara den som lever längst bara för att han kan mest. Utseendet har sällan med kunskap att göra...snarare med vanor och beteende...möjligen arvsanlag i många fall också...

Ronnie Coleman tar säkert steroider också...det som gäller för honom är han säkert duktig på, men vad som gäller för mig är han säkert väldigt dålig på...

Yankeee
2005-05-19, 13:14
Så är dom lika mycket värda för någon annan, som lyssnar på vad denne säger. Om man nu kan inskränka sig till att se bortom fysiken.

Grejen är ju att teori och praktik är två helt olika saker.

Spannmål
2005-05-19, 13:15
Vem är bäst på att spela Zlatan eller Tommy Söderberg?
Vem är mest kunnig inom fotboll och kan plocka fram bäst egenskaper hos en annan spelare?
Vilken är mest taktiskt kunnig?
En läkare behöver heller inte vara den som lever längst bara för att han kan mest. Utseendet har sällan med kunskap att göra...snarare med vanor och beteende...möjligen arvsanlag i många fall också...

Ronnie Coleman tar säkert steroider också...det som gäller för honom är han säkert duktig på, men vad som gäller för mig är han säkert väldigt dålig på...

Tycker inte vi ska börja anklaga Ronnie för något. Han kan ha bra gener bara.

Jay-Z
2005-05-19, 13:15
Grejen är ju att teori och praktik är två helt olika saker.

Japp, samtidigt så hänger de även ihop. Lustigt vore det ju annars. Det finns väl hur många olika exempel som helst på när teori och praktik är intimt förknippade med varandra. Oräkneliga snarare. I den bästa av världar drar teori och praktik nytta av varandra. Teorier justeras efter praktiska upptäckter. Saker man har gjort i praktiken förändras genom en teori. Samspel och det är svårt att säga vad som är viktigast. En smal person skulle kunna ha applicerat sina teorier om styrketräning på ett stort antal individer och därigenom även samlat på sig praktisk kunskap, dvs verifierat sina teorier, eller modifierat sina teorier. Rena teoretiker tilltalar mig inte fullt ut. Någon viss förankring med verkligheten måste finnas. Sedan om denna förankringen sker personligen eller "genom" en annan person är ganska ovidkommande, tycker jag.

Dumleman
2005-05-19, 13:18
Det är inte vist att enbart tänka och det är inte vist att enbart göra. En blandning är bäst. Jag skulle ha svårt att ta till mig råd som jag får av en näringsfysiolog med 60%bf. Samtidigt skulle jag aldrig lyssna på Ronnie Coleman om han sa att man bara ska äta godis och dricka en karta öl om dagen. Summa sumarium, en bra fysik är ingen garanti för nyttiga råd.

obesogen
2005-05-19, 13:48
Jag skulle lägga 10 gånger mera vikt vid vad FlexOnline, Action eller Vic_1881 skulle berätta om träning än vad Paulun berättade.

Nu är det iochförsig inte träningsråd Paulun brukar ge...För övrigt vad gäller träningsråd så kan jag förstå din tanke, däremot inte sagt att jag håller med ;) Jag tror det finns många duktiga med bra fysisk som inte har stenkoll på träningen, de flesta är inte utbildade utan är självlärda, kanske fick de själva någon instruktion för ett antal år sedan och har sedan byggt på med att läsa själva "bl a" här, i Ove Rytters böcker och har folk på gymmet som kommit med tips. Detta är såklart bra kunskap, men jag tycker inte det är jämförbart med högskolestudier i ämnet.
Jag menar, hur många har inte kört den här axelövningen (jag själv inkluderad) och hur många ser man inte som kör den fortfarande, även stora "kralliga" killar.

Pez
2005-05-19, 13:59
Äh.. jag tycker att ni angriper frågan på fel sätt..
Det ena utesluter inte det andra. Att man sen ska vara kritisk i syn på all information och inte svälja vad som helst bara för att man är imponerad av antingen en persons prestationer eller kunskap rent generellt säger sig egentligen självt.

Metal_boy_
2005-05-19, 14:04
Där är vi väl olika då. Det är trots allt skillnad på teori och praktik. Och jag värderar resultat mycket högre än diplom.

Tror du att folk skulle ha samma förtroende för dig om det visade sig att du såg ut som Rosanne?


Jag har aldrig sett Grub på bild, men att han har underlag för vad han säger, och det är det som för mig betyder nått. Att lyssna på Cutler för att han ser ut som han gör tycker jag är som att luras av en snygg etikett på en proteinburk.

Piranha
2005-05-19, 14:06
Jag är med på obigatorisk kroppsavatar , under förutsättning man får välja villken kropp som helst ..

Herkulez
2005-05-19, 14:06
Jag har aldrig sett Grub på bild, men att han har underlag för vad han säger, och det är det som för mig betyder nått. Att lyssna på Cutler för att han ser ut som han gör tycker jag är som att luras av en snygg etikett på en proteinburk.
Ja du käre loifa, tror nog cutler vet hur man blir stor, går inte att bli sådär stor enbart på steroider ;)

Bolio
2005-05-19, 14:07
Ja du käre loifa, tror nog cutler vet hur man blir stor, går inte att bli sådär stor enbart på steroider ;)

Snarare att Cutler vet hur han blir stor? =)

Herkulez
2005-05-19, 14:08
Snarare att Cutler vet hur han blir stor? =)
tror nog han kan applicera sina kunskaper även på en skyhög bergsturk som du min gode vän :D

Herkulez
2005-05-19, 14:09
Jag är med på obigatorisk kroppsavatar , under förutsättning man får välja villken kropp som helst ..
im in muddafukka.


vill du köpa glass av mig?

Halldin
2005-05-19, 14:10
lysande ide, det är min mamma som gett mig alla kunskaper därför har jag hennes kropp som avatar :thumbup:
*spy*

Yankeee
2005-05-19, 14:18
Jag har aldrig sett Grub på bild, men att han har underlag för vad han säger, och det är det som för mig betyder nått. Att lyssna på Cutler för att han ser ut som han gör tycker jag är som att luras av en snygg etikett på en proteinburk.

Ja, det har han. Men vad spelar det för roll om man har underlag om man inte ändå inte kan använda det i praktiken?

Var får du Cutler ifrån? Du verkar inte ha fattat.

Bolio
2005-05-19, 14:22
tror nog han kan applicera sina kunskaper även på en skyhög bergsturk som du min gode vän :D

Jag är inte hög, jag har stor ***. ;)

Ja, såklart, men det finns folk som är bättre på att applicera sina kunskaper på folk. Människor som jobbar med det. Cutler har nog inte lika mycket erfarenhet och skillz som Chad Nicholls (eller ens Doggcrap-Dante) i det avseendet.

King Grub
2005-05-19, 14:25
Ja, det har han. Men vad spelar det för roll om man har underlag om man inte ändå inte kan använda det i praktiken?

Det spelar väl helt avgörande roll. Vad som spelar mindre roll är om man har möjlighet eller t o m vilja att använda det på sig själv. Andra kan använda den kunskapen och det underlaget fullt ut i vilket fall. Väljer man att lita på den mindre kunnige bjässen med 52 i armar i stället får man skylla sig själv, om man tror att hans "råd" innebär att man själv också får halvmetersarmar.

RobbeliRobban
2005-05-19, 14:32
. Men vad spelar det för roll om man har underlag om man inte ändå inte kan använda det i praktiken?

.

Att andra kan dra nytta av ens kunskap?

Herkulez
2005-05-19, 14:39
Jag är inte hög, jag har stor ***. ;)

Ja, såklart, men det finns folk som är bättre på att applicera sina kunskaper på folk. Människor som jobbar med det. Cutler har nog inte lika mycket erfarenhet och skillz som Chad Nicholls (eller ens Doggcrap-Dante) i det avseendet.
nej klart som fan, men en kille som jobbat med såpass duktiga människor som chris aceto mm borde ju ha snappat upp ett och annat.

jwzrd
2005-05-19, 14:39
Ja, det har han. Men vad spelar det för roll om man har underlag om man inte ändå inte kan använda det i praktiken?

Tror det är oändligt mycket vanligare att en biff inte vet vad det är som gör honom till biff än att någon räkel med stor kunskap inte vet hur man teoretiskt blir grov (och kan hjälpa andra att bli det). Att kunna/veta hur man bli(r) grov är inte samma sak som att vilja offra den tiden och mödan på att göra det. Jag kan inte träna 100% och samtidigt kunna göra mitt jobb och vara möjlig att umgås med, det funkar inte. Gissar att det är lika för andra som vet vägen och har förmågan att pressa sig själva hårt nog.

reaper
2005-05-19, 14:40
Tycker båda sidor har rätt. Teori och praktik är två olika saker. I bästa fall utnyttas de båda i en symbios. I värsta fall går det åt helvete :) Bara för att man är stor betyder det ju inte att man tränar rätt. Men teoretiska kunskaper måste testas i praktiken för att veta om de fungerar. Det går inte bara att hålla sig till teori. Säg så här, om en gammal farbror med kagge och knappt några muskler kommer fram till dig och anmärker på din teknik i en övning då tar du väl inte honom på så stort allvar? Om det istället kommer fram en grymt vältränad 25-åring och anmärker, ger inte det större trovärdighet då? Det tycker jag iaf, sen får ni anse att det är fel om ni vill men trovärdighet har faktiskt att göra med vad man har för bakgrund och vad man ger för intryck.

Yankeee
2005-05-19, 14:41
Att andra kan dra nytta av ens kunskap?

Ja, men det krävs fortfarande att man ska kunna göra något av kunskapen i praktiken.

jwzrd
2005-05-19, 14:43
Tycker båda sidor har rätt. Teori och praktik är två olika saker. I bästa fall utnyttas de båda i en symbios. I värsta fall går det åt helvete :) Bara för att man är stor betyder det ju inte att man tränar rätt. Men teoretiska kunskaper måste testas i praktiken för att veta om de fungerar. Det går inte bara att hålla sig till teori. Säg så här, om en gammal farbror med kagge och knappt några muskler kommer fram till dig och anmärker på din teknik i en övning då tar du väl inte honom på så stort allvar? Om det istället kommer fram en grymt vältränad 25-åring och anmärker, ger inte det större trovärdighet då? Det tycker jag iaf, sen får ni anse att det är fel om ni vill men trovärdighet har faktiskt att göra med vad man har för bakgrund och vad man ger för intryck.

Jag håller inte alls med om att teori och praktik är olika saker. Det handlar om kommunikationsförmåga, ingen kan lura mig att tro att någon som är mycket motoriskt duktig (praktisk alltså) inte har stora kunskaper om det han/hon pysslar med bara för att personen inte kan formulera sig snärtigt och använda en bra retorik så att andra förstår.

Och gubben med kaggen, jag tar vem som helst som jag kan ha förstroende för på allvar, det har inte särskillt mycket med kroppsformen att göra. Någon som är oansvarigt fet och/eller tydligt ohälsosam, tex som röker 10 pack om dagen eller konstant full, skulle jag däremot ha svårt att lyssna på.

Grejen med 25:åringen också, hur jävla svårt är det att vara vältränad när man är 25?

RobbeliRobban
2005-05-19, 14:44
Ja, men det krävs fortfarande att man ska kunna göra något av kunskapen i praktiken.

Varför? vad har det med dig och dina resultat att göra?

Yankeee
2005-05-19, 14:49
Tror det är oändligt mycket vanligare att en biff inte vet vad det är som gör honom till biff än att någon räkel med stor kunskap inte vet hur man teoretiskt blir grov (och kan hjälpa andra att bli det). Att kunna/veta hur man bli(r) grov är inte samma sak som att vilja offra den tiden och mödan på att göra det. Jag kan inte träna 100% och samtidigt kunna göra mitt jobb och vara möjlig att umgås med, det funkar inte. Gissar att det är lika för andra som vet vägen och har förmågan att pressa sig själva hårt nog.

Jo, visst är det så. Men om man inte är, har varit, eller har tränat folk som är grov/a (varför är det grov vi snackar om egentligen?) så vet man ju inte vad som krävs för att komma dit. Då kan man sitta på hur mycket kunskap som helst utan att det betyder något.

Yankeee
2005-05-19, 14:52
Det spelar väl helt avgörande roll. Vad som spelar mindre roll är om man har möjlighet eller t o m vilja att använda det på sig själv. Andra kan använda den kunskapen och det underlaget fullt ut i vilket fall. Väljer man att lita på den mindre kunnige bjässen med 52 i armar i stället får man skylla sig själv, om man tror att hans "råd" innebär att man själv också får halvmetersarmar.

Tja, det går ju att vända på det. Väljer man att lita på labbråttan med 25 cm armar som aldrig har rört en vikt i hela sitt liv får man skylla sig själv om man tror att hans "råd" innebär att man får halvmetersarmar.

Bolio
2005-05-19, 14:55
nej klart som fan, men en kille som jobbat med såpass duktiga människor som chris aceto mm borde ju ha snappat upp ett och annat.

Givetvis. Jag räknar med att nästan alla (förutom de extremt korkade) proffsbyggarna kan hur mycket som helst. Därmed inte sagt att det inte finns folk som kan mer.

jwzrd
2005-05-19, 14:58
Jo, visst är det så. Men om man inte är, har varit, eller har tränat folk som är grov/a (varför är det grov vi snackar om egentligen?) så vet man ju inte vad som krävs för att komma dit. Då kan man sitta på hur mycket kunskap som helst utan att det betyder något.

Nej vad är det för kunskap du sitter på då som du menar är betydelselös? Mattekunskaper eller? Självklart snacker vi om kunskap i biokemi, fysiologi osv. Kan man sådant, alltså kan det på riktigt - jag snackar inte om diplomjägare här, så kan man definitivt ge både ett och två riktigt bra råd till vem fan som helst på gymmet. Även om man väger modiga 75kg.

Yankeee
2005-05-19, 15:00
Nej vad är det för kunskap du sitter på då som du menar är betydelselös? Mattekunskaper eller? Självklart snacker vi om kunskap i biokemi, fysiologi osv. Kan man sådant, alltså kan det på riktigt - jag snackar inte om diplomjägare här, så kan man definitivt ge både ett och två riktigt bra råd till vem fan som helst på gymmet. Även om man väger modiga 75kg.

Självklart kan man ge tips eller tom hålla en föreläsning om styrketräning eller whatever. Men man vet ju fortfarande inte om vad som krävs för att komma någonstans.

reaper
2005-05-19, 15:04
Det finns flera olika metoder att få kunskap på. Vissa har knappt gått ut gymnasiet och har bara arbetslivserfarenhet men kan vara grymt duktiga inom det dom håller på med. Sen finns det professorer och liknande som knappt varit utanför den akademiska världen. Vilken kunskap värderar ni högst? Den som nån lärt sig inom akademiska världen eller den från arbetslivet? Givetvis varierar det från situation till situation. Själv anser jag att man ska ha erfarenhet från båda för att uppnå bästa resultat. För mig är teori nåt som man tror att det fungerar tills man testat att det verkligen gör det, då är det praktik, därför anser jag inte att man kan slå ihop dessa hur som helst. Det kanske är fel att döma boken efter dess omslag men jag skulle inte vilja ha kostråd av en fet amerikan på 200 kg ( no offense americans :D).

jwzrd
2005-05-19, 15:04
Självklart kan man ge tips eller tom hålla en föreläsning om styrketräning eller whatever. Men man vet ju fortfarande inte om vad som krävs för att komma någonstans.

Ja om du definierar och bestämmer att personen du tänker på här och nu inte kan det, så kan han väl inte det. Det hänger ju naturligtvis på vad han kan! Det jag vänder mig emot är att du bestämmer att man måste applicera sin kunskap för att få eller kunna föra den vidare. Jag vet mycket om AAS men applicerar det inte längre tex. Det här är nästan lika fånigt som att man måste testa något för att veta något om det.

jwzrd
2005-05-19, 15:06
Det finns flera olika metoder att få kunskap på. Vissa har knappt gått ut gymnasiet och har bara arbetslivserfarenhet men kan vara grymt duktiga inom det dom håller på med. Sen finns det professorer och liknande som knappt varit utanför den akademiska världen. Vilken kunskap värderar ni högst? Den som nån lärt sig inom akademiska världen eller den från arbetslivet? Givetvis varierar det från situation till situation. Själv anser jag att man ska ha erfarenhet från båda för att uppnå bästa resultat. För mig är teori nåt som man tror att det fungerar tills man testat att det verkligen gör det, då är det praktik, därför anser jag inte att man kan slå ihop dessa hur som helst. Det kanske är fel att döma boken efter dess omslag men jag skulle inte vilja ha kostråd av en fet amerikan på 200 kg ( no offense americans :D).

Om man lär sig att träna i den "akademiska världen" och aldrig lämnar den då?

Yankeee
2005-05-19, 15:08
Ja om du definierar och bestämmer att personen du tänker på här och nu inte kan det, så kan han väl inte det. Det hänger ju naturligtvis på vad han kan! Det jag vänder mig emot är att du bestämmer att man måste applicera sin kunskap för att få eller kunna föra den vidare. Jag vet mycket om AAS men applicerar det inte längre tex. Det här är nästan lika fånigt som att man måste testa något för att veta något om det.

Jag säger inte att man _måste_ applicera kunskapen. Men har man inte gjort det har man ju missat en väldigt viktig bit.

jwzrd
2005-05-19, 15:09
Jag säger inte att man _måste_ applicera kunskapen. Men har man inte gjort det har man ju missat en väldigt viktig bit.

Det är sannolikt så, men varför påverkar det dig i ditt val av någon att ha förtroende för tex på gymmet? Någon berättar/kompletterar saker för dig, men tyvärr har han inte tillräckligt stora lår för att du ska lyssna? ;)

RobbeliRobban
2005-05-19, 15:10
Ja, men det krävs fortfarande att man ska kunna göra något av kunskapen i praktiken.



Varför? det räcker väl att du lär dig att omsätta kunskapen?

-Då gled vi in på ett sidospår. Jag förstår kanske hur du menar, för att få fram kunskapen krävs mer än just kunskap. Där väljer du att titta på hur personen själv tillämpat den, jag väljer att lyssna på hur jag skall försöka tillämpa den. Du blir "avtänd" av personens brist på egna resultat, jag blir "avtänd" av personens dåliga lingvistik. Sen är det ju en fråga om vem av oss två som är mest gay?

jwzrd
2005-05-19, 15:11
Varför? det räcker väl att du lär dig att omsätta kunskapen?

-Då gled vi in på ett sidospår. Jag förstår kanske hur du menar, för att få fram kunskapen krävs mer än just kunskap. Där väljer du att titta på hur personen själv tillämpat den, jag väljer att lyssna på hur jag skall försöka tillämpa den. Du blir "avtänd" av personens brist på egna resultat, jag blir "avtänd" av personens dåliga lingvistik. Sen är det ju en fråga om vem av oss två som är mest gay?

Jag är mest gay, jag tröttnar på båda :)

Yankeee
2005-05-19, 15:15
Det är sannolikt så, men varför påverkar det dig i ditt val av någon att ha förtroende för tex på gymmet? Någon berättar/kompletterar saker för dig, men tyvärr har han inte tillräckligt stora lår för att du ska lyssna? ;)

Men det beror ju på vem det är och vad det är. Och ja, låren måste vara stora ;)

jwzrd
2005-05-19, 15:15
Men det beror ju på vem det är och vad det är. Och ja, låren måste vara stora ;)

Det har du helt rätt i. Har personen inte minst 70 runt låren så måste man tyvärr förkasta allting han säger :D

reaper
2005-05-19, 15:16
Gay kan ju också vara att vara glad :) Var ju nån schlagersång "Let's be happy, let's be gay" eller nåt sånt :) Det viktigaste är givetvis att personen vet vad han snackar om. Om en räka verkar ha full koll på vad han snackar om kan man givetvis ta till sig det han säger och om en uberbiff börjar snacka dynga så märker man ju det också. Dock ger ju det visuella intrycket en viss effekt också, medvetet eller inte. Men skitsamma, let's all be gay.

jwzrd
2005-05-19, 15:17
Mumbo och/eller jumbo. Men skitsamma, let's all be gay.

Ja.

Yankeee
2005-05-19, 15:17
Varför? det räcker väl att du lär dig att omsätta kunskapen?

-Då gled vi in på ett sidospår. Jag förstår kanske hur du menar, för att få fram kunskapen krävs mer än just kunskap. Där väljer du att titta på hur personen själv tillämpat den, jag väljer att lyssna på hur jag skall försöka tillämpa den. Du blir "avtänd" av personens brist på egna resultat, jag blir "avtänd" av personens dåliga lingvistik. Sen är det ju en fråga om vem av oss två som är mest gay?

Ja, men som sagt. Teori och praktik är inte alltid samma sak. Och det krävs som sagt (igen) mer än bara ett papper där det står hur man ska göra för att man ska komma någonstans.

Av oss två så är nog jag mest gay.

jwzrd
2005-05-19, 15:19
Ja, men som sagt. Teori och praktik är inte alltid samma sak. Och det krävs som sagt (igen) mer än bara ett papper där det står hur man ska göra för att man ska komma någonstans.

Av oss två så är nog jag mest gay.

Men du snackar om diplomjägare nu, det är inte samma sak som någon som har stor teoretisk kunskap.

Yankeee
2005-05-19, 15:19
Har personen inte minst 70 runt låren så måste man tyvärr förkasta allting han säger :D

Precis. Fast det innebär att ni ska förkasta allt jag säger. Fast det är väl lika bra iaf.

Yankeee
2005-05-19, 15:19
Men du snackar om diplomjägare nu, det är inte samma sak som någon som har stor teoretisk kunskap.

Men du kan inte komma med något mellanting nu. Det är svart eller vitt.

jwzrd
2005-05-19, 15:19
Precis. Fast det innebär att ni ska förkasta allt jag säger. Fast det är väl lika bra iaf.

Det innebär även att jag har rätt! :D

jwzrd
2005-05-19, 15:20
Men du kan inte komma med något mellanting nu. Det är svart eller vitt.

Nävarns! :cryout:

mangs
2005-05-19, 15:21
jag ser nu att King Grub lagt ut en blid på sig själv som avatar:'

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/image.php?u=740&dateline=1106433069

Här har han precis satt i sig en påse Psylliumfrön, därav glädjen och upphetsningen. ;)

Action
2005-05-19, 15:27
*screwy* Se detta ur en annan vinkel: Visst är de i ditt exempel innehavare av hyfsat imponerande fysiker, men betänk (den obscent långa) tiden de lagt ner för att nå dit. Det gör deras råd mindre bra om man skall döma efter enbart fysiken.

De har du rätt i. 15 år på gymet för att komma till min nivå... inget vidare bra betyg för min kunskap. :em:

RobbeliRobban
2005-05-19, 15:27
Hahaha, varför denna evighetsdiskussion? Vi är ju alla halvklena medelmåttor och kommer ändå inte att bli något, oavsett mängden råd, även om vi så skulle ha en stab av både praktiker och teoretiker.

Janolov
2005-05-19, 15:34
Jag känner killar som är vältränade som tror att råa ägg är det bästa man kan dricka och att man kan lägga på sig 15 kilo muskler på ett år.

Känner dessutom människor som är betydligt mer kunniga och vet att så är det inte...exempelvis min mamma...hon är dock ingen kroppsbyggare...

jwzrd
2005-05-19, 15:36
Jag känner killar som är vältränade som tror att råa ägg är det bästa man kan dricka och att man kan lägga på sig 15 kilo muskler på ett år.

Känner dessutom människor som är betydligt mer kunniga och vet att så är det inte...exempelvis min mamma...hon är dock ingen kroppsbyggare...

Utmärkt. Nu är allting glasklart :thumbup:

Herkulez
2005-05-19, 15:37
Jag känner killar som är vältränade som tror att råa ägg är det bästa man kan dricka och att man kan lägga på sig 15 kilo muskler på ett år.

Känner dessutom människor som är betydligt mer kunniga och vet att så är det inte...exempelvis min mamma...hon är dock ingen kroppsbyggare...
ja sen känner jag mäniskor som inte tränar som tror att gainer är anabola.

whats your point? finns okunniga människor överallt.

Janolov
2005-05-19, 15:38
ja sen känner jag mäniskor som inte tränar som tror att gainer är anabola.

whats your point? finns okunniga människor överallt.

Trodde det framgick ganska klart att utseendet inte har med kunskapen att göra...

Herkulez
2005-05-19, 15:39
Trodde det framgick ganska klart att utseendet inte har med kunskapen att göra...
jaja ok då......


:D

Fatalist
2005-05-19, 15:59
Bara för att du är nydeffad och vill visa upp dig eller? :D

z_bumbi
2005-05-19, 16:05
ja sen känner jag mäniskor som inte tränar som tror att gainer är anabola.

Ska vi vara petiga så är gainers faktiskt anabola. :eating: :D


Vissa saker går inte att lära sig praktiskt och vissa saker går inte att lära sig teoretiskt.
Ju mer man kan teoretiskt ju lättare kan det vara att lära sig några av de saker om bara går att lära sig praktiskt och tvärt om.
Har man t ex läst mycket om näringslära så är det inte så svårt att lägga upp en diet som funkar ganska bra, att kunna justera den så den ger "optimala" resultat är det man måste lära sig praktiskt. Har man en gedigen teoretisk bakgrund så är det kanske lättare att hitta vad som bör ändras och hur men har man praktiskt erfarenhet av 50 olika dieter så har man också en bra idé om vad som ska ändras.

För övningsinlärning å andra sidan är det ganska bortkastad tid att läsa om övningarn innan man har tränat ett tag själv och fått några råd på vägen. När man väl tränat tillräckligt länge så kan det räcka att läsa om utförandet på en ny övning för att man kunna köra den men då är grunden redan lagt genom den praktiska inlärningen och ofta räcker det ändå inte till utan man behöver i alla fall feedback på utförandet.

Nackdelen med att lära sig allt praktiskt kommer när man ska förklara något. Har man inte analyserat varför det man gör funkar så är det svårt att förklara det och med en gemensam teoretisk grund är det mycket lättare att få fram det man vill få fram.

Popeye
2005-05-19, 16:07
Evighetstråd eller?
Visst vore det kul om alla kunde ha en kroppsbild som avatar. *flex*
Men vad är det som säger att det verkligen är rätt person på bilden?

Att bara lita på en persons fysik känns rätt naivt.
Förtroende byggs under lång tid genom resonemang och diskussioner.
Ingen köper ju arnes kunskaper om träning och fysiologi enbart baserat på hans armar. Han visar tydliga kunskaper inom ämnet varje gång han öppnar munnen och det är detta som ger honom creds. ok, grova ärmar är ju ett plus i kanten. ;)
Ingen bryr sig väl egentligen om hur Grub ser ut, eller? Man har lärt sig att han är påläst ändå. Ok, visst skulle det vara kul med bilder då man är nyfiken av naturen. :naughty:
Men, med eller utan prepp, en person med en bra fysik har ju gjort någonting rätt för att komma dithän. -> Han kan säkert lära mig/dig någonting.
Att ta förgivet att man vet bättre brukar straffa sig i längden. Man kan alltid lära sig mer... *popcorn*

Slartibartfast
2005-05-19, 16:15
Orkar inte läsa igenom trådhelvetet, men det verkar som om folk inte gillar idén. Jag tyckte den var bra.

I alla fall byter jag avatar nu.

Hepp!

King Grub
2005-05-19, 16:17
Orkar inte läsa igenom trådhelvetet, men det verkar som om folk inte gillar idén. Jag tyckte den var bra.

Jag tycker idén är ett hån mot nybörjare och 90% av medlemmarna.

"Ser nån ut som en räka så vet man att man inte behöver lyssna på honom/henne speciellt mycket i annat än underhållningssyfte."

Slartibartfast
2005-05-19, 16:18
Jag tycker idén är ett hån mot nybörjare och 90% av medlemmarna.

På vilket sätt?

King Grub
2005-05-19, 16:19
Jag citerade anledningen i förra inlägget, men jag kan göra det igen.

Ser nån ut som en räka så vet man att man inte behöver lyssna på honom/henne speciellt mycket i annat än underhållningssyfte.

Popeye
2005-05-19, 16:20
Tjockisar eller tunnisar kanske inte är så angelägna om att lägga upp en bild som visar för hela världen vilka problem man har. Skulle tro att de med en imponerande fysik ligger i klar minoritet.
Alla som kollat min defftråd vet vilket läger jag tillhör... :(

Slartibartfast
2005-05-19, 16:36
Jag citerade anledningen i förra inlägget, men jag kan göra det igen.

Ok, såg det nu.

Ah, du menar så. ok. Point taken. Ändrar inte åsikt dock.

Edit: Måste poängtera att jag räknade in mig själv till räkorna (som du utelämnade i din quote) och jag har inget som helst problem med det. Folk som är mindre räkor än jag själv har kanske nytta av mina träningsråd, men knappast folk som är grövre än mig, eller hur?

King Grub
2005-05-19, 16:48
Måste poängtera att jag räknade in mig själv till räkorna (som du utelämnade i din quote) och jag har inget som helst problem med det. Folk som är mindre räkor än jag själv har kanske nytta av mina träningsråd, men knappast folk som är grövre än mig, eller hur?

Vad du anser om din egen kropp tycker jag inte hör hit, och jag förstår som tidigare nämnt inte vad kroppshyddan har med saken att göra. En stor kroppsbyggare som inte kan lyssna på och ta till sig av vad en person med mindre muskelmassa har att säga är inte smart, han är bara ignorant och självupptagen.

Slartibartfast
2005-05-19, 16:52
Vad du anser om din egen kropp tycker jag inte hör hit, och jag förstår som tidigare nämnt inte vad kroppshyddan har med saken att göra. En stor kroppsbyggare som inte kan lyssna på och ta till sig av vad en person med mindre muskelmassa har att säga är inte smart, han är bara ignorant och självupptagen.

Ok. Jag anser fortfarande att någon som tränat några år och har en välutvecklad kropp har betydligt mera nyttigt att komma med än någon som tränat lika länge men ser ut som om han aldrig rört på sig i hela livet. Så vi går bara i cirklar. Lås gärna tråden eller ta bort den.

Grahn
2005-05-19, 16:55
Ok. Jag anser fortfarande att någon som tränat några år och har en välutvecklad kropp har betydligt mera nyttigt att komma med än någon som tränat lika länge men ser ut som om han aldrig rört på sig i hela livet. Så vi går bara i cirklar. Lås gärna tråden eller ta bort den.

Obligatorisk kroppsavatar?! Vill du döda forumet eller? heh...

Alla som vet massor ser inte uta att göra det, vissa som ser ut att veta allt vet inte ett skit. Är väl egentligen bättre om ingen får ha en kroppsvatar så att folk får bedöma kompetens utifrån vad personen skriver istället för en bild?

Jense
2005-05-19, 16:55
jag har en kroppsavatar

obesogen
2005-05-19, 16:56
Ser nån ut som en räka så vet man att man inte behöver lyssna på honom/henne speciellt mycket i annat än underhållningssyfte.


Jag tycker idén är ett hån mot nybörjare och 90% av medlemmarna.

Nu kanske jag är jobbig...men vad är definitionen av en räka och definitionen av grov? Är inte det enbart subjektivt? Min uppfattning har förändrats radikalt med tiden. Jag minns att jag tyckte brad pitt var biff i "thelma o louise" när jag såg den första gången, när jag såg den för nåt år sedan tyckte jag han såg ut som en räka.
Slarti tycker han är en räka men det är som sagt subjektivt, och jag kan verkligen inte tänka mig att "medelsvennson" tycker han är en räka på något sätt, där är det nog snarare tvärt om

Jakobbus
2005-05-19, 18:43
Kom på en grej nyss. Borde det inte vara obligatoriskt med en bild på kroppen som avatar? Då vet man ju ungefär hur mycket vikt man kan lägga vid hans/hennes träningsråd. :D
Nje... kollar man på din kropps-avatar så inser man att det måste vara ett dåligt förslag. *innocent* :D

Ber om ursäkt om nån redan sagt nåt liknande.

Skoja bara Slarti...

Allan
2005-05-19, 18:58
Om ni vill kan ni gå in på ett annat forum där väldigt många har en "kroppsavatar". Jag vet inte om jag tycker att kunskapsnivån är så förskräckligt hög där....Några av de mer framstående representanterna där hade bl a anatomiska sensationer att berätta om när det gäller smal fotställning i knäböj. För att inte tala om en del av kostråden man kan få där.
Ingen förväntar sig att Sveriges bäste hockeytränare också ska ha varit Sveriges bäste hockeyspelare. Det är definitivt en liknelse som kan användas inom styrketräningen.

Saltin, Torstensson m fl har enorm kompetens. Men de ser ju ut som snören.

allan

Metal_boy_
2005-05-20, 14:22
Ja du käre loifa, tror nog cutler vet hur man blir stor, går inte att bli sådär stor enbart på steroider ;)

Gör han säkert, men det är inte en vanlig steroidmissbrukare som står hemma i badrummet o sätter sina grejor i skinkan. Där snackar vi väl lite mer profissionell hjälp med läkare, konstanta hälsoundersökningar m.m. Självklart så är gener och hård träning betydelsefullt för de resultat han kan åstakomma.

Metal_boy_
2005-05-20, 14:24
Ja, det har han. Men vad spelar det för roll om man har underlag om man inte ändå inte kan använda det i praktiken?

Var får du Cutler ifrån? Du verkar inte ha fattat.

Jag tog ett exempel i det vi pratade om

Herkulez
2005-05-20, 14:31
Gör han säkert, men det är inte en vanlig steroidmissbrukare som står hemma i badrummet o sätter sina grejor i skinkan. Där snackar vi väl lite mer profissionell hjälp med läkare, konstanta hälsoundersökningar m.m. Självklart så är gener och hård träning betydelsefullt för de resultat han kan åstakomma.
nu var det ju du som pratade om cutler tjockis, gå och gnäll lite till aftonbladet istället hur alla tittar på dig när du sitter i ditt kök och äter skrovmålet din tjej var och köpte åt dig *grr*



:D

RobbeliRobban
2005-05-20, 14:50
Ok, jag gav mig, kroppsavatar!

jwzrd
2005-05-20, 14:50
Ok, jag gav mig, kroppsavatar!

Nu kan jag tyvärr inte respektera något av det du säger längre.






















Ingen skillnad LOL!!11

Slartibartfast
2005-05-20, 14:53
Jag ska börja lyssna på RobbeliRobban.

Kwon
2005-05-20, 14:53
Om Allan eller någon ansvarig kunde öka maxstorleken man får ha på avatarerna kan det ju vara roligare.

Ska det vara halvkropps ser man inte mycket.

Tänk dig en som vill få med benen i bild också (helkropps), kan bli svårt å se detaljer i den lilla avataren :)

RobbeliRobban
2005-05-20, 14:54
Nu kan jag tyvärr inte respektera något av det du säger längre


Ingen skillnad LOL!!11


:bow: :laugh:

King Grub
2005-05-20, 14:55
Om Allan eller någon ansvarig kunde öka maxstorleken man får ha på avatarerna kan det ju vara roligare.

Kan bara Jarod eller Pez göra.

Kwon
2005-05-20, 14:56
Kan bara Jarod eller Pez göra.

Då skall jag skicka Pez en massa PMs om det :D

Metal_boy_
2005-05-20, 14:56
nu var det ju du som pratade om cutler tjockis, gå och gnäll lite till aftonbladet istället hur alla tittar på dig när du sitter i ditt kök och äter skrovmålet din tjej var och köpte åt dig *grr*



:D


haha. Inga skrovmål längre tyvärr. Ingen tjockis här längre, men ingen hårding heller :D

Kwon
2005-05-20, 14:57
haha. Inga skrovmål längre tyvärr. Ingen tjockis här längre, men ingen hårding heller :D

Dock alltid våran (Kolozzeums) egna Rune Roefv! :thumbup:

Metal_boy_
2005-05-20, 15:14
Dock alltid våran (Kolozzeums) egna Rune Roefv! :thumbup:

haha självklart :thumbup:

Jay-Z
2005-05-20, 15:33
84-åriga boxningstränaren Angelo Dundee verkar många boxare lyssna på. Det verkar ju helt bisarrt? En gammal gubbe som knappt kan stå på benen. Märkligt. Detta till trots att gubben säkert inte ens gått någon match själv de senaste 50 åren. :)

Tolkia
2005-05-20, 15:40
Nackdelen med att lära sig allt praktiskt kommer när man ska förklara något. Har man inte analyserat varför det man gör funkar så är det svårt att förklara det ...
För att inte tala om hur svårt det blir när man skall förklara varför det INTE funkar, både för sig själv och andra. Och för den delen, som du också skrev, att veta vad man skall ändra på för att det skall börja funka. "Att lära sig allt praktiskt" kan fingera hur bra som helst, men det är också en av de verkligt stora anledningarna till att diverse mer eller mindre skruvade träningsmyter och diffust "magiskt tänkande" kring olika upplägg/beteeenden/övningar etc. uppstår (jfr. hur s.k. "råttan i pizzan-historier" utvecklas).

stahlberg
2005-05-20, 15:42
Rent allmänt kan man säga, att de som vet ALLRA mest - de skickligaste tränarna - sällan själva är eller ens har varit toppar i sin idrottsgren. Däremot har de både teoretisk och praktisk kunskap, samt har sysslat med sin idrottsgren också praktiskt åtminstone i någon mån.

Några av de skickligaste tränarna har faktiskt varit mästare själva, och en MYCKET LITEN del har aldrig själva utövat sin gren.

De som vet näst mest (och kanske mest om just sin egen individuella träning) är mästarna, idrottsmännen av mästarklass. De har under mångårig praktisk idrottsutövning (eventuellt under inflytande av en skicklig tränare), samt genom diskussion med sina "mästarkolleger" lärt sig vad som fungerar.

Mycket få av kolos medlemmar är topptränare eller -idrottsmän, så diskussionen om kroppsavatarer gäller knappast dessa grupper. De som man vet hör till någon av grupperna är troligen värda att åtminstone lyssna på i träningsfrågor.

De flesta av kolo-medlemmarna är (har jag för mig) mer eller mindre erfarna "styrketräningsmotionärer". Av dessa motionärer, så torde det vara klart att de mest erfarna har den största kunskapen. De är troligen också de som är mest vältränade.

Ett problem i kolos träningsavdelning är väl snarast då en ren nybörjare - som har ganska små möjligheter att med hjälp av sitt sunda förmuft avgöra vilka råd som är bra och vilka som är dåliga - ställer en fråga. Då kan man se svarare som helt enkelt måste vara nybörjare som svarar något helt huvudlöst. Det är inte sagt det hjälper att någon kunnig medlem träder in och ger bättre råd ; det är säkert svårt för mybörjarna att skilja agnarna från vetet.

Förstås kan någon helt oerfaren också någon gång slå huvudet på spiken, men detta är ett undantag.

Jag tror dock inte kroppsavatarer eller t.ex meritlistor (som vore bättre "avatarmätare" på kunskapsnivån än bilder) är någon lösning på detta problem, som trots allt är marginellt. Kolos största charm är att alla kan uttala sig fritt (och varför inte tvärsäkert om sådant man inte vet något om). Var och en kan väl försöka använda sin lilla ärta mellan öronen för att försöka gissa vad som är klokt eller inte.

Man lär sig också småningom vem man "litar på" i träningsfrågor, och vem man inte litar på. Skriver t.ex Allan, Z_Bumbi, AG, Lillgrabben m.fl i träningsfrågor, så läser jag noga, och begrundar även de gånger jag inte håller helt med.

Den bästa kunskapen är inte ren teori. Den bästa kunskapen är inte ren praktik. Den bästa kunskap är praktisk kunskap, STÖDD av teoretisk kunskap.

jwzrd
2005-05-20, 15:43
:bow: :laugh:

puzz :em:

aliquis
2005-05-20, 16:23
Nu kommer King Grub att opponera sig, och han är väl undantaget som bekräftar regeln, men ni förstår säkert vad jag menar.
Grub säger väl iofs sällan HUR du skall träna? Han säger väl mer vad du bör äta och att du borde köra kondition? Och jag har fått uppfattningen att han inte skulle ha några som helst problem att imponera där (och antagligen inte i massa heller, han skall väl väga drygt 80? 85 eller något, och om han är hård då och inte alltför lång så.)

Däremot kanske han inte vill flexa sig på sin avatar.

aliquis
2005-05-20, 16:31
Michael Rennie och Jay Cutler.
http://www.nottingham.ac.uk/cisbm/images/memberProfiles/mr_2.jpg http://www.craigproductions.com/archives/pics00misc/Jay_Cutler.jpg
Vem har mest trovärdighet vad gäller protein i samband med styrketräning, t ex? För mig är svaret lätt. .
Fusk, cutler ser ju alltid så intelligensbefriad ut.

Herkulez
2005-05-20, 18:35
Grub säger väl iofs sällan HUR du skall träna? Han säger väl mer vad du bör äta och att du borde köra kondition? Och jag har fått uppfattningen att han inte skulle ha några som helst problem att imponera där (och antagligen inte i massa heller, han skall väl väga drygt 80? 85 eller något, och om han är hård då och inte alltför lång så.)

Däremot kanske han inte vill flexa sig på sin avatar.179 har jag för mig han sagt, så nej inte speciellt mycket massa, men det strävar han väl inte efter heller.

King Grub
2005-05-20, 18:36
179 har jag för mig han sagt, så nej inte speciellt mycket massa, men det strävar han väl inte efter heller.

183! *slap*

Herkulez
2005-05-20, 18:36
183! *slap*
se där , shame on me :D

Tolkia
2005-05-20, 18:57
Mycket få av kolos medlemmar är topptränare eller -idrottsmän, så diskussionen om kroppsavatarer gäller knappast dessa grupper.
(...) Var och en kan väl försöka använda sin lilla ärta mellan öronen för att försöka gissa vad som är klokt eller inte. (...)

Den bästa kunskapen är inte ren teori. Den bästa kunskapen är inte ren praktik. Den bästa kunskapen är praktisk kunskap, STÖDD av teoretisk kunskap.
Så rätt. Så sant. Så ... W-O-R-D. :thumbup:

Allan
2005-05-20, 19:01
se där , shame on me :D

Slarvat med Grubkunskapen *antecknar*

allan

Jay-Z
2005-05-20, 19:01
Slarvat med Grubkunskapen *antecknar*

allan

Kan man bli bannad för sånt. :em:

:D

Sverker
2005-05-20, 19:08
Den bästa kunskapen är inte ren teori. Den bästa kunskapen är inte ren praktik. Den bästa kunskap är praktisk kunskap, STÖDD av teoretisk kunskap.

learning by doing

Har jag tolkat mina böcker rätt så påtalar Dewey att teori och praktik inte alls är skillda från varandra för att nå förståelse. Tvärtom är de beroende av varandra för att vi skall nå kunskap och insikt ;)





...nu var jag dryg, men kunde inte låta bli :D


Detta inlägg har ingenting med den heta diskusionen att göra. Det är istället pedagogik.
Jag anser fortfarande att kunskap är viktigt. Vad man sedan gör med kunskapen är en annan sak.

TommyBoy
2005-05-20, 19:18
Jag skulle aldrig få för mig att lyssna på någon som inte omsatt sin kunskap i praktiken med lyckat resultat till följd.
Hellre dömer jag hunden efter håren i detta läget då en extremt muskulös man måste ha gjort en hel del rätt för att uppnå sina resultat.
Sen blir man inte automatiskt grov av steroider som många verkar tro.

Kunskapen hos förlästa personer som teoretiskt set kan mycket är av totalt ointresse för mig. Dessutom väcker det lite förundran, om man nu kan så mycket ... varför har man inte applicerat kunskapen på sin kropp..... och varför har man tillskanskat sig kunskaper om något man inte praktiserar.

Suspekt och totalt utan trovärdighet.

Jay-Z
2005-05-20, 19:23
Jag skulle aldrig få för mig att lyssna på någon som inte omsatt sin kunskap i praktiken med lyckat resultat till följd.

Suspekt och totalt utan trovärdighet.

Men för att ta ett exempel från en annan sport, vilket jag antar är okej, så anses Angelo Dundee vara den bästa boxningstränaren genom alla tider.

Mig veterligen har 84-åriga Dundee inte varit världsmästare, eller ens topprankad. Jag tror inte ens att han har boxats aktivt i någon större utsträckning (ej 100 på det dock). Ändå har han lyckats coacha fram ett stort antal världsmästare och är oerhört väl ansedd i boxningskretsar.

Det är ett exempel, men det finns ju mängder av liknande exempel. Men kroppsbyggning kanske är den "sport" som skiljer sig på den här punkten?

stahlberg
2005-05-20, 19:24
Kunskap är en (stor) del praktik och en (stödande) del teori.

Först måste man ha en viss praktisk erfarenhet. Sedan fortsätter man att lära sig praktiskt, men pga sin praktiska erfarenhet kan man också tillgodogöra sig (förstå) teori.

Detta gäller t.ex idrott samt t.ex de flesta praktiska yrken.

Om man börjar styrketräna, och börjar med att läsa en massa teori, kommer man att ha minimal nytta av sin teoretiska kunskap, som man inte kan ha någon egentlig förståelse för, därför att den saknar verklighetsförankring.

Om man däremot använder en bok som innehåller t.ex träningsprogram, rörelsebeskrivningar och liknande, så kan man förstås ha en viss nytta av detta i praktiken, även om det inte alls är det bästa sättet att lära sig på. Men övrig teori kan man FÖRSTÅ först då man har praktisk erfarenhet.

Det bästa sättet att lära sig träna är för övrigt att ta hjälp av en kunnig instruktör, och naturligtvis själv i praktiken genomföra träningen. Instruktören (tränaren) kan direkt koppla lämpliga mängder teori till praktiken.

För min del tror jag inte när det gäller träning eller praktiska yrken att man kan läsa sig till kunskap "på skolbänken", och sedan direkt ha förmåga att utöva denna kunskap i praktiken.

Arne Persson
2005-05-20, 19:24
Jag skulle aldrig få för mig att lyssna på någon som inte omsatt sin kunskap i praktiken med lyckat resultat till följd.
Hellre dömer jag hunden efter håren i detta läget då en extremt muskulös man måste ha gjort en hel del rätt för att uppnå sina resultat.
Sen blir man inte automatiskt grov av steroider som många verkar tro.

Kunskapen hos förlästa personer som teoretiskt set kan mycket är av totalt ointresse för mig. Dessutom väcker det lite förundran, om man nu kan så mycket ... varför har man inte applicerat kunskapen på sin kropp..... och varför har man tillskanskat sig kunskaper om något man inte praktiserar.

Suspekt och totalt utan trovärdighet.

Det kan även finnas de som pga av skador och dylikt hindrats från att nå i ditt tycket en tillräckligt fantastiska framsteg.

Yankeee
2005-05-20, 19:25
Men för att ta ett exempel från en annan sport, vilket jag antar är okej, så anses Angelo Dundee vara den bästa boxningstränaren genom alla tider.

Mig veterligen har 84-åriga Dundee inte varit världsmästare, eller ens topprankad. Jag tror inte ens att han har boxats aktivt i någon större utsträckning (ej 100 på det dock). Ändå har han lyckats coacha fram ett stort antal världsmästare och är oerhört väl ansedd i boxningskretsar.

Det är ett exempel, men det finns ju mängder av liknande exempel. Men kroppsbyggning kanske är den "sport" som skiljer sig på den här punkten?

Men han har ju omsatt sin kunskap i praktiken. Det är ingen som säger att man måste göra det på sig själv.

z_bumbi
2005-05-20, 19:30
Men han har ju omsatt sin kunskap i praktiken. Det är ingen som säger att man måste göra det på sig själv.


Och det ser man av en bild?
Vilket är huvudspåret i tråden. :)

Arne Persson
2005-05-20, 19:31
Jag skulle aldrig få för mig att lyssna på någon som inte omsatt sin kunskap i praktiken med lyckat resultat till följd.
Hellre dömer jag hunden efter håren i detta läget då en extremt muskulös man måste ha gjort en hel del rätt för att uppnå sina resultat.
Sen blir man inte automatiskt grov av steroider som många verkar tro.

Kunskapen hos förlästa personer som teoretiskt set kan mycket är av totalt ointresse för mig. Dessutom väcker det lite förundran, om man nu kan så mycket ... varför har man inte applicerat kunskapen på sin kropp..... och varför har man tillskanskat sig kunskaper om något man inte praktiserar.

Suspekt och totalt utan trovärdighet.


Kan du förklara för mig varför vissa av frontfigurerna sjunker ihop så snabbt då när de är ifrån grejor? samt sväller som svampar när dom går på igen? Är det speciella unika träningsprogram som åstadkommer dessa fantastiska fenomen?

Jay-Z
2005-05-20, 19:31
Men han har ju omsatt sin kunskap i praktiken. Det är ingen som säger att man måste göra det på sig själv.

Nej, det håller jag med om. Och det tror jag även att jag skrev tidigare i tråden.


Japp, samtidigt så hänger de även ihop. Lustigt vore det ju annars. Det finns väl hur många olika exempel som helst på när teori och praktik är intimt förknippade med varandra. Oräkneliga snarare. I den bästa av världar drar teori och praktik nytta av varandra. Teorier justeras efter praktiska upptäckter. Saker man har gjort i praktiken förändras genom en teori. Samspel och det är svårt att säga vad som är viktigast. En smal person skulle kunna ha applicerat sina teorier om styrketräning på ett stort antal individer och därigenom även samlat på sig praktisk kunskap, dvs verifierat sina teorier, eller modifierat sina teorier. Rena teoretiker tilltalar mig inte fullt ut. Någon viss förankring med verkligheten måste finnas.Sedan om denna förankringen sker personligen eller "genom" en annan person är ganska ovidkommande, tycker jag.

Nu är jag bara förvirrad. :)

stahlberg
2005-05-20, 19:33
Som jag tidigare skrev har de allra skickligaste tränarna oftast utövat sin idrottsgren på någon (ofta en aning lägre än mästar-)nivå.

Ett lite mindre antal topptränare har varir av mästarklass, medan ett mycket litet antal mästartränare aldrig själva utövat sin gren.

Allt detta har jag inte hittat på själv, detta har varit föremål för undersökningar (några källor lämnar jag inte, dels för att jag inte har dem här).

Yankeee
2005-05-20, 19:34
Och det ser man av en bild?
Vilket är huvudspåret i tråden. :)

Nej, det har jag inte sagt heller. Jag sa att man inte får samma förtroende för en otränad person som för en vältränad. Men jag har också sagt att det finns undantag.

Allan
2005-05-20, 19:38
Jag skulle aldrig få för mig att lyssna på någon som inte omsatt sin kunskap i praktiken med lyckat resultat till följd.


Förmågan att kunna ta ut sig bortom vett och sans, vilket är en absolut nödvändighet om man ska få de stora resultaten inom gymsport, är i mina ögon totalt skild från kunskap. Jag kan räkna upp ett gäng byggare som knappt kan läsa och skriva men som har den unika talangen att kunna pressa sig in extremis. Men inte skulle jag lita på vad de sa när det gällde träning.

Kan man applicera den sortens tänkande på andra idrotter också? Måste en framgångsrik hockeytränare ha varit en bra spelare? Fotboll? Brottning? Jag ser att det finns en koppling, men jag tror att ett genuint intresse för ämnet är precis lika bra.

allan

z_bumbi
2005-05-20, 19:40
Nej, det har jag inte sagt heller. Jag sa att man inte får samma förtroende för en otränad person som för en vältränad. Men jag har också sagt att det finns undantag.

Då är jag med.

Lasse Kongo
2005-05-20, 21:39
pinsammaste tråden på länge.

stahlberg
2005-05-20, 23:48
Jag vill för tredje gången upprepa vad jag sade om de skickligaste tränarna. Men jag gör det inte. Dock gäller det idrott i allmänhet.

Grahn
2005-05-21, 08:26
Givetvis är det lättare att få förtroende för ngn vars "bevis" rent ut sagt finns framför ögonen på en.

Men om King Grub visar sig vara en kille på modiga 65kg med en begynnande kulmage så slutar väl inte det han sagt vara riktigt?

TommyBoy
2005-05-21, 14:39
Tycker det verkar som om det tänks svart-vitt i högsta grad här. Är man en bra byggare så beskrivs det som om man inte vet vad man gör och är man teoretiker så ska det lyssnas.

Vidhåller min ståndpunkt. Om som ovan nämnt en 65 kg:s snubbe står och reciterar från böcker så är det inget att lyssna på. Han är okunnig i hur detta känns applicerat på en byggare. Dessutom är studier inte mycket att hänga i granen då dessa enkelt kan vinklas.

Och jag förklarar gärna för Arne varför eliten sjunker ihop mellan tävlingssäsongerna.
Tävlingsförfarande för många i eliten går till som följer:
Efter tävling läggs träning, kosthållning och steroidbruk på hyllan några månader.Detta för fysisk och psykisk återhämtning samt för att dra nytta av den "chockeffekt" som uppkommer då träningen återupptas senare. Musklemassa tappas, ofta drastiskt. -30 kg kan väl vara troligt.
Efter detta börjas det tränas igen, efter 2 månader har 20 kg tagits igen, steroidbruk upptas och ytterligare 20 kg läggs till. Deff påbörjas och efter deffen står eliten återigen på scen, förhoppningsvis något kilo tyngre än förra året.

Detta är människor som satsar efter bästa möjliga tävlingsresultat och ska inte förväxlas med motionären eller hobbybyggaren som kanske vill gå omkring o vara halvgrov hela tiden. Riktig elit inom alla sporter toppar resultaten så de ska uppnå optimalt resultat en eller ett par dagar/år.
Sen om någon pajas står och skrattar när man ligger i offseason kan man bjuda på, det är på scenen det avgörs, och dit kommer aldrig pajasen.

obesogen
2005-05-21, 15:03
Tycker det verkar som om det tänks svart-vitt i högsta grad här. Är man en bra byggare så beskrivs det som om man inte vet vad man gör och är man teoretiker så ska det lyssnas.

Vidhåller min ståndpunkt. Om som ovan nämnt en 65 kg:s snubbe står och reciterar från böcker så är det inget att lyssna på. Han är okunnig i hur detta känns applicerat på en byggare. Dessutom är studier inte mycket att hänga i granen då dessa enkelt kan vinklas.


Tror du fått det om bakfoten. Bara för att man är en bra bygger behöver det inte betyda att man är kunnig vad gäller träning och kosthållning. Jag finner det föga troligt att de flesta riktigt bra byggare inte har hjälp av kunnigt folk som hjälper dom med mat och träning. Och det är väll inget fel i det? Bra att ha hjälp och stöd. Vad är det för fel med att lyssna på en teoretiker? En bra byggare är inte synonymt med en bra lärare/tränare. Bra byggare vet vad som fungerar för dom, bra tränare vet vad som fungerar optimalast för var och en utifrån den personen.
Och vadå "studier inte mycket att hänga i granen"?. Hade det inte funnits studier hade du inte ätit ditt proteintillskott efter träning eller vetat varför det är bäst att äta fler än tre mål mat om dagen.

TommyBoy
2005-05-21, 15:36
Tror du fått det om bakfoten. Bara för att man är en bra bygger behöver det inte betyda att man är kunnig vad gäller träning och kosthållning. Jag finner det föga troligt att de flesta riktigt bra byggare inte har hjälp av kunnigt folk som hjälper dom med mat och träning. Och det är väll inget fel i det? Bra att ha hjälp och stöd. Vad är det för fel med att lyssna på en teoretiker? En bra byggare är inte synonymt med en bra lärare/tränare. Bra byggare vet vad som fungerar för dom, bra tränare vet vad som fungerar optimalast för var och en utifrån den personen.
Och vadå "studier inte mycket att hänga i granen"?. Hade det inte funnits studier hade du inte ätit ditt proteintillskott efter träning eller vetat varför det är bäst att äta fler än tre mål mat om dagen.

Nej, du har fått det jag skrev om bakfoten. Jag sa tydligt och klart att tänkandet i tråden är alldeles för svart-vitt, antingen får du bra resultat eller så kan du mycket teoretiskt. Min åsikt är att man bör lyssna på de med teoretiska kunskaper som de har lyckats omsätta praktiskt. Där har du kunnigt folk.

Dessutom är jag en klar anhängare av praktiska erfarenheter. Det är mycket enkelt att vinkla en studie så resultatet blir "muskeltillväxt av pripps sportdryck" eller likande. Men om byggare i 30 år fått goda resultat av att dricka proteinpulver efter träningen men saknar teoretiskt stöd för detta så lyssnar jag gärna på snubben med bra resultat.

Hade en ny studie visat att man växer av att käka skit så hade tyvärr många här plockat upp skeden.

Allan
2005-05-21, 15:44
Och jag vidhåller att axelbredden inte har ett smack att göra med vad man kan. Att sedan överföra teorin till praktiken; mjo, där är vi nog överens. Men hur genetik och grundläggande biologiska förutsättningar skulle förändras bara för att man råkar ha ryckt i en hantel ett par gånger (därför att alldeles för många av de som stått på en scen inte har haft där att göra ) förstår jag ärligt talat inte.
Ett stort antal byggare vänder sig till näringsfysiologer som inte lyfter vikter. Man hämtar väl kunskapen där den är bäst, eller hur?

allan

Action
2005-05-21, 16:22
De som får ett stort förtroende är de personer som besitter mycket praktisk kunskap och som på ett enkelt och pedagogiskt sätt kan förklara för och anpassa för olika individer.

De bör ha en lång och gedigen erfarenhet av att applicera teorierna på flertalet olika individer med olika förutsättningar.

En person som bara läst teorier på internet utan att praktiserat dessa på flertalet individer ger inget stort förtroende, då föredrar jag en person som kan mindre men har egen erfarenhet.

Svamlar lite bara...

TommyBoy
2005-05-21, 16:26
Ett stort antal byggare vänder sig till näringsfysiologer som inte lyfter vikter. Man hämtar väl kunskapen där den är bäst, eller hur?

Självklart! Men frågeställningen som jag uppfattade den var vem du skulle tillfråga om hjälp, inte vilka. Och en näringsfysiolog som själv tränar är att föredra framför en som aldrig gjort det.

Det är inte för inte som Charles Glass, Chris Aceto och Milos Sacrev är de bästa rådgivarna, inga sparrisar direkt....

Herkulez
2005-05-21, 16:28
Precis, dom vet vad som fungerar i praktiken, inte bara vad som fungerar i teorin.

Grahn
2005-05-21, 16:45
Optimalt är givetvis en person som är väldigt bevandrad i teorin och dessutom har varit med och utövat det praktiskt länge. Men hur ser du det på en avatar?

stahlberg
2005-05-21, 16:51
Som jag tidigare sagt är den bästa kunskapen praktisk kunskap stödd av teoertisk kunskap.

Som jag tidigare sagt är de som kan mest de skickligaste tränarna, oberoende av hur de ser ut. Å andra sidan måste de skickligaste tränarna med hjälp av praktiska, konkreta, synliga resulat (på andra) kunna bevisa att de är skickliga.

De näst kunnigaste (och kunnigast när det gäller deras egen träning) är idrottsmännen av mästarklass. De har - huvudsakligen tack vare de egna resultaten - ofta skaffat en mycket imponerande kunskap. De har ofta pratat om träning med sin "mästarkolleger", och fått mycket kunskap av skickliga tränare. Ofta har de också lärt sig en del teori, framförallt om de delområden av sin idrott de är intresserade av. "Mästarna" har dessutom en erfarenhet som ytterst få av de skickliga tränarna har : de VET HUR DET KÄNNS att träna för att bli, och själv vara, "mästare".

De skickligaste tränarna kan alltid lära ut sina kunskaper på ett sätt som går att tillämpa i praktiken. Somliga av "mästarna" kan detta, andra kan inte alls lära ut vad de vet.

Rena teoretiker har oftast SPECIALKUNSKAPER INOM ETT LITET SPECIALOMRÅDE, som i och för sig kan vara mycket viktigt, t.ex kost. Både de skickligaste tränarna och "mästarna" kan ofta en hel del om dessa specialområden, men sällan eller aldrig lika mycket som "teoretikerna".

"Teoretikerna" är nästan aldrig till nytta en idrottsmans karriär i sin helhet, nyttan ligger i att idrottsmannen kan utnyttja "teoretikernas" kunskaper inom deras specialområde. Men en - eller ens flera olika - "teoretiker" kan inte tillräckligt mycket ALLMÄNT för att "göra en mästare" (om inte "teoretikern" samtidigt är en skicklig tränare eller en "mästare").

En sidoavdelning till teoretikerna är de "praktiska specialisterna" (t.ex massör, kiropraktor).

I kunskapsordning har vi alltså då
1. Skicklig tränare (oftast i någon mån f.d utövare av idrottsgrenen själva, NÅGON GÅNG f.d "mästare", och YTTERST SÄLLAN en person som aldrig själv utövat sin gren i praktiken). En skicklig tränare a) har stor praktisk erfarenhet, b) har teoretisk kunskap, c) behärskar många delområden minst ganska bra, d) är skicklig på att lära ut vad han/hon kan och e) HAR BEVISAT sin skicklighet genom att ha haft praktiska framgångar inom sin gren.
2. "Mästare" (toppidrottsman inom sin gren). En "mästare" a) har stor praktisk erfarenhet när det gäller deras egen och i viss mån "mästarkollegernas" individuella träning, b) har viss teoretisk kunskap (i synnerhet i de idrottsliga delområden han/hon är intresserad av), c) vet hur det KÄNNS att träna för att bli, och vara, "mästare", d) har ofta lärt sig mycket av de skickliga tränarna, e) behärskar framförallt praktisk träning samt ibland andra delområden bra, och f) är ibland men ibland inte skicklig på att lära ut.
3. "Teoretiker". En "teoretiker" a) har stora teoretiska kunskaper inom ett särskilt delområde, b) kan behärska också andra delområden bra eller tämligen bra, c) är ofta men inte alltid skicklig på att lära ut, d) har ofta svårigheter att behärska den idrottsliga "helheten" och behöver inte ha några som helst framgångar i idrottsgrenen (eller ens veta att en sådan gren existerar).
4. "Praktisk specialist", t.ex massör, kiropraktor vars skicklighet och värde för en idrottsman motsvarar "teoretikerns".

Sverker
2005-05-21, 17:45
Musklemassa tappas, ofta drastiskt. -30 kg kan väl vara troligt.
Efter detta börjas det tränas igen, efter 2 månader har 20 kg tagits igen, steroidbruk upptas och ytterligare 20 kg läggs till. Deff påbörjas och efter deffen står eliten återigen på scen, förhoppningsvis något kilo tyngre än förra året.



Behövs ingen kunskap för att inse att det där är inte bra för hjärtat ;)

TommyBoy
2005-05-21, 18:56
Behövs ingen kunskap för att inse att det där är inte bra för hjärtat ;)

Nä, håller med. Ett säkert sätt att förkorta sin livslängd med X antal år.
Men så är det ju också en bodybuildingtävling. Ingen hälsotävling.

mentzer
2005-05-21, 19:21
Kom på en grej nyss. Borde det inte vara obligatoriskt med en bild på kroppen som avatar? Då vet man ju ungefär hur mycket vikt man kan lägga vid hans/hennes träningsråd. :D

Man vet t.ex. att Arne med allra största sannolikhet vet hur man får kralliga armar. Och Adde har ju en hel del cred. Ser nån ut som en räka (läs:mig) så vet man att man inte behöver lyssna på honom/henne speciellt mycket i annat än underhållningssyfte.

Nu kommer King Grub att opponera sig, och han är väl undantaget som bekräftar regeln, men ni förstår säkert vad jag menar.

Jag föregår med gott exempel.

Hepp!

edit: det här är speciellt till gagn för nya medlemmar som inte vet vems råd de ska tro på.
Varför inte en obligatorisk inforuta med ålder och träningserfarenhet istället?

King Grub
2005-05-21, 19:41
Med två oberoende vittnen eller målsman som garanterar sanningen i rutan då, eller?

Allan
2005-05-21, 19:41
Självklart! Men frågeställningen som jag uppfattade den var vem du skulle tillfråga om hjälp, inte vilka. Och en näringsfysiolog som själv tränar är att föredra framför en som aldrig gjort det.

Det är inte för inte som Charles Glass, Chris Aceto och Milos Sacrev är de bästa rådgivarna, inga sparrisar direkt....

Och? Nu ska vi se om jag kan formulera det här så att det blir redigt - de tre som du nämner ovan "tränar" ju den absoluta eliten. Betyder det då att den de tränar med automatik kommer att bli en kanonbra tränare? Tänk, det tror inte jag. Alla de du nämner har skaffat sig redigt med boklig - teoretisk - utbildning och den har de inte fått ur tomma luften.
Jag har sett lite för många "elitbyggare" lära ut saker till folk som gör att man vill springa därifrån. Oerhört många av våra vanligaste myter lever kvar därför att folk hellre lyssnar på "de som varit med" istället för att lyssna på sakkunskap.


Jag delar helt och hållet Stahlbergs uppfattning - egen erfarenhet av elitträning är bra, men bara om det kopplas med en bredare kunskap. Jag har t ex enorm respekt för Pauluns kompetens, och han har aldrig tävlat. Jag kan inte tänka mig att hans kostråd skulle se annorlunda ut om det vore så att han stått lönnfet på en scen.

Den dagen jag ska tävla kanske jag blir intresserad av att få råd av folk som varit med, men då finns det faktiskt folk som har både utbildning och erfarenhet. Måste jag välja mellan en sån och en som bara har erfarenhet så är valet lätt.

allan

Allan
2005-05-21, 19:43
Med två oberoende vittnen eller målsman som garanterar sanningen i rutan då, eller?

Framförallt målsman va? Nå, idén med pseudonymer lär ju åka ner i papperskrogen i varje fall. För folk har ju aldrig ljugit på Internet va?
*rolleyes*


allan

Lasse Kongo
2005-05-21, 19:52
Fan va töntigt, detta är ju ett träningsforum, inget jävla fängelse där alla ska uppge allt möjligt, visst om de vill så visst.

För min del spelar det ingen som helst roll hur en person ser ut när det gäller personens kunskaper.

Finns folk som går ner kanske 40-50 kg och som ser ut som en svag räkmacka efteråt, men jag menar de lär ju sitta på en hel del kunskap om ngn med samma problem vill ha råd, i det fallet kanske personen som gått ner såpass mkt kan hjälpa till mer än Milos Skavsår.

På kolo finns det sjukt mkt info och väldigt många med stor kunskap om kost/träning/tillskott osv, sen är det upp till var och en att välja va de vill ta åt sig för info.

Det finns inget som slår personlig kunskap, dvs det man själv mekkar sig fram till genom åren, om man lär sig lyssna på sin kropp och styra saker och ting därefter är man en bra bit på väg.

Jag tror att många lider av.. hm vad ska vill kalla det... informationsism
:D


Jävligt offtopic: ja körde ett sååååå grymt axel/armpass idag, det är nästan så jag vill redovisa passet här på kolo, ngn som vill se *rolleyes*

Allan
2005-05-21, 19:57
Jävligt offtopic: ja körde ett sååååå grymt axel/armpass idag, det är nästan så jag vill redovisa passet här på kolo, ngn som vill se *rolleyes*

Yep. Lägg upp en ny tråd! Jag kan fylla på med allans och Bucyrus självmördarpass för benen, avklarat idag.


allan

Lasse Kongo
2005-05-21, 19:57
Yep. Lägg upp en ny tråd! Jag kan fylla på med allans och Bucyrus självmördarpass för benen, avklarat idag.


allan

alrajt!

Piranha
2005-05-21, 19:58
Fan va töntigt, detta är ju ett träningsforum, inget jävla fängelse där alla ska uppge allt möjligt, visst om de vill så visst.

För min del spelar det ingen som helst roll hur en person ser ut när det gäller personens kunskaper.

Finns folk som går ner kanske 40-50 kg och som ser ut som en svag räkmacka efteråt, men jag menar de lär ju sitta på en hel del kunskap om ngn med samma problem vill ha råd, i det fallet kanske personen som gått ner såpass mkt kan hjälpa till mer än Milos Skavsår.

På kolo finns det sjukt mkt info och väldigt många med stor kunskap om kost/träning/tillskott osv, sen är det upp till var och en att välja va de vill ta åt sig för info.

Det finns inget som slår personlig kunskap, dvs det man själv mekkar sig fram till genom åren, om man lär sig lyssna på sin kropp och styra saker och ting därefter är man en bra bit på väg.

Jag tror att många lider av.. hm vad ska vill kalla det... informationsism
:D


Jävligt offtopic: ja körde ett sååååå grymt axel/armpass idag, det är nästan så jag vill redovisa passet här på kolo, ngn som vill se *rolleyes*


you go girl !!!

King Grub
2005-05-21, 20:04
"Svag räkmacka". http://instagiber.net/smiliesdotcom/contrib/blackeye/hihi.gif