handdator

Visa fullständig version : Vanligt med "fel" på M.subscapularis?


Yip_man
2005-05-18, 21:48
Undrar om det är vanligt med inflamation i subscapularis,samt om det brukar ta lång tid att bli av med? Är nämligen ganska säker på att jag äntligen lyckats lokalisera min axelsmärta dit.

Dogge
2005-05-19, 07:15
Yep det är väldigt vanligt bland oss som lyfter.

Kör in/utåt rotationer för rotatorcuffen(2 x 12-15 reps) samt kör bara smala grepp i press och dragövningar en period framåt( armbågen intill sidan).

Beroende på hur allvarlig din skada är så blir rehabtiden olika lång men du bör nog räkna med minst 2 månader.

MaxHBG
2015-03-28, 01:53
jag får ont när jag kör bänkpress på tyngre vikter och kommer nu köra smalbänk istället för vanlig, samt köra längre excentrisk med paus.

Finns det mer jag kan göra för att slippa irritera subscapularis mer?

Ristretto
2015-03-28, 20:08
Inflammationer i smärtande muskler är inte alls särskilt vanligt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10418074/

MaxHBG
2015-03-29, 00:57
jag får ont när jag kör bänkpress på tyngre vikter och kommer nu köra smalbänk istället för vanlig, samt köra längre excentrisk med paus.

Finns det mer jag kan göra för att slippa irritera subscapularis mer?

bump

Ristretto
2015-03-29, 20:31
Varför tror du att det är subscapularis och varför skulle problemet vara bänkpress?

MaxHBG
2015-03-29, 21:14
Varför tror du att det är subscapularis och varför skulle problemet vara bänkpress?

För det gör bara ont i bänkpress och flyes, sen har min styrka i bänken gått ner väldigt mycket fort.

Sheogorath
2015-03-30, 11:01
Bland styrketränande tycker jag problem från själva bröstmuskeln är vanligare än subscapularis. Antingen som tendinopatier i fästet ute på axeln eller som bristningar i själva muskelbuken. Subscapularis har jag bara sett hos två tennisspelare, än så länge.

biggusdickus
2015-03-30, 13:08
Undrar om det är vanligt med inflamation i subscapularis,samt om det brukar ta lång tid att bli av med? Är nämligen ganska säker på att jag äntligen lyckats lokalisera min axelsmärta dit.

Jag tror som Sheo att det är en rätt ovanlig lyftskada. Jag skadade mig på judoträning men fick mer å mer ont vid bänkpress efter det.

Den rehab som funkade bäst var ostrikta inåtrotationer med gummiband där jag stod rakt framför å drog mot naveln. Med ostrikt menar jag att jag inte höll överarmen stilla längs kroppen utan lät den följa med i rörelsen som då kändes mer naturlig å med bättre effekt. Kör både höger å vänster arm så känner du tydligt hur klen den dåliga sidan är i jämförelse, om det är subscapularis vill säga.

MaxHBG
2015-03-30, 14:51
Bland styrketränande tycker jag problem från själva bröstmuskeln är vanligare än subscapularis. Antingen som tendinopatier i fästet ute på axeln eller som bristningar i själva muskelbuken. Subscapularis har jag bara sett hos två tennisspelare, än så länge.

Första inlägget på denna tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196249

Det är där jag har ont

Sheogorath
2015-03-30, 15:00
Var smärtan sitter säger tyvärr inte alls särskilt mycket om vad som är fel i axeln. Just där punkten är kan man få ont av vilken struktur som helst i axelleden eller AC-leden. Det krävs tester för att utröna varför det gör ont där det gör ont.

MaxHBG
2015-03-31, 16:33
Var smärtan sitter säger tyvärr inte alls särskilt mycket om vad som är fel i axeln. Just där punkten är kan man få ont av vilken struktur som helst i axelleden eller AC-leden. Det krävs tester för att utröna varför det gör ont där det gör ont.

var går man för att göra ett sånt test och vad kan det kosta?

Sheogorath
2015-03-31, 17:02
var går man för att göra ett sånt test och vad kan det kosta?

Testet går ut på att den som undersöker dig vrider och vänder på din arm, ser vad som händer när man belastar den i olika riktningar, klämmer på olika delar av axeln och komprimerar vissa strukturer. Så testet kostar vad besöket kostar. :)

Allt handlar om att komma till någon som kan axlar och vet hur man diffar olika strukturer från varandra.

Scratch89
2015-03-31, 20:41
Jag har hittills också bara sett problem med subscapularis hos en (ung) tennisspelare. Får man ont vid isometriska inåtrotationer (vilket är ovanligt) får man börja diffa mot bröstmuskel, lats, själva leden och allt möjligt.

ViktorH
2015-04-03, 11:39
Inflammationer i smärtande muskler är inte alls särskilt vanligt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10418074/

Är inte övertygad om detta.

http://bjsm.bmj.com/content/early/2013/03/08/bjsports-2012-091957.full

biggusdickus
2015-04-03, 12:38
Är inte övertygad om detta.

http://bjsm.bmj.com/content/early/2013/03/08/bjsports-2012-091957.full

Intressant länk. Men har du läst den själv? Den handlar uteslutande om kronisk smärta å degeneration i senvävnad. Inte nånstans pratar man om muskelvävnad. Iofs lite märkligt kan man tycka. Artikeln nämner femtielva metoder man testat för att komma till rätta med en skadad sena. Att arbeta med rehab av den inblandade muskeln för att få bort en del av belastningen på senan nämns inte alls, trots att man är inne på att överbelastning av senan troligen är en betydande orsak till problemet.

ViktorH
2015-04-03, 12:47
Intressant länk. Men har du läst den själv? Den handlar uteslutande om kronisk smärta å degeneration i senvävnad. Inte nånstans pratar man om muskelvävnad. Iofs lite märkligt kan man tycka. Artikeln nämner femtielva metoder man testat för att komma till rätta med en skadad sena. Att arbeta med rehab av den inblandade muskeln för att få bort en del av belastningen på senan nämns inte alls, trots att man är inne på att överbelastning av senan troligen är en betydande orsak till problemet.

Hej,

Inlägget jag svarade på hänvisade också till en artikel om tendinopatier, så jag antar att det var detta som åsyftades.

biggusdickus
2015-04-03, 14:48
Hej,

Inlägget jag svarade på hänvisade också till en artikel om tendinopatier, så jag antar att det var detta som åsyftades.

Okej. Men det såg verkligen ut som om du opponerade dig emot att inflammationer i muskler skulle vara ovanligt.

Sheogorath
2015-04-03, 15:25
Kortisoninjektioner använder vi med stor framgång på tendiniter framförallt i axeln. I armbågen har det varit mer blandade resultat om man tittar på längre sikt och i höften är det förmodligen oftast bursa-vävnad som behandlas så det kan vi räkna bort. Men vad en tendinopati egentligen är kanske inte bara beror på utlösande orsak, ålder mm utan kanske också vilket senfäste som blir drabbat. Kanske är en supraspinatustendinit inte alls det samma som en medial epikondylit? Jag börjar misstänkta att det är så i alla fall. Eller så beror de olika behandlingsresultaten på sättet involverande muskler aktiveras vilket kanske stör kortisonets funktion på något vis. Ytterligare en förklaring kan vara att injektioner har varit sista utvägen (innan operation) för tendinopatier på armbågsnivå och att vi därför bara behandlat terapiresistenta smärttillstånd som redan hunnit kronifieras...

Tomas W
2015-04-03, 17:07
Jag hade gammal inflammationsskada på subscapen och supran samtidigt, varav också kan göra det svårt att lokalisera skadan till en specifik sena/muskel då flertalet kan vara drabbade samtidigt. Fick det efter mycket träning ovanför huvud. Två kortisoninjektioner så gick det bort och klarar mig utan återfall så länge jag tänker mig för och tränar r-cuffen :).

Loke
2015-04-03, 20:21
Tja, jag vet förstås inte vad jag hade för problem på den tiden det begav sig, men min sjukgymnast sa iaf att jag skulle träna inåtrotationer, vilket fixade axeln. Kan ju såklart varit tutten det var fel på egentligen, vad vet jag?

Rätt säker på att bänkpressen var ursprungliga orsaken iaf.

Scratch89
2015-04-05, 07:31
Kortisoninjektioner använder vi med stor framgång på tendiniter framförallt i axeln. I armbågen har det varit mer blandade resultat om man tittar på längre sikt och i höften är det förmodligen oftast bursa-vävnad som behandlas så det kan vi räkna bort. Men vad en tendinopati egentligen är kanske inte bara beror på utlösande orsak, ålder mm utan kanske också vilket senfäste som blir drabbat. Kanske är en supraspinatustendinit inte alls det samma som en medial epikondylit? Jag börjar misstänkta att det är så i alla fall. Eller så beror de olika behandlingsresultaten på sättet involverande muskler aktiveras vilket kanske stör kortisonets funktion på något vis. Ytterligare en förklaring kan vara att injektioner har varit sista utvägen (innan operation) för tendinopatier på armbågsnivå och att vi därför bara behandlat terapiresistenta smärttillstånd som redan hunnit kronifieras...
Nu har jag inte jobbat inom primärvården skitlänge, men jag tycker sällan att det är fel på armbågen när de söker för smärta i armbågen och strålning ut i fingrarna, utan att det kommer från nacken istället.

Sheogorath
2015-04-05, 12:23
Nu har jag inte jobbat inom primärvården skitlänge, men jag tycker sällan att det är fel på armbågen när de söker för smärta i armbågen och strålning ut i fingrarna, utan att det kommer från nacken istället.

Hmm... Hur relaterar det till vad jag skrev? :)

Scratch89
2015-04-11, 11:57
Du pratar om epikondyliter. Inte konstigt att det inte ger så bra resultat med kortisoninjektioner i armbågen om det beror på t.ex hållningsrelaterade nackbesvär. Bara en tanke. :)

Ristretto
2015-04-12, 20:37
Du pratar om epikondyliter. Inte konstigt att det inte ger så bra resultat med kortisoninjektioner i armbågen om det beror på t.ex hållningsrelaterade nackbesvär. Bara en tanke. :)

Precis:)

'Where you think it is, it ain't.'

Beelz
2015-08-21, 08:38
Jag jobbar nästan varje dag med armarna över huvudet och gör inåtrotationer under tung belastning. (Samma position som en tennisspelare har med armen) Så jag tror att min subscapularis är något ansträngd och säkert spänd. Är det då bättre att köra utåtrotationer för att stärka infraspinatus och stretcha ut subscapularis? När jag gör inåtrotationer med band så gör det lite ont i axeln där alla cuffmuskler fäster... Eller ska man köra på ännu lättare belastning för att blöda igenom subscapularis också?

Sheogorath
2015-08-21, 08:43
Ditt första förslag låter spontant bättre, utan mer info kring läget.

tumme
2015-08-21, 16:14
Finns det någon bra sida/guide för att göra ett test för axeln vad det är som gör ont? Har också ont fram på axeln (som alla andra). Nu verkar det lösa sig med vila men skulle vara intressant att veta vad det var. Konstiga är att mitt öven gör ont under face pulls ( utan rotation, repet slutar i hals/ansikts höjd), därför man blir lite fundersam vad det är.