handdator

Visa fullständig version : Behålla solbrännan?


Frantic
2005-05-18, 17:53
För en vecka sen kom jag hem knallbrun efter en långresa i sydostasien men redan nu börjar färgen försvinna... Jag smorde in mig rejält i början och brände mig inte och allt eftersom jag blev brunare så trappade jag ner solskyddet för att den sista tiden bara använda coconutoil/Hawaiian Tropic.

Jag flagnar/fjällar inte utan det är mer som att jag skrapar bort huden när jag kliar eller tvättar mig. Om jag drar med två fingrar längs bröstet så blir det två streck med död hud och under det så är huden mycket ljusare. Benen är det enda som verkar klara sig. Det är de som är brunast och för benen använde jag inget solskydd för under hela resan (2.5 månader).

Finns det några bra tips för att behålla solbrännan? Jag smörjer in mig med after sun än men det verkar inte hjälpa...


EDIT: Nu såg jag att det redan fanns en tråd om solbränna men de handlar ju inte riktigt om samma saker...

Nismo
2005-05-18, 17:58
Tyvärr känns det som om brännan går bort på planet hem. Hud dör och ny bildas hela tiden, tror inte det finns något sätt att hindra detta

Callister
2005-05-18, 18:21
Om man solar för mycket så blir ju huden tvungen att bytas, du kanske sola för hårt?

Frantic
2005-05-18, 18:53
Solade för hårt? Jo jag solade ganska hårt mot slutet men då var jag redan rejält brun...

Men det är väl kanske som Nismo säger. Huden byts ut hela tiden och det finns inget man kan göra för att det ska gå långsammare?

Nismo
2005-05-18, 18:56
Det är väl om du inte tvättar dig lika ofta, då sliter du inte heller på huden lika ofta.

Callister
2005-05-18, 20:08
Apropå det:
Jag hade en jävla solbränna över hela kroppen, sen duschade jag och såg kroppen bli sakta men säkert ljus igen, det var som solbrännan (var egentligen inte solbränna, lite brun också) försvann... *screwy*

MacLeod
2005-05-18, 21:54
Du behåller solbrännan genom att sola sakta med hög solskyddsfaktor. Att bränna på med olja i slutet ger inget mer än snabb bränna.
Pealing på kroppen varje dag innan solningen, hög faktor (20) samt moist på kvällen gör jobbet.
Ska du behålla den du har efter asien ska du ju göra samma sak..

Frantic
2005-05-18, 22:13
Så då gäller det alltså inte att försöka "behålla" hudlagren utan att peela bort döda hudceller? Och självklart smörja in sig med nåt som ger fukt, jag får investera i en vanlig fuktighetskräm helt enkelt.
Sola är ju lättare sagt än gjort här hemma när det är iskallt och bara regnar... Men det finns ju visserligen solarium men det är så förbannat dyrt. 10:- för 4 minuter...

MacLeod
2005-05-18, 22:24
Vårsolen är rätt bra den med om du är ute lite..

Frantic
2005-05-18, 22:43
Bara den tittar fram så...

daja
2005-05-19, 09:33
Finns det några bra tips för att behålla solbrännan? Jag smörjer in mig med after sun än men det verkar inte hjälpa...

underhåll solbrännan;
-Hej! Kul att se så mycket brunt här ikväll, har jag inte gjort sedan jag extraknäckte som butt-plug under "Pride-veckan".
-Jag hörde förresten att solen riskerar att drabbas av hudcancer. Nu börjar man ju förstå uttrycket "även solen har sina fläckar".

denpa
2005-05-19, 12:22
Käka morötter! brännan håller längre