handdator

Visa fullständig version : Repetitionsteknik i marklyft.


Erik__
2005-05-17, 17:32
Spelar det någon roll om man bara touchar golvet och fortsätter dra, eller sätter ner vikten ordentligt, när jag testade det första blev ryggen typ -> (

men om jag får sätta ner vikten ordentligt, och släppa spänningen i ryggen, som om man gjorde 4st singlar efter varandra så blir det mycket bättre, förlorar man mycket på att göra på det sättet?????????????????????? så att belastningen nästan helt och hållet släpper mellan repetitionerna? eller ska man nöta tills man kan dra alla på en gång med bra hållning eller vad man ska kalla det.

Sheogorath
2005-05-17, 17:35
Jag tycker tvärt om att det är MYCKET lättare att fuska med tekniken om man kör touch-and-go. Om man sätter ner stången mellan varje lyft ser en kontrollant direkt om man inte drar med röv och ben i början av lyftet, vilket man inte alls kan se på samma sätt om man bibehåller spänningen genom hela rörelsen, imo.

leopoldi
2005-05-17, 17:49
Håller med Sheogorath här. Om du känner att tekniken falerar när du kör utan att sätta ned stången o börja om är det mkt bättre att du kör med fler singlar på raken.

Marklyft är mkt teknik o det absolut viktigaste är att ha bra teknik, gör det som du känner är bäst så undviker du skador o sämre utveckling. Jag kör själv med att sätta ned stången efter varje lyft o min utveckling i marklyft har blivit bätre av det än att köra med att bara toucha golvet. Säger inte att det är så generellt men för mig har det funkat så.

Eftersom marklyft är så mkt teknik kan du omöjligt tappa mkt om du känner att du har bättre teknik med att ta om lyftet.

Pdaddy
2005-05-17, 18:07
Jag tycker tvärt om att det är MYCKET lättare att fuska med tekniken om man kör touch-and-go. Om man sätter ner stången mellan varje lyft ser en kontrollant direkt om man inte drar med röv och ben i början av lyftet, vilket man inte alls kan se på samma sätt om man bibehåller spänningen genom hela rörelsen, imo.

Håller med där !!

JA brukar köra båda delarna, men mäst touch and go på lättare vikter <160kg

M

Erik__
2005-05-17, 18:34
hm, skrev lite luddigt, menade inget om att det var lättare att fuska på något sätt, bara att tekniken sket sig totalt om jag inte fick sätta ner vikten mellan repsen, och om man fick sämre utveckling om man förlorade spänningen mellan lyften?

jwzrd
2005-05-17, 18:36
Jag gillar att köra touch-and-go bara, men övar man teknik så ska man inte göra så. Finns säkert jäkligt många anledningar till att inte göra så, men jag gillar det :D

Baha
2005-05-17, 18:41
jag tror nog jag nästan dubblar antalet reps med touch and go mot om jag inte kör det.

föredrar stanna så man ser till att man har någorlunda rätt teknik, lätt bli fel annars tycker jag

jwzrd
2005-05-17, 18:59
jag tror nog jag nästan dubblar antalet reps med touch and go mot om jag inte kör det.

föredrar stanna så man ser till att man har någorlunda rätt teknik, lätt bli fel annars tycker jag

Jag håller mig lättare riktigt tight genom hela settet genom att köra så. Jag nuddar inte bara golvet med vitkterna, jag sätter ner dom helt, men släpper aldrig trycket och anspänningen.

Baha
2005-05-17, 19:04
Man skall väl köra så som man själv tycker känns bäst oxå, så länge man själv känner att man har kontroll så är det väl bra.

själv stannar jag för att få kontroll plus att jag tycker det blir tyngre, vill ha bra styrka från botten för maxlyft.

jwzrd
2005-05-17, 19:05
Man skall väl köra så som man själv tycker känns bäst oxå, så länge man själv känner att man har kontroll så är det väl bra.

själv stannar jag för att få kontroll plus att jag tycker det blir tyngre, vill ha bra styrka från botten för maxlyft.

Det är nånting jag kommer att börja göra också. Marklyft med ryck-fattning kör jag med helt stopp i botten.

Allan
2005-05-17, 19:17
Det är två olika moment. Det ena är inte sämre eller bättre än det andra.


allan

Bjorne
2005-05-17, 19:31
Kör jag lätt och många reps kör jag touch and go, kör jag färre än fem reps så blir det alltid singlar, för att verkligen komma ner med röven och upp med bröstet. Helt enkelt för att jag knappt håller emot på ner vägen och tappar därför formen...

The Draf
2005-05-17, 19:56
ställer alltid ner stången mellan repititonerna, blir mkt mer ben då. Dessutom så lättar man på trycket mellan diskarna och tillåter ledvätska att smörja lite mellan repititonerna.

palme
2005-05-17, 20:05
Ni tror inte att alla lyft kommer se olika ut då beroende på att han blir tröttare för varje rep då?

Kan fan garantera att rep 1 och rep 4 är väldigt olika.


Kör speedreps istället. Ett snabbt lyft på kanske 80% av vad du klarar i en maxning. Där har du ditt utförande.

The Draf
2005-05-18, 07:34
Ni tror inte att alla lyft kommer se olika ut då beroende på att han blir tröttare för varje rep då?

Kan fan garantera att rep 1 och rep 4 är väldigt olika.


Kör speedreps istället. Ett snabbt lyft på kanske 80% av vad du klarar i en maxning. Där har du ditt utförande.

Vad menar du nu? Vad är speedreps?