handdator

Visa fullständig version : Någon som har jobbat som telefonförsäljare?


cain
2005-05-17, 20:17
Ja som rubriken lyder, är det någon är som har jobbat/jobbar som telefonförsäljare på sånadär callcenters?

Det verkar ju vara den enda form av arbete man kan få just nu.
Någon som har lust att berätta hur en arbetsdag kan se ut?
Är man helt död när man kommer hem, psykiskt nerbruten? osv.
Jag har försökt att undvika dom jobben ett bra tag, men nu har jag planerat att chansa och se om det är något för mig, är det något man bör tänka på?

alle
2005-05-17, 20:25
Jag har jobbat en hel del som telefonförsäljare, dock inte heltid utan kvällar och helger.

Lönen beror ju på hur mycket du säljer så den varierar kraftigt, men försök hitta ett ställe som har minst 60-80 kr i timmen som garantilön.

Den första månaden är faktiskt ganska kul och man känner sig riktigt motiverad inflr varje arbetspass, särskilt om man har blivit bra på det. Den andra månaden funkar också helt okej, sedan börjar det bli lite tungt ett tag, men till slut anpassar man sig till tristessen och man säljer mest på rutin. Jag överlevde ungefär ett halvår sedan pallade jag inte mer och det är väl ganska normalt att man orkar så länge.

Mental
2005-05-17, 20:25
Ja som rubriken lyder, är det någon är som har jobbat/jobbar som telefonförsäljare på sånadär callcenters?

Det verkar ju vara den enda form av arbete man kan få just nu.
Någon som har lust att berätta hur en arbetsdag kan se ut?
Är man helt död när man kommer hem, psykiskt nerbruten? osv.
Jag har försökt att undvika dom jobben ett bra tag, men nu har jag planerat att chansa och se om det är något för mig, är det något man bör tänka på?

Det är helt klart ett "no brain" arbete, inget fel med det, men det är inte peciellt stimulerande att ringa runt till folk och föröka kränga telefonabonemang.
Har jobbat som telesäljare i runt 6 månader, men jag trivdes inte, jag jobbar inte bra under den typen av stress, och provisionsbaserad lön är bara kul de månader det går bra ;) Jag upplevde det som att jag trängde mig på hos folk och var allmänt jobbig, och det var inget som passade mig.

Men just telefonjobb gillar jag, så jag bytte till supportbranchen, lite mera utmaning, och man tar inkommande samtal och har dessutom chansen att hjälpa folk ibland ;)

Destra
2005-05-17, 20:37
Jag har också jobbat som telefon försäljare. Det var ingenting för mig, sålde kalosonger. I början var man väll motiverad pga pengarna, men jag trättnade ganska snabbt på att upprepa samma fraser 50 ggr i timmen. Att dessutom bli utskälld titt som tätt var inte heller så kul

Nu vill jag ju inte förstöra din motivation, du kanske kommer tycka det är jätte kul, men det var ingenting för mig.

Sonny
2005-05-17, 20:50
Jag kan säga så här, jag hatar telefonförsäljare, dom ringer alltid på olämpliga tider och dom fattar aldrig att ett nej är ett nej. Visst kan jag förstå att det ingår i deras jobb att försöka truga på en det dom säljer men folk (iaf. jag) blir bara förbannade och det hela slutar med att man säger nått otrevligt o lägger på..

DTH
2005-05-17, 21:13
Jag jobbar som telefonordermottagare på H&M. Tar emot svenska o Finska order. Det e jobbigt då när det ringer precis hela tiden tycker jag.. Vissa trivs med det o vissa inte. Som "tur" är så e de inte så mycket jobb nu. Är bara behovsanställd. Ibland så dör jag. E nog utbränd sedan början på detta året men jag kan inte endast skylla på jobbet för jag har haft annan skit med. Som att tänka på en tjej dag o natt som det sket sig med tidigare..


Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää.. Välkommen till Hennes & Mauritz det e Daniel.. Hennes & Mauritz Daniel päivää..


:furious: *cry* :whipped: Så e det o jobba hehe.. Men lönen e väl relativt bra, tror det e 100kr på timmen eller nåt.

stahlberg
2005-05-17, 21:26
Jag har jobbat en hel del som telesäljare, och sålt allt möjligt.

Visst har man en "speak", vilket betyder att man delvis upprepar samma, eller liknande fraser. Detta betyder inte att man hela tiden säger samma sak, och framförallt inte att det är ett "no-brain"-jobb.

Som telesäljare gäller det att vara positiv, att vara glad och trevlig när man ringer. Men man måste få en växelverkan med kunden, man ska inte rabbla upp en ramsa för kunden, utan samtala med honom eller henne. Man ska också vara lyhörd, höra vad han eller hon VERKLIGEN säger eller menar.

Det finns olika slag av nej. Situationen som Sonny beskriver - att kunderna blir arga - undviker man genom att "höra" om kunden verkligen MENAR nej, eller om han eller hon bara tvekar. Man kan inte TVINGA någon att köpa, man lär sig rätt snabbt (om man har anlag för teleförsäljning) om det lönar sig att fortsätta diskussionen eller inte.

Förtjänsten kan vara mycket god. Jag har huvudsakligen sålt på provision, och kommit upp till inkomster på upp till 350kr i timmen netto (som bäst). Hur man lyckas beror på
1. produkten. Om det är en bra (efterfrågad) produkt är försäljningen lättare.
2. priset. Kan man erbjuda ett bra pris är det till stor fördel.
3. kundregistret. Om man har kundregister med t.ex passiva (= tidigare) kunder beror det på t.ex hur länge sedan de var kunder om de är intresserade på nytt.

Men framförallt beror det på försäljaren. Man får inte ljuga och vara oärlig, det förstör hela marknaden på lång sikt. Men man ska lägga fram sin sak på ett vettigt sätt, UTGÅENDE FRÅN KUNDENS FÖRDEL(AR) av att köpa varan, ha växelverkan - diskussion - med kunden, och lyssna aktivt, fråga, föreslå osv. Det har STOR - för att inte säga avgörande - betydelse hur man lägger fram sin sak, jag har hört både skickliga och oskickliga telesäljare i aktion, och det är ytterst sällan en bra säljare får dåligt resultat.

Har även varit med om en situation, där vi hade en hel grupp nybörjare (förstärkt av undertecknad) som sålde en produkt. De hade en försäljningsprocent på 5-15, medan jag själv kom till ca 40 som vanligt. Efter att ha lyssnat på mig ökade flera av nybörjarna sina procenttal markant, de som inte gjorde det slutade. Detta betyder ändå inte att man kan härma andra, man måste utgå från sin egen personlighet när man säljer. Men vissa saker gäller andra. Börja med att lyssna på någon som kan sin sak.

Jobbet är krävande. För min del jobbar jagaldrig mer än fyra timmar i stöten. Känner dock skickliga säljare som kan hålla på åtskilliga timmar. Tycker man om att 1) tala i telefon, 2) prata med människor, 3) övertyga människor och 4) tjäna gott om pengar så är det inget fel på telesäljarjobb.

Gabriel_
2005-05-17, 21:41
tack till motivationen!

och lycka mig nu till på morgondagens intervju.. *rolleyes*

elan
2005-05-18, 08:13
Jag tyckte det var lite smått knäckande när man ringde hem till folk och störde:
-"Hejsan blablabla, jag söker Kalle"
-"Nej tyvärr han dog förra veckan"
-"Eh, jaha, ursäkta"

Jag gillar verkligen inte att prata i telefon och vet ju själv vad man tycker när det ringer försäljare hem och stör. Det var inte ett jobb för mig.

Metal_boy_
2005-05-18, 09:12
Jag har också jobbat som telefon försäljare. Det var ingenting för mig, sålde kalosonger. I början var man väll motiverad pga pengarna, men jag trättnade ganska snabbt på att upprepa samma fraser 50 ggr i timmen. Att dessutom bli utskälld titt som tätt var inte heller så kul

Nu vill jag ju inte förstöra din motivation, du kanske kommer tycka det är jätte kul, men det var ingenting för mig.

Vad i helvete! Jobbade du för kalsongmaffian, som var med i Insider?? :D

Biceps
2005-05-18, 09:15
Skulle tyvärr aldrig kunna sälja en produkt som jag själv inte tror på.. det e mitt problem

edgen_ÖSD
2005-05-18, 09:22
Ja som rubriken lyder, är det någon är som har jobbat/jobbar som telefonförsäljare på sånadär callcenters?

Det verkar ju vara den enda form av arbete man kan få just nu.
Någon som har lust att berätta hur en arbetsdag kan se ut?
Är man helt död när man kommer hem, psykiskt nerbruten? osv.
Jag har försökt att undvika dom jobben ett bra tag, men nu har jag planerat att chansa och se om det är något för mig, är det något man bör tänka på?


Jobbar fortfarande på SvD. Arbetstiden är ungefär 4 timmar per dag, men man kan också komma uppi det dubbla om man vill det. Grejen med att vara telefonförsäljare är, precis som många andra påpekat, att inkompsten varierar eftersom man oftast får provision. Vissa dagar kan man slänga iväg ordrar för kanske 300-400 kronor i timmen medan andra dagar kan det gå käpprätt åt helvete. Det är just de dagarna man går hem med tanken att det kanske inte är rätt jobb för mig. Men överlag har man ju en grym tmlön, svår att matcha nån annanstans, och på vårt kontor blir vi grymt bra behandlade av säljledarna, så det är egentligen bara positivt över lag. Sen får man ju ta många roliga samtal med, en del där man inte säljer men får prata med trevliga människor och en del där man blir hatad från och med att man har sagt "Hej!"... Men det är bara att tänka att man inte känner dem och inte ta åt sig, så går det skitbra. :)

blekfet2
2005-05-18, 09:57
ni som jobbat med det är...uppskattar ni när folket ni ringer till flamsar på...jag brukar nämligen skoja lite med försäljarna...inte vara otrevligt utan bara psyka dem på ett vänligt sätt :em:

Destra
2005-05-18, 10:58
Vad i helvete! Jobbade du för kalsongmaffian, som var med i Insider?? :D

Japp det gjorde jag :cool: . Jag fick uppfattningen att Insider faktiskt målade upp en bild som stämde.

palme
2005-05-18, 11:06
Jag hatar tlfförsäljare! Försäljare överhuvudtaget suger.

Man kan fixa spärr så de inte kan ringa hem till en, ifall ni inte vill bli störda.

Mart|n
2005-05-18, 11:06
ni som jobbat med det är...uppskattar ni när folket ni ringer till flamsar på...jag brukar nämligen skoja lite med försäljarna...inte vara otrevligt utan bara psyka dem på ett vänligt sätt :em:


http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanuskript.html

http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanu.pdf

Sonny
2005-05-18, 13:51
Jag hatar tlfförsäljare! Försäljare överhuvudtaget suger.

Man kan fixa spärr så de inte kan ringa hem till en, ifall ni inte vill bli störda.
Har vi gjort...dom kmr ändå fram, fan va ja hatar dom... :insane:

Bamse
2005-05-18, 19:37
Vad i helvete! Jobbade du för kalsongmaffian, som var med i Insider?? :D

Vad är kalsongmaffian? Front? Och vad är det för maffiametoder de använt? :)