handdator

Visa fullständig version : Hur länge ha tinade kycklingfiléer i kyl?


Pellefant
2005-05-18, 14:52
Hej,

Tinade 1,8 kg frysta danska kycklingfiléer inatt i rumstemperatur, har dem nu i en stor glassform med lock i kylen. (Har sugit bort allt vatten som blev med hushållspapper)

Hade tänkt göra "storkok" idag o lägga i burkar, men har tappat lusten, kan jag ta 2-3 om dagen och tillaga, eller hinner de bli dåliga då?

Hur länge kan jag ha dem såhär i kylen? *screwy*

blekfet2
2005-05-18, 15:21
personligen så skulle jag aldrig lämna dem länge än typ 12-18 timmar...men jag är kanske lite paranoid

Power
2005-05-18, 15:22
Jag hade tagit mig i kragen och lagat till alltihop idag. Kyckling är livsfarligt om man inte sköter det rätt.

Pellefant
2005-05-18, 15:30
ok...lagar dem senare ikväll då. *Tack*

jakke
2005-05-18, 15:33
Hej,

Tinade 1,8 kg frysta danska kycklingfiléer inatt i rumstemperatur, har dem nu i en stor glassform med lock i kylen. (Har sugit bort allt vatten som blev med hushållspapper)

Hade tänkt göra "storkok" idag o lägga i burkar, men har tappat lusten, kan jag ta 2-3 om dagen och tillaga, eller hinner de bli dåliga då?

Hur länge kan jag ha dem såhär i kylen? *screwy*
jag har haft dom där ca 5 dagar nån gång. Kanske inte så bra men jag lever

Power
2005-05-18, 15:35
jag har haft dom där ca 5 dagar nån gång. Kanske inte så bra men jag lever

Råa????
Skulle inte våga ta i dem med tång i så fall!!! Då hade jag hellre slängt dem! :whipped:

Trance
2005-05-18, 15:38
Råa????
Skulle inte våga ta i dem med tång i så fall!!! Då hade jag hellre slängt dem! :whipped:

Varför inte?

thomast
2005-05-18, 15:38
Råa????
Skulle inte våga ta i dem med tång i så fall!!! Då hade jag hellre slängt dem! :whipped:

Varför skulle de vara "farligare" när de varit tinade ett tag?

z_bumbi
2005-05-18, 15:53
Varför skulle de vara "farligare" när de varit tinade ett tag?

Bakterietillväxt.

När filérna är frysta så avstannar tillväxten men när de är tinnade så är det himmelriket för bakterier, tillagar man maten så dödar man ett stort antal bakterier så då får man mer marginaler.

Lekmannaversionen av vad som händer i alla fall, det dyker säkert upp någon som vet exakt vilka bakterier man ska akta sig för osv men jag skulle inte ha tinad kyckling i mer än 12 timmar.

Pellefant
2005-05-18, 19:42
Nu är alla tio filéerna i ugnen, blir några goda matlådor det. :)

Undrar om det ni skriver ovan, är det väldigt mycket bakterier i de kycklingfiléer som finns i kyldisken i affärerna? (svensk som utländsk)

blekfet2
2005-05-18, 19:45
jag har några polare som jobbar/jobbat i olika charker....å jag kan lova att det finns gott om bakterier där!

Nismo
2005-05-18, 20:44
jag har några polare som jobbar/jobbat i olika charker....å jag kan lova att det finns gott om bakterier där!

Det man inte vet har man inte ont av ;)

Sverker
2005-05-19, 05:56
Undrar om det ni skriver ovan, är det väldigt mycket bakterier i de kycklingfiléer som finns i kyldisken i affärerna? (svensk som utländsk)

Skillnaden är att dessa kycklingar är hanterade mer försiktigt än de frysta kycklingfilérna. Du får ut mer kr per kg för färsk kyckling.

Sedan är kycklingen packad under en "modifierad atmosfär" som innehåller mycket koldioxid. Koldioxiden håller tillbaka tillväxten av bakterier och ger några dagars hållbarhet till.

Power
2005-05-19, 08:57
Det bästa, när det gäller all mat, är att tillaga den så fort som möjligt när den har tinat.
Skulle du ångra dig och inte orkar laga till den när det väl har tinat, så släng INTE in den i frysen igen för att tina upp den igen senare.