handdator

Visa fullständig version : Grönt te innan morgonpromenad?


der_rickard
2005-05-18, 11:01
Funkar grönt te lika bra som kaffe innan morgonpromenad? Jag antar att det inte "ger" lika mycket koffein som kaffe, men finns det några andra fördelar/nackdelar med grönt te?

WHITEFOLKS
2005-05-18, 11:19
Grönt te ska ju hjälpa till med fettoxidering bl.a. så att ta en kopp te innan morgonpromenaden funkar nog jättebra. Du kan kolla här för lite mer info om grönt tes fördelar:

http://www.musclemayhem.com/forums/showthread.php?t=13522

hammer95
2005-05-20, 16:32
Grönt the tillsammans med kaffe är välk det effektivaste sättet att öka ämnesomsättningen?

aliquis
2005-05-20, 16:59
Te är säkert bättre, och vill du ha mer koffein är det väl bara att dricka mer te?

MyungChul
2005-05-20, 20:04
koffeintabletter är ju bättre än kaffe för att öka ämnesomsättningen.
om det är bättre än samma mängd koffein från te, vet jag inte

Entity
2005-05-20, 22:59
Någon som hört talas om Rött Te ? ska tydligen va kanon, och utan koffein...

WHITEFOLKS
2005-05-20, 23:14
Säkert gott om antioxidanter i det också, vet dock inte om det har samma "fettförbrännande" egenskaper som grönt te.

gf_
2005-05-21, 13:10
Hittade det här: http://www.minuskel.com/te_info.htm

Popeye
2005-05-21, 16:02
FInns ett intressant Te som heter MaTe har jag för mig. Mkt koffein...

Dk1ng
2005-05-28, 09:05
Någon som hört talas om Rött Te ? ska tydligen va kanon, och utan koffein...

Japp! Rooibos (rött te) kommer från Afrika och ska enligt vad jag har hört ha vissa hälsofrämjande effekter. Dock skiljer sig smaken rätt markant från annat te och vissa kallar rooibos snarare för en varm dyck än te. Smaken är ganska söt och kräver nog viss vana innan man uppskattar den ordentligt. Om man nu vill testa rooibos så finns det förtom i välsorterade tebutiker även i Twinings sortiment om jag inte minns fel...

För att hålla mig on-topic så innehåller grönt te inte lika mycke koffein som kaffe och koffeinet i kaffe och te kommer inte ut i systemet lika snabbt som koffeintabs gör. Mitt tips är en kopp grönt te kombinerat med 1-2 koffeintabs innan morgonpromenad. (om man nu inte är koffeinintolerant, ammande eller liknande..). Vad gäller eventuellt insulinpåslag från grönt te så tror jag att det är försumligt om man inte häller mjölk i teet.

Mvh

gf_
2005-05-29, 16:39
Japp! Rooibos (rött te) kommer från Afrika och ska enligt vad jag har hört ha vissa hälsofrämjande effekter. Dock skiljer sig smaken rätt markant från annat te och vissa kallar rooibos snarare för en varm dyck än te. Smaken är ganska söt och kräver nog viss vana innan man uppskattar den ordentligt. Om man nu vill testa rooibos så finns det förtom i välsorterade tebutiker även i Twinings sortiment om jag inte minns fel...

För att hålla mig on-topic så innehåller grönt te inte lika mycke koffein som kaffe och koffeinet i kaffe och te kommer inte ut i systemet lika snabbt som koffeintabs gör. Mitt tips är en kopp grönt te kombinerat med 1-2 koffeintabs innan morgonpromenad. (om man nu inte är koffeinintolerant, ammande eller liknande..). Vad gäller eventuellt insulinpåslag från grönt te så tror jag att det är försumligt om man inte häller mjölk i teet.

Mvh


Ett gott Rooibos te är Yogi Tea Rooibos Spice African Tea. Jag tycker det är godare än Liptons som jag tycker är lite väl sött.
/GF