handdator

Visa fullständig version : Hur god frukost som helst


Depzon
2005-05-19, 07:33
Lägg 0,5-1 dl havregryn i tallriken, häll på 1-2 dl mjölk, 250 gram kesella/kvarg, lite fun light, och rör om. Det smakar helt otroligt gott! Kunde inte tänka mig att gröt kunde bli ännu godare kall, även om det ju förvisso är de andra sakerna som tar över smaken.

King Grub
2005-05-19, 07:38
Det är ju inte gröt, utan okokta gryn nedrörda i slisk. ;)

Wooch
2005-05-19, 18:24
När jag gör det där, så häller jag i lite bär och frukter samt lite kanel.

Johan.S
2005-05-19, 20:26
Den här är god. Låt två dl havregryn svälla i vatten (lämpligen i ett glas). Mosa en banan och rör ner oboy eller lite jordnötssmör. Häll i hvregrynen och rör om. Mumma!!! :eating:

Depzon
2005-05-19, 23:01
Det är ju inte gröt, utan okokta gryn nedrörda i slisk. ;)

Jo, det blir ju "en gröt" av det hela :)

tomas e
2005-05-19, 23:08
fast kokta havregryn e väl bättre.. kroppen tillgodogör sig fetterna lättare, fast det e klart.. man blir ju inte riktigt lika rolig i magen om man kokar dom.. *kissass*

Thompah
2005-05-20, 12:24
Den här är god. Låt två dl havregryn svälla i vatten (lämpligen i ett glas). Mosa en banan och rör ner oboy eller lite jordnötssmör. Häll i hvregrynen och rör om. Mumma!!! :eating:


*spy*

Johan.S
2005-05-20, 12:26
*spy*


:D

Johan_P
2005-05-20, 14:56
Den här är god. Låt två dl havregryn svälla i vatten (lämpligen i ett glas). Mosa en banan och rör ner oboy eller lite jordnötssmör. Häll i hvregrynen och rör om. Mumma!!! :eating:

Snabba kolhydrater var det ja ;)

Hmm, ska nog testa att göra en vanlig havregrynsgröt (AXA Sportgryn) och blanda i minimjölk och kakao+kanel och äpple. Just kakaon är den spännande delen, undrar om det smakar skit eller ej, men bra är det ju så varför inte testa :) Kanske man ska lägga i lite nötter också, så man får i sig lite fett också?

Johan.S
2005-05-20, 16:18
Havregryn har väl aldrig varit snabba???? :confused: Bananerna är en annan sak.

MyungChul
2005-05-20, 18:34
beror på hur man tillagar dom, även bananerna beror ju GI:t på hur pass långt dom nått i mognaden

Johan_P
2005-05-20, 18:37
Havregryn har väl aldrig varit snabba???? :confused: Bananerna är en annan sak.

Som sagt, beror på hur man tillagar dem. Syftade dock på banen (om den nu ska vara mogen dvs), och o'boyen.

MyungChul
2005-05-21, 16:32
o'boy utblandat med mjölk har jag för mig har ett ganska lågt GI. Om det stämmer eller inte vet jag inte. Beror väl också på hur mycket o'boy man använder.

King Grub
2005-05-21, 16:40
Havregryn är hyfsat högglykemiska. Bananer är det inte (mogen, men inte övermogen, banan har högst).

Färdigblandad O'boy har lååågt GI, men det beror på mjölken och gäller om drycken blandas med måtten som anges på förpackningen. Själva pulvret är strösocker och har ett GI därefter: strax över 80.

MyungChul
2005-05-21, 17:07
Färdigblandad o'boy ligger runt 40-45?

Johan_P
2005-05-21, 17:13
Havregryn är hyfsat högglykemiska. Bananer är det inte (mogen, men inte övermogen, banan har högst).

Färdigblandad O'boy har lååågt GI, men det beror på mjölken och gäller om drycken blandas med måtten som anges på förpackningen. Själva pulvret är strösocker och har ett GI därefter: strax över 80.

:bow:

Jo, antar dock att han menar att o'boyen inte är färdigblandad

Cilia
2005-05-21, 18:12
Det är ju inte gröt, utan okokta gryn nedrörda i slisk. ;)
*skrattar*
precis min första tanke med.

King Grub
2005-05-21, 20:34
Färdigblandad o'boy ligger runt 40-45?

Ja. Men med ett II som är mycket högre än GI:t; dels mjölken, och dels det faktum att det är kakaobaserat.

"The greatest difference occurred within the flavored milk category in which the chocolate version elicited 45% greater insulinemia than the strawberry flavored milk. Macronutrient composition (fat, protein, sugar, fiber or energy density) accounted for nearly all of the variation in GI among the foods, but did not explain differences in insulinemia. The presence of cocoa powder in foods leads to greater postprandial insulin secretion than alternate flavorings. Specific insulinogenic amino acids or greater cephalic phase insulin release may explain the findings."

J Nutr. 2003 Oct;133(10):3149-52. Cocoa powder increases postprandial insulinemia in lean young adults.

hammer95
2005-05-22, 08:16
Ja. Men med ett II som är mycket högre än GI:t; dels mjölken, och dels det faktum att det är kakaobaserat.

"The greatest difference occurred within the flavored milk category in which the chocolate version elicited 45% greater insulinemia than the strawberry flavored milk. Macronutrient composition (fat, protein, sugar, fiber or energy density) accounted for nearly all of the variation in GI among the foods, but did not explain differences in insulinemia. The presence of cocoa powder in foods leads to greater postprandial insulin secretion than alternate flavorings. Specific insulinogenic amino acids or greater cephalic phase insulin release may explain the findings."

J Nutr. 2003 Oct;133(10):3149-52. Cocoa powder increases postprandial insulinemia in lean young adults.

En hel del medicinska förklaringar/ord som jag har svårt att förstå. Hoppas att det inte bara är jag, som känner så :em: