handdator

Visa fullständig version : Hjälp av WinXp proffs!


Kwon
2005-05-19, 07:54
Vad är det för fil som gör så att .exe (programfiler) filer startas korrekt i WinXP?

Jag råkade hänvisa någon funktion vid namn wmfplayer eller liknande till mediaspelaren (trodde det var en typ av mediaspelare), vilket gjorde att alla spel och program hänvisades till mediaspelaren istället!

Önskar återställa detta då endast ett fåtal .exe filer fungerar korrekt, ska jag starta Warcraft 3 till exempel så startar Mediaspelaren och försöker bearbeta war3.exe filen, samma med bildediteringsprogram etc etc

Firefox fungerar finfint iaf, och tur var det! :)

Tacksam för hjälp!

JJ
2005-05-19, 07:57
Explorer-> tools-> folder-> options-> file types.

Kwon
2005-05-19, 07:58
Försöker jag starta Explorer så startas ju Mediaspelaren nu! :)

Någon annan idé?

AngelLove
2005-05-19, 07:59
Starta upp i felsäkert läge och gör samma sak ?!

JJ
2005-05-19, 08:02
Om du försöker starta explorer från Task managern då? (ctrl-alt-del)
Annars kan man ju redigera registret direkt, men då brukar man ju köra regedit och det går kanske inte heller att köra?

Kwon
2005-05-19, 08:04
Via Den här datorn (som ej startade mediaspelaren) var ju mitt första alternativ att leta efter exe, men exe är ej med i filtyper-listan.

Det är alltså någon fil under windows eller system32 som tar hand om .exe filer, vilken kan det vara?

wmfplay eller dylikt namn, någon idé?

Kwon
2005-05-19, 08:05
Om du försöker starta explorer från Task managern då? (ctrl-alt-del)
Annars kan man ju redigera registret direkt, men då brukar man ju köra regedit och det går kanske inte heller att köra?

Regedit startar mediaspelaren :P

Helt galet!

disturbed
2005-05-19, 08:07
Testa den här sidan:
http://www.dougknox.com/xp/file_assoc.htm

*edit* eller närmare bestämt den här filen:

http://www.dougknox.com/xp/fileassoc/xp_exe_fix.zip

Kwon
2005-05-19, 08:13
Testa den här sidan:
http://www.dougknox.com/xp/file_assoc.htm

*edit* eller närmare bestämt den här filen:

http://www.dougknox.com/xp/fileassoc/xp_exe_fix.zip

Testade faktiskt just den där filen innan jag postade detta! :)

Tack ändå! Hände ingenting märkbart efter jag körde den.



Någon som har en aning om vad det kan vara för fil som hänvisar till .exe filer?

wmfplay eller liknande namn var det jag råkade hänvisa till mediaspelaren.

Gabber
2005-05-19, 08:53
skippa hänvisa filer och kör spyboot, adaware och antivirus istället. du verkar ha nåt som ställer till det med filerna.

Kwon
2005-05-19, 09:14
skippa hänvisa filer och kör spyboot, adaware och antivirus istället. du verkar ha nåt som ställer till det med filerna.

Nej du förstår inte, jag har själv råkat hänvisa filen Wmfplayer till mediaspelaren, därför startar mediaspelaren.

Ad-Aware, Spybot, Viruscheck etc kör jag dagligen så det är ingen fara. (Scheduled Tasks)

Det jag vill veta är var denna fil befinner sig , wmfplayer eller liknande.

Kommer tyvärr ej ihåg namnet exakt, men den hänvisar till .exe filer.

Därför frågar jag WinXp proffs här på forumet.

Kwon
2005-05-19, 10:04
Lyckades hitta vilket program det rörde sig om.

Jag hade alltså i egenskaper sagt till wmplay (windows media player 10) att den skulle starta en gammal mediaspelare, vilket tydligen förstörde en hel del, då endast ett fåtal exe filer kunde aktiveras.

Nu undrar jag, hur får man exe filerna att bete sig normalt igen?

ante
2005-05-19, 10:18
Är det inte bara att högerklicka på en exefil, och ta egenskaper eller öppna med, och ta bort media player från associationslistan?

illuminaughty
2005-05-19, 10:23
Lyckas du få igång regedit överhuvudtaget?

Kwon
2005-05-19, 10:25
Hehe alla mina exe filer är ju hänvisade till rätt fil.

Vi kan ta Warcraft 3 för att förenkla, den hänvisar ju till korrekt plats.

Problemet är, att i och med att jag tidigare hänvisade Windows Media Player 10 till en gammal media player (media player classic) <--- Häri ligger det hela som skapade alla problem, så slutade en mängd exe filer att fungera .

När jag således skulle testa lite exe filer, så startade media player classic istället.

Om jag tex flyttar gamla media player classic från urprunglig plats (dit jag hänvisade till), så när jag aktiverar en exe fil så hoppar denna ruta upp istället

"Markera det program du vill använda för att öppna den här filen"

Kwon
2005-05-19, 10:27
Lyckas du få igång regedit överhuvudtaget?

När jag försökte starta Regedit tidigare så startade ju Mediaplayer classic istället :)

Nu flyttade jag på Mediaplayer classics plats, så ist för att mediaplayer classis startar när jag aktiverar exe filer så kommer denna ruta upp

"Markera det program du vill använda för att öppna denna fil"

illuminaughty
2005-05-19, 10:28
När jag försökte starta Regedit tidigare så startade ju Mediaplayer classic istället :)

Nu flyttade jag på Mediaplayer classics plats, så ist för att mediaplayer classis startar när jag aktiverar exe filer så kommer denna ruta upp

"Markera det program du vill använda för att öppna denna fil"

Men om du kör Start -> Kör -> regedit
Skiter det sig då med?

Kwon
2005-05-19, 10:29
Men om du kör Start -> Kör -> regedit
Skiter det sig då med?

Japp! Och från Kör från Ctrl Alt Del

Till och med från Felsäkert läge med Kommandotolk så körde Mediaplayer Classic igång när jag försökte köra regedit etc :D

illuminaughty
2005-05-19, 10:33
Knepigt. Kolla den här länken och se om du blir hjälpt av det. Annars skulle jag rekommendera en ominstallation av XP.

Länk (http://www.xs4all.nl/~laar2002/tweak/file-association-fixes.html)

supremo
2005-05-19, 10:40
Har du systemåterställning aktiverat så kan du återställa systemet som det var innan du fick problem.

AngelLove
2005-05-19, 10:44
SystemRestore är ju oxå ett program, läs .exe-fil

supremo
2005-05-19, 10:48
SystemRestore är ju oxå ett program, läs .exe-fil
Nu menar jag alltså att han ska köra systemåterställning vid bootup, systemåterställningskonsollen eller vad det nu heter.

Kwon
2005-05-19, 11:12
Du menar senaste konfiguration vid boot?

Den fungerade inte heller :D

tänk att man kunde pajja så mycket när man hänvisade wmplay till en äldre version :O

Kwon
2005-05-19, 11:43
FYFÄSIKEN!

Lyckades (efter många om och men) fixa tillbaka burken så att den reagerar på att exe är applikationer och inte startar mediaplayer classic varje gång man aktiverar en exe fil! :)

Tack för all hjälp här dock! :)

PÖSS ALLA och en STOOOR KJAMIS för snabba svar o mysig respons!

Det e som jag alltid sagt, på Kolozzeum finns det hjälp för allt (relationer, matrecept, datorer, klädsmak, vad som e inne-ute etc etc)

Stort tack!

Lyckades återställa skiten till slut!

supremo
2005-05-19, 15:24
Så, dela med dig av lösningen nu! :cool:

illuminaughty
2005-05-19, 15:27
Ja berätta nu, vi vill veta. :)