handdator

Visa fullständig version : Quinoa


Lizzie
2005-05-18, 07:56
Jag har köpt ett paket Quinoa på en Life butik. Det skulle vara ett bra alternativ istället för ris eller pasta. Ett glykemiskt index på 34 och den är väldigt proteinrik. Problemet är att jag vet knappt vad man gör med den. Det står på att man ska koka den i ca. 15-20 minuter. (2 dl quinoa till 4 dl vatten) Men jag tyckte den blev konstig, hårda små gryn...
Gjorde jag fel eller är den helt enkel så äcklig?

Någon som äter Quinoa där hemma och tycker det är gott? Jag fick för mig att det skulle vara som Bulgur eller liknande i smaken.

Tolkia
2005-05-18, 09:06
Jag har i och för sig aldrig testat quinoa, men prova att koka den längre med mer vatten om den blev hård (överskottsvatten kan du ju alltid hälla bort); jag tycker att många företag ger konstiga tillagningsanvisningar på sina gryn och korn av olika sort. Någon vegansajt etc. borde även kunna ha tips.

der_rickard
2005-05-18, 11:14
Jag har köpt ett paket Quinoa på en Life butik. Det skulle vara ett bra alternativ istället för ris eller pasta. Ett glykemiskt index på 34 och den är väldigt proteinrik. Problemet är att jag vet knappt vad man gör med den. Det står på att man ska koka den i ca. 15-20 minuter. (2 dl quinoa till 4 dl vatten) Men jag tyckte den blev konstig, hårda små gryn...
Gjorde jag fel eller är den helt enkel så äcklig?

Någon som äter Quinoa där hemma och tycker det är gott? Jag fick för mig att det skulle vara som Bulgur eller liknande i smaken.

Var får man tag i dom?

WHITEFOLKS
2005-05-18, 11:23
quinoa räknas ju som någon sorts "supergrain" och ska vara kompletta proteiner har jag för mig (eller iaf väldigt nära).

tinus
2005-05-18, 11:24
Jag brukar äta det!Riktigt gott faktiskt!Testa att tillsätta ca en halv dl extra vatten och strunta i koktiden du ser när de är färdiga :thumbup:

Lizzie
2005-05-18, 11:52
Var får man tag i dom?

Jag köpte mina i en Hälsokostaffär - Life Butik tror jag det var. Jo, det står Life 26:- på prislappen.

Tack för tipsen - jag ska ha mer vatten i och koka längre alltså?

tinus
2005-05-18, 11:55
Jag köpte mina i en Hälsokostaffär - Life Butik tror jag det var. Jo, det står Life 26:- på prislappen.

Tack för tipsen - jag ska ha mer vatten i och koka längre alltså?

Eller kortare...har aldrig tagit tid,men har för mig att det blir klart relativt fort..du ser när vattnet är borta.

der_rickard
2005-05-18, 12:04
Jag köpte mina i en Hälsokostaffär - Life Butik tror jag det var. Jo, det står Life 26:- på prislappen.

Tack för tipsen - jag ska ha mer vatten i och koka längre alltså?

Tack, då ska jag iväg o kika på dom sen idag!

edit: stavfel

Lizzie
2005-05-18, 12:30
Ska grynen svälla typ när den är klar? Eller är grynen lika små? Blir de mjuka?

Gasman
2005-05-18, 16:30
släng gärna i en näve russin och cashewnötter. Riktigt gott!

der_rickard
2005-05-19, 13:35
Hur uttalar man quinoa? :confused: :D

Sverker
2005-05-19, 13:55
Hur uttalar man quinoa? :confused: :D

Kiinooa... kanske :D

Herkulez
2005-05-19, 13:58
kvinååa
kuinååa
kliklååda

??frågeteckenfågeteckenstreckstreckstreck


hur är näringsinnehållet? konsistensen? smaken?

Lizzie
2005-05-24, 13:31
Nu har jag äntligen lyckats koka Quinoan och de blev supergoda! Jag tog 1 dl. Quinoa till 2½ dl. vatten. Örtsalt och lite köttbuljong i - sen locket på i 15 minuter. (som när man kokar ris) Åt det tillsammans med en kycklingfilé och tzastiki. Mycket gott, kan jag verkligen rekomendera! Såg precis att min Quinoa är gammal, den gick ut 05.05.26, men det kan väl inte skada?! Det står faktiskt inte näringsvärdet på påsen, mer än att det glykemiska indexet är 34 och att det är proteinrikt. Konsistensen är väl som ris kanske, fast mindre gryn. Måste provas, går inte att beskriva.

Tolkia
2005-05-24, 15:34
Såg precis att min Quinoa är gammal, den gick ut 05.05.26, men det kan väl inte skada?!
Bara i ett framtida perspektiv, då ... :D

zanzi
2005-05-24, 18:55
Calories 318
Total fat (g) 4.9
Saturated fat (g) 0.5
Monounsaturated fat (g) 1.3
Polyunsaturated fat (g) 2
Dietary fiber (g) 5
Protein (g) 11
Carbohydrate (g) 59
Cholesterol (mg) 0
Sodium (mg) 18
Riboflavin (mg) 0.3
Vitamin E (mg) 4.1
Copper (mg) 0.7
Iron (mg) 7.9
Magnesium (mg) 179
Manganese (mg) 1.9
Phosphorus (mg) 349
Potassium (mg) 629
Zinc (mg) 2.8

Källa (http://www.wholehealthmd.com/refshelf/foods_view/0,1523,74,00.html)

Lizzie
2005-05-24, 20:10
Bara i ett framtida perspektiv, då ... :D
Ibland är man ju lite väl snurrig!! :em:

Tolkia
2005-05-24, 20:56
Kunde bara inte motstå det ... :D
Vad gäller hållbarheten skulle jag tro att quinoan, som de flesta andra gryn och spannmålsprodukter, att börja smaka rejält gammalt och dammigt LÅNGT innan den blir hälsovådlig (om du inte förvarar den så fuktigt att den börjar mögla, då).

nim
2006-10-11, 18:16
Kan man köpa större förpackningar nånstans?
Då är jag självklart ute efter billigare kilopris.

skratt
2006-10-12, 09:35
quinoa är ju typ de goaste som finns :D!
skölj försn kornen i hett vatten (brukar ta hett vatten i kastrullen och sila av det). Tillsätt detan dubbel mängd vatten och ev lite buljong. Låt koka upp utan lock, och sänk sedan värmen och låt de SMÅ-koka under lock. Tillsätt me rvatten om de behövs.
De ska inte va små och hårde, de utväckas till en liten grodd typ, och blir mjuka med en liten "svans" :P. Som små, små alfalfagroddar typ :D.

För övrigt utalas quinoa "keen-wa" :).

NisseEriksson
2007-01-03, 19:18
Quinoa är fruktansvärt gott

Absinteh
2007-01-03, 20:26
Man ska skölja av quinoan först, sedan koka den lite längre och låt stå för bästa ..smak. kanske man itne får säga.

Milia
2007-01-04, 08:58
ah, quinoa är min favorit för tillfället, jättegott med kyckling, som du redan märkt, men funkar också med lax, eller kikärter (andra baljväxter funkar såklart också finfint).
Att blanda den med kikärter, cashewnötter och russin som någon sade och sedan äta keso till. Mmmmm.....
Har för mig arla har nåt liknande recept (fast med couscous tror jag det var) och då hade de lite saffran i keson också.

Eddie Vedder
2007-01-04, 09:10
Det är fantastiskt gott å mycke bra näringsvärde! Jag har bara problem att bli mätt på de tyvärr. Mitt energibehov motsvarar tyvärr inte min aptit så jag måste käka mat som ger mej en större mättnadskänsla i relation till kaloriinnehåll. Men dock vare ett jävla tag sen jag unnade mej Quinoa så de blir nog att börja käka snart igen, bara att koka en mindre mängd å fylla på me grönsaker helt enkelt.

sissa
2007-01-04, 09:14
tycker också det är gott. men man ska som sagt skölja noga. jag skjöler de först i kallt vatten, sen låter jag vattnet koka upp (med grynen i) och häller av vattnet när det börjat koka och i med nytt kokvatten.

Linusen
2007-01-06, 10:08
Jag älskar oxå Quinoa. man är rätt less på fullkorns ris satt jag byter ofta ut mitt ris mot antingen bulgur eller Quinoa*popcorn* ...Har det ofta till kyckligen eller bara i min sallad med tonfisk o bönor mums:) Mätt blir jag oxå:)

_Magnus_
2007-02-04, 18:26
Riktigt gott.

Tillsätt spenat, rölök och hacka i lite fetaost. *popcorn*

ligne
2007-02-04, 19:12
glöm inte att den ska sköljas innan ni kokar den :D

HellaTS
2007-02-04, 23:09
Är det röd eller vit quinoa ni använder??

Eddie Vedder
2007-02-05, 07:41
Är det röd eller vit quinoa ni använder??

Varierar, men jag föredrar den röda iaf.

Jompan
2007-02-05, 12:36
Kan man köpa större förpackningar nånstans?
Då är jag självklart ute efter billigare kilopris.

Quinoa finns även att köpa på coop! Har dock aldrig jämfört priser. Tror dock inte hälskostbutiker erbjuder det billigaste alternativet, men reserverar mig för att jag har fel.

Eddie Vedder
2007-02-05, 12:56
Quinoa finns även att köpa på coop! Har dock aldrig jämfört priser. Tror dock inte hälskostbutiker erbjuder det billigaste alternativet, men reserverar mig för att jag har fel.

Fast de e väl fortfarande "Saltå Kvarns" produkter? Iaf på Coop här där jag bor å deras produkter e ju biodynamiskt odlade därav rätt så dyra. Saltå Kvarn, Risenta å Go Green e väl dom vanligaste va gäller s.k. "hälsokost" som egentligen är helt vanlig nyttig mat som råkar va ovanlig i Sverige typ;)

Dom där märkena har va jag förstått etablerat sej i vanliga livsmedelskedjor i och med att efterfrågan stigit. Så jag skulle tippa på att priserna är relativt lika i en vanlig livsmedelsaffär jämfört med "hälsokosten", men så småningom kanske även lågprismärkena såsom X-tra å Euroshopper börjar sälja Quinoa å då lär priserna skilja rejält sen.

schabo-labo
2009-02-17, 09:11
Det är fantastiskt gott å mycke bra näringsvärde! Jag har bara problem att bli mätt på de tyvärr. Mitt energibehov motsvarar tyvärr inte min aptit så jag måste käka mat som ger mej en större mättnadskänsla i relation till kaloriinnehåll. Men dock vare ett jävla tag sen jag unnade mej Quinoa så de blir nog att börja käka snart igen, bara att koka en mindre mängd å fylla på me grönsaker helt enkelt.
Japp jag måttade upp gårdagens portion (2dl quinoa med 4dl vatten). Det var 144gram quinoa och 100gram ger 360kcal. Detta ihop med quorn/köttfärsen ger ju massa massa kalorier, men ifs kände jag mig mätt på det, även fast mängden på tallriken inte var så stor.

Har noterat att de flesta har ris i sina deffupplägg, vad är fördelen med ris framför quinoan?

Eddie Vedder
2009-02-17, 09:31
Har noterat att de flesta har ris i sina deffupplägg, vad är fördelen med ris framför quinoan?

Ingen. Folk äter ju ris oftare än qunioa i allmänhet, inte bara vid deff. Ris är vanligare att käka helt enkelt.:)

schabo-labo
2009-02-17, 10:28
Heh du har rätt. Synd att det är så dyrt.

WHITEFOLKS
2009-02-17, 11:17
Jag vet att det finns för 30kr/kg på Citygross i Stockholm.

schabo-labo
2009-02-17, 12:31
Gbg då?

OskarD
2009-02-17, 19:50
Hur är det med proteinet i quinoa? Jag har sett lite blandad info om det är "komplett" eller inte.

Eddie Vedder
2009-02-17, 19:52
Hur är det med proteinet i quinoa? Jag har sett lite blandad info om det är "komplett" eller inte.

Jag vet att det håller ovanligt hög kvalité för att vara en vegetabilie men har aldrig läst något "officiellt" om att det skulle anses fullvärdigt.

OskarD
2009-02-17, 20:13
Nu blev jag nyfiken själv. Men i en ocean av diverse hälsosidor som hyllar quinoan så var det här det enda med substans jag hittade. Det fanns lite spridda referat till att WHO skulle anse att proteinkvaliten i quinoa var lika bra som mjölk. men utan trovärdiga källor vet man ju inte. Och det låter ju lite för bra för att vara sant.

Composition of Quinoa Protein Fractions - Journal of the Japanese Society for Food Science and Technology (http://sciencelinks.jp/j-east/article/200403/000020040303A0866703.php)

Abstract;
Proteins of quinoa and roasted-quinoa flours were fractionated and analyzed. The protein content of the fluors was 11.7-12.5%(w/w). In quinoa flour, water-soluble protein (albumin) and NaCl-soluble protein (globulin) constituted 28.5%(w/w) and 34.1%(w/w) of total protein, respectively. Amino acid profile of each protein fraction showed a balanced content of essential amino acid for quinoa flour when compared with reference patterns from the World Health Organization. The lysine level of each protein fraction of quinoa flour (4.5-7.0%,w/w) was high, compared with major cereals such as rice and wheat. On the other hand, insoluble protein comprised 54.4%(w/w) of total protein in roasted-quinoa flour. The level of water-soluble and NaCl-soluble proteins decreased in the roasted flour. SDS-polyacrylamide gel electrophoresis revealed that polypeptides of high molecular mass found in each protein fraction of quinoa four were degraded by roast. The lysine level of each protein fraction was decreased by the roast. The amino acid score for each protein from roasted-quinoa flour was lower than that of quinoa flour. Lysine was the first limiting amino acid in all fractions of proteins from the roasted flour. These results showed that quinoa could be used as a nutrient substitute for the cereals, but the balance of essential amino acid in roasted quinoa was lowered resulting from the decrease of lysine level. (author abst.)

Nordenator
2009-02-17, 20:54
Det är fantastiskt gott å mycke bra näringsvärde! Jag har bara problem att bli mätt på de tyvärr. Mitt energibehov motsvarar tyvärr inte min aptit så jag måste käka mat som ger mej en större mättnadskänsla i relation till kaloriinnehåll. Men dock vare ett jävla tag sen jag unnade mej Quinoa så de blir nog att börja käka snart igen, bara att koka en mindre mängd å fylla på me grönsaker helt enkelt.

Ditto. Däremot brukar jag äta det till något random ihopkok med mager köttfärs och då kan man plötsligt ta en redig protion gott&köttigt för att väga upp för bristande mättnadskänsla :>

schabo-labo
2009-02-18, 11:36
Ditto. Däremot brukar jag äta det till något random ihopkok med mager köttfärs och då kan man plötsligt ta en redig protion gott&köttigt för att väga upp för bristande mättnadskänsla :>

Jag har också märkt det problemet, har nyligen upptäckt quinoa. Dessutom blir det inte bättre av att det är så dyrt. Igår blandade jag hälften med ris.

GasseG
2009-02-19, 19:43
glöm inte att den ska sköljas innan ni kokar den :DFör två år sedan så upptäckte jag att utan sköljning så blev quinoan bitter i smaken men igår så glömde vi skölja den och den blev inte bitter i smaken! Kan de vara så att de sköljer quinoan innan de förpackas nu för tiden?

mr ruhl
2009-02-19, 20:02
har ätit flera paket quinoa utan att skölja och det har då aldrig smakat bittert, ni som sköljer, hur gör ni? dom är ju så små att dom går igenom att vanligt durkslag..

schabo-labo
2009-02-19, 20:08
Jag sköljer ej, den smakar ej bittert.

Sparven från Minsk
2009-02-19, 20:33
Jag upplever att Quinoan blir bitter om den inte sköljs, dessutom rekommenderas det på paketet att quinoan ska sköljas innan kokning, vilket jag även gör för ris/råris.

OskarD
2009-02-19, 20:45
Amino acid composition of quinoa compared with wheat, soybean, skimmed milk, and amino acid requirements of humans. (http://www.hort.purdue.edu/newcrop/proceedings1996/v3-632.html#Table_6)

Quinoa ligger över "requirements" förutom vad det gäller Tyrosine, Methionine och Cysteine + Methionine. Om nu siffrorna för "requirements" är relevanta. Och det är väl bara Methionine som är essentiell.

Intressant med lite mat-kemi. *popcorn*

TheGredde
2009-02-19, 20:55
har ätit flera paket quinoa utan att skölja och det har då aldrig smakat bittert, ni som sköljer, hur gör ni? dom är ju så små att dom går igenom att vanligt durkslag..

Jag använder mig inte av ett durkslag eftersom att det är för stora hål, precis som du säger, istället använder jag mig av en större sil (men fortfarande med små hål), finns säkert av olika modeller, ofta använder jag detta till att skölja ris (basmati eller jasmin). Om den som vill bara vill provskölja och inte investera i en sil så kan man säkert prova med en handduk av någon form, men undvik froté.

I övrigt om det är bittert så har jag råkat ut för det, inte alls gott. Jag vet inte om det kan ha nått med märke eller så, men om man ser till rissorter finns det ju sköljda sorter och då är det inte omöjligt om det är så bland quinoa också.

Sniggel
2009-02-19, 21:28
har ätit flera paket quinoa utan att skölja och det har då aldrig smakat bittert, ni som sköljer, hur gör ni? dom är ju så små att dom går igenom att vanligt durkslag..

Plastskål och godtyckligt lock. Håll för med locket precis så pass mycket att vätska kan sippra ut. Kräver lite koncentration och kan gå åt helvete men men :D

spoonchest
2009-02-20, 11:22
Det spelar ingen roll. Det blir äckligt i vilket fall.

TheGredde
2009-02-20, 11:34
Det spelar ingen roll. Det blir äckligt i vilket fall.

Det råder delade meningar om det där, precis som mycket annat. Själv föredrar jag vit och röd quinoa framför den svarta. Den svarta tycker jag är hårdare och har en lite annorlunda, diffus och oförklarbar smak. Medan de andra två är godare och ser lite mer aptitliga ut :)