handdator

Visa fullständig version : Bita ihop eller ge upp?


Big_Vik
2005-05-18, 14:33
Det här är något som med all säkerhet drabbar alla seriöst tränande/gymmande ( :D) någon gång i livet. Du har just anlänt till gymmet och uppvärmningen är avslutad. Vi kan säga att första övningen är bänkpress, under första setet märker du att du tappat uppskattningsvis 10-20 kg sedan förra veckan. Vad gör du?

jwzrd
2005-05-18, 14:40
Går ut på muggen, dricker ett par extra klunkar vatten och frågar mig själv om jag menade det jag bestämde innan passet och hur jag vill se tillbaka på beslutet jag tänker fatta nu om ett par veckor. Sen går jag in, kör stege upp och biter ihop tills det är helt uppenbart att det har gått åt helvete, river lite till i vikterna för att jag är sur, sen drar jag hem, skriver ned passet som vanligt och raderar allt dåligt från minnet.

När känslostormen av att inte klara mål osv osv lagt sig så går jag igenom planen och kollar om jag bommat något mål eller något som kan förklara missen, om jag ska justera något i ambitionerna osv. När alla beslut är fattade så följer jag dom tills nästa gång det blir tydligt omöjligt att klara målen.

core
2005-05-18, 14:40
Kör uppvärmingsseten i övningarna. Duschar, går hem, äter och sover. Sen vilar jag väl en vecka eller två och äter. Och sover.

Efter viloveckan så provar vi igen. *flex*

Karl_alfred
2005-05-18, 14:47
10-20 finns ingen möjlighet att man tappar om man inte skadar sig eller liknande, att jag gör ett sämre pass än förra veckan kan jag lätt acceptera, blir lite småsur bara.

Cinna
2005-05-18, 14:49
Biter ihop och kör på, sen går det som det gör. Har en liten fix idé om att man ska avsluta allt som är påbörjat. Jag kör därför hellre ett dåligt pass än att lämna något oavslutat *screwy*

Rataxes
2005-05-18, 14:50
Hänt mig några gånger (bara i pressövningar av någon anledning) att man inleder en bänkserie med att inte ens få upp hantlarna ur startläget när man klarade 8:or hela serien ut förra veckan. *screwy*

Kör dock bara på som vanligt med lägre vikter när det händer, passet efter ett sånt där bottennapp brukar gå grymt bra.

Man and Machine
2005-05-18, 14:57
Tar det dåliga passet funderar om jag gjort nåt fel och försöker köra på som vanligt.

sanoj
2005-05-18, 15:07
Gör klart skitpasset, och rutinerna efteråt, sedan kommer jag tillbaka nästa gång och är stenhårt taggad och gör oftast ett bra/väldigt bra pass.

Big_Vik
2005-05-18, 15:10
Har praktiserat båda flitigt. Den bästa lösningen rent psykiskt är ju att åka hem och strunta i det helt enkelt. Har vid vissa tillfällen kommit tillbaka senare på kvällen och gjorde bra eller riktigt bra pass alla tillfällen, något undantag möjligen. Vänta till imorgon funkar ju också, men det är inte alltid man har tiden med sig. Någon gång har det väl endast varit en övning som gått riktigt sugdåligt, men nästan alltid när man beslutat sig för att köra passet trots allt brukar resten gå dåligt, och sen går man runt med en värdelös känsla, som ibland suttit i ett par dagar, speciellt när man haft vila dagarna efter, utan något annat pass där man möjligen kunnat göra rätt för sig. Att passen veckan efter oftast går riktigt bra är en tröst, ibland kan motsatt förhållade råda, om man ökat riktigt mycket ett pass bör man räkna med en eventuell och om den kommer, en rejäl rekyl nästa vecka.

sunkan
2005-05-18, 15:11
är det sådan stor skillnad i vikt så är jag säker på att jag inte är frisk eller att jag helt enkelt har en riktigt dålig dag, så jag går hem tror jag :D

Froddan
2005-05-18, 15:15
Fäller ner pannbenet och tar i för kung och fosterland.

Fartman
2005-05-18, 15:17
kör på, känns det alltför tungt så kör jag ett lättare pass med högre intensitet och högre reps än vanligt

jwzrd
2005-05-18, 15:18
Har praktiserat båda flitigt. Den bästa lösningen rent psykiskt är ju att åka hem och strunta i det helt enkelt. Har vid vissa tillfällen kommit tillbaka senare på kvällen och gjorde bra eller riktigt bra pass alla tillfällen, något undantag möjligen. Vänta till imorgon funkar ju också, men det är inte alltid man har tiden med sig. Någon gång har det väl endast varit en övning som gått riktigt sugdåligt, men nästan alltid när man beslutat sig för att köra passet trots allt brukar resten gå dåligt, och sen går man runt med en värdelös känsla, som ibland suttit i ett par dagar, speciellt när man haft vila dagarna efter, utan något annat pass där man möjligen kunnat göra rätt för sig. Att passen veckan efter oftast går riktigt bra är en tröst, ibland kan motsatt förhållade råda, om man ökat riktigt mycket ett pass bör man räkna med en eventuell och om den kommer, en rejäl rekyl nästa vecka.

Det där med rekylen är nog även det starkaste argumentet för varför man ska gå hem. För kör man ändå hårt och pressar sig för att man är sur över hur sliten man känner sig så börjar man använda "nödresurser" och känner sig paj dagarna efter. Men jag gör iallafall alltid det misstaget iallafall :D

z_bumbi
2005-05-18, 15:22
Sätter mig i skinnsoffan och snackar skit, funkar varje gång. :cool:

Det är inte helt ovanligt att jag har en dag på gymet där inget stämmer och då vet jag av erfarenhet att det är lika bra att lyssna på kroppen.

jwzrd
2005-05-18, 15:23
Sätter mig i skinnsoffan och snackar skit, funkar varje gång. :cool:

Det är inte helt ovanligt att jag har en dag på gymet där inget stämmer och då vet jag av erfarenhet att det är lika bra att lyssna på kroppen.

Det är ju det jag brukar göra. Kroppen skriker: Men träna då din lilla skit! Träna hårdare! :/

z_bumbi
2005-05-18, 15:27
Det är ju det jag brukar göra. Kroppen skriker: Men träna då din lilla skit! Träna hårdare! :/

Skilj på vad kroppen säger och vad rösterna i huvudet säger. :D

jwzrd
2005-05-18, 15:30
Skilj på vad kroppen säger och vad rösterna i huvudet säger. :D

Hur menar du då? :em:

Slartibartfast
2005-05-18, 15:41
under första setet märker du att du tappat uppskattningsvis 10-20 kg sedan förra veckan. Vad gör du?

Verkar vara ganska standard för mig. Vad är problemet?

Näh, skoja bara.

Det är bara att bita ihop och hoppas det går bättre nästa pass.

Big_Vik
2005-05-18, 15:44
Nästan alla stannar kvar enligt pollen, men här i disskussion låter det ju som att bättre fly än illa fäkta. :D Skulle vara intressant att höra lite kommentarer från de som ofta utsätter sig själva för psykiskt lidande (elller är ni psykiskt sett väldigt stabila? ;))

PowPow
2005-05-18, 15:49
Försöka komma på vad som är fel. Har jag ätit dåligt, vilat/sovit dåligt, är jag sjuk?

För har jag tappat 10-20 kg på en vecka, så har uppenbarligen något gått fel.

Fatalist
2005-05-18, 15:55
Stannar kvar, mår kanske psykiskt dåligt och kör ett ganska dåligt pass


har som "filosofi" att alltid fullfölja ett pass om jag har möjlighet. På så sätt bli det i genomsnitt fler pass än om jag skulle skitit i dom, och därmed åtminstonde lite mer tillväxttillfällen

mini_Arnold
2005-05-18, 16:25
Dåliga alternativ men denna passar bäst in på mig:

"Stannar kvar, mår kanske psykiskt dåligt och kör ett ganska dåligt pass "
Men med en liten skillnad, hade blivit ett jävligt bra pass och jag hade fan inte mått dåligt för det!

Crowl
2005-05-18, 16:48
Jag kör på som vanligt, tar det lite lungt och plockar ner vikten lite och kör fler reps.
Kan göra så att jag kör så tungt det bara går och kör 2:or och 4:or med, fast det gör jag hellre när det går bra ;)

jakke
2005-05-18, 17:07
Hatar mig själv, ger cabeln lite stryk under några set och går hem med drömmar om tunga bänkpressar nästa vecka

leopoldi
2005-05-18, 17:09
Ofta sätter jag mig ned, kollar mig själv i spegeln o frågar mig själv "hur mkt vill jag det" dvs hur mkt är jag beredd att offra. Oftast blir jag pånytt tänd. Försöker tänka positivt.

För mig är det ofta det går illa i början, kommer till gymmet med negativa tankar, försöker tänka positiva tankar o försöker intala mig själv att jag vill ha vikterna mer än ngt annat. Provar ngr övningar till. Funkar det inte blir jag riktigt förbannad, går in i rummet brevid där det hänger en sandsäck o utövar kickboxning på den, snackar lite skit med folk o ser till att jag i alla fall haft trevligt den stunden var där.

Det är ju inte roligt att underprestera, så om man försökt allt för att komma igång o det inte funkar, varför fortsätta? Skall vara kul att var på gymmet, så varför lida??

degen
2005-05-18, 18:32
Kör på även om det går värdelöst, brukar sänka om det är helt omöjligt, men är fruktansvärt enerverande när man har klarat en viss vikt förra veckan men helt plötsligt går det inte.

Jax
2005-05-18, 18:43
Vid styrketräning så avslutar jag oftast passet och bastar istället. Tar en vilodag om det behövs, annars kör jag det passet nästa dag istället. Ingen mening att köra ett pass när allt ändå går åt helvete.

Vid löpning springer jag alltid minst det tänkta antalet kilometrar. Tillåter mig aldrig att korta ner passen (om det inte är en skada som gör att det går dåligt). Anledningen till att jag aldrig ger upp på löppassen är för att träna upp psyket att fortsätta även om det gör ont och är jobbigt. Sista milen på ett långlopp är oftast ett helvete, då gäller det att vara förberedd psykiskt också.

Dipshit
2005-05-18, 18:44
annat: högreppar som fan och låtsas som inget hänt

Bjorne
2005-05-18, 19:01
När jag skulle köra hantelpress för några veckor sedan gick det helt åt skogen, strunta då i hantelpressen och körde lite lättare övningar istället...

kimonque
2005-05-18, 19:17
annat: högreppar som fan och låtsas som inget hänt
:thumbup:

gasoliner
2005-05-18, 19:24
Jag stannar kvar såklart!

-"det är de sega dåliga passen som ger något"
brukar jag intala (lura) mig själv, -"de passen som allt bara flyter och vikterna är papper växer man ändå inget av"..

Det är ALLA timmar tillsammans på gymmet som ger resultat! inte bara de lätta roliga passen.

Ät nu din gröt och bry dig inte mer om det.. ;) :D

Popeye
2005-05-18, 19:36
Valde annat alternativ.
Jag omvärderar passet baserat på dagsformen. Anpassar övningarna och får ändå ut ett bra pass. Även om det blir mest motion för musklerna så blir det ändå ett lyckat pass.

stahlberg
2005-05-18, 19:59
Också jag skrev annat alternativ.

Jag tror inte att NÅGON - som inte är sjuk eller skadad, eller mitt i allt fått ett alldeles fruktansvärt teknikfel - kan förlora 10 kg på en vecka. Det är helt enkelt omöjligt.

Sköter man kringfaktorerna ordentligt så ska det inte finnas några dåliga dagar heller. De enda gångerna jag upplever "dåliga dagar" är när adepten är sjuk eller skadad (då tränar man oftast inte alls), eller när ett teknikfel uppstått, och då är det inte 10 kg man mister.

Man kommer till träningssalen med ett visst mål i sikte och 9,9 gånger av 10 klarar man det.

Menigar
2005-05-18, 20:07
Jag går in på toaletten, tittar i spegeln slår mig själv halvhårt. Blir förbannad för att jag slår som en kärring, slår riktigt hårt, tänker på tuffa saker(bilar som åker fort, motorer som mullrar, soundtracket i rocky IV).

Sen gör jag århundradets pisspass i 9 fall av 10. Och efter det blir det obligatorisk vilovecka med massa kolhydrater och mat i största allmänhet.

HenrY
2005-05-18, 20:41
Jag kör bara på, jag accepterar bara att jag för tillfället är lite svagare av någon anledning. Bara göra det bästa av situationen! *flex*
Igår så skulle jag köra hantelpress, kändes svintungt på den vikten jag vanligtvis kör på. Så jag sänkte bara vikten och körde lika hårt som vanligt.
Sedan brukar jag bara säga till mig själv "Do what u gotta do!" så tänker jag "Ronnie hade då gjort det iaf" så kör jag!:D

drkrupp
2005-05-19, 00:16
Lee Priest sa något vettigt.

I've always believed in training by how you feel. If I feel strong one day I'll go heavy. If I don't feel strong I wont push it. Some people might benchpress 3 plates... next time they benchpress on 2 plates, they're struggling, but mentally they wanna get 3 plates, and when they do, they normally get injured. You're suppose to go by how your body feels, and if you want to go heavy and you can't do it then don't push it cause you only gonna get get injured thay way.

hangatyr
2005-05-19, 06:31
eftersom det troligtivs var mycket mer än en månad sedan jag satte foten i gymmet blir jag måttligt förvånad. möjligtvis irriterad.

dock kör jag klart passet och bestämmer mig för att BJJ nog är jävligt mycket roligare än att lyfta upp och ställa ner tunga saker i järn.

AnimalGen
2005-05-19, 09:36
Skit samma, kör som fan med den vikten. Blir inte sur bara för att jag inte kan använda en vis vikt.

Wooch
2005-05-19, 10:13
Har jag väl bestämt mig för att träna, så tränar jag oavsett om jag måste gå ner på lite lägre vikter. Så länge kroppen tycker det är ok att köra på, så är det ok för mig med.

T-800
2005-05-19, 10:36
Jag råkar ut för sådant i bland. Som i tisdags när jag skulle köra bröst och gjorde åttor på de hantlar som jag gjorde 12-or på förra veckan. Klart man blir förbannad. Men kroppen vet väl inte vilken vikt man kör på och om man tröttar ut muskeln lika mycket om man tar 100 kg i bänkpressen en vecka och 95 en annan, så borde man väl bygga lika bra?

Big_Vik
2005-05-19, 12:36
Jag råkar ut för sådant i bland. Som i tisdags när jag skulle köra bröst och gjorde åttor på de hantlar som jag gjorde 12-or på förra veckan. Klart man blir förbannad. Men kroppen vet väl inte vilken vikt man kör på och om man tröttar ut muskeln lika mycket om man tar 100 kg i bänkpressen en vecka och 95 en annan, så borde man väl bygga lika bra?

Vem vet?

Finns det studier? Den katabola känslan som uppstår är ju klart värst.

Mandus
2005-05-19, 14:32
Frågar mig själv om jag tror att jag kommer bli stor genom att bara träna när det känns bra och jag är motiverad. Standardsvaret är ett rungande nej.

Alternativt går jag ut på toaletten, kör skallen i väggen, bitchslappar mig själv i ansiktet och dränker huvudet i handfatet. Sen är man på G igen :hbang:

abjorn
2005-05-19, 14:36
tränar på såklart. Man kan inte vara på topp jämt.

aliquis
2005-05-19, 18:49
Är det så illa åker jag nog hem, går det bara åt helvete fortsätter jag nog ändå, tragglandes igenom seten helt omotiverad.

aliquis
2005-05-19, 18:56
Kör dock bara på som vanligt med lägre vikter när det händer, passet efter ett sånt där bottennapp brukar gå grymt bra.
Det har jag också märkt... Kanske blir som att köra ett lättare pass då o då.

sork
2005-05-21, 00:14
hände mig härom veckan, skulle inleda med bänkpress, uppvärmningen kändes lite trögt, men jag tänkte inte mer på det.
slängde på lite vikt och orkade 1 reps med mycket möda.
tröttnar då på skiten och totaldödar någon liten obetydlig muskelgrupp typ biceps eller så, kör så mycket så man inte kan röra på armen på 3 veckor ungefär *rolleyes* vet inte varför, känns väl mer så att typ : "passet ska väl ge nånting iaf" typ.

Kebab-Arne
2005-05-21, 00:25
hände mig härom veckan, skulle inleda med bänkpress, uppvärmningen kändes lite trögt, men jag tänkte inte mer på det.
slängde på lite vikt och orkade 1 reps med mycket möda.
tröttnar då på skiten och totaldödar någon liten obetydlig muskelgrupp typ biceps eller så, kör så mycket så man inte kan röra på armen på 3 veckor ungefär *rolleyes* vet inte varför, känns väl mer så att typ : "passet ska väl ge nånting iaf" typ.

Hehe, hade ett inte alltför lyckat ryggpass häromdagen. Efter andra settet chins som är första övningen tänkte man lite grann om man skulle skita i allt o köra lite kabelcurls istället. *innocent*

Tursamt nog så körde jag igenom det jag skulle göra...

n0pe
2005-05-21, 01:22
Jag funderar över hur dagen har varit, om jag har fått i mig tillräckligt med mat, sömn och motivation. Jag kanske skippar passet om det känns riktigt skitdåligt, annars om jag är motiverad o allt så kör jag på. Men irriterande måste det nog vara. Fast jag har aldrig vart med om det. Sen skadar det aldrig att ta en eller två veckors vila, jag har en skada i armbågen, så jag körde inte bänkpress på 2 veckor. Lade på 2,5 kg. Brukar lägga på ungefär lika mycket varje vecka utan vila, men jag trodde jag skulle bli svagare.

Kebab-Arne
2005-05-21, 10:01
Med tanke på att jag sitter här trött och känner mig inte helt 100 så lär knappast benpasset gå speciellt bra idag. *grr27* Frågan blir då om jag ska gå ner och köra ett inte alltför bra pass eller skita i det. Verkar bli det sistnämnda.

Ska nog lägga mig i tid i natt.