handdator

Visa fullständig version : Skriv på mot den höga bensinskatten


Doktor V
2005-05-18, 12:01
Bensinskatteuppror (http://www.bensinskatteuppror.se/)

gasoliner
2005-05-18, 12:10
har vi redan gjort!

men *BUMP* ändå herrV.. :thumbup:

Wain
2005-05-18, 12:56
Finns viktigare skatter att sänka...

Bengan
2005-05-18, 13:01
Finns det ingen för de som vill höjja bensinskatten?

kelk
2005-05-18, 13:04
Done.

Andyh
2005-05-18, 13:15
Finns det ingen för de som vill höjja bensinskatten?

det vill ändå ingen

påven
2005-05-18, 13:27
Finns det ingen för de som vill höjja bensinskatten?

*whatever*

jwzrd
2005-05-18, 13:29
Var skriver man på listan för alla som INTE gått på bullshittet som mackerna kör med för att tjäna mer pengar på soppan?

Bengan
2005-05-18, 13:34
*whatever*
Fan inte fler som blivit arga? :confused:

Men för oss som inte har bil och inte bryr sig om bensinpriser kan de lika gärna höjja skiten. Bara de öronmärker pengarna till forskning och utbyggnad av vägar.
Helt idiotiskt att åka själv i en bil när man kan klämma in 5 personer ju... sammåk så blir det en femtedel så dyrt :D

victor_n
2005-05-18, 14:38
Fan inte fler som blivit arga? :confused:

Men för oss som inte har bil och inte bryr sig om bensinpriser kan de lika gärna höjja skiten. Bara de öronmärker pengarna till forskning och utbyggnad av vägar.
Helt idiotiskt att åka själv i en bil när man kan klämma in 5 personer ju... sammåk så blir det en femtedel så dyrt :D


vad ska du käna på att dom bygger vägar om du inte har bil *innocent*

neh sänk skiten.... som bilfrällst skulle jag inte klara en sommar utan race :cool:

Bengan
2005-05-18, 14:40
vad ska du käna på att dom bygger vägar om du inte har bil *innocent*

neh sänk skiten.... som bilfrällst skulle jag inte klara en sommar utan race :cool:
Utbildar mig till civilingenjör väg och vattenbyggnad :D

Fartman
2005-05-18, 14:40
Fan inte fler som blivit arga? :confused:

Men för oss som inte har bil och inte bryr sig om bensinpriser kan de lika gärna höjja skiten. Bara de öronmärker pengarna till forskning och utbyggnad av vägar.
Helt idiotiskt att åka själv i en bil när man kan klämma in 5 personer ju... sammåk så blir det en femtedel så dyrt :D

och vi som bor i obygden då? ska vi flytta?

Bengan
2005-05-18, 14:42
Förslagsvis kan staten införa någon form av glestortsbidrag som gör det lite bättre och billigare för alla som vill bo där det är lungt och skönt...

victor_n
2005-05-18, 14:43
Utbildar mig till civilingenjör väg och vattenbyggnad :D


hahaha smidigt må jag säga :thumbup:

z_bumbi
2005-05-18, 15:15
Bara de öronmärker pengarna till forskning och utbyggnad av vägar.

Öronmärkt först de pengar vi redan betalar i bränsleskatt, sen kan jag gå med på skattehöjningar på fossila bränslen.

Bengan
2005-05-18, 15:17
Öronmärkt först de pengar vi redan betalar i bränsleskatt, sen kan jag gå med på skattehöjningar på fossila bränslen.

Kan inte säga annat än att jag håller med dig. För öronmärkning

A.K.O.A
2005-05-18, 15:19
Finns det ingen för de som vill höjja bensinskatten?


Jag, och satsa pengarna på utveckling av hållbarare, miljövänligare alternativ! Tänk med huvudet inte plånboken!

A.K.O.A
2005-05-18, 15:20
Fan inte fler som blivit arga? :confused:

Men för oss som inte har bil och inte bryr sig om bensinpriser kan de lika gärna höjja skiten. Bara de öronmärker pengarna till forskning och utbyggnad av vägar.
Helt idiotiskt att åka själv i en bil när man kan klämma in 5 personer ju... sammåk så blir det en femtedel så dyrt :D


Jag har dock både bil och mc.... Men jag håller med ändå!

Bengan
2005-05-18, 15:23
Jag, och satsa pengarna på utveckling av hållbarare, miljövänligare alternativ! Tänk med huvudet inte plånboken!
Ska vi göra en egen liten lista? :)
Men sånna förslag är regeringen väldigt bra på att manipulera. Höjer sina egna löner för de pengarna...

Dumleman
2005-05-18, 15:26
Förbjud biltrafik i storstäderna och förbjud alla bilsporter som kör med fosila bränslen, då kommer utvecklingen att skyndas på.

Tolkia
2005-05-18, 16:38
Nej, varför det? Det är på tiden att fossila bränslen får bära åtminstone en del av sina egna kostnader - med allt vad det innebär av återverkningar på förbrukarna (mig själv inkluderad)!

The_RobRoy
2005-05-18, 17:04
Vadå sänk?

Höjjas borde det, rejält också.

Vill ni på glesbyggden åka långa sträckor får ni gå över till alternativa bränslen.

skaparn
2005-05-18, 17:07
och vi som bor i obygden då? ska vi flytta?

Nej, inte nödvändigtvis. Men skulle du kunna förklara för mig varför du har rätt släppa ut mer växthusgaser än mig bara för att du väljer att bo längre från din arbetsplats?
Jag säger inte att vi ska tvinga alla att bo nära sitt jobb, men de som inte gör det ska iallafall få betala rejält för att använda fossila bränslen. Sen vägs deras värdering av nuvarande boende mot kostnaden av pendling och beroende på detta kommer folk flytta/bo kvar.

nordland
2005-05-18, 17:18
Vadå sänk?

Höjjas borde det, rejält också.

Vill ni på glesbyggden åka långa sträckor får ni gå över till alternativa bränslen.

som vaddå? Vi har inga alternativa färdsätt här ute. Jävligt lätt för er storstadsbor att tycka till om skatten då ni bekvämt kan sätta er på bussen/tåget/tunnelbanan för att ta er till jobb/skola.

visst! höj skatten bara, men då ska vi fan ha ordentliga glesbyggdsbidrag..

Biceps
2005-05-18, 17:40
Ja, sänk bensinskatten nu

Vi bilister är aströtta på att pröjsa för allt, vi pumpar in pengar till staten men bara en bråkdel går till det de ska.
Sossarna knäcker de som redan har en tungt pressad ekonomi, kollektivtrafik finns inte överallt och många har inte tid/råd med tidsförlusterna att använda dem. Men alla vill köra bil, inkl våra makthavare... hyckleri som vanligt när det gäller sossar och pack

LEVE BILISMEN :hbang: :hbang: :hbang:

The_RobRoy
2005-05-18, 18:20
som vaddå? Vi har inga alternativa färdsätt här ute. Jävligt lätt för er storstadsbor att tycka till om skatten då ni bekvämt kan sätta er på bussen/tåget/tunnelbanan för att ta er till jobb/skola.

visst! höj skatten bara, men då ska vi fan ha ordentliga glesbyggdsbidrag..

Vadå glesbyggdsbidrag? Ni tjänar inom de flesta yrken nästan lika mycket som oss, men bor mycket billigare.. ..ni får ta att det kostar mer för er att ta er till jobbet. Det jag syftade på med alternativa bränslen va inte alterntiva färdmedel som du verkade tolka det. Menar att ni ska ta och investera i en etanoldriven bil.

skaparn
2005-05-18, 18:35
Ja, sänk bensinskatten nu

Vi bilister är aströtta på att pröjsa för allt, vi pumpar in pengar till staten men bara en bråkdel går till det de ska.
Sossarna knäcker de som redan har en tungt pressad ekonomi, kollektivtrafik finns inte överallt och många har inte tid/råd med tidsförlusterna att använda dem. Men alla vill köra bil, inkl våra makthavare... hyckleri som vanligt när det gäller sossar och pack

LEVE BILISMEN :hbang: :hbang: :hbang:

Vi som dristar oss till att tänka på konsekvenserna av förbränning av fossila bränslen kanske är less på att Du som inte gör det slipper betala för vad du ställer till med?

Sedan använder du inte ordet hyckleri rätt heller, sossarna och det andra packet betalar väl samma bensinpris som Du eller har du en ordentlig konspirationsteori på lur?

nordland
2005-05-18, 18:50
Vadå glesbyggdsbidrag? Ni tjänar inom de flesta yrken nästan lika mycket som oss, men bor mycket billigare.. ..ni får ta att det kostar mer för er att ta er till jobbet. Det jag syftade på med alternativa bränslen va inte alterntiva färdmedel som du verkade tolka det. Menar att ni ska ta och investera i en etanoldriven bil.

Jag föstod precis vad du menade, men här uppe så kan du inte tanka etanol eller annat spritbränsle (närmaste är luleå = 23mil enkel resa) Vilket gör det hela mycket svårare om man tänkt skaffa etanolbil Sen är du lite ute och snurrar. Här uppe så är lönerna ca 10% sämre än lönerna i ex huvudstaden. Dessutom så kan handlarna sätta i princip vilket pris som helst på sina varor då konkurrensen i stort sett är obefintlig.

Enda du hade rätt i var att hyrorna är något billigare här..

The_RobRoy
2005-05-18, 19:03
Jag föstod precis vad du menade, men här uppe så kan du inte tanka etanol eller annat spritbränsle (närmaste är luleå = 23mil enkel resa) Vilket gör det hela mycket svårare om man tänkt skaffa etanolbil Sen är du lite ute och snurrar. Här uppe så är lönerna ca 10% sämre än lönerna i ex huvudstaden. Dessutom så kan handlarna sätta i princip vilket pris som helst på sina varor då konkurrensen i stort sett är obefintlig.

Enda du hade rätt i var att hyrorna är något billigare här..

Jag vet väl också att det är dåligt med etanolpumpar nu, men om dom höjjer bensinskatten och 25% av befolkningen skaffar etanolbil ska du se att det finns pumpar överallt. Inte bara hyror, huspriserna är MYCKET lägre, så kom inte och säg att folk inte har råd med att ta ett lån till en etanolbil nu..

gasoliner
2005-05-18, 19:12
Jag kör redan på 30% Etanol,både för miljöns och plånbokens skull.De flesta moderna bilar klarar det utan ombyggnad samt att man tjänar ca 3000kr/år om man kör ca 1500mil om året.

redan nu är det 5% inblandning av Etanol i all Svensk Handelsbensin.


Etanolsidan för er intresserade (http://www.etanol.nu)

tycker ändå att om något ska skattas för så är det de äldre Dieselbilarna..där har vi miljöbovar.

Biceps
2005-05-18, 20:37
Vi som dristar oss till att tänka på konsekvenserna av förbränning av fossila bränslen kanske är less på att Du som inte gör det slipper betala för vad du ställer till med?

Jag ställer till med? Jag som bilist menar du? Ja, det finns ju ingen motsvarighet till bilisternas beskattning, vi håller ju i princip uppe statsbudgeten med alla pengar vi pumpar in. Sen är det ju så att privatbilismen står för en väldigt liten del av det totala utsläppet av exempelvis koldioxid, faktum är också att utsläppen totalt inte längre ökar utan ligger på ungefär samma nivå som tidigt 90-tal - sannolikt pga av bilar blivit så oerhört mycket effektivare och miljövänligare.

skaparn
2005-05-18, 23:20
Jag ställer till med? Jag som bilist menar du? Ja, det finns ju ingen motsvarighet till bilisternas beskattning, vi håller ju i princip uppe statsbudgeten med alla pengar vi pumpar in. Sen är det ju så att privatbilismen står för en väldigt liten del av det totala utsläppet av exempelvis koldioxid, faktum är också att utsläppen totalt inte längre ökar utan ligger på ungefär samma nivå som tidigt 90-tal - sannolikt pga av bilar blivit så oerhört mycket effektivare och miljövänligare.

I Sverige står privatbilismen för ca 15% av de totala koldioxidutsläppen. Vad som blir resultatet om man lägger till transportindustrin vet jag inte, men det blir inte mindre andel iallafall. Det finns få incitament som funkar så bra som ekonomiska, så för att få igång efterfrågan på förnyelsebara energikällor och kollektiva transportmedel krävs en ordentlig koppling mellan börsen och bensinanvändning.

Väldigt få orter i detta land är beroende av bilen, det är mer vad man intalar sig själv eftersom det är alldeles för mycket jobb att behöva synkronisera sin vardag med någon busstidtabell eller att man måste visa sig svag och prata med grannen om samåkning. Dessutom skulle bussåkandet bli lättare ju fler som åkte då antalet avgångar är beroende av antalet passagerare. Även biljettpriserna är i viss mån omvänt proportionella mot antalet som åker.

Det kan bli lite knarr i början av en övergång men de stora hindren är vad vi själva skapat som skydd mot förändring.

Vart skatteintäkterna från drivmedel går är en annan femma, det är lite sorgligt att regeringen idag ser den som en inkomstkälla för att driva enorma bidragssytem, eftersom det urholkar förtroendet för en resurssparande energipolitik. Helt klart ska mer av intäkterna öronmärkas till utveckling av alternativa drivmedel och kanske subventioner av kollektivtrafik men det är ingen nödvändighet. För en nationalekonom är skatten vi lägger på ett medel för att få den för samhället optimala nivån av utsläpp, inte något som måste gå till FoU. Intäkterna kan användas till att kompensera de som lider skada av den men i detta fall så är den skadan inbillad enligt mitt resonemang ovan.

Dumleman
2005-05-19, 00:16
Väldigt få orter i detta land är beroende av bilen, det är mer vad man intalar sig själv eftersom det är alldeles för mycket jobb att behöva synkronisera sin vardag med någon busstidtabell eller att man måste visa sig svag och prata med grannen om samåkning.
Det beror på vad du menar med "beroende". Det finns oerhört mycket i dagens samhälle som vi människor inte är beroende av för att överleva. Det enda vi egentligen är beroende av är värme, mat och vatten. Visst, bilismen bidrar till växthuseffekten(nåja, det är väl inte riktigt klart om det finns någon sådan effekt överhuvudtaget..). Det finns mycket annat som förstör miljön, t.ex. är det på tapeten av avveckla den miljövänliga kärnkraften till fördel för kolkraftverk i Tyskland, ja hur miljövänliga är egentligen kolkraftverk? Sedan drabbar höjd bensin de fattiga i samhället som bor i glesbygden(ja riktig glesbygd, inte glesbygd med samhällen med några tusen invånare med några mils mellanrum), de som inte har råd att köpa en ny el- eller etanolbil. Men som sagt, det enda vi behöver är värme, mat och vatten så det är väl bara att höja kostnaderna så slutar vi använda bilen.

Baha
2005-06-13, 19:05
SÅg att det höjdes till en toppnivå igen nu

men att det var många länder som hade änu dyrare bensin än här visste jag inte, intressant! :)

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,659301,00.html

jwzrd
2005-06-13, 19:31
Haha ni (bilförare) blir knullade hela tiden. DET ÄR MACKARNA som höjer priserna. Deras marginal! Sen får dom hjälp av samma dumjävlar att dölja det i *host*råoljepriser*host host*världsmarknadsblahblah*host*intemittfelförfas en*host* av aftonbladet och skrivpåminlistapuckon. Priset på soppa i enköping har (fortfaraden tror jag) legat på strax över ÅTTA spänn i 2 år nu på grund av extrem konkurrens mellan alla mackar där. ÅTTA spänn. Ahahahhahahahahaha säger jag bara. Hoppas statoilchefen skaffat en stor och fin bil på er bekostnad. :D


Ät mig.

Allan
2005-06-13, 19:33
Haha ni (bilförare) blir knullade hela tiden. DET ÄR MACKARNA som höjer priserna. Deras marginal! Sen får dom hjälp av samma dumjävlar att dölja det i *host*råoljepriser*host host*världsmarknadsblahblah*host*intemittfelförfas en*host* av aftonbladet och skrivpåminlistapuckon. Priset på soppa i enköping har (fortfaraden tror jag) legat på strax över ÅTTA spänn i 2 år nu på grund av extrem konkurrens mellan alla mackar där. ÅTTA spänn. Ahahahhahahahahaha säger jag bara. Hoppas statoilchefen skaffat en stor och fin bil på er bekostnad. :D


Ät mig.

Nu du... nu kommer dom att samlas med högafflar och facklor och tåga mot Helsingborg; sanna mina ord!


allan

jwzrd
2005-06-13, 21:02
Nu du... nu kommer dom att samlas med högafflar och facklor och tåga mot Helsingborg; sanna mina ord!

allan

Jag som inte har bil har råd att göda dom med grillat och orkar springa ifrån dom :)

Jorgen
2005-06-13, 21:12
Det är ju inte direkt så att man är ute och nöjeskör. Måste ta mig till jobbet på något sätt.
Som om folk skulle köra så mycket mindre för att bensinen blir ännu dyrare. *rolleyes*

//Jörgen

skaparn
2005-06-13, 21:28
Det är ju inte direkt så att man är ute och nöjeskör. Måste ta mig till jobbet på något sätt.
Som om folk skulle köra så mycket mindre för att bensinen blir ännu dyrare. *rolleyes*

//Jörgen

Kollektivtrafik?

Tomas W
2005-06-13, 22:22
Kollektivtrafik?

Finns i princip i bara de större städerna en väl fungerande sån...

skaparn
2005-06-14, 06:40
Finns i princip i bara de större städerna en väl fungerande sån...

- Varför åker du så lite buss?
- Det går så lite bussar

- Varför går det så lite bussar?
- För det är så få som åker.

hasse36
2005-06-14, 07:14
Ett sätt att höja priset utan att det blir dyrare (för den typiske konsumenten) är göra fasta kostnader till rörliga. Säg att den typiske bilisten kör 1000 mil om året och att den typiska bilen drar 1 liter/mil vid blandad körning.

Man kan då fördela fordonsskatten så att den betalas med 1,50 kr/liter. Voila - så har vi fått en besparingsmorot som slår väldigt mjukt mot de flesta.

Biceps
2005-06-14, 07:27
Ok. Vi höjer bensinpriserna så att ingen har råd att köra bil sen tvingar vi dem att åka kollektivt. Vi skiter fullständigt i vad folk själva vill göra. Jättebra... påtvingad kollektivism.. hmmm.. var känner jag igen det konceptet ifrån...

Antag att som i norrland att du bor ensam inom 10 mils radie eller nåt, kommer aldrig gå ihop ekonomiskt för kollektivtrafikbolagen (om det nu är meningen att ALLA ska kunna åka kollektivt istället för personbil), där är det bara ren idioti med kollektivtrafik. Det funkar bra i stan men det är ju just för att det är tätbefolkat.

jwzrd: Hur man än vrider och vänder på det, det mesta vi pröjsar går i moms o avgifter.

hasse36
2005-06-14, 07:55
Antag att som i norrland att du bor ensam inom 10 mils radie eller nåt...Skulle alla bo så glest finns det plats för drygt 1000 människor i Sverige. Du talar om en extremt liten grupp.

Tolkia
2005-06-14, 08:06
Ok. Vi höjer bensinpriserna så att ingen har råd att köra bil sen tvingar vi dem att åka kollektivt. Vi skiter fullständigt i vad folk själva vill göra. Jättebra... påtvingad kollektivism.. hmmm.. var känner jag igen det konceptet ifrån...
Äh, så sabla typiskt missnöjda svenskar; så fort det kommer en regel, en skattehöjning, en fakultativ marknadsekonomisk förändring etc. som inte passar just dem börjar man dra sovjetparalleller. En sänkning av bensinskatten - eller någon annan skatt - är ju precis lika mycket "påtvingad kollektivism", men när hörde vi någon yla om förtryckarstaten då ...?

Biceps
2005-06-14, 08:13
Nej. En sänkning av skatt är alltid avskaffande av kollektivism. Skatt är ju något som varje enskild individ "tvingas" betala för att sedan betala gemensamma intressen.

Biceps
2005-06-14, 08:15
Skulle alla bo så glest finns det plats för drygt 1000 människor i Sverige. Du talar om en extremt liten grupp.

Visst. Men allt är inte svart eller vitt, norrland eller stockholm. Jag menar att det är naivt att anse att man kan påtvinga kollektivtrafik överallt

skaparn
2005-06-14, 08:38
Ok. Vi höjer bensinpriserna så att ingen har råd att köra bil sen tvingar vi dem att åka kollektivt. Vi skiter fullständigt i vad folk själva vill göra. Jättebra... påtvingad kollektivism.. hmmm.. var känner jag igen det konceptet ifrån...

I några enstaka fall så ska man faktiskt inte ta hänsyn till vad den enskilda individen vill göra. Förbränning av fossila bränslen är inte den privatsak du vill göra den till. Precis som att bonden inte själv får välja ifall han vill använda DDT.

Men visst, buss funkar inte överallt. Det ger jag dig. Dock så har jag svårt att se varför någon skulle få kräva att bosätta sig så att den förbrukar större mängder fossila bränslen utan att betala extra för det. Ekonomiskt så gissar jag på att det jämnar ut sig med tanke på prisskillnader på bland annat mark mellan tätbebyggelse och glesbygd.

skaparn
2005-06-14, 08:40
Ett sätt att höja priset utan att det blir dyrare (för den typiske konsumenten) är göra fasta kostnader till rörliga. Säg att den typiske bilisten kör 1000 mil om året och att den typiska bilen drar 1 liter/mil vid blandad körning.

Man kan då fördela fordonsskatten så att den betalas med 1,50 kr/liter. Voila - så har vi fått en besparingsmorot som slår väldigt mjukt mot de flesta.

Det är ett ganska bra förslag (för att komma från en VB-hacker...). Sen kan man utöka genom att skatteväxla mellan moms på nya bilar och bensinskatt så får vi ytterligare incitament att köra mindre med bättre bilar.

Biceps
2005-06-14, 09:26
I några enstaka fall så ska man faktiskt inte ta hänsyn till vad den enskilda individen vill göra. Förbränning av fossila bränslen är inte den privatsak du vill göra den till. Precis som att bonden inte själv får välja ifall han vill använda DDT.

Men visst, buss funkar inte överallt. Det ger jag dig. Dock så har jag svårt att se varför någon skulle få kräva att bosätta sig så att den förbrukar större mängder fossila bränslen utan att betala extra för det. Ekonomiskt så gissar jag på att det jämnar ut sig med tanke på prisskillnader på bland annat mark mellan tätbebyggelse och glesbygd.

Jag anser ju att varje individ ska ha rätt att bosätta sig var denne vill, annars borde vi ju rimligtvis bara få stora klumpar av stadsmiljöer och landsbygden blir helt obebodd, bönderna försvinner osv.
Sen så betalar den som kör mer, mer än den som kör mindre, om så staten bara snor 5% på priset som mackarna tar. Miljöpåverkan är inte nämnvärd med moderna bilar, jämför med industrier osv så utgör det en ganska liten del.

jwzrd
2005-06-14, 09:29
jwzrd: Hur man än vrider och vänder på det, det mesta vi pröjsar går i moms o avgifter.

Javisst, men mackarna har en bra marginal på soppan. Ingen verkar fatta det heller, alla försvarar mackarna direkt dom höjer priset och äter allt bajs dom kommer med för att försvara sina höjningar.

Biceps
2005-06-14, 09:32
Javisst, men mackarna har en bra marginal på soppan. Ingen verkar fatta det heller, alla försvarar mackarna direkt dom höjer priset och äter allt bajs dom kommer med för att försvara sina höjningar.

Ja man kan fråga sig varför bensinen annars är ibland 1-2 kr lägre i vissa regioner än i andra. Man kan ju inte säga att det inte råder konkurrens i exempelvis Malmö? Ändå är det billigare på andra håll. Slutsatsen borde vara olika marginaler, ja... såvida inte någon driver en mack med förlust bara för att få konkurrera vilket verkar oerhört långsökt

Tolkia
2005-06-14, 09:43
Miljöpåverkan är inte nämnvärd med moderna bilar ...
Ursäkta mig men: :laugh:

jwzrd
2005-06-14, 09:45
Ja man kan fråga sig varför bensinen annars är ibland 1-2 kr lägre i vissa regioner än i andra. Man kan ju inte säga att det inte råder konkurrens i exempelvis Malmö? Ändå är det billigare på andra håll. Slutsatsen borde vara olika marginaler, ja... såvida inte någon driver en mack med förlust bara för att få konkurrera vilket verkar oerhört långsökt

google.com/search?q=kartell

skaparn
2005-06-14, 09:58
När vi får igång ett omfattande system med utsläppsrättigheter ser jag möjligheten att på ett mer effektivt sätt reglera koldioxidutsläpp. Ska man köra bil får man helt enkelt se till att köpa rätten till koldioxidutsläpp, alternativt att bensinbolagen redan gjort detta när de säljer bensinen.
Priset kanske blir detsamma men vi kan på ett mer exakt sätt se till att vi når den samhällsoptimala nivån av utsläpp.

Jag längtar tills denna marknad kommer igång så jag som privatperson kan investera i ett antal ton. Det kommer att utgöra en ypperlig present eller julklapp.

http://www.miljoborsen.se/

jwzrd
2005-06-14, 10:05
När vi får igång ett omfattande system med utsläppsrättigheter ser jag möjligheten att på ett mer effektivt sätt reglera koldioxidutsläpp. Ska man köra bil får man helt enkelt se till att köpa rätten till koldioxidutsläpp, alternativt att bensinbolagen redan gjort detta när de säljer bensinen.
Priset kanske blir detsamma men vi kan på ett mer exakt sätt se till att vi når den samhällsoptimala nivån av utsläpp.

Jag längtar tills denna marknad kommer igång så jag som privatperson kan investera i ett antal ton. Det kommer att utgöra en ypperlig present eller julklapp.

http://www.miljoborsen.se/

Hur mycket koldioxid du släpper ut är ju direkt proportionerligt till hur mycket soppa du gör av med, så den bakas lättast in i soppaskatten rakt av.

Biceps
2005-06-14, 10:08
Eh vi pröjsar ju redan för att släppa ut skiten. Ska vi märka den skatten så får vi väl märka andra skatter också...

jwzrd
2005-06-14, 10:09
Eh vi pröjsar ju redan för att släppa ut skiten. Ska vi märka den skatten så får vi väl märka andra skatter också...

Märka schmärka. Klart du pröjsar för det du köper.

Biceps
2005-06-14, 10:13
Ja? Koldioxidskatter bla bla som sagt vi betalar ju redan en massa pengar i skatt på bensinen till staten, kalla det vad fan man vill, märk det så en viss andel går till att rädda regnskogen och bumbibjörnarna istället för äldrevården, whatever...

Jag vill lik förbannat sänka bensinskatten.

jwzrd
2005-06-14, 10:17
Ja? Koldioxidskatter bla bla som sagt vi betalar ju redan en massa pengar i skatt på bensinen till staten, kalla det vad fan man vill, märk det så en viss andel går till att rädda regnskogen och bumbibjörnarna istället för äldrevården, whatever...

Jag vill lik förbannat sänka bensinskatten.

Nej du vill betala mindre. Skilj på det och att du vill sänka skatten. Vem fan vill betala skatt? Bara en riktigt riktigt urbotadumjävel betalar frivilligt mer än han eller hon måste (till måste räknar jag saker som att: betala för omsorg, skola osv). Vill du verkligen betala ALLT biltrafik kostar? Tror knappast det.

Biceps
2005-06-14, 10:23
Jag vill betala mindre och jag vill sänka skatten.

jwzrd
2005-06-14, 10:34
Jag vill betala mindre och jag vill sänka skatten.

Du inser att alla skattesänkningar innebär att något annat konto måste belastas istället? Vilket/vilka konton vill du belasta för att täcka din sänkning? Omsorg? Skola?

Biceps
2005-06-14, 10:43
Finns massa onödiga statliga institutioner som kostar miljoner, bidragssamhället osv hela samhället, där folk som inte vill jobba lever på att andra jobbar, som sossarna skapat, men då börjar vi komma ifrån ämnet så jag nöjer mig med att säga JA.
Det finns massor av skit att dra ner på.

Biceps
2005-06-14, 10:47
Sen snackar alla bara om vad bilismen kostar. Tänk på hur jävla mycket pengar det genererar. Inte att glömma är att bilindustrin står för en mängd arbetstillfällen i detta land. Ett land som Sverige, med bilproduktion som viktig hörnsten, borde värna om bilisten. Istället väljer regeringen att aktivt motarbeta bilismen. Inte undra på att företagen flyr och att allt går åt helvete...

jwzrd
2005-06-14, 10:47
Finns massa onödiga statliga institutioner som kostar miljoner, bidragssamhället osv hela samhället, där folk som inte vill jobba lever på att andra jobbar, som sossarna skapat, men då börjar vi komma ifrån ämnet så jag nöjer mig med att säga JA.
Det finns massor av skit att dra ner på.

Haha du kunde ha nöjd dig med att du ville ha billigare soppa att leka bil med istället för att damma av moderatfloskler. Jag håller med om att det finns massor av grejer _JAG_ inte vill att staten lägger pengar på, lyckligtvis finns det fler som vill uttrycka sin åsikt om det. Jag själv är tex inte särskillt förtjust i fotboll och ishockey, så att dra in anslagen dom BIDRAGEN som dom lever på helt i onödan vore fint. Ge mig dom istället, jag vill leka med datorer utan att ta konsekvenserna. (Jag vet att du bommar relationenen där, men jag ska på lunch nu).

skaparn
2005-06-14, 10:48
Det finns massor av skit att dra ner på.

Jepp. Och användingen av fossila bränslen står först på tur.

jwzrd
2005-06-14, 10:49
Sen snackar alla bara om vad bilismen kostar. Tänk på hur jävla mycket pengar det genererar. Inte att glömma är att bilindustrin står för en mängd arbetstillfällen i detta land. Ett land som Sverige, med bilproduktion som viktig hörnsten, borde värna om bilisten. Istället väljer regeringen att aktivt motarbeta bilismen. Inte undra på att företagen flyr och att allt går åt helvete...

Hahaha. Nu kan du dra ur Reinfeldts balle ur munnen. Faktum är att företag flyttar tillbaka till sverige för tillfället.

Biceps
2005-06-14, 10:50
Hmm balle ur munnen... gå nu på din lunch innan detta blir alltför personligt ;)

Biceps
2005-06-14, 10:56
Haha du kunde ha nöjd dig med att du ville ha billigare soppa att leka bil med istället för att damma av moderatfloskler. Jag håller med om att det finns massor av grejer _JAG_ inte vill att staten lägger pengar på, lyckligtvis finns det fler som vill uttrycka sin åsikt om det. Jag själv är tex inte särskillt förtjust i fotboll och ishockey, så att dra in anslagen dom BIDRAGEN som dom lever på helt i onödan vore fint. Ge mig dom istället, jag vill leka med datorer utan att ta konsekvenserna. (Jag vet att du bommar relationenen där, men jag ska på lunch nu).

Visst är det enklaste att antaga att jag tänker så.

Givetvis är mina åsikter om sänkt bensinskatt förankrade i en liberal politik... men som jag sade så går jag inte in mer på det, då kommer vi lite väl långt ifrån ämnet.

TheLoser
2005-06-14, 11:11
Det är ingen som ser ett större bekymmer i alla kol- och oljekrafverk?

Dessutom så kan man låta kollektivtrafikföretagen vara en del av den offentliga sektorn utan krav på vinst. Vilket gör att de utan tvekan kan köra ut i landsbyggden och tuffa runt. När dessutom alla i storstan använder kollektivtrafiken och STÄMPLAR så ska ni se på fan att det går plus.

Puss och Kram // TheLoser, stämplar förresten 20 gånger varje gång jag går på min buss. Det är ändå bara jag och chaffören som åker den...

FyllSkalle
2005-06-14, 11:16
höj bensinskatten på ställen där det finns fungerande kollektivtrafik och sänk skatten i glesbygden.

Destra
2005-06-14, 11:44
Hahaha. Nu kan du dra ur Reinfeldts balle ur munnen. Faktum är att företag flyttar tillbaka till sverige för tillfället.

Intresant, har du någon källa?

Andyh
2005-06-14, 12:38
Hahaha. Nu kan du dra ur Reinfeldts balle ur munnen. Faktum är att företag flyttar tillbaka till sverige för tillfället.

men va trevlig du skriver, sakligt argument du har där. Men man trodde väl inte mycket mer om en förlegad gammal kommunist.

jwzrd
2005-06-14, 12:51
men va trevlig du skriver, sakligt argument du har där. Men man trodde väl inte mycket mer om en förlegad gammal kommunist.

Ditt argument var mycket bättre tycker jag. Läser du allt jag skrivit i tråden så ser du flera argument, du står kvar på 0. Grattis :thumbup:

Bolio
2005-06-14, 12:56
men va trevlig du skriver, sakligt argument du har där. Men man trodde väl inte mycket mer om en förlegad gammal kommunist.

jwzrd är rolig, du är ju bara keff på svenska.

Biceps
2005-06-14, 13:02
Han svarade ju med samma mynt...

Andyh
2005-06-14, 14:24
jwzrd är rolig, du är ju bara keff på svenska.

upplys mig gärna om varför min svenska skulle vara "keff"

Jorgen
2005-06-14, 15:52
Kollektivtrafik?
Finns ingen där jag är för tillfället.

//Jörgen

Kimo
2005-06-14, 15:58
Om man vill förstöra livsmöjligheterna för framtida generationer så ska det i alla fall svida i plånboken.

Jorgen
2005-06-14, 16:00
Om man vill förstöra livsmöjligheterna för framtida generationer så ska det i alla fall svida i plånboken.
Gäller det allt?

//Jörgen

jwzrd
2005-06-14, 16:19
Gäller det allt?

//Jörgen

Ja

Tolkia
2005-06-14, 16:31
Finns massa onödiga statliga institutioner som kostar miljoner, bidragssamhället osv hela samhället, där folk som inte vill jobba lever på att andra jobbar, som sossarna skapat, men då börjar vi komma ifrån ämnet så jag nöjer mig med att säga JA.
Det finns massor av skit att dra ner på.
Jag vet inte om jag tycker att du bör berömma dig av att försöka hålla dig till "ämnet", jag tycker snarare att det ser ut om om du försöker slingra dig undan. Jag vill gärna veta mer konkret vilka institutioner du vill ta bort, vilka bidrag du vill dra ned på och vad som utgör "massorna av skit" som du beskriver. Det är väldigt lätt att breda ut sig om hur mycket bättre allt skulle var aom det inte vore som det är nu, men lite svårare att beskriva hur man skulle göra det bättre, och på vilket sätt det man gjort skulle vara bättre. Upp till bevis!

Och f.ö. kunde alla som gnäller över bensinpriset ta sig en funderare över hur högt eller lågt det skulle vara om bensinen skulle bära sina egna kostnader, t.ex. när det gäller utsläppsrening. Vilket den INTE gör idag.

skaparn
2005-06-14, 18:41
Finns ingen där jag är för tillfället.

//Jörgen

Läs mitt tidigare inlägg om buss och bussåkare.

Förövrigt så kan man inte sätta upp spelregler efter undantag. Det kanske inte finns nån buss där du är men det har ingenting med ifall vi ska ha en hög bensinskatt eller inte. På det stora hela så stimulerar högt bensinpris folk att samåka, och miljöeffekter dämpas bäst på makronivå.

Lillgrabben
2005-06-14, 19:16
Läs mitt tidigare inlägg om buss och bussåkare.

Förövrigt så kan man inte sätta upp spelregler efter undantag. Det kanske inte finns nån buss där du är men det har ingenting med ifall vi ska ha en hög bensinskatt eller inte. På det stora hela så stimulerar högt bensinpris folk att samåka, och miljöeffekter dämpas bäst på makronivå.

Lite offtopic, men i allafall....


Visst är det så att högre bensinpris påverkar miljön positivt, men om man är miljövän så finns det nog andra ställen att börja på!


* Sluta handla fossilt tillverkad el av danskarna / tyskarna ( m.a.o. omstart av Barsebäck omg)

* Gör om lagen så att det återigen blir lagligt att utveckla kärnkraften i Sverige.

* Bistå östblocket med teknik för att rena utsläppen från deras industrier

* Omedelbart tillse att det mesta av landets frakter går via järnväg / båt i största möjliga mån & inte via lastbil....

etc etc


Tyvärr är det inte så enkelt att bara höja drivmedelspriserna för att förmå folket att åka mera kollektivt.

I stora delar av landet finns inte ett väl fungerande kollektivtrafiknät så att buss/tåg kan vara ett verkligt alternativ till bil. Om man höjer drivmedelspriserna i vansinne, utan att inkomsterna för del skulle följer med så kommer man att ta bort möjligheten till en livskraftig landsbygd i stora delar av Sverige.


/ Storsvamlaren

Biceps
2005-06-14, 23:51
Tolkia:

Om vi ska gå in på vad jag vill dra ner på så blir diskussionen än mer "moderaternas partiprogram". Men visst, jag kan redogöra lite snabbt för sänkta skatter.

Sänkt skattetryck -> Allt fler arbetar i takt med att man får ut mer på sin lön + företagen får lättare råd att nyanställa -> när folk får pengar så ökar konsumtionen vilket gynnar företagsamheten ännu mer -> de kan anställa mer folk osv... Så fungerar det i en marknadsekonomi, en god cirkel.

Sen så är det ju så att antalet personer * skatt = totala inkomsten i skatt till staten.
För att bibehålla en antagen total inkomst i skatt till staten, kan man därför antingen ha få som betalar mycket, eller många som betalar lite. Jag föredrar det sistnämnda. Den nuvarande svenska regeringen föredrar det förstnämnda, helst ska de få som betalar också betala för de som inte jobbar.

Oh well. Likadant fungerar det med bensinförsäljning. Ju mer bensin som säljs, desto mindre skatt behöver man ta ut per volymsenhet. Mer bensin säljs om priserna blir lägre. Det gynnar både företagen, bilisterna och troligen även staten då inkomsterna inte behöver minska så nämnvärt. Givetvis finns det en punkt där linjerna möts dvs där skattedelen x antalet kunder genererar högst inkomst till staten.

Utsläppen från bilar i Sverige ligger långt under många andra länders nivåer. Ska man klaga på koldioxidutsläpp får man klaga hårdast på motorgräsklippare, elkraft som kommer ur fossila bränslen osv. Personbilarna är bara en tårtbit i tårtan. Gör man det sen attraktivare att köpa ny bil så kan vi göra mycket på utsläppen redan där. Att straffbeskatta bensin är fel väg att gå, det går bara ut över vanliga människor.

Sådär, nu får jag säkert massa råkommunister på mig :D

Tolkia
2005-06-15, 01:06
Öhh ... du svarar en massa, och för all del genomtänkt, men du svarar inte på frågan jag ställde! Den var ju inte "vilka skatter vill du dra ned på" utan vad vill du dra ned på för att finansiera de neddragna skatterna (det du i tidigare inlägg rubricerade som "massor av skit")?

Visst släpper Sverige ut mindre koldioxid än många andra länder, och visst släpper tvåtaktare ut mer skit än nya bilar - men det betyder ju inte att vi släpper ut LITE koldioxid per capita (bara genom att vi har den livsstil vi har genererar vi ju en hel massa jämfört med länder med lägre levnadsstandard) eller att bilar inte släpper ut en hel massa föroreningar. Så det tycker jag egentligen är ett ickeargument. Att man inte tar upp elkraft från fossila bränslen i en tråd dedikerad till bensinskatten betyder ju inte heller att man tycker att det är en bra grej ...
Att straffbeskatta bensin är fel väg att gå, det går bara ut över vanliga människor.
Jag kanske är en hemsk människa, men jag tycker att det är rätt välförtjänt, eftersom vanliga människor genererar en hel del utsläpp från just bensin, inte minst genom små resor som egentligen är vansinnigt onödiga, t.ex. att ta bilen till ICA en kilometer bort. Jag hade en föreläsare i förbräningkemi som nämnde en beräkning man hade gjort av hur mycket mindre koldiodixid som genererades av just att folk åkte och handlade (och då uppfattade jag det inte som att han menade de som bor ute i obygden, miltals från närmsta hus) och även om jag inte minns siffrorna nu, så var det helt klart mer än man trodde.

Sade råkommunisten. :D

skaparn
2005-06-15, 06:57
Utsläppen från bilar i Sverige ligger långt under många andra länders nivåer. Ska man klaga på koldioxidutsläpp får man klaga hårdast på motorgräsklippare, elkraft som kommer ur fossila bränslen osv. Personbilarna är bara en tårtbit i tårtan. Gör man det sen attraktivare att köpa ny bil så kan vi göra mycket på utsläppen redan där. Att straffbeskatta bensin är fel väg att gå, det går bara ut över vanliga människor.

Sådär, nu får jag säkert massa råkommunister på mig :D

Jag vann VM i liberal och du får ändå mig på dig. Det klart att det ska drabba vanliga människor, vilka hade du tänkt att det skulle drabba? Vanliga människor kör bil mer än 90% av jordens befolkning och släpper således ut enorma mängder koldioxid, kanske inte relativt amerikanarna men ändock nominellt.

Dock kan jag hålla med dig om att fräschare bilpark vore fint. Ett medel för att uppnå detta är att skatteväxla mellan moms på en ny miljövänlig bil (inte SUV) och bensinskatt.

...och tro mig, jag klagar på motorgräsklippare också. Men vad har de med saken att göra? Vi frikänner inte någon för misshandel för att det finns mördare.

Biceps
2005-06-15, 07:04
Tolkia. Jag trodde jag förklarade att jag vill finansiera nerdragna skatter med att fler arbetar. Då har jag också förklarat att genom lägre arbetslöshet behöver vi inte ha samma bidragssamhälle. Det är en mycket bra början. Rent i övrigt så finns det en massa saker som det ödslas pengar på; filminspelning av svenska filmer, propaganda i SVT, nya myndigheter som vi kommit på att vi ska ha, skatteverkets ”rocka-fett-kampanj” på Hultsfredsfestivalen, andra projekt som ser bra ut "for show" men kostar miljoner... Kommer säkert på fler saker så fort jag läst dagstidningen, man får nya fräsha exempel varje dag.

TheLoser
2005-06-15, 07:34
Tolkia. Jag trodde jag förklarade att jag vill finansiera nerdragna skatter med att fler arbetar. Då har jag också förklarat att genom lägre arbetslöshet behöver vi inte ha samma bidragssamhälle. Det är en mycket bra början. Rent i övrigt så finns det en massa saker som det ödslas pengar på; filminspelning av svenska filmer, propaganda i SVT, nya myndigheter som vi kommit på att vi ska ha, skatteverkets ”rocka-fett-kampanj” på Hultsfredsfestivalen, andra projekt som ser bra ut "for show" men kostar miljoner... Kommer säkert på fler saker så fort jag läst dagstidningen, man får nya fräsha exempel varje dag.

Filminsplening utav svenska filmer är ju en sak som är mycket viktigt. Propaganda i SVT finns det väl inte så mycket av utöver det att det är fri television vilket inte borde kosta många kronor.
"Rocka-fett-kampanjen" lär nog inte kosta speciellt mycket heller, även om den så skulle kosta 1 miljon så är det inte så stora pengar jämförelsevis med vad vi pröjsar på annan skit.
Det gäller att rationalisera effektivt inte omfattande.

//TheLoser

Tolkia
2005-06-15, 07:44
Biceps: OK, nu blev det tydligare. Det betyder i och för ssig inte att det övertygade mig (;) ), men det känns som om Skaparn och TheLoser redan har skrivit mycket av vad jag hade kunnat skriva.
...och tro mig, jag klagar på motorgräsklippare också. Men vad har de med saken att göra? Vi frikänner inte någon för misshandel för att det finns mördare.
:thumbup: