handdator

Visa fullständig version : Hur förbereder ni er mentalt?


nibblah
2005-05-17, 19:16
Hej!
Jobbar med ett skol arbete just nu(psykologi B) där jag tänkte gå in lite på hur psyket kan syra över prestationer ex maraton lopp och då tynglyft på tävlingar eller vanligt på gymemt. eftersom att styrke träna är det jag håller på med inom idrott kan det vara kul att ta med lite om detta i mitt arbete.

Men iallfall så min fråga är följande: Hur förbereder ni er mentalt inför ett tungt lyft ex max på bänk, när ni är på gymmet eller om ni gör det på tävling.

oerhört tacksam för svar.

vill även säga att jag kan komma att andvända era svar i arbetet...

vill även passa på att säga att detta är en helt sjukt bra hemsida för information om träning, har lärt mig väldigt mycket genom denna sida, eftersom detta är mitt första inlägg:)

Mvh

påven
2005-05-17, 19:17
jag lägger mig tillrätta och känner så jag ligger bra och har bra grepp osv. Sen lyfter jag bara

Gabriel_
2005-05-17, 19:18
tar ett djupt andetag, visualerar lyftet, lyfter

hobbitar
2005-05-17, 19:20
Jag blir arg på stången och försöker ägga upp mig själv.

mangemani
2005-05-17, 19:27
om jag kör rygg tex,då är det bara rygg som går igenom tankarna sekunderna innan jag börjar setet,spelar ingen roll om nån börjar prata med mej,jag är helt koncentrerad på ryggen.
sen om jag inte skulle lyckas så bra i ett set,så byggs det upp nån ilska inuti en,en tjurig ilska skulle man kunna kalla det för och den använder man i nästa set och då går det fin fint.

wintzell
2005-05-17, 19:28
Tänker på idioterna som krossade min bilruta för att sno en jacka och den jäveln (må denne brinna i helvetet) som snodde min mobil på gymmet. Då blir det testo och så vipps så klarar jag det jag skall göra!

Trance
2005-05-17, 19:30
Jag tänker på hur värdelös jag är tillräckligt många gånger tills jag börjar höra mammas röst skrikandes i huvudet att jag aldrig kommer att bli något. Sedan börjar jag gråta och skriker ut JAG KAN MAMMA!, då tittar alla konstigt på mig och jag klarar lyftet av skammen.

Hrm, mer allvarligt så tar jag ett par djupa andetag och tänker "nu jävlar" eller liknande.

fintelligens
2005-05-17, 19:33
som X sa:" Sluta tänk, gå o bänk."

PowPow
2005-05-17, 19:33
Jag brukar slå mig lite på musklerna som kommer användas i övningen. Så om jag t.ex. ska maxa i bänkpressen, så brukar jag daska till mina bröst lite och göra några korta boxningsandetag och köra igång. Mest för att se till att musklerna finns där, och att de inte ligger och sover eller nåt. Nej, vet faktiskt inte varför jag gör det..

Jorgen
2005-05-17, 19:34
Jag rensar huvudet från alla tankar, tar några djupa andetag och lyfter. Det går inte att prata med mig innan eller under ett set.

//Jörgen

cosmo
2005-05-17, 19:34
ammoniak + örfilar av lämplig individ på gymmet

Bigsize
2005-05-17, 19:38
Upprepa valfritt citat från en black metal låt tills du vill mörda stången, ungefär så fungerar det!
Det är ju dock lättare att få ihop om det är något lite hårdare än "nic and the fucking family" som spelas på radion, när sånt mög spelas frågar man ju sig om man fortfarande har kvar sin sexuella läggning! :)

Kwon
2005-05-17, 19:43
Jag gör en Kata framför Kabelmaskinen.

Goddaniel
2005-05-17, 19:47
Vid marklyft t.ex så försöker jag tänka på något som gör mig riktigt förbannad,
sen står jag lite bredvid stången, kollar lite irriterat på den sen går man fram med bestämda steg fram å rycker tag i skiten. Om jag inte får en bra ställning på 2-3 sekunder måste jag göra om hela proceduren.
Sen gör det heller inget om det pumpas bra lyftarmusik i lurarna så som Last Resort med Papa Roach. Den låten gör att jag lyfter minst det dubbla :hbang:

Så jag gör iallafall :cool:

påven
2005-05-17, 20:13
bra lyftarmusik = Papa Roach

*rolleyes*

skaparn
2005-05-17, 20:14
Jag gör bättre ifrån mig ju lugnare jag är. Gäller iofs mest uthållighetsinriktade tävlingar, men även styrketräning. Har helt slutat med musik under löpning eller cykling då detta antingen stressar en i onödan eller stör koncentrationen.
Innan ett lopp typ marathon är det ännu viktigare med sinnesro då stress bara kostar energi. Aldrig aldrig stressa upp sig över idioter som är ivägen, att det är jobbigt eller vädret. I gymet mår jag som bäst när det är lite folk och nästan ingen musik.

Goddaniel
2005-05-17, 20:18
*rolleyes*

I mina öron ;)

TrasMannen
2005-05-17, 20:19
Jag positionerar mig väldigt noga var jag skall vara placerad.
Sen börjar jag pumpa upp lite adrenalin.
Frustar lite.
stänger ute allt runtomkring.
går ej att kommunicerar med mig vid detta laget.
Lyfter av,
koncentrerar mig hårdare.
Sänker stången.
Frustar upp stången av illska.

emmzan
2005-05-17, 20:21
Inför maxningar i mark på träning så blir det att jag försöker stå och fokusera lite och försöker få ner pulsen (som går upp när jag börjar närma mig stången), går inte genom lyftet i huvudet utan tänker mer bara att jag ska ner och slita tag i stången. Ställer mig i rätt position och försöker att inte hyperventilera (dålig vana)!

På tävling däremot gör jag samma sak, tvivlar en 3-4 ggr på att det kommer fungera, kastar mig ut, ställer mig, bak med axlarna och sen är det bara att tokslita :D Har funkat hittils !

blekfet2
2005-05-17, 20:22
brukar kika på mig själv i spegeln å fantisera om ha mer hår på hjässan... :em:

Fatalist
2005-05-17, 20:24
Koss the plug, hög musik, tung musik + örfilar mig själv litegrann för att rensa skallen

Allan
2005-05-17, 20:38
Jag snackar skit med folk, garvar, glor på brudar, tänker på matlistan, kollar att vikterna sitter på plats - sen tar jag två djupa andetag, frustar till och sen lyfter vi. Inte märkvärdigare än så.

Det är en jäkla skillnad på att lyfta tungt på gymet och att göra det på tävling.


allan

muddler
2005-05-17, 20:47
laddar väl egentligen bara när jag kör böj mark och bänk... blundar och sliter lite i stången och mumlar sedan lite mystiskt: "come on barbie let's go party!" och sen lyter ja :D

skaparn
2005-05-17, 20:51
Men var är alla som skriker YEAAAAH BUDDY, LIGHTWEIGHT eller varför inte LET'S DO THIS SHIT?

Hittills har inget avslöjat sig själv som prelude-skrikare.

Bolio
2005-05-17, 20:53
Jag brukar skrika "LEIGHTWEIGHT BABYYYYYYYY, AINT NUTTIN BUT A PEANUT. LETS DO THIS. LEIGHTWEIGHT!". Jag blir fett stark!

TTT
2005-05-17, 20:54
Men var är alla som skriker YEAAAAH BUDDY, LIGHTWEIGHT eller varför inte LET'S DO THIS SHIT?

Hittills har inget avslöjat sig själv som prelude-skrikare.

Eller som i äkta byggaranda hejja på sig själv och säga "Kom igen nu "namn"! Nu tar du det!" :P

palme
2005-05-17, 20:56
Jag snackar skit med folk, garvar, glor på brudar, tänker på matlistan, kollar att vikterna sitter på plats - sen tar jag två djupa andetag, frustar till och sen lyfter vi. Inte märkvärdigare än så.

Det är en jäkla skillnad på att lyfta tungt på gymet och att göra det på tävling.


allan

Haha tänkte ju skriva samma sak.

Denstillasittande
2005-05-17, 20:57
Lätt Lätt Lätt Lätt Lätt och sedan testar man!

Tomas W
2005-05-17, 21:15
Beror helt på vad det är för någons sorts lyft också. Inför ett tungt ryck så krävs mkt mer koncentration o lugn än inför t.ex ett marklyft.

Precis som allan sa så är det en enorm skillnad på ett tävlingslyft och tränings, har man inte tävlat så tror jag att det är svårt att förstå skillnaden.

mvh

PowPow
2005-05-17, 21:17
Men var är alla som skriker YEAAAAH BUDDY, LIGHTWEIGHT eller varför inte LET'S DO THIS SHIT?

men Light weight ska man ju frusta fram mitt i den sista repetitionen, samtidigt som man är knallröd i ansiketet och håller på att svimma av utmattning
*flex*

Dipshit
2005-05-17, 21:21
kollar på det rundaste, finaste asset på hela gymmet..
kollar på mig själv..
inser att jag måste ta i som fan om jag ska få smaka.. :em:
GNYYYH

s0s
2005-05-17, 21:23
skriker AiAiAiAiAiAi som Xena the warrior princess

Baan
2005-05-17, 21:38
är väl mest tankspridd, någon gång då och då tänker jag på att ändra attityd från nu försöker jag till nu lyckas jag men oftast är det bara kötta på, antigen tänka på allt möjligt eller snacka skit med folk spana in brudar osv

Eatalot
2005-05-17, 22:59
jag brukar prata för mig själv:

papper, jevla papparsvikt.
Stabilt nu

Sedan får nån slå mig alt vrida öronen redigt på mig

Sedan skriker jag ett bärsärkarvrål som får blodet att stelna på ett par gymmotionärer.

sedan hoppar jag på stången och sliter, pressar, böjjer osv.

Detta för 95+% lyft i Sl övningar alltså.

=) så gör jag. Måste ha adrenalin för att bli riktigt explosiv.

Fettecke
2005-05-17, 23:35
brukar upprepa "lätt" några gånger, medans jag tänker på lyftmomentet...
sedan slå lite på stången om jag ligger under den, håller jag upp den så brukar jag sänka ner den och låta vikten vila på bröstet medans jag upprepar att det är lätt... sedan köra igång.

kan upprepa ordet "lätt" mot slutet av settet då det är jävligt tungt, kanske ändra mig till "lätt för helvete" samtidigt som jag kramar ur de sista ur setet.

stahlberg
2005-05-17, 23:50
Som vi ser så är metoderna ganska olika. Och det är sant, att uppladdning - precis som mycket annat i styrkelyft - delvis är individuell.

Om vi tänker oss att jag har en adept som ska tävla t.ex i bänkpress, och därför maxa på tävling, så börjar "uppladdningen" - eller egentligen förberedelserna - långt före själva tävlingen. Varje träningspass är nämligen en förberedelse för tävlingen. Man förbereder sig bl.a. genom att
1. lyfta tävlingsliknande lyft på träning ;
2. göra bra och om möjligt alltid lyckade träningspass ;
3. veta vilken styrka man har när tävlingen kommer.

När lyftaren lyft sitt sista tunga pass bestämmer vi vilka vikter han ska ha på tävlingen, först uppvärmningsvikterna (samma som på träning så att han är van), och därefter lyft 1 (t.ex 100 kg), lyft 2 (t.ex 110 kg) och lyft 3 (t.ex 112,5-120 kg). I lyft 1 gäller det att gå in på en säker vikt (som man skulle klara "med ena armen av"), i lyft 2 på en tung men säker vikt. Lyft 1 och 2 ska vara klart bestämda på förhand. I lyft 3 måste man kunna ha en gaffel, beroende på vad eventuella motståndare klarat.

Jag tar reda på så mycket som möjligt om tävlingen och motståndarna. Jag gör upp en enkel taktisk plan, och går igenom denna med adepten. Vi kollar (och packar) all utrustning. Vi ser till att kringfaktorer som kost och vila är i skick. När adepten känner för det pratar vi lite om tävlingen.

Adepten har under en lång tid fysiskt och psykiskt förberett sig för tävlingen. Han vet att han är i form och har styrka för varje lyft. Utan att han tänker på tävlingen finns den hela tiden i hans "bakhuvud".

På tävlingsdagen diskuterar vi tävlingen så lite som möjligt. Det gäller att inte börja "ladda upp" - koncentrera sig - för tidigt. Vi går på vägning, intar kost, kopplar av, pratar om annat. Sedan börjar småningom uppvärmningen. Då gör vi våra uppvärmningslyft i lugn och ro enligt den tidtabell jag gjort upp.

När tävlingen börjar gäller det att inte börja ladda upp för tidigt. Koncentrationen i styrkelyft ska vara 1) "inåtriktad" (koncentration på en enda sak : stången) och 2) kortvarig. Ju närmare lyftet lyftaren kan ladda upp desto bättre.

En bra uppladdning är inte att man ilskar upp sig på någon yttre omständighet. Det är klart man behöver adrenalin. Men beslutsamhet, oräddhet och fullständig koncentration är mycket bättre än ilska. Man har helt enkelt beslutat sig för att lyfta upp stången, koncentrerar sig på det, och tänker inte låta något hindra sig. På det sättet hindrar man också att lyftaren laddar upp så mycket att tekniken blir lidande.

Vi kan mycket väl prata om annat, och bara korta stunder påminna oss om tävlingen, gå igenom teknikdetaljer, uppmuntra lyftaren, och tänka på annat igen fram till just före lyftet. Då ska lyftaren "samla sig" : när man går fram till en skivstång är det för att lyfta upp den (precis som man så många gånger gjort på träningen). Det är onödigt att skrika och ha sig, detta tar bara bort energi från det man ska göra : lyfta en stång. Lyftaren går fram till stången, beslutsam, "adrenalinfylld", och gör vad han ska : lyfter stången.

Sedan meddelar man följande vikt, varvar ner (märkväl att laddningen nog finns "bakom örat" hela tiden), väntar på sin tur och gör det på nytt.

Kort, "inåtriktad" uppmärksamhet.

no1fitness
2005-05-18, 02:29
kollar på det rundaste, finaste asset på hela gymmet..
kollar på mig själv..
inser att jag måste ta i som fan om jag ska få smaka.. :em:
GNYYYH

:laugh: :laugh:

Jag tänker Kom igen nu för f*n !:em: och koncentrerar mig på vad jag ska göra.
Är oftast ganska nervös på tävling i styrkemomenten och speciellt i hinderbanan, men det brukar hjälpa mig prestera bättre.

Kwon
2005-05-18, 02:59
Kom igen....vikterna är papper....PAPPER!!!!