handdator

Visa fullständig version : Näringsberäkningsprogram


oel_
2005-05-18, 01:39
Gjorde ett eget energiberäkningsprogram för ett par dagar sen. Nu är programet fortfarande i provstadiet, bl.a. tycker jag själv att själva layouten är lite grötig plus att det säkert förekommer ett par fel i koden här och där. Grundidén kommer från ett gammalt program, postat här på kolozzeum, så jag tänkte att det inte var mer än rätt att dela med sig. Kommentera gärna de fel & brister ni hittar och om ni kommer på några förbättringar. Sen är det ju bara fråga om det är nånting ni undrar över!

Nu var det lite snålt med utrymme här på forumet, så jag var tvungen att posta programet på en hemsida istället. Länk ---> Energiberäkning (https://www.sharemation.com/oel/share)

Edit: Eftersom sidan jag lade upp filen på var sämst böt jag. Det är bara att änvända länken ovan igen, så ska det nog fungera.

Edit 2: Trodde jag :devil: Funkar ändå inte. Det är nu säkert man har dödat för mindre..

Edit 3: Fixat! *flex* Använd länken ovan!

Edit 4: Nu ska det väl ändå fungera ett tag.. bara att använda länken ovan.

Edit 5: Jag märkte idag att helskärmsfunktionen i programet inte fungerar som det ska i win XP. Om man har valt att aktivitetsfältet(remsan med startmenyn på skrivbordet) alltid ska vara överst döljer remsan bladflikarna i Excelldokumentet. Till vidare, om ni vill åtgärda detta, kan ni avbocka "visa alltid Aktivitetsfältet överst" under egenskaper på aktivitetsfältet. (högerklicka ett tomt fält på remsan, välj egenskaper och bocka av)

Nismo
2005-05-18, 09:40
Ambitiöst! Bra gjort :hbang:

Jag får emellertid 350kcal mindre förbrukning än uppladdningen. Fast det är väl 2olika databaser så det behöver kanske inte betyda något.

oel_
2005-05-18, 12:28
Ambitiöst! Bra gjort :hbang:

Jag får emellertid 350kcal mindre förbrukning än uppladdningen. Fast det är väl 2olika databaser så det behöver kanske inte betyda något.

Den formeln dom använder för att räkna BMR på uppladdningen verkar inte ta hänsyn till personens längd. Dock har jag inte heller nån aning om den formel jag använder i programet är bättre att gå efter (kanske nån kan svara på?). Men.. jag har ändå alltid tänkt mig BMR-värdet som en sorts riktlinje, eftersom energibehovet skiljer sig från person till person. Det är därför jag också tagit med en kompensationsfunktion för BMR-värdet i programet.

Johan_P
2005-05-18, 14:45
This site has exceeded its hourly transfer limit.

If this is your site, click here to increase your transfer limit.

Får väl försöka senare då...

__thastrom__
2005-05-18, 15:52
jag har laddat ner det men jag kan inte öppna rar filen med winrar? hmmhmm

oel_
2005-05-18, 17:17
jag har laddat ner det men jag kan inte öppna rar filen med winrar? hmmhmm

Du har rätt. Det verkar vara något fel på filen. Ska lägga upp den igen så fort jag får tid för det.

__thastrom__
2005-05-18, 17:18
gör det :) säg till när du har gjort det så man kan ta del av härligheten

oel_
2005-05-18, 17:44
Nu har jag lagt upp filen en gång till! Vet fortfarande inte om det fungerar eftersom : "this site has exceeded it's hourly transfer limit". Får hoppas det fixade sig.

__thastrom__
2005-05-18, 18:04
funkar fortfarande inte :(

oel_
2005-05-18, 19:53
funkar fortfarande inte :(

Nu äre bara å ladda :)

__thastrom__
2005-05-19, 06:43
du får nog lägga upp den igen, den har blivigt borttagen

oel_
2005-05-19, 09:30
du får nog lägga upp den igen, den har blivigt borttagen

Förbannat. Det var jobbigare än jag trodde det här *grr*

raZmus
2005-05-19, 09:36
Jobbigt, jag vill ju också se :(

oel_
2005-05-19, 10:14
Nu ska det vara fixat, tror jag :)

Antosh
2005-05-19, 11:17
laddat ner o testat, ser fint ut.. fick ungefär samma som på uppladdningen :)

__thastrom__
2005-05-26, 14:33
Jävligt bra program!!!!! anväbnder det nu! kan man inte uppdatera livsmedelsdatabasen? då hade det varigt optimalt!

oel_
2005-05-27, 23:08
Jävligt bra program!!!!! anväbnder det nu! kan man inte uppdatera livsmedelsdatabasen? då hade det varigt optimalt!

Jadå, inga problem. Lägger upp en uppdatering inom kort, som då förhoppningsvis kommer vara lite mer användarvänlig. Om du vill komma åt listan över alla livsmedel, utan att behöva vänta, gör du på följande sätt:

Öppna programet - välj inaktivera makron - välj format/blad/Ta fram - välj Näringstabell och tryck OK - välj Arkiv/Spara.

När du sen öppnar programet kommer det finnas en flik längst ner på skärmen som heter "Näringstabell". Innehållet är sen fritt fram att ändra efter behov!

__thastrom__
2005-05-28, 08:44
tackar ska testas `:D längtar till uppdateringen