handdator

Visa fullständig version : Överviktiga mobbas!


Jet
2005-05-19, 09:58
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,647387,00.html

En lite märkligt citat:

"– Går jag in på ett kondis eller hamburgerställe ser folk runt mig ut som fågelholkar. De studerar mig och min bricka, som att ”Ska du verkligen äta det där?” Men vi överviktiga måste väl också unna oss något gott någon gång?"

Menigar
2005-05-19, 09:59
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,647387,00.html

En lite märkligt citat:

"– Går jag in på ett kondis eller hamburgerställe ser folk runt mig ut som fågelholkar. De studerar mig och min bricka, som att ”Ska du verkligen äta det där?” Men vi överviktiga måste väl också unna oss något gott någon gång?"
Äh. Jag är långt ifrån överviktig och alla glor också när jag äter på ett hamburgerställe.

Edit: Jag har inga muskler heller.

daja
2005-05-19, 10:00
Men vi överviktiga måste väl också unna oss något gott någon gång?
ja hade dom bara unnat sig nåt någon gång hade dom nog inte haft dom problemen. :D

Slartibartfast
2005-05-19, 10:00
Ha ha. :laugh:

palme
2005-05-19, 10:03
Känns det jobbigt när alla kollar på dig jet?

christian
2005-05-19, 10:04
Naah, stackars liten. *cry*

Han unnar sig tydligen något gott varje dag... och klart som fan en arbetsgivare tänker efter två gånger vid en intervju. Han är ju en vandrande potentiell sjukskrivning.

Sen kommer han med största sannolikhet kosta mig pengar via skatten också.

Hög skatt på "gott", låg på "nyttigt", tycker jag.

Jet
2005-05-19, 10:05
Känns det jobbigt när alla kollar på dig jet?

Faktiskt... Blev ännu värre sen jag började på i navelkorta tröjor också :(

palme
2005-05-19, 10:06
Faktiskt... Blev ännu värre sen jag började på i navelkorta tröjor också :(

Kanariegul? :D

Bjorne
2005-05-19, 10:09
Sådär grov övervikt känns som det har blivit jättevanligt på senaste, träffar på folk med 700000kcal runt midjan varje dag tycker jag... Säkert någon som sitter inne på en sjukdom, men helst seriöst, hur kan man fortsätta äta på Mcdonalds och Pizza när redan magen rör vid benen när man sitter...

JJ
2005-05-19, 10:11
Dags för ett nytt parti. Fettinistas?

Jet
2005-05-19, 10:16
Dags för ett nytt parti. Fettinistas?

OT: Kajan i Hipp Hipp innan bandymatchen " E´ni ***** nu då?"...hahaha

Jet
2005-05-19, 10:16
Kanariegul? :D

Naveln?

christian
2005-05-19, 10:46
Hehe, och så denna längre ned på sidan:


http://www.aftonbladet.se/halsa/0505/17/hamburag.jpg

Ät vad du vill
– gå ner i vikt
Hamburgare, bullar, choklad – inget är förbjudet enligt den senaste metoden.



Säga vad man vill om skvallerpressen, särskilt självkritiska är de inte.. ;)

AngelLove
2005-05-19, 10:49
Sådär grov övervikt känns som det har blivit jättevanligt på senaste, träffar på folk med 700000kcal runt midjan varje dag tycker jag... Säkert någon som sitter inne på en sjukdom, men helst seriöst, hur kan man fortsätta äta på Mcdonalds och Pizza när redan magen rör vid benen när man sitter...

Därför att du inte tänker på det sättet när du väl är i den situationen...

Samma sak som för alkoholister, knarkare, rökare, snusare, anorektiker etc. Det blir ett beroende som man måste få hjälp att komma ur.

TrasMannen
2005-05-19, 10:52
Jag tror det handlar lite om att personen ifråga känner sig mera utstuderad också.´
Om personen ifråga är en kille, säg Göran 30, som går på kraftig bulk och styrketränar hårt så kommer inte den killen ha några problem att "folk glor" när han äter på T.ex. MCDonalds

Medans Berit 30 år ser lika tjock ut, som aldrig tränar, sitter och äter samma mat som Göran, då fan kommer hon tycka att folk glor på na. Eftersom hon innerst inne vet att hon inte bör äta den dära mega menyn. Hon vill innest inne inte vara fet. men hon är för lat för att göra nått åt saken. Och sånt märker folk, då glor dom ännu mer!

vildängel
2005-05-19, 10:54
De är fortfarande människor och förtjänar att behandlas med respekt.

daja
2005-05-19, 10:59
De är fortfarande människor och förtjänar att behandlas med respekt.

prosit

Yankeee
2005-05-19, 11:00
prosit

:laugh: :laugh:

jwzrd
2005-05-19, 11:08
prosit

:laugh:

Tomten
2005-05-19, 11:12
De är fortfarande människor och förtjänar att behandlas med respekt.

.... för de verkar ju tänka med.

"Varför är vuxna människor så otrevliga, tror du?
– Det verkar som om alla behöver någon att se ner på, att hacka på.
Bosses övervikt har gjort att han undviker vissa ställen, som lite finare restauranger och de flesta klädaffärer.
– Jag vill slippa höra att de inte har mina storlekar.
– Mina nära vänner accepterar mig som jag är, säger han"

Vad har det där med diskriminering att göra? Han är för fet för klädaffären... :/

Biceps
2005-05-19, 11:17
Det ligger ju lika mycket hos den "utsatte"... har han uselt självförtroende så kommer han att tro att alla glor på honom för att han vet att han är överviktig, det gör att hans kroppsspråk utstrålar "buhu alla tittar på mig" och kanske just därför tittar man en extra gång :D

vildängel
2005-05-19, 11:19
Jag har inte sagt nåt om att klädaffärerna ska ändra sitt utbud. Vad jag menade var att man inte kan dra alla överviktiga över en kam och sitta hemma framför sin dator och döma dem som sämre människor.

Biceps
2005-05-19, 11:24
Men Eilert Pilarm är ju fet och dålig
eller? va va va va va

Tomten
2005-05-19, 11:33
Jag har inte sagt nåt om att klädaffärerna ska ändra sitt utbud. Vad jag menade var att man inte kan dra alla överviktiga över en kam och sitta hemma framför sin dator och döma dem som sämre människor.

Det finns alltid folk som kommer se ner på överviktiga. För jag menar... hur många kan låta bli att dra på smilbanden när de ser...

- en 140 kilos man komma körande på en hemmabyggd moppetrike...

- samma man komma körandes på en dammoped, modell liten. Om man ser fordonet bakifrån så är det praktiskt taget två skinkor och ett hjul som drar fram efter gatan.

- densamma man sittande på en stol. Fast han är så tjock att hans skinkor flödar ut på sidan av stolen.

grejen är den att folk kommer stirra på feta människor. Du stirrar säkert med, eller kanske bara tittar en gång när du tror de inte ser. Det är fan svårt att inte kolla på något som är utöver det vanliga. Om du ser en förståndshandikappad, en dvärg, en fruktansvärt brandskadad människa, kollar du inte en gång extra? De flesta människor gör nog det. Om något står ut så väcker det uppmärksamhet. Problemet är bara att feta människor har så dåligt självförtroende att de inte klarar av det.

och angående arbetsgivare... om du har 10+ (säkert 100+ med dagens arbetsmarknad) människor att välja mellan, så inte fan väljer du den smälfeta tjockisen. Han är ett vandrande vårdpaket. Så enkelt är det bara .

RobbeliRobban
2005-05-19, 11:51
Gnäller ni på oss feta igen? Jag åt nyss tre hemmagjorda burgare med dressing, vad åt ni? En sur äcklig halv burk tonfisk? kanske lyxade till det med torrt ris?

:booty:

Tolkia
2005-05-19, 12:09
Det finns alltid folk som kommer se ner på överviktiga. För jag menar... hur många kan låta bli att dra på smilbanden när de ser...

- en 140 kilos man ...
Det här kanske är en dum fråga, men blir ett idiotiskt beteende mer OK om fler gör det? Om man skall hårddra det blir det ju som att säga att det var OK att förfölja judar i tredje riket eftersom "alla" gjorde det ...?

Baha
2005-05-19, 12:15
Verkar som många måste klanka ned o se ned på andra bara för att må bra, konstigt egentligen.

daja
2005-05-19, 12:19
Det här kanske är en dum fråga, men blir ett idiotiskt beteende mer OK om fler gör det? Om man skall hårddra det blir det ju som att säga att det var OK att förfölja judar i tredje riket eftersom "alla" gjorde det ...?

problemet med att bränna fetton är att det stänker och fräser så pass mycket, du vet själv hur det är när man steker fläsk, man får ju kränga på sig flammsäker overall för att inte bli brännskadad.
så nej, ingen bra liknelse. man borde kanske gräva ner dom bara? som man gör med radioaktivt avfall?

Tricklev
2005-05-19, 12:28
Gnäller ni på oss feta igen? Jag åt nyss tre hemmagjorda burgare med dressing, vad åt ni? En sur äcklig halv burk tonfisk? kanske lyxade till det med torrt ris?

:booty:

:laugh:


ONT: Tycker några här inne har rent idiotiska tankar ;)

Yankeee
2005-05-19, 12:47
Verkar som många måste klanka ned o se ned på andra bara för att må bra, konstigt egentligen.

Såja. Det var faktiskt tjockisarna som började.

Baha
2005-05-19, 12:50
käften kleno


äääsch

Jax
2005-05-19, 12:50
Gnäller ni på oss feta igen? Jag åt nyss tre hemmagjorda burgare med dressing, vad åt ni? En sur äcklig halv burk tonfisk? kanske lyxade till det med torrt ris?

:booty:
Potatis, fläsk och löksås. :thefinger

OT: Är inte den sortens artikel lite uttjatad snart. Det är ju en sådan i veckan känns det som.

Yankeee
2005-05-19, 12:54
Käften kleno.

:cryout:

Tomten
2005-05-19, 13:20
Det här kanske är en dum fråga, men blir ett idiotiskt beteende mer OK om fler gör det? Om man skall hårddra det blir det ju som att säga att det var OK att förfölja judar i tredje riket eftersom "alla" gjorde det ...?

jo, för det där är ju en jättebra liknelse *screwy*

och om du ska kommentera, kommentera hela inlägget och inte bara en utvald rad.

Tricklev
2005-05-19, 13:22
jo, för det där är ju en jättebra liknelse *screwy*

Men du förstog nog poängen, du säger att det är okey att förtrycka för att andra gör det, hon säger samma sak(för o bevisa en poäng ofc).

Kaboffastar
2005-05-19, 13:24
men sånadär fetton dricker vatten 1 gång om dagen för att de är törstiga sen kan dom äta 4 burkar majonäs för att dom tänker "JAG DRACK JU VATTEN FÖRUT SÅ DET ÄR LUGNT JAG ÄR VÄRD DE HÄR"

Baha
2005-05-19, 13:27
Var det så du gjorde innan du bantade bort ditt späck?

Jay-Z
2005-05-19, 13:29
Var det så du gjorde innan du bantade bort ditt späck?

Jag börjar nästan skämmas för att jag nån gång tidigare har skrivit att Exhale är ett Lunarstorm, nu när nästan varenda jävla tråd på Kolo är som ett fucking-jävla-dagis.

Yankeee
2005-05-19, 13:32
Jag börjar nästan skämmas för att jag nån gång tidigare har skrivit att Exhale är ett Lunarstorm, nu när nästan varenda jävla tråd på Kolo är som ett fucking-jävla-dagis.

Såja. Det var faktiskt exhale som började.

Tomten
2005-05-19, 13:34
Men du förstog nog poängen, du säger att det är okey att förtrycka för att andra gör det, hon säger samma sak(för o bevisa en poäng ofc).

nej, det är en dålig liknelse som inte har någon förankring i verkligheten.

en FET person kommer med största sannolikhet få MER hälsoproblem än en normalviktig person. En arbetsgivare föredrar då att anställa en person som har inte är fet. Det är ingen "fördom" och kan därför inte liknas med att en arbetsgivare inte anställer någon som är muslim eller jude... för att de tror att de är terrorister, tjuvar... whatever.

När det gäller tjockisar i vardagen, så upprepar jag bara vad jag sa tidigare. Folk kommer ALLTID reagera på det som ser annorlunda ut. Försök göra något åt det... good luck.

mini
2005-05-19, 13:47
men sånadär fetton dricker vatten 1 gång om dagen för att de är törstiga sen kan dom äta 4 burkar majonäs för att dom tänker "JAG DRACK JU VATTEN FÖRUT SÅ DET ÄR LUGNT JAG ÄR VÄRD DE HÄR"
Vilken fantastisk människokännare du verkar vara. Verkligen.

RobbeliRobban
2005-05-19, 13:50
Tomten: Detta är fakta, ingen fördom: Negrer löper större risk än vita att utveckla diabetes. Är det då ok, enligt ditt resonemang, att välja bort att anställa negrer pga att de har en förhöjd risk för allvarlig sjukdom?

Folk från vissa folkgrupper i sverige löper större risk att behöva söka vård för psykisk ohälsa än andra, exempel på dessa folkgrupper är: Judar, Romer, Zigenare, Finländare, Kurder, Kosovo-Albaner och Somalier. Är det då ok att inte anställa dessa pga detta?

Få se om du vågar svara ett kort "Ja", och vågar vara konsekvent.

Daniiiel
2005-05-19, 13:53
men sånadär fetton dricker vatten 1 gång om dagen för att de är törstiga sen kan dom äta 4 burkar majonäs för att dom tänker "JAG DRACK JU VATTEN FÖRUT SÅ DET ÄR LUGNT JAG ÄR VÄRD DE HÄR"

sånna där fetton? du var väl ett sånt där fetto och är väl nästan fortfarande ett..tänk dig för lite innan du öppnar käften

Metal_boy_
2005-05-19, 13:57
sånna där fetton? du var väl ett sånt där fetto och är väl nästan fortfarande ett..tänk dig för lite innan du öppnar käften


Just därför kanske han har en egen erfarenhet?

Daniiiel
2005-05-19, 13:59
Just därför kanske han har en egen erfarenhet?


jo men har man själv varit i den situationen kanske man kan ha lite mer respekt än att kalla dem "sånna där fetton" ?

Froddan
2005-05-19, 14:00
"– Går jag in på ett kondis eller hamburgerställe ser folk runt mig ut som fågelholkar. De studerar mig och min bricka, som att ”Ska du verkligen äta det där?” Men vi överviktiga måste väl också unna oss något gott någon gång?"

Hahaha! Tjocka, dumma människor.. :D

Herkulez
2005-05-19, 14:03
jo men har man själv varit i den situationen kanske man kan ha lite mer respekt än att kalla dem "sånna där fetton" ?
mmm påminner mig om den där historien med 3 invandrare som ska söka asyl, första går in och får avslag, när han går ut möter han dom andra.
-"eyh len hur gick det?" varvid han svarar -"broshan inge bra". Samma sak händer invandrare nr2.

När den tredje invandraren går in och begär att få bli svensk medborgare säger dom bakom skrivbordet "visst inga problem"

när han går ut så möter han dom 2 besvikna vännerna som nyfiket frågar
-"hur gick det"

-"käften jag pratar inte med invandrare"


oerhört dåligt skriver men ni förstår poängen :D

Daniiiel
2005-05-19, 14:07
mmm påminner mig om den där historien med 3 invandrare som ska söka asyl, första går in och får avslag, när han går ut möter han dom andra.
-"eyh len hur gick det?" varvid han svarar -"broshan inge bra". Samma sak händer invandrare nr2.

När den tredje invandraren går in och begär att få bli svensk medborgare säger dom bakom skrivbordet "visst inga problem"

när han går ut så möter han dom 2 besvikna vännerna som nyfiket frågar
-"hur gick det"

-"käften jag pratar inte med invandrare"


oerhört dåligt skriver men ni förstår poängen :D


haha yea precis så jag menar

Metal_boy_
2005-05-19, 14:10
jo men har man själv varit i den situationen kanske man kan ha lite mer respekt än att kalla dem "sånna där fetton" ?

Valet av ord kunde väl ha varit bättre, det håller jag med om. Min teori är att han fått upp ögonen och vet om risker med övervikt, samt vet hur äckligt det är att gå omkring helt överfläskig. Därför vill han se fler som gör som han och bildar nån slags frustration över situationen. Nu har han fått arslet ur vagnen, och vill att resten av dom överviktiga självklart borde göra samma sak. Folk skiter i vikten och han nervärderar dom då mer än nån annan.

Biceps
2005-05-19, 14:23
Ett privat företag får väl använda vilken ursäkt de vill för att inte anställa någon. Man har inte automatiskt "rätt" till ett jobb för att man har sökt det. Företaget ställer kraven, passar du inte in i profilen så jahapp, nice try... Vad är problemet? Vill man jobba för ett företag som ändå inte är intresserad av dig? Knappast. Är man överlägset kvalificerad jämfört med övriga sökande tror jag det är mycket sällsynt att företaget väljer någon annan enbart pga att personen ifråga är överviktig.

TCOG
2005-05-19, 14:23
Jag börjar nästan skämmas för att jag nån gång tidigare har skrivit att Exhale är ett Lunarstorm, nu när nästan varenda jävla tråd på Kolo är som ett fucking-jävla-dagis.

Vem har bett dig stanna?!?!

Metal_boy_
2005-05-19, 14:24
Ett privat företag får väl använda vilken ursäkt de vill för att inte anställa någon. Man har inte automatiskt "rätt" till ett jobb för att man har sökt det. Företaget ställer kraven, passar du inte in i profilen så jahapp, nice try... Vad är problemet? Vill man jobba för ett företag som ändå inte är intresserad av dig? Knappast. Är man överlägset kvalificerad jämfört med övriga sökande tror jag det är mycket sällsynt att företaget väljer någon annan enbart pga att personen ifråga är överviktig.

Det ska vara rimliga skäl till att inte anställa nån.

Lillgrabben
2005-05-19, 14:26
Många av inläggen i den här tråden är tamejfan bland de mest korkade jag läst på länge....


Det ni skriver om "tjockisar" är ungefär samma form av diskriminering som medelsvensson utsätter styrketränande individer för?!!?

Enligt "medelsvensson" så är personer som styrketränar; "anabolanissar", "prepptorskar", fetton, svagsinta, mindre intelligenta, underlägsna på alla plan etc etc.....


Tänk er för lite innan ni skriver fler tokigheter, ni gör er bara dummare än vad ni är egentligen.


MVH

Metal_boy_
2005-05-19, 14:28
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,647385,00.html

Den här artikeln tyckte jag även var intressant.

EDIT: tänkte att jag postar den här efter som det va på samma sida på AB och handlar om typ samma sak.

Biceps
2005-05-19, 14:31
Det ska vara rimliga skäl till att inte anställa nån.

Jaha? Det är företaget som drabbas av vem de anställer, självklart ska företaget avgöra vem de ska anställa med de skäl som de anser är rimliga.

Metal_boy_
2005-05-19, 14:36
Jaha? Det är företaget som drabbas av vem de anställer, självklart ska företaget avgöra vem de ska anställa med de skäl som de anser är rimliga.

Du har vissa gränser( regler) som du får rätta dig efter oavsett om det är ditt företag.

RobbeliRobban
2005-05-19, 14:37
Jaha? Det är företaget som drabbas av vem de anställer, självklart ska företaget avgöra vem de ska anställa med de skäl som de anser är rimliga.

Jajemen, för om företagen enväldigt dikterar villkoren för anställningar och anställda blir allt frid och fröjd.
*screwy* *screwy*

Biceps
2005-05-19, 14:41
Diskussionen rörde huruvida arbetsgivaren ska avgöra vem som ska anställas, inte den anställdes villkor (när han väl blir anställd). När den ansökande väl blir anställd måste givetvis båda parter komma överens om de villkor som ska gälla.

RobbeliRobban
2005-05-19, 14:47
Diskussionen rörde huruvida arbetsgivaren ska avgöra vem som ska anställas, inte den anställdes villkor (när han väl blir anställd). När den ansökande väl blir anställd måste givetvis båda parter komma överens om de villkor som ska gälla.

sorry, jag spred bara lite kommunism.

Biceps
2005-05-19, 14:49
sorry, jag spred bara lite kommunism.

På så vis :D

Jay-Z
2005-05-19, 14:57
Vem har bett dig stanna?!?!

Sluta yra. ;)

Callister
2005-05-19, 16:09
Ja, man märker ju hur seriöst folk tar detta.
Hoppas bara ni inte fördömer dom som går ner i vikt utan de gnälliga kärringarna som äter majonäs till lunch istället.

Trance
2005-05-19, 16:22
1. Feta borde banta.
2. Folk som inte förstår liknelser borde plugga mera.
3. Fok som generalliserar är borde plugga mera.

izarul
2005-05-19, 16:27
problemet med att bränna fetton är att det stänker och fräser så pass mycket, du vet själv hur det är när man steker fläsk, man får ju kränga på sig flammsäker overall för att inte bli brännskadad.
så nej, ingen bra liknelse. man borde kanske gräva ner dom bara? som man gör med radioaktivt avfall?

:laugh: :laugh: :laugh:

Kaboffastar
2005-05-19, 16:31
sånna där fetton? du var väl ett sånt där fetto och är väl nästan fortfarande ett..tänk dig för lite innan du öppnar käften

Okej då, "tjockisar", nöjd ?
jag är trött på dom där tanterna som säger att de har "testat" allt men inget "funkar".

Alla vet att DET GÅR OM MAN VILL ! och lyckas man inte då vill man fan inte tillräckligt heller.

Sen ska dom komma och sätta sig på tvären och säga åt de "smala" att nu får det vara nog ?

Klart som fan man blir "mobbad" och tittad på om man väger 100 kg för mycket. jag har varit med om det och vill man inte ha det så så kan man mycket väl göra nånting åt det och då snackar ja inte camebridgemetoden eller va de heter.

Vad beträffar att jag skulle vara ett "fetto" nu de vet jag inte riktigt vad jag har att säga om. 183 / 85 kg.

RobbeliRobban
2005-05-19, 16:39
Jag är fet och hittils idag har jag ätit:

2dl gröt med standardmjölk, kanel och honung, stekt bacon och ägg
9 chocolate chip cookies med coca-cola
3 hemgjorda hamburgare (300g nötfärs) med vitt bröd, ketchup och dressing, med mjölk
1 skål nötter, 2 äpplen, apelsinsaft
300g nötfärs, pommes, bearnaise, 2 hof

Är detta provokativt på något sätt?

Baha
2005-05-19, 16:40
Jag är fet och hittils idag har jag ätit:

2dl gröt med standardmjölk, kanel och honung, stekt bacon och ägg
9 chocolate chip cookies med coca-cola
3 hemgjorda hamburgare (300g nötfärs) med vitt bröd, ketchup och dressing, med mjölk
1 skål nötter, 2 äpplen, apelsinsaft
300g nötfärs, pommes, bearnaise, 2 hof

Är detta provokativt på något sätt?


måste säga att jag blev mer hungrig än provocerad, helt klart bättre än att dricka 4 liter olja som kaboffastar gjorde då han var fet förr=)

Popeye
2005-05-19, 16:44
Jag tycker många här har väldigt naiva och rent ut sagt dumma åsikter i det här ämnet.
Ni som uttrycker ert förakt mot överviktiga. Har ni själva varit i den situationen? Med övervikten kommer ofta andra problem som lägger krokben.
Mår man psykiskt dåligt så är det fn inte så lätt att bara rycka upp sig och göra rätt. Personer med fetma mår sällan bra av det men att bryta de dåliga vanorna är inte alltid så enkelt.
Bara att banta... Så dj**la pantad man kan vara. Om det var så lätt så skulle alla vara smärta och välmående.
Personligen så har jag vägt både 65kg och 112kg (samma längd), varit både fet och smal. Förra seriösa deffen skalade jag av mig 25kg. Så jag lite erfarenheter av båda ändarna på spektrumet.

Grahn
2005-05-19, 16:45
Lite kul att artikeln beskriver hur folk betraktar feta som karaktärslösa och sedan häver de "upplysta" kolomedlemarna ur sig 5 sidor om hur tjocka egentligen bara behöver ta sig i kragen(som vanligt). :D

Slartibartfast
2005-05-19, 16:48
Lite kul att artikeln beskriver hur folk betraktar feta som karaktärslösa och sedan häver de "upplysta" kolomedlemarna ur sig 5 sidor om hur tjocka egentligen bara behöver ta sig i kragen(som vanligt). :D

Vadå, det är ju sant. :MrT:

Grahn
2005-05-19, 16:50
Vadå, det är ju sant. :MrT:

Vad är sant?

Slartibartfast
2005-05-19, 16:54
Vad är sant?

Att tjockisar borde ta sig i kragen. De behöver ju inte vara tjocka om de inte vill. De är ju inga offer.

Jag är så politiskt inkorrekt idag...

Grahn
2005-05-19, 16:59
Att tjockisar borde ta sig i kragen. De behöver ju inte vara tjocka om de inte vill. De är ju inga offer.

Jag är så politiskt inkorrekt idag...

Är det så enkelt?Vad baserar du det på?

Slartibartfast
2005-05-19, 17:01
Är det så enkelt?Vad baserar du det på?

Ja det är så enkelt. Varför skulle det inte vara? Vad kan en annan orsak till fetma vara?

Tjockisar äter för mycket. Det är bara att äta mindre om de inte vill vara tjocka.

WHITEFOLKS
2005-05-19, 17:01
Jag var kraftigt överviktig fram tills ~19års ålder så jag vet att det går att ändra. Hur lätt det är för andra kan jag inte uttala mig om men känns som om många inte ens försöker.

Callister
2005-05-19, 17:03
Är det så enkelt?Vad baserar du det på?
Precis, många här som verkligen inte har någon som helst erfarenhet ifrån detta.

Grahn
2005-05-19, 17:03
Ja det är så enkelt. Varför skulle det inte vara? Vad kan en annan orsak till fetma vara?

Tjockisar äter för mycket. Det är bara att äta mindre om de inte vill vara tjocka.

Mmmmmm det är väldans vad märkligt att så många misslyckas med ngt så enkelt, eller hur?

Slartibartfast
2005-05-19, 17:06
Mmmmmm det är väldans vad märkligt att så många misslyckas med ngt så enkelt, eller hur?

Du får gärna upplysa mig om du sitter inne med någon annan information.

Grahn
2005-05-19, 17:08
Du får gärna upplysa mig om du sitter inne med någon annan information.

Vad? Tror du det finns ett svar på frågan i ngt facit? :)

Fattar bara hur folk som omöjligen kan relatera till deras situation kan springa runt med den arroganta åsikten att det är tokenkelt. Lite som att säga att bli världsmästare på 100m bara är att springa riktigt fort.

scythe
2005-05-19, 17:10
Och det är bara att hålla sig kvar på sin sida av vägen om man inte vill krocka.

jesse
2005-05-19, 17:17
Och det är bara att hålla sig kvar på sin sida av vägen om man inte vill krocka.

Fast de är ju inte sant, tänk om någon kör över på din sida?



:D


I övrigt håller jag med grahn med flera, hade de varti så lätt att "banta" så hade de inte funnits några överviktiga i världen.

WHITEFOLKS
2005-05-19, 17:18
Det som är lite "märkligt" med den här situationen är ju dock att det krävs något aktivt (stoppa mat i munnen) för att man inte ska gå ner i vikt. Så det är ju inte som att man behöver göra något egentligen :)

Herkulez
2005-05-19, 17:21
Jag är fet och hittils idag har jag ätit:

2dl gröt med standardmjölk, kanel och honung, stekt bacon och ägg
9 chocolate chip cookies med coca-cola
3 hemgjorda hamburgare (300g nötfärs) med vitt bröd, ketchup och dressing, med mjölk
1 skål nötter, 2 äpplen, apelsinsaft
300g nötfärs, pommes, bearnaise, 2 hof

?oink oink??!!




kaboffastar: :thumbup:

jesse
2005-05-19, 17:23
Det som är lite "märkligt" med den här situationen är ju dock att det krävs något aktivt (stoppa mat i munnen) för att man inte ska gå ner i vikt. Så det är ju inte som att man behöver göra något egentligen :)


Men att inte äta funkar ju inte på sikt, ska du gå ner på ett fungerande sätt måste du ju lägga om din livstil o börja äta "rätt" m.m.
Det är ju samma sak som t ex att sluta röka, där behöver du ju heller inte "göra" någonting men de är inte så lätt för alla.

WHITEFOLKS
2005-05-19, 17:24
Rökt har jag inte gjort så det vet jag ingenting om men visst det krävs ju lite vilja och karaktär för att det ska funka. Och VILL man inte så kan det ju blir jättesvårt.

Daniiiel
2005-05-19, 17:25
Okej då, "tjockisar", nöjd ?
jag är trött på dom där tanterna som säger att de har "testat" allt men inget "funkar".

Alla vet att DET GÅR OM MAN VILL ! och lyckas man inte då vill man fan inte tillräckligt heller.

Sen ska dom komma och sätta sig på tvären och säga åt de "smala" att nu får det vara nog ?

Klart som fan man blir "mobbad" och tittad på om man väger 100 kg för mycket. jag har varit med om det och vill man inte ha det så så kan man mycket väl göra nånting åt det och då snackar ja inte camebridgemetoden eller va de heter.

Vad beträffar att jag skulle vara ett "fetto" nu de vet jag inte riktigt vad jag har att säga om. 183 / 85 kg.

tog du illa upp att jag kalla dig fetto nu? yea kalla inte andra fetto då..tjockis låter ju lika nedväderande det^^

jesse
2005-05-19, 17:30
Rökt har jag inte gjort så det vet jag ingenting om men visst det krävs ju lite vilja och karaktär för att det ska funka. Och VILL man inte så kan det ju blir jättesvårt.

Sen är de ju mycket de psykiska som sätter käppar i hjulet för många som är överviktiga. Har man ett starkt psyke så kan man ju gå ner med vilja o karaktär som du skriver. Men jag kan tänka mig att personer som inte är lika stabila kan få de väldigt tufft.

Rataxes
2005-05-19, 17:33
Hur svårt det är att banta bort riktig fetma vet jag inte, skalade bara bort ca 15 kg själv, men det är ju i alla fall, undantaget sjukdomar och föräldrar som uppfostrar en med dåliga kostvanor, ett självförvållat tillstånd som är en konsekvens av aktiva val personen har gjort. Varför borde man ha mer sympati för feta människor än för lungcancerdrabbade kedjerökare?

WHITEFOLKS
2005-05-19, 17:36
Svårt för mig att relatera till äldre som är överviktiga antar jag. För mig kändes det som om när jag "mognade" och förstod vad det berodde på så tog jag tag i det hela även om jag inte gjorde det på bästa sätt såhär i efterhan. Standarden i början var att äta en stor skål pasta och sen hålla ut sålänge jag kunde (5-6timmar) och repetera. Drack väl lite mjölk och sånt på sidan också antar jag men det var pastan som var basen. Sen började jag försöka jogga/gå/aktivera mig själv i allmänhet också, tog ner mig själv en bra bit innan jag ens satte foten på gymmet :)

jag är ~179cm och vägde när det var som "värst" 115kg eller så.

Yankeee
2005-05-19, 17:42
Varför borde man ha mer sympati för feta människor än för lungcancerdrabbade kedjerökare?

För att de är offer. Det är inte deras fel. De blir ju hjärntvättade av reklamen, pistolhotade under shoppingrunden, utpressade under måltiden, förtalade på stan, lurade hos läkarna.


Glöm inte, det är ALDRIG ditt fel.

Grahn
2005-05-19, 17:43
Varför borde man ha mer sympati för feta människor än för lungcancerdrabbade kedjerökare?

Ser du ner på rökare?

OggeP
2005-05-19, 17:46
Vem har bett dig stanna?!?!

Jag.

Jag tycker att Jay-Z tillför forumet något, till skillnad från vissa andra.

Yankeee
2005-05-19, 17:46
Ser du ner på rökare?

Är det motsatsen till sympati?

Grahn
2005-05-19, 17:49
Är det motsatsen till sympati?

Nej det är en fråga, folk ser ju ner på tjocka(spec folk här) och kallar dem karaktärslösa eftersom de har ett problem som är så OTROLIGT lätt att lösa.
Om Rataxes ska jämställa fetma med rökning så undrar jag om han då ser ner på dem på samma sätt.

FÖ så ÄR det en motsats till sympati att förakta ngn.

Popeye
2005-05-19, 17:49
Det är självklart att skaran feta människor skulle må bättre av att inte vara feta. Och med lite vilja och djävlar annamma så går det att banta bort det överflödiga späcket.
Men att sitta med den arrogans ni visar upp är ganska osmakligt. Det finns som sagt ofta bakomliggande orsaker och det är inte alltid så lätt.
Men det känns som att jag argumenterar för döva öron här...
Fortsätt ni med ert människoförakt, det blir nog bra skall ni se.

Lillgrabben
2005-05-19, 18:08
Det är självklart att skaran feta människor skulle må bättre av att inte vara feta. Och med lite vilja och djävlar annamma så går det att banta bort det överflödiga späcket.
Men att sitta med den arrogans ni visar upp är ganska osmakligt. Det finns som sagt ofta bakomliggande orsaker och det är inte alltid så lätt.
Men det känns som att jag argumenterar för döva öron här...
Fortsätt ni med ert människoförakt, det blir nog bra skall ni se.


Bra inlägg!


:)

Rataxes
2005-05-19, 18:13
Ser du ner på rökare?
Bara om de börjar beklaga sig över hur de lider av sitt rökande och försöker antyda att de inte har fullt ansvar för det tillstånd de har försatt sig i.

På samma sätt har jag svårt för feta människor som klagar på att samhället inte är anpassat åt dem och att de drar till sig folks blickar på stan. Reagerade på att artikelförfattaren noterade att tunnelbanesätena verkade vara designade för normalbreda personer, precis som om det borde vara annorlunda.

Yankeee
2005-05-19, 18:17
FÖ så ÄR det en motsats till sympati att förakta ngn.

Inte om du inte använder egna definitioner.

Jet
2005-05-19, 18:23
Naturligtvis är problemet mer komplext än att bara säga "Sluta ät".... Men för den sakens skull kan väl ändå samhället inte börja anpassa sig efter matmissbrukare, då bör väl samhället anpassa sig efter alla andra typer av missbruk också?

Java_Java
2005-05-19, 18:30
Vilket skitsnack, jag är fet och inte fan glor folk på mig när jag käkar på donken.

Grahn
2005-05-19, 18:38
Bara om de börjar beklaga sig över hur de lider av sitt rökande och försöker antyda att de inte har fullt ansvar för det tillstånd de har försatt sig i.

På samma sätt har jag svårt för feta människor som klagar på att samhället inte är anpassat åt dem och att de drar till sig folks blickar på stan. Reagerade på att artikelförfattaren noterade att tunnelbanesätena verkade vara designade för normalbreda personer, precis som om det borde vara annorlunda.

Jag klagar över att jag inte får plats med axlaran på tunnelbanan, bussar etc etc. Vad är problemet? De har för små säten helt enkelt. Varför ska de inte få begära att folk inte behandlar demn dåligt?
Folk här gnäller ju som fan över att de inte kan hitta byxor som sitter fint tom. Men knäböjslår kanske inte är självförvållade?

Inte om du inte använder egna definitioner.

Detta är inte en språklektion fattar du inte hur förakt är en motsats till sympati så bryr jag mig föga. Håll dig till något som åtminståne är någorlunda relevant för ämnet.

Naturligtvis är problemet mer komplext än att bara säga "Sluta ät".... Men för den sakens skull kan väl ändå samhället inte börja anpassa sig efter matmissbrukare, då bör väl samhället anpassa sig efter alla andra typer av missbruk också?

Samhället ska anpassa sig efter sina medborgare, men det var väl inte så relevant? Kärnfrågan var ju ändå hur folk såg ner på överviktiga.
Nej jag tycker inte heller samhället ska anpassa sig efter dem mer än ngn annan, men jag ser inte ner på dem heller.
Inte för att jag kan förstå hur en person kan bli 450kg tung men det känns otroligt förmätet att bara avfärda det som självförvållat.

Tomten
2005-05-19, 18:38
Tomten: Detta är fakta, ingen fördom: Negrer löper större risk än vita att utveckla diabetes. Är det då ok, enligt ditt resonemang, att välja bort att anställa negrer pga att de har en förhöjd risk för allvarlig sjukdom?

Folk från vissa folkgrupper i sverige löper större risk att behöva söka vård för psykisk ohälsa än andra, exempel på dessa folkgrupper är: Judar, Romer, Zigenare, Finländare, Kurder, Kosovo-Albaner och Somalier. Är det då ok att inte anställa dessa pga detta?

Få se om du vågar svara ett kort "Ja", och vågar vara konsekvent.

Nja, däremot kan jag tänka mig att arbetsgivaren tänker om extra om han ser att personen har diabetes, neger eller inte. Jag snackar om det hälsotillstånd som personen är i NÄR han ansöker om arbete, inte det tillstånd han kan vara i om tio år.

Grahn
2005-05-19, 18:39
Vilket skitsnack, jag är fet och inte fan glor folk på mig när jag käkar på donken.

Det kändes ngt överdrivet. Men vad förväntar man sig av en smal AB journalist på jakt efter en story? Objektivitet? :)

Jet
2005-05-19, 19:01
Klart frågan om anpassning är relevant, samhället ska anpassa sig inom rimliga gränser till sina medborgare, jag får tex inte plats i en flygstol utan att medicinera mig starkt och sova hela vägen, men det var ju ingen som bad mig väga 130+ heller....

Allan
2005-05-19, 19:03
...du får åka i skuffen nästa gång...

allan

joonah
2005-05-19, 19:04
Jag personligen hyser ett väldigt stort förakt mot de flesta gravt överviktiga, särskilt de gånger man ser dem beställa typ ett dundermål(2x150g burgare, stor dricka och jättehög med strips för er som bor söderut :) ) eller när man är på matvaruaffären och ser någon komma med en vagn och i den ligger det ett överflöd av onyttiga saker (t.ex. chips, bullar, kakor osv), speciellt om de även har med sig sitt/sina barn och alla de är också på tok för stora för att det ska vara hälsosamt. Om det är något som gör mig riktigt irriterad så är det föräldrar som sina låter barn äta hur mycket onyttigt som helst då barnen inte har samma insikt i hur de ser ut och på det sättet blir det inte "deras eget val att vara överviktig".

Visst, det ligger ofta mycket annat bakom som gör att man är överviktig som vuxen, men av alla de överviktiga jag känner så är det väldigt få som gjort ett seriöst försök att gå ner vikt och misslyckats. Nu kan man inte dra några slutsatser från det då det rör sig om alldeles för få personer men det har säkert färgat mina åsikter en aning.

Det vanligaste är väl dock att de som lyckas gå ner mycket sen återgår till sina gamla vanor och då går upp i vikt igen till ungefär samma nivå. Det är nog också här som de flesta misslyckas, att de går sakta men säkert faller tillbaka till sina gamla vanor utan att tänka på det och det var ju det som satte dem i den situationen från början.

Sen så vet jag inte om det bara gäller mig eller om det är många som är/har varit överviktiga som aldrig känner några mättnadskänslor överhuvudtaget och därav inte får den "fysiska" kontrollen som de flesta verkar ha på sitt ätande. Personligen har jag inte så länge som jag kan minnas ha fått en mättnadskänsla utan det enda jag har känt har varit att det har sprängt i magen för att jag har ätit på tok för mycket.

Jag vet ju att jag inte borde se ner på de som är överviktiga men alla de negativa tankarna jag har om de som är överviktiga har jag även en gång i tiden haft om mig själv och hade det under hela den tiden jag gick ner i vikt, det var delvis det som sporrade mig att tappa vikten. Och då det tog mig 4 år att tappa alla extra kilon jag hade så de tankarna har rotat sig rätt djupt och jag försöker ändra endel av de tankebanorna. Vet inte fler här har haft samma tankegångar?

Sen angående rökare så ser jag ner på dem med, finns väldigt få grejer som är så dumt som att röka.

palme
2005-05-19, 19:04
...du får åka i skuffen nästa gång...

allan

Haha ja du går ju under handbagage allan :D

WHITEFOLKS
2005-05-19, 19:08
joonah: jag har samma "problem" det tar inte stopp för mig förräns det tar STOPP. Jag kan inte lita på min aptit, är tvungen att hålla koll på vad jag äter för annars äter jag jättelätt för mycket.

Lillgrabben
2005-05-19, 19:18
yadda, yadda, yadda


Jag ser ner på dom som ser ner på andra människor.......... :booty:

Mental
2005-05-19, 19:23
Jag glor på feta. för att de sticker ut, men jag kan ju trösta dem med att jag glor efter snygga flickor med, för att även de sticker ut ;)

Och givetvis är det svårt att bryta mönster, och strukturera om sitt liv. Jag skulle ljuga om jag sa att det var lätt att loosa mina kilon, det rullar iof på av sig själv, men det tog mig ca 1 år innan jag hittat mina knep och utbildat mig nog för att det skulle funka.

kal_erixon
2005-05-19, 20:21
en person som verkligen vill något lär ha betydligt enklare att nå sitt mål än en person som mest gnylar och märker att folk glor på en. jag fattar inte allt daltande med tjocka. dom är fet och det är inte hälsosamt. vem känner samma sympati för en pissalkis?
ofta hör man att det bara är på TV man är sådär sjukligt smal. sagt av en tjock människa som är precis lika sjuklig i sin vikt.
att de skulle vara enkelt att gå ner i vikt kan jag inte tänka mig, man måst ju fan ändra livsstil och inställning. men försök att gå upp i vikt då! de är inte de lättaste heller

joonah
2005-05-19, 20:52
Jag ser ner på dom som ser ner på andra människor.......... :booty:

Mår du inte dåligt av det då?
Nåja, rätt kul dubbelmoral iaf :)

Det jag menar med rökare är inte att jag ser ned på dem men jag kan inte förstå varför man inte slutar då alla vet hur farligt det är, men den diskussionen hör inte hemma i denna tråd.

joonah: jag har samma "problem" det tar inte stopp för mig förräns det tar STOPP. Jag kan inte lita på min aptit, är tvungen att hålla koll på vad jag äter för annars äter jag jättelätt för mycket.

Jo, exakt så, enda gången man känner att det blivit för mycket är då man har ätit så mycket att man måste ligga ner med knäna vid hakan för att inte spy... :eating:

The real Animal
2005-05-19, 21:12
Är du fet som en gris och stoppar i dig 20 000 kcal om dagen är det vansinnigt synd om dig för att alla tittar på dig när du äter din sjunde dubbel Wopper för dagen. Du kan ju inte hjälpa att du ser ut som en dräktig St:Bernardstik.

Men är du grov som bara fan och folk gör sig lustig över dig eller klassar dig som mindre vetande så får du skylla dig själv. Du tränar ju och då är det ditt eget fel att du ser ut som du gör.

Tolkia
2005-05-19, 22:08
fascinerande att en tråd som denna kan skapas och leva i sida efter sida på ett forum där den senaste undersökningen visade att typ 85 % medlemmarna var smartare än genomsnittssvensken.

Men oj, jag råkade visst glömma att det var fråga om självrapporterad intelligens ...

Biceps
2005-05-19, 23:14
Om man verkligen vill gå ner i vikt så kan man göra det... Vilja är allt om man vill komma nånvart. Annars kan man sitta i nåt hörn och böla för sig själv.
Som jag brukar säga: Se på de väldeffade kenyanerna! Fan vilken BF. That's the spirit!

fat_joe
2005-05-20, 01:10
det som stör mig är dom överviktiga som tror att det är helt omöjligt bara för dom o gå ner, hur många gånger har man inte hört

"jag har testat aftonbladets gå ner 15 kg på en vecka, men det funkade inte "

"jag ska sluta äta onyttigt o allt godis "
- hur länge ar du hållt dig?
-en vecka ... eller jag åt ju i onsdags, men var bara så jävla sugen då

osv osv sen går dom o smäller i sig en påse godis och snackar skit om smala människor
*slap*

Metal_boy_
2005-05-20, 13:57
Vad tycker ni om detta då?


Maria Eriksson, 34, i Bromma, undviker att gå till doktorn.
– Vilka symptom man än har verkar de tycka att det beror på vikten, säger hon.
Maria Eriksson har tröttnat på läkare som till slut alltid hamnar vid kilona.
– Det är ingen idé att ta upp vad som är fel. Till slut fokuserar läkarna ändå alltid på vikten: ”Jaha så var det här med att du väger för mycket”…


Är det fel på doktorn? Eller tål inte hon att höra sanningen? Precis som en alkoholist reagerar när folk tjatar att han/hon inte bör dricka? Vad hon än har för symptom står det, men vore inte många sjukdomar och värker ur världen av ett sundare leverne? Alltså är det inte otroligt mycket man förebygger med att vara normalviktig och leva sunt?

Vad tycker ni om detta?

Biceps
2005-05-20, 14:00
Huvet på spiken, metal

Herkulez
2005-05-20, 14:12
det som stör mig är dom överviktiga som tror att det är helt omöjligt bara för dom o gå ner, hur många gånger har man inte hört

"jag har testat aftonbladets gå ner 15 kg på en vecka, men det funkade inte "

"jag ska sluta äta onyttigt o allt godis "
- hur länge ar du hållt dig?
-en vecka ... eller jag åt ju i onsdags, men var bara så jävla sugen då

osv osv sen går dom o smäller i sig en påse godis och snackar skit om smala människor
*slap*
älskar när tjockisar säger att dom inte kan gå ner i vikt "Bara iår har jag säkert provat över 10 olika dieter"


hmm prova att köra dom lite längre än 1vecka så ska du nog se att det börjar hända saker *rolleyes*

Sve
2005-05-20, 14:34
Det här kanske är en dum fråga, men blir ett idiotiskt beteende mer OK om fler gör det? Om man skall hårddra det blir det ju som att säga att det var OK att förfölja judar i tredje riket eftersom "alla" gjorde det ...?

Det heter hårdra. inte hård-dra

Metal_boy_
2005-05-20, 14:47
älskar när tjockisar säger att dom inte kan gå ner i vikt "Bara iår har jag säkert provat över 10 olika dieter"


hmm prova att köra dom lite längre än 1vecka så ska du nog se att det börjar hända saker *rolleyes*


Eller testa att inte hoppa på idiotdieter oc h böga loss va fan är det för avatar?? Och käka bra mat i bra mängd istället :D

Kwon
2005-05-20, 14:48
Eller testa att inte hoppa på idiotdieter oc h böga loss va fan är det för avatar?? Och käka bra mat i bra mängd istället :D

Det e väl Bög-avatar veckan hos Herkiz, Palme o gänget nu

DOm har bögbilder o sen skriver dom bästisarnas namn under (Pez Jarod) etc

Metal_boy_
2005-05-20, 14:50
Det e väl Bög-avatar veckan hos Herkiz, Palme o gänget nu

DOm har bögbilder o sen skriver dom bästisarnas namn under (Pez Jarod) etc

:laugh: :laugh: förvånar mig iofs inte *screwy* :D

Tolkia
2005-05-20, 15:51
Det heter hårdra. inte hård-dra
Japp. "Ägd", som man säger.

(Fast jag vet ju inte om det ändrar så mycket i sak.)

WHITEFOLKS
2005-05-20, 15:54
Summan av problemet är väl att det suger för alla parter att folk är överviktiga. De överviktiga känner sig utstötta på diverse sätt, deprimerade osv. De kostar ju även samhället en massa pengar på diverse sätt. Den riktiga frågan är ju, hur ska det lösas? Uppenbarligen så "funkar" inte de lösningar som finns nu, så hur ska man göra?

palme
2005-05-20, 15:57
Nej det suger inte för alla, alla snabbmat ställen och ica affärer gör stora pengar på de :D

Man skulle ägt en godisbutik :whipped:

Kwon
2005-05-20, 15:58
Tänk om skönhetsidealen skiftar drastiskt inom snar framtid

Vi snackar gamla fruktbarhetsymboler / statyer från förr.

Tjocka / de med överflöd av fett betraktas som vackrast och mest välmående! :)

WHITEFOLKS
2005-05-20, 16:00
Är ju iofsig skillnad på lite mer "hull" och direkt jätteövervikt.

Slartibartfast
2005-05-20, 16:04
Tänk om skönhetsidealen skiftar drastiskt inom snar framtid

Vi snackar gamla fruktbarhetsymboler / statyer från förr.

Tjocka / de med överflöd av fett betraktas som vackrast och mest välmående! :)

Knubb. *mums*

kal_erixon
2005-05-20, 19:40
Tänk om skönhetsidealen skiftar drastiskt inom snar framtid

Vi snackar gamla fruktbarhetsymboler / statyer från förr.

Tjocka / de med överflöd av fett betraktas som vackrast och mest välmående! :)

det är väll där första problemet finns, folk tror de är ett skönhetsideal att vara normalviktig. att man skulle vara glad i livet om man är tjock. snarare tvärtom, less och besviken på livet.