handdator

Visa fullständig version : Att motivera andra (poll!)


RobbeliRobban
2005-05-19, 09:05
Vilken pedagogisk metod fungerar bäst, efter vad du tror?


Edit: Alltså ang. coachning, tränarskap, peppning, rådgivning, bedömning etc.

Edit: lol

TCOG
2005-05-19, 09:09
Negativ förstärkning, positiv kritik endast i extremt befogade extremfall.

Officer
2005-05-19, 09:10
Negativ förstärkning, positiv kritik endast i extremt befogade extremfall.



:hbang: *innocent*

bubbe
2005-05-19, 09:12
Saknar ett alternativ, postiv förstärkning och positiv kritik (konstruktiv)

RobbeliRobban
2005-05-19, 09:14
Saknar ett alternativ, postiv förstärkning och positiv kritik (konstruktiv)

det torde bli alternativ fyra. Konstruktiv=inlindad, hehe näe kanske inte, men den hamnar nog närmast.

bubbe
2005-05-19, 09:17
jo jag såg det, men gillar inte inlindad, man ska väl inte behöva trassla in sig bara för att man man vill komma med råd om förbättringar.

Du måste helt enkelt ändra pollen, annars röstar jag INTE. :D

Langster
2005-05-19, 09:20
Negativ förstärkning, positiv kritik endast i extremt befogade extremfall.
Håller med. Det är inte alla som pallar med det i längden. Men de som gör det är hungriga.

Yankeee
2005-05-19, 09:24
Negativ förstärkning, positiv kritik endast i extremt befogade extremfall.

Det är väl ingen som blir bättre av att höra att man är bra på något?

Jet
2005-05-19, 09:35
Negativ förstärkning, positiv kritik endast i extremt befogade extremfall.

Det är väl ingen som blir bättre av att höra att man är bra på något?

Gå in i medlemsbilder och kolla så får du se :thumbup:

palme
2005-05-19, 09:41
Positiv FÖrstÄrkning! :D

Yankeee
2005-05-19, 09:53
Gå in i medlemsbilder och kolla så får du se :thumbup:

Ironi? :D

Zakath
2005-05-19, 11:25
Jag brukar vara ganska negativ och rakt på sak mot min "träningspartner", men ibland slinker det också ur något positivt ;) Jag tycker det har funkat ganska bra i längden.

CyberHamster
2005-05-19, 11:37
Det beror fullständigt på hurdan personen är som man kritiserar. Många har jag märkt kan inte ta negativ kritik utan att ta illa upp och därför kommer dom inte heller att utvecklas lite bra som folk som kan ta negativ kritik och göra det till något bra och ge sig fan på att nästa gång personen kritiserar honom/henne så ska han inte kunna klaga på samma sak igen.

MEN man ska inte ge negativ kritik på ett negativt sätt då det inte tillför något alls.
"Dina biccar ser ut som ärtor du är sämst"
"Jag tycker att dina biccar släpar lite jämfört med resten av kroppen och tycker att du borde piska dom lite mer för att få ett bättre helhetsintryck",
Vilket låter bäst?

Bara min mening det här alla har ju inte samma bekantskapskrets som jag så det kan ju vara annorlunda för folk men jag tror att det är så här i allmänhet.

Edit*:Stavning

skaparn
2005-05-19, 12:17
"extremt befogade extremfall"

Detta låter ganska sällsynt. Rent extremt sällsynt.

RobbeliRobban
2005-05-19, 12:19
"extremt befogade extremfall"

Detta låter ganska sällsynt. Rent extremt sällsynt.

extremt extremt unikt originellt sällsynt

Droog
2005-05-19, 13:12
Beror väl på vem du coachar. Ju mindre pannben och egen drivkraft desto mjäkigare ledarstil.

Min pesronliga favorit är dock negativ förstärkning, den gallrar fint i leden.

RobbeliRobban
2005-05-19, 17:08
Denna var rolig (för mig) Bump up you go, hey ho, feelin lo, even when im considered a pro.

Grahn
2005-05-19, 17:11
Svarade blandning men det beror på vem man är och vem man jobbar med.
Det finns inget enkelt svar.

Popeye
2005-05-19, 18:01
Positiv förstärkning fungerar bäst, men man måste ju kunna dela ut kritik också om det är något som är fel. Gör man det snyggt så upplevs inte kritiken som något negativt utan sporrar till förbättringar.

stahlberg
2005-05-19, 20:26
Svaret är inte alls så svårt. DETTA är något man verkligen undersökt vetenskapligt. PEDAGOGISKT fungerar positiv feedback bäst, negativ feedback näst bäst och ingen feedback sämst. Detta måste anses vetenskapligt bevisat. Också min egen erfarenhet som tränare - som inte är alldeles liten - stöder detta.

Sedan kan det självfallet finnas individuella variationer, som är undantag från regeln.

Feedback ska vara
1. positiv.
2 "omedelbar". Den ska följa så snabbt som möjligt på det beteende som ska "förstärkas".
3 ärlig. Man får inte ljuga, utan feedbacken måste vara ärlig.
4 exakt.

Som jag sagt i en annan tråd (minns inte vilken) är "omedelbarheten" ett litet problem i min idrottsgren, styrkelyft. UNDER prestationen, då feedbacken egentligen borde komma, kan lyftaren inte lyssna nästan alls, för att han koncentrerad på sin prestation (som jag tidigare skrivit finns det psykologiskt fyra typer av koncentration i idrott, styrkelyft kräver kortfattad/inåtriktad koncentration vilken inte medger aktivt lyssnande under prestationen). JUST EFTER prestationen är lyftaren trött. Så den omedelbara feedbacken måste vara kortfattad, och får kompletteras senare.

Att vara ärlig är viktig. Man kan inte berömma något som inte är bra.

Feedbacken ska vara så exakt som möjligt. "Du är duktig", "Bra böjar" osv är visserligen positiv feedback, men väldigt inexakt.

Den negativa feedback man ger ska vara så inlindad, att lyftaren inte ens märker att den är negativ.

EXEMPEL. "Jättebra marklyft. Höfterna var precis perfekt i starten, stången steg rakt och kraftfullt, och slutet var just så kort som jag sagt att det borde vara. Nu ska vi ännu koncentrera oss på att starten blir ÄNNU jämnare. Det är inte mycket, men man kan se en LITEN KNYCK i starten ännu. Får du helt bort den så klarar du minst 10 kg mer. Den lilla detaljen ännu, så är lyften perfekta! Höfterna bra i starten, stadig och rak stigning, och kort och bra slut. Verkligen bra!". Förutsatt att all denna feedback är ärlig så är den också effektiv : man ger den genast då lyftaren är redo att höra (efter att ha gett en kortare version direkt efter lyftet, när han var trött), den är positiv, det negativa fås fram positivt, och den är exakt, man säger precis vad som varit bra.

Metoden i mitt exempel - positiv förstärkning enligt de fyra punkter jag räknade upp ovan - är den pedagogiskt bästa metoden att inspirera och lära ut om lyftning (och fungerar pedagogiskt bäst i alla sammanhang).

Ju mer nybörjare en lyftare är desto viktigare är det att feedbacken följer dessa regler.

Den enda gången man ska ge direkt negativ feedback är när lyftaren inte försöker sitt bästa.

Jag brukar ofta säga, att mycket i styrketräning inte är "rätt" eller "fel". I detta fall är jag helt säker på min sak - både pga vetenskaplig forskning, 27 års arbete inom olika pedagogiska och "människopåverkande" arbetsuppgifter, och 25 år som styrkelyftstränare. De som tycker annorlunda kanske hör till ett mycket litet undantag i mänskligheten, men det troliga är att de inte har någon ingående kunskap i ämnet, att de helt enkelt VET VÄLDIGT LITE om hur man lär, motiverar och påverkar männsikor.

Piranha
2005-05-19, 20:28
Alla är så olika när de gäller påtryckningar.

De är dock kul att skrika på vissa att de kör som kärringar och de svarar på det..

palme
2005-05-19, 20:31
Alla är så olika när de gäller påtryckningar.

De är dock kul att skrika på vissa att de kör som kärringar och de svarar på det..

Snygg avatar!

Piranha
2005-05-19, 20:31
Snygg avatar!

Tack.

Fatalist
2005-05-19, 21:30
Negativ förstärkning, positiv kritik endast i extremt befogade extremfall.

är vad jag skulle vilja höra, det ska vara rätt och när det är rätt ska det vara BRA för att det ska vara värt beröm!

stahlberg
2005-05-19, 23:18
Måste säga, att denna poll ger verkligt intressanta resultat. Jag hade aldrig trott att så många tränande vet så lite om psykologi, pedagogik (och om sig själva, vad som motiverar dem).

Men det förklarar kanske delvis varför kunniga tränare inte växer på träd här i världen!

High1ander
2005-05-20, 04:12
Positiv kritik ska det vara, och bara "klaga" pa saker man vet personen kan andra. Liksom onodigt att klaga pa folk "kan du inte ta och 'a'ndra 'o'gonf'a'rg", sag nagot som hjalper eller hall kaft. Sa funkar jag :)

stahlberg
2005-05-20, 04:52
Man tar emot en nybörjaradept. Man ska lära honom vad styrketräning är, samt hur man tränar i praktiken (t.ex lyftteknik, principer för utförande av övningar, mm mm).

"Ta i din slöfock. Vad pausar du så länge för? Tänker du bli en benget hela livet? Du påminner ju om en anorektiker, och svagare än du får man leta efter! Usla knäböjningar! Du gör helt enkelt ingenting rätt. Kroppen är för framåtlutad, ryggen för "krökt", ingen fart får du i starten. Du är inget värd i styrketräning. Börja med schack istället!".

Negativ feedback, på detta sätt förstärker vi nog vår nybörjare till att faktiskt börja med schack!

Sverker
2005-05-20, 05:46
stahlberg :thumbup: :bow:

Mycket bra förklarat. Vi är alla beroende av kritik, och då sådan kritik som kan starta en process mot nya bättre mål.

Problemet på gymmet är, enligt mig, den stora avundsjukan.
Det kommer ofta negativa kommentarer från andra omkring en på gymmet.
" - Du skall inte tro att du är någonting!"

Är man mycket motiverad och har en stark självkänsla så klarar man av det. Det går att göra något konstruktivt och possitivt av sådan kritik också.


Men varför aktivt försöka trycka ned någon annan ? Är det något vi behöver är ju att vi ger varandra "uppåtpuffar" och utvecklar det som stahlberg beskriver till något possitivt.

Örjan
2005-05-20, 13:05
Feedback ska vara
1. positiv.
2 "omedelbar". Den ska följa så snabbt som möjligt på det beteende som ska "förstärkas".
3 ärlig. Man får inte ljuga, utan feedbacken måste vara ärlig.
4 exakt.


Stämmer mycket bra med en föreläsning i psykologi jag var på.

Jag ska lägga till
5 Önskad. Det finns rätt gott om trådar här som bekräftar detta, där folk avreagerar sig på "fjanten på gymmet som ska lägga sig i min träning för att han läst 3 nummer av B&K" e.d. De som t.ex. har något att lära andra, bör alltså förstskaffa sig personens förtroende, sedan - om han vinner förtroende - kommentera. Det finns när allt kommer omkring ingen mening med att ge världens bästa råd om den som får dem ändå bara filtrerar bort dem.

(Själv har jag ibland stora problem med att få ihop 1 och 3, men det är väl sådant som kallas social inkompetens.)

stahlberg
2005-05-20, 13:16
Det är dessutom så, att ju mer nybörjare en person är desto viktigare är det att feedbacken är konstruktiv och positiv. Vi måste bygga upp positiva känslor - självsäkerhet, känsla att man går framåt, förväntningar, känsla av att man behärskar tekniken, tro på att man kan bli bra osv - hos den tränande.

Ju längre i sin träning en person kommit desto mindre behov av DETALJERAD feedback har den personen. Men också för en icke-nybörjare bör feedbacken vara huvudsakligen 1) positiv, 2) omedelbar, 3) ärlig och 4) exakt. Man behöver dock inte linda in det negativa - det som kräver t.ex förändringar i tekniken - lika mycket för en längre kommen, därför att han redan VET att han är bra, och därför att han ofta t.om utan feedback kan känna vad som behöver förbättras.

Negativ feedback är - som jag tidigare påpekat - till för situationer då den person vi föröker lära och motivera inte själv försöker sitt bästa. Det enda tillfälle utöver detta jag kan tänka mig att negativ feedback kan ge bättre resultat än positiv är då lyftaren är väldigt nervös, och man vill få honom att reagera på ett "Nej nu jävlar ska du få se-sätt", att man försöker "ersätta" hans nervositet med ilska.

Men normalt är positiv feedback (med inlindad men ärlig negativ, alltid EFTERÅT, aldrig före) bäst ur både pedagogisk och psykologisk synvinkel. Detta gäller styrketräning, annan idrott, samt de allra flesta situationer i livet.

Mina adepter ska uppleva att 1) jag tror på mig själv, 2) jag tror på dem, 3) de tror på mig och 4) de tror på sig själva.

WHITEFOLKS
2005-05-20, 13:18
jag säger till mmmcay "you gonna let paskat beat you?"

stahlberg
2005-05-20, 13:20
Skrev mitt inlägg samtidigt som Örjan skrev sitt. Ska därför tillägga att jag håller helt med honom. Feedbacken ska vara önskad. (För en tränare, som jag, är detta förstås en självklarhet. Adepten har inlett ett samarbete med mig för att han vill lära sig mera och utvecklas som idrottsman och människa, och i detta ingår feedback som en alldeles naturlig ingrediens)

stahlberg
2005-05-20, 13:34
Jag ska skriva ännu ett inlägg. Detta är nämligen en av mina absoluta käpphästar. Min absoluta specialitet som tränare är nämligen förmåga att kunna motivera och inspirera mina adepter.

När jag "tar emot" en adept upplyser jag honom (någon gång henne) om hans/hennes nytta av att träna med mig. Jag berättar, att jag vet det mesta som är värt att veta om styrkelyft (vilket jag ärligt anser). Jag säger, att om adepten följer mina råd så kommer han 1) att utveckas mycket snabbare (på flerårsnivå vinner han flera år) samt att kunna bli verkligt bra (så bra som hans förutsättningar medger) om han följer mina råd. Jag informerar om att jag är rådgivare, HAN bestämmer om han följer mina råd eller inte. Jag säger, att om det är något han funderar på så ska han fråga, och jag ska kunna svara. Under de första passen informerar och berättar jag om allt möjligt som har med praktisk träning att göra (mer än han kan komma ihåg, vilket jag också säger).

Han upplever att jag verkligen vet, att jag är att lita på, att jag kommer att ge allt för att han ska lyckas. Och inom en månad har jag hans FULLA FÖRTROENDE, han skulle kunna sätta sitt liv - eller åtminstone sin idrottskarriär - i mina händer. Han vet, att jag är ärlig, att feedbacken är ärligt menad, och tillsammans spränger vi de psykologiska gränser han kanske annars skulle sätta upp för si´na framsteg.

Och jag kan garantera, att metoden är fullständigt överlägsen all negativ feedback i världen.

mangs
2005-05-20, 13:49
VIlle bara säga att jag i vanliga fall tycker att stahlberg har vettiga åsikter om det mesta men i denna tråden är han grym, jag håller med om allt! *yourock*

stridis
2005-05-20, 14:57
Yep, Stahlberg verkar veta hur man arbetar med adepter. :thumbup:

Adepter är som blommor , de behöver både sol(beröm) och vatten (näring:konstruktiv kritik) för att blomstra. Vissa sorter behöver mer sol, vissa mycket vatten.

WHITEFOLKS
2005-05-20, 15:24
Mycket bra Stahlberg! :)