handdator

Visa fullständig version : 22 kg muskler på ett år. lögn?


n0pe
2005-05-17, 22:12
Den här killen tjatar om lit eolika grejer, och hävdar att han gick upp 22 kg på ett år, muskler alltså. I slutet av tråden skriver sågon att fråga på kolozzeum, för det finns mycket kunniga personer där *flex* , så jag frågar...
Läs tråden så ni får en aning om vad han menar: http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/t-13795.html

Edit: glömde ju skriva att ingen tror på att han gick upp 22 kg muskler på ett år. Tror någon det är möjligt, men läs tråden först.

Griip
2005-05-17, 22:16
Helt omöjligt, förutom om du är en tjur och heter Brutus.

tossefar
2005-05-17, 22:16
Nog för att han troligtvis bs:ar, men vad hjälper det att gnälla på honom?

n0pe
2005-05-17, 22:17
Tossefar: Nä, villa bara höra någon annans åsikt om saken. Själv tycker jag det låter lite överdrivet. Och med "muskler" menar han muskler och vatten, inte "rena" muskler. Så ni vet :thumbup:

FinnPower
2005-05-17, 22:35
Inte är det omöjligt. Just i den åldern kan det skjuta iväg ordentligt.
Jag ökade själv ordentligt i vikt då. I början på sjätte klass vägde jag 35 kg, nån gång i åttan 68 kg och innan jag gått ut nian var jag 102 kg utan att vara nån "riktig tjockis".

Fatalist
2005-05-17, 22:37
AHHHAHAHAHAH :laugh:

Den är ju VÅLDSAMT underållande den tråden, vilken superpajas! Hur gammal kan han vara, jag menar ett sånt här utbrott får ju bara 12åringar;

MEN DU ÄR JU HELT DUM I HUVUDET. JAG SA ATT JAG HADE ÄNDRAT DE. OCH DE ÄR BARA PRINCIPER SOM MAN KAN KÖRA OM MAN VILL. DE E INGEN SOM SÄGER ATT DU MÅSTE KÖRA PÅ ETT ELLER ANNAT SÄTT. LÄS VAD MATTI SKREV NÅN SIDA TILLBAKA.

Rambo2: HÅLL KÄFTEN. DU HAR INTE EN ANING VAD DU PRATAR OM. VET DU VEM JAG ÄR NEJ!!! HAR DU NÅNSIN SETT MIG? NEJ!!! SÅ HÅLL KÄFT.

KIRE
2005-05-17, 22:38
Inte är det omöjligt. Just i den åldern kan det skjuta iväg ordentligt.
Jag ökade själv ordentligt i vikt då. I början på sjätte klass vägde jag 35 kg, nån gång i åttan 68 kg och innan jag gått ut nian var jag 102 kg utan att vara nån "riktig tjockis".

Jo, det är omöjligt. Man kan inte bygga 22kg muskler på ett år. Det är en fysiologisk omöjlighet även om man är tokdopad och oavsett genetik.

Däremot kan man öka 22kg i vikt på ett år utan problem men det visste du säkert.

capoje
2005-05-17, 22:46
Asså muskler kan inte väga mycke..jag e smal med lite underhudsfett. Sen jag börja träna seriöst vid nyår så har jag blivit så sjukt mycke starkare, måtten har skjutit i höjden, och jag ser större ut enligt många. Men jag har snarare gått ner i vikt.

Hur kommer det sig?

wintzell
2005-05-17, 23:25
Killen har växt, fått mycket kraftigare benstomme, hans muskler börjar växa för att han börjar bli en man. Klart att han kan ha gått upp 20 kg på ett år. Men bara muskler? Näeh, och frågan är om inte killen kanske hade gått upp 16 kg utan att träna nåt? När killen ökar 20 kg muskler på ett år när han är 22 år gammal kan vi börja snacka.

negative
2005-05-17, 23:51
Asså muskler kan inte väga mycke..jag e smal med lite underhudsfett. Sen jag börja träna seriöst vid nyår så har jag blivit så sjukt mycke starkare, måtten har skjutit i höjden, och jag ser större ut enligt många. Men jag har snarare gått ner i vikt.

Hur kommer det sig?


Du har ätit för lite, minskat i fett och förbättrat ditt cns

Olof Herlin
2005-05-18, 06:37
N0PE jag är själv en trogen hälso.info'are ;)

Sånna här trådar dyker ju upp där hela tiden på hälso.info, 6/10 av alla trådar är 15åringar som undrar om gainers är farligt. 3/10 är trådar där 15åringar undrar om de stannar i växten/dör av att träna lite. Och sen har vi sista 1/10 där vi ser trådar som är intressanta fast fyllda med personangrepp *rolleyes*

Klart 22kg rena muskler (och vatten då) är omöjligt på så kort tid. Men killen har väl växt som fan helt enkelt. Det mesta i och runtom hans kropp har väl växt och bidragit till 22kg viktuppgång.

Du kan ju ge honom länken hit o se vad han säger, men jag gissar på att det inte kommer leda någonstans. Det lär komma en 12åring och hävda att hans farbror la på sig 50kg muskler på 2 veckor för 30 år sedan och då är vi tillbaka på ruta 1 *screwy*

muddler
2005-05-18, 06:56
Asså muskler kan inte väga mycke..jag e smal med lite underhudsfett. Sen jag börja träna seriöst vid nyår så har jag blivit så sjukt mycke starkare, måtten har skjutit i höjden, och jag ser större ut enligt många. Men jag har snarare gått ner i vikt.

Hur kommer det sig?

en teori är ju att du har minskatt i kroppsfett sen du börjat träna.... då får du ju mer definition i musklerna och ser därmed större ut, och sen har du säkert lagt på dig lite mer muskler samtidigt som du tappat fett oxå, det tror jag i alla fall.

kal_erixon
2005-05-18, 07:21
med tanke på att han vägde 48kg innan han började träna så är de väll inte "omöjligt" men inte fan är de bara muskler.man blir förvånad över hur mycket fett som gömmer sig överallt :P och att ha växer gör nog sitt också, men de var ju redan sagt :P

edit - hehe killen var ju veg innan, de förklarar ju saken, han fick i sig mat helt enkelt :D

pellepedal
2005-05-18, 07:33
Jag orkar inte läsa igenom länken.

Men det går att gå upp en hel del under ett år, om man sköter alla delar, träning, kost, sömn, tillskott, osv...
Men 22 kilo muskler på ett år??? Nej, knappast..

SJälv har jag som mest gått upp ca 30 kg på 15 månader.
Inte bara muskler, men åtskilliga kilon muskler i alla fall.
Och det var under ganska speciella förhållanden.

Allan
2005-05-18, 17:17
Vi skriver det igen. Under de allra mest gynnsamma förhållanden kan man öka kring 4 kg ren muskelmassa på ungefär ett år. Till det kommer bindväv, fett, vätska etc - men just muskulaturen kan bara nybildas i en takt som medger ungefär 4 kg på 12 månader (gäller givetvis medellängdsmänniskan). Men med det andra kommer man nog upp i tjugo kilo, och det är min själ inte illa på ett år.

allan

sunkan
2005-05-18, 17:24
har han inga bilder?

FinnPower
2005-05-18, 17:30
Jo, det är omöjligt. Man kan inte bygga 22kg muskler på ett år. Det är en fysiologisk omöjlighet även om man är tokdopad och oavsett genetik.

Däremot kan man öka 22kg i vikt på ett år utan problem men det visste du säkert.
Precis, man kan nog gå upp bra i vikt men killen i fråga har nog noll koll på vad som är muskler och vad som är annat. Inte gick jag heller upp 67 kg i enbart muskler på de åren... Han kanske inte blev särdeles fet efter uppgången och utgick då ifrån att det "måste" vara muskler... *slap* :D

n0pe
2005-05-18, 20:53
har han inga bilder?
Nej.

n0pe
2005-05-18, 20:54
Vi skriver det igen. Under de allra mest gynnsamma förhållanden kan man öka kring 4 kg ren muskelmassa på ungefär ett år. Till det kommer bindväv, fett, vätska etc - men just muskulaturen kan bara nybildas i en takt som medger ungefär 4 kg på 12 månader (gäller givetvis medellängdsmänniskan). Men med det andra kommer man nog upp i tjugo kilo, och det är min själ inte illa på ett år.

allan

Men om man är i puberteten och testosteronet är i överflöd kan man nog lägga på sig en, 10 kg kanske, tror jag. Med rätt tilskott och träning, ännu mer kanske 15? ... Men 22, njä.

MilkmaN
2005-05-18, 21:08
Det han menar måste ju vara det att han gått upp 22 kg utan att bli tjock. Han räknar inte med den rena muskelvikten.

Allan
2005-05-18, 21:09
Men om man är i puberteten och testosteronet är i överflöd kan man nog lägga på sig en, 10 kg kanske, tror jag. Med rätt tilskott och träning, ännu mer kanske 15? ... Men 22, njä.

Nej. Det finns rapporter om abnorma viktökningar men det finns alltså en biologisk gräns för hur snabbt en muskel kan växa. I puberteten handlar det även om längdtillväxt, skelettet blir tyngre etc. Men en 22-25 kgs total viktökning under ett år är väl inte fy skam. Ren muskelmassa är rätt ointressant - den funkar i varje fall inte utan att kompletteras av det jag nämnde ovan.

allan

Mandus
2005-05-18, 21:15
Nej. Det finns rapporter om abnorma viktökningar men det finns alltså en biologisk gräns för hur snabbt en muskel kan växa. I puberteten handlar det även om längdtillväxt, skelettet blir tyngre etc. Men en 22-25 kgs total viktökning under ett år är väl inte fy skam. Ren muskelmassa är rätt ointressant - den funkar i varje fall inte utan att kompletteras av det jag nämnde ovan.

allan

Men jag tror faktiskt honom, hans mamma är faktiskt "Extremt högutbildad doktor". Tänk på det ni! :bow:

obesogen
2005-05-18, 21:15
Vi skriver det igen. Under de allra mest gynnsamma förhållanden kan man öka kring 4 kg ren muskelmassa på ungefär ett år. Till det kommer bindväv, fett, vätska etc - men just muskulaturen kan bara nybildas i en takt som medger ungefär 4 kg på 12 månader (gäller givetvis medellängdsmänniskan). Men med det andra kommer man nog upp i tjugo kilo, och det är min själ inte illa på ett år.

allan

Allan, du har möjligtvis inte länkar till studier, forskningsresultat och dylikt? skulle vara intressant läsning. :thumbup:

obesogen
2005-05-19, 23:12
bump.

pellepedal
2005-05-20, 07:29
Allan!
Visa gärna nåt belägg för dina "max 4kg/år".

Om jag inte missminner mig har vi en rätt meriterad byggare här i sverige, som 2002 tävlad ei -80, 2003 i -90, och 2004 i 90+. Och han blev i bättre och bättre form på tävlingarna hela tiden.
Enligt det du skrev skulle det i så fall vara omöjligt.

Snake
2005-05-20, 08:18
Allan!
Visa gärna nåt belägg för dina "max 4kg/år".

Om jag inte missminner mig har vi en rätt meriterad byggare här i sverige, som 2002 tävlad ei -80, 2003 i -90, och 2004 i 90+. Och han blev i bättre och bättre form på tävlingarna hela tiden.
Enligt det du skrev skulle det i så fall vara omöjligt.

Utan att kliva på någons tår, säker på att han var/är ren ?

pellepedal
2005-05-20, 08:37
Utan att kliva på någons tår, säker på att han var/är ren ?

Det vet nog bara han själv.
Men om det skulle som Allan skrev finnas en "biologisk gräns" där så skulle det ju inte spela nån roll. Han ligger ju skyhögt över denna gränsen i alla fall.

Sve
2005-05-20, 12:59
jag ökade ca 20kg från juli -98 till januari -99, från 82kg till 102kg.

RobbeliRobban
2005-05-20, 13:23
Muskler och vätska: Varför räknar vissa av er muskler i torrvikt? Går ni till affären och tänker "nu köper jag 210g malda muskler" när ni köper ett kg färs också?

Klein
2005-05-20, 13:36
Tittar man på ett kilo färsk fläskfilé i matbutiken så är det ett rejält paket och att lägga på sig 4 stycken sådana under ett år är inte fy skam. Dock måste jag tillstå att är man riktigt tanig (som personen i fråga verkade vara) och plötsligt börjar äta och träna mycket så tror jag att det kan komma mycket mer än 4 kilo rena muskler per år under de första 2 åren iaf.

MFredde
2005-05-20, 13:52
Är väll inte helt omöjligt. Vägde själv 67 kilo när jag började. Började direkt med Max-OT, kreatin och 8 kilo gainer pro. 9 veckor senare vägde jag 77kilo. Har bilder på det om nån är intresserad av att se skillnader

Allan
2005-05-20, 17:03
Muskler och vätska: Varför räknar vissa av er muskler i torrvikt? Går ni till affären och tänker "nu köper jag 210g malda muskler" när ni köper ett kg färs också?

Nej. Men ska vi prata reproduktionstid för muskelceller måset vi prata muskelmassa, dvs köttet. Jag har ingenstans hävdat att man ska bortse från vätska, bindväv och fett. Jag ska rota reda på siffrorna (de kommer från KI).


Om jag inte missminner mig har vi en rätt meriterad byggare här i sverige, som 2002 tävlad ei -80, 2003 i -90, och 2004 i 90+. Och han blev i bättre och bättre form på tävlingarna hela tiden.
Enligt det du skrev skulle det i så fall vara omöjligt.

Jag vet flera som gjort mer än så. Jag skriver bara vad som biologiskt möjligt; sen får ni väl dra era egna slutsatser. I vanlig ordning är pubetala undantagna här - en otränad nittonåring kan öka enormt i kroppsvikt under ett år, eftersom allting växer på honom - hjärta, lungor, skelett. Men kom ihåg att den typen av viktökningar har även pubertala som inte alls tränar också.

allan

pellepedal
2005-05-20, 17:07
Jag vet flera som gjort mer än så. Jag skriver bara vad som biologiskt möjligt; sen får ni väl dra era egna slutsatser. I vanlig ordning är pubetala undantagna här - en otränad nittonåring kan öka enormt i kroppsvikt under ett år, eftersom allting växer på honom - hjärta, lungor, skelett. Men kom ihåg att den typen av viktökningar har även pubertala som inte alls tränar också.

allan

Personen jag menade är inte någon pubertal nybörjare.
Han är äldre än jag (jag är 31), och han har tränat länge.

Om det är en biologisk gräns du pratar om borde det alltså vara omöjligt att öka mer även om du är på AAS och liknande eller hur.
Alltså går inte ditt uttalande ihop alls.. :booty:

MilkmaN
2005-05-20, 17:10
Jag antar att han menar inom ramen för det biologiskt möjliga vid normala förutsättningar. Om du genmodifierar en gurka så är den inte längre inom de ramarna, om du dopar en byggare är han inte heller det.

pellepedal
2005-05-20, 17:15
Jag antar att han menar inom ramen för det biologiskt möjliga vid normala förutsättningar. Om du genmodifierar en gurka så är den inte längre inom de ramarna, om du dopar en byggare är han inte heller det.

I så fall betyder biologisk gräns olika saker för oss.

Allan
2005-05-20, 17:30
Personen jag menade är inte någon pubertal nybörjare.
Han är äldre än jag (jag är 31), och han har tränat länge.

Om det är en biologisk gräns du pratar om borde det alltså vara omöjligt att öka mer även om du är på AAS och liknande eller hur.
Alltså går inte ditt uttalande ihop alls.. :booty:

Jag tror att jag vet vem du menar. Jag nöjer mig med det.

Exakt vad är det du inte fattar. Att man med preparat kan påverka processen eller att jag avser just muskelfibern. En god kvalitativ viktuppgång på 22 kilo kan väl motsvara tre-fyra kilo i REN muskelmassa. Men att gå upp 22 kilo i muskler på ett år måste väl du cokså inse är en omöjlighet. Vi har ju en del annat som väger också.

allan

xloy*
2005-05-20, 18:21
Omöjligt, fett å vätska och endel massa...
Det som jag tycker är lite underligt är ju att alla(som jag själv sett iaf)som kör den sortens träning alltid är smågrabbar, jag har verkligen ALDRIG sett någon 100/köra den sortens upplägg.

izarul
2005-05-20, 18:29
Asså muskler kan inte väga mycke..jag e smal med lite underhudsfett. Sen jag börja träna seriöst vid nyår så har jag blivit så sjukt mycke starkare, måtten har skjutit i höjden, och jag ser större ut enligt många. Men jag har snarare gått ner i vikt.

Hur kommer det sig?

Du måste ha bajsat ut dina inre organ.

Matte_Maiden
2005-05-20, 18:29
Byggaren ni snackar om, börjar hans förnamn på M? Ni får gärna PM:a mig hans hela namn om ni inte vill snacka om det i tråden. Är intresserad om det är samma person som jag tänker på.

Tricklev
2005-05-20, 18:31
Är väll inte helt omöjligt. Vägde själv 67 kilo när jag började. Började direkt med Max-OT, kreatin och 8 kilo gainer pro. 9 veckor senare vägde jag 77kilo. Har bilder på det om nån är intresserad av att se skillnader

Men tro mig, det var inte bara muskler.

Det ÄR omöjligt.

pellepedal
2005-05-20, 18:46
Jag tror att jag vet vem du menar. Jag nöjer mig med det.

Exakt vad är det du inte fattar. Att man med preparat kan påverka processen eller att jag avser just muskelfibern. En god kvalitativ viktuppgång på 22 kilo kan väl motsvara tre-fyra kilo i REN muskelmassa. Men att gå upp 22 kilo i muskler på ett år måste väl du cokså inse är en omöjlighet. Vi har ju en del annat som väger också.

allan

Det jag menar är att han gått upp betydligt mer än 4 kg/år i rena muskler. Eftersom varje "vägning" är i tävlingsform.

Jag uppfattade det du sa om "biologisk gräns på 4 kg" som att det är max kroppen kan gå upp i muskelvikt oberoende om man använder AAS eller liknande tillskott. Om så är fallet, så är personen jag talar om ett bevis på att din tes inte stämmer. Eller hur?

Allan
2005-05-20, 18:58
Det jag menar är att han gått upp betydligt mer än 4 kg/år i rena muskler. Eftersom varje "vägning" är i tävlingsform.

Rena muskler? Ingen vätska eller fett eller bindväv?

Jag uppfattade det du sa om "biologisk gräns på 4 kg" som att det är max kroppen kan gå upp i muskelvikt oberoende om man använder AAS eller liknande tillskott. Om så är fallet, så är personen jag talar om ett bevis på att din tes inte stämmer. Eller hur?

Jag tror inte det finns tillförlitliga undersökningar när det gäller hur snabbt man kan bilda muskelmassa i förhållande till AAS; däremot finns det en massa teorier. För att kunna säga att "så här är det" måste man genomföra stora studier och att göra det genom att låta folk dopa sig anses som oetiskt.
Det vi vet är att AAS har en gynnsam roll vid nybildning t ex av hud och vävnad vid allvarligare brännskador, men det är givetvis under kontrollerade former.
Att utifrån det dra några slutsatser är väl kanske förmätet - funkade det skulle varenda en som trycker öka enormt. Och det är ytte rst få som dopar sig som faktiskt får mest muskler - nästan alla blir bara fetaoch vattniga.

Däremot finns det nog kliniska bevis när det gäller tillväxthormon av olika typer, men jag kan inte så mycket om dopingspreparat


Edit// det jag hänvisar till är givetvis undersökningar gjorda på icke-dopade. DEt är den enda sortens undersökningar som jag vet finns.


allan

n0pe
2005-05-21, 13:57
Är väll inte helt omöjligt. Vägde själv 67 kilo när jag började. Började direkt med Max-OT, kreatin och 8 kilo gainer pro. 9 veckor senare vägde jag 77kilo. Har bilder på det om nån är intresserad av att se skillnader
Det skulle jag gärna vilja se, pm:a din msn eller lägg upp bilderna här, som du vill.

psirus
2005-05-21, 14:14
Jo, det är omöjligt. Man kan inte bygga 22kg muskler på ett år. Det är en fysiologisk omöjlighet även om man är tokdopad och oavsett genetik.

Däremot kan man öka 22kg i vikt på ett år utan problem men det visste du säkert.

hur många kg tror du man kan lägga på sig på ett år då utan doping?

Jorgen
2005-05-21, 14:38
Det jag menar är att han gått upp betydligt mer än 4 kg/år i rena muskler. Eftersom varje "vägning" är i tävlingsform.
Bara för att man väger i tävlingsform så är det inget bevis på hur mycket muskelmassa man har ökat. Det är flera faktorer som spelar in där, uppladdingen och dieten tex.

//Jörgen

Matte_Maiden
2005-05-21, 14:40
Men Allan snackar väl TORRA muskler medan denna byggare gått upp i vikt som innehåller både torra muskler och vatten, eller? Vi består ju till 2/3 vatten eller något sådant väl?

Popeye
2005-05-21, 15:58
Ok, jag köper 4kg på rena byggare.
Skulle vara intressant att se siffror på dopade individer men sådant blir nog svårt att hitta.

aliquis
2005-05-21, 16:49
skit braa svänska.

edit: och länk till MITT inlägg!!

geforce
2005-05-22, 14:37
att öka 22kg låter inte som en omöjlighet. Att öka 22kg i bara muskler är en lögn i helvete

obesogen
2005-05-22, 15:10
Nej. Men ska vi prata reproduktionstid för muskelceller måset vi prata muskelmassa, dvs köttet. Jag har ingenstans hävdat att man ska bortse från vätska, bindväv och fett. Jag ska rota reda på siffrorna (de kommer från KI).




Jag vet flera som gjort mer än så. Jag skriver bara vad som biologiskt möjligt; sen får ni väl dra era egna slutsatser. I vanlig ordning är pubetala undantagna här - en otränad nittonåring kan öka enormt i kroppsvikt under ett år, eftersom allting växer på honom - hjärta, lungor, skelett. Men kom ihåg att den typen av viktökningar har även pubertala som inte alls tränar också.

allan

Allan, väntar fortfarande på länk....

Allan
2005-05-22, 15:39
Allan, väntar fortfarande på länk....

Tror du att jag ljuger????? Jag har läst det i nån amerikansk idrottsmedicintidning på Idrottshögskolan (eller Bosön, jag minns inte) och jag har också sett det i nån artikel av Jesper Augustsson som handlade om styrketräning och rehabilitering.
Har ni andra uppgifter är jag givetvis intresserad av att uppdatera mig.

allan