handdator

Visa fullständig version : Räkna "gainer" som mat?


A.K.O.A
2005-05-17, 16:07
Jag försöker att äta varannan/ var tredje timme, funderar bara på om ni räknar efterträningsdrinken som en måltid (mellanmål) eller inte? Personligen blir jag ganska mätt efter den (zippar i mig den i olika omgångar), men försöker äta någon timme efter träning.

King Grub
2005-05-17, 16:10
Givetvis skall energin från efterträningsdrinken räknas in i dagens energiintag.

Det anabola gensvaret från kolhydrat+protein direkt efter träning minskar dock inte det anabola gensvaret från motsvarande dos 1 h senare.

Ekonom
2005-05-17, 17:21
Jag försöker att äta varannan/ var tredje timme, funderar bara på om ni räknar efterträningsdrinken som en måltid (mellanmål) eller inte? Personligen blir jag ganska mätt efter den (zippar i mig den i olika omgångar), men försöker äta någon timme efter träning.

Instämmer med king grub. Jag blir också mätt av gainer, det är jobbigt, Blandar du den i vatten? Det minskar mättnadsgrade tycker jag. Sen är det nog mängden socker i gainern som mättar.. Personligen har jag minskat mängden gainer och tillsatt extra protein, blandar 1-2 dl. gainer med 1 dl.protein. Det mättar lite mindre!

A.K.O.A
2005-05-17, 19:01
Instämmer med king grub. Jag blir också mätt av gainer, det är jobbigt, Blandar du den i vatten? Det minskar mättnadsgrade tycker jag. Sen är det nog mängden socker i gainern som mättar.. Personligen har jag minskat mängden gainer och tillsatt extra protein, blandar 1-2 dl. gainer med 1 dl.protein. Det mättar lite mindre!


Jag blandar i vatten, men vad det gäller proportioner o dyl. litar jag nog mer på King Grub, inget personligt...

Ekonom
2005-05-17, 19:05
Your loss man... hehe närå, lita på vem du vill du... de va ingen mirakel proportion av nåt slag. bara den kvantitet pulver som verkar passa MIN kropp bäst, hur DIN reagerar har jag ingen aning om, jag bara skrev hur mkt. jag tar för att påvisa att det mättar mindre med mindre del av gainerpulver och mer del av protein, var mer som ett tips!

skaparn
2005-05-17, 19:41
Your loss man... hehe närå, lita på vem du vill du... de va ingen mirakel proportion av nåt slag. bara den kvantitet pulver som verkar passa MIN kropp bäst, hur DIN reagerar har jag ingen aning om, jag bara skrev hur mkt. jag tar för att påvisa att det mättar mindre med mindre del av gainerpulver och mer del av protein, var mer som ett tips!

En "Gainer" har väl redan ganska vettiga proprtioner mellan prot/kolh och att ytterligare tillsätta protein leder väl bara till att fördyra kolhydraterna en smula. Någon gång bevisade nämligen någon hur proteinet genom ett fint ord omvandlades till glukos.

King Grub
2005-05-17, 19:42
Protein har betydligt högre mättnadsfaktor än samma energimängd socker.

Ekonom
2005-05-17, 22:18
Ang proportioner: Ja, 25 % prot. & ~70 % kolh. är nog en bra proportion för många, dock är det för mkt socker i relation till protein för MIN del, upplevde bra resultat när jag såg till att få proportionen ca. 45 & prot. & 55 % kolh. (ca) men kolhydraterna kostar fortfarande lika mycket!

Ang, mättnad: Ja, protein har på senare tid (genom förklaringen varför atkins funkar etc.) hävdats mätta mer än kolhydrater. Som alla mina tidigare inlägg på denna tråd, "king grub" svarar vi nog olika på mycket, jag blir t.ex. mycket mättare av en rejäl pasta tallrik än en rejäl biff.. likaså blir jag mättare av en supergainers fuel (med litet protein innehåll) än min egna blandning.
Mest mättar nog fett (tänkte va komisk och dra nåt om MÄTTAT fett, men jag skippar det :bow: ) och med kött medföljer ju oftast mkt. fett, tror personligen orsaken döljer sig där, snarare än i proteinet.. men det är bara en spekulation, och man får väl se själv vad som är bra eller dåligt för en själv. Om jag skulle ätit enligt all forskning, skulle jag inte utvecklats särskillt mycket, men den forskningen kan vara mycket aplicerbar på andra individer..?? Nä, nu har jag skrivit alldeles förmycket.

Matte_Maiden
2005-05-17, 23:17
Vad skiljer dig från andra som gör att du behöver mer protein jämfört med kolhydrater efter träning?

Ekonom
2005-05-18, 10:57
Vi har väl alla olika metabolism. Jag TROR att jag får ett sjysst insulinpåslag av 50-70 g. kolh. och bra styrka. En annan individ som har annan metabolism kanske behöver bortåt 100 g. kolhydrater för bra insulinpåslag och för att lagra "tillräckligt" kolhydrater efter träning. Därutöver tror jag de flesta växer bättre av motsv. 300g. kött och lite mindre potatis än 150 g. kött och mycket potatis. (omräknat från pulver)

Tänk t.ex. på en sgf. innehåller 125 g. kolhydrater, vissa måste äta så mycket för att öka, medans andra blir feta. Liknande Samband finns FÖRMODLIGEN på proteinkonsumtion också. Som tidigare, tänk hurmycket 25 g. protein är i mat(som de flesta "gainer portioner" innehåller)... Du äter bra mycket mer än så till lunch o middag, varför äta MINDRE efter träning???

King Grub
2005-05-18, 11:04
Du kan bara få anabolt gensvar från en viss mängd EAA vid ett visst tillfälle. Ytterligare anabolt gensvar måste komma från nästa mål. Gainern bör knappast sista målet för dagen, inte ens sista målet för timmen. Påfyllning med ytterligare aminosyror för ytterligare anabolt gensvar och proteinsyntes bör ske kontinuerligt dom närmaste timmarna efter träning.

Niclaaas
2005-05-18, 11:29
jag blir t.ex. mycket mättare av en rejäl pasta tallrik än en rejäl biff

vad är "en rejäl pastatallrik" och "en rejäl biff" då? om du tar en nötbiff så får du äta ca 300g för att komma upp i lika mycket kalorier som 1 1/2 dl makaroner. då är ca 25E% av det fett också. skulle det vara fettfritt kött skulle du få äta över 400g kött för att få i dig lika mycket protein som det är kolhydrater i de 1 1/2 dl makaroner

att du blir mättare av pasta kan ju bero på att det är mycket lättare att få i sig mycket energi av pasta än av kött

Jay-Z
2005-05-18, 11:30
Påfyllning med ytterligare aminosyror för ytterligare anabolt gensvar och proteinsyntes bör ske kontinuerligt dom närmaste timmarna efter träning.

Och även kolhydrater, eller hur?

Var det efter 2 timmar musklerna blev insulinresistenta? Betyder det att man kan sluta mata in protein och kolisar då?` :confused:

Ekonom
2005-05-18, 13:20
vad är "en rejäl pastatallrik" och "en rejäl biff" då? om du tar en nötbiff så får du äta ca 300g för att komma upp i lika mycket kalorier som 1 1/2 dl makaroner. då är ca 25E% av det fett också. skulle det vara fettfritt kött skulle du få äta över 400g kött för att få i dig lika mycket protein som det är kolhydrater i de 1 1/2 dl makaroner

att du blir mättare av pasta kan ju bero på att det är mycket lättare att få i sig mycket energi av pasta än av kött

Helt rätt Niklas!!
har inga exakta mått på rejält.., menar mer att jag blir stabilare mätt av att "fylla en större del av tallriken med pasta än att då byta ut kanske 1/3 pasta och lägga till 30 % kött)

Självklart får jag mer energi som du skriver av att mätta mig med pasta än av att mätta mig med kött, och förmodligen därav större mättnad - precis som du skriver
och motsvarande med pulver då, man kan ju känna sig "däst" efter för mycket socker - och det gör ju att man inte har nån aptit precis. Den dästheten minskar ju när man minskar sockret till förmån för mer protein!

King Grub
2005-05-18, 13:24
Och även kolhydrater, eller hur?

Var det efter 2 timmar musklerna blev insulinresistenta? Betyder det att man kan sluta mata in protein och kolisar då?` :confused:

Varför protein?

Frekventa kolhydratmål i två timmar bör vara mer än nog för att ersätta glykogenmängden som förbrukats under styrketräning, och antagligen är det inte dags för nästa pass efter två timmar heller, utan det lär finnas tid för ytterliga glykogeninlagring till dess. Under dessa två timmar har man i alla fall utnyttjat den snabba fasen, både den insulinberoende och den insulinoberoende, om man tillfört kolhydrat. Efter det kan man definitivt övergå till betydligt mindre mängder, bara tillräckligt för att hålla insulinpumpen igång så aminosyrorna kan utnyttja den.

Ekonom
2005-05-18, 13:27
Du kan bara få anabolt gensvar från en viss mängd EAA vid ett visst tillfälle. Ytterligare anabolt gensvar måste komma från nästa mål. Gainern bör knappast sista målet för dagen, inte ens sista målet för timmen. Påfyllning med ytterligare aminosyror för ytterligare anabolt gensvar och proteinsyntes bör ske kontinuerligt dom närmaste timmarna efter träning.

För absolut bästa effekt bör man troligtvis göra som du skriver! Men som de flesta känner igen, så orkar man vanligtvis inte springa mellan köket och det andra rum man befinner sig i stup i kvarten efter träningen...

Kanske är det bara som du skriver de EAA som bidrar till effekten och de icke-essentiella, är verkningslösa??? Det kan man ju aldrig veta utan blodprov, men det funkar kanon för mig att byta ut en del av sockret mot mer protein efter träning!,
Den där "viss mängd EAA" som du skriver om King Grub är jävlig intressant! Den vissa mängden borde ju variera från person till peron, beroende på leverns nedbrytningförmåga och andra individuella egenskaper, tror du inte det? Och det gör väl att vissa upplever bra resultat av 25 g. protein, medans andra behöver det dubbla för att uppleva resultat???

Jay-Z
2005-05-18, 13:29
Varför protein?



För snabba tangenttryckningar bara. :)

Förresten, kan inte protein allena hålla igång "insulinpumpen"?

Jay-Z
2005-05-18, 13:31
För absolut bästa effekt bör man troligtvis göra som du skriver! Men som de flesta känner igen, så orkar man vanligtvis inte springa mellan köket och det andra rum man befinner sig i stup i kvarten efter träningen...



Nej, men en gång i halvtimmen. ;)

King Grub
2005-05-18, 13:36
Kanske är det bara som du skriver de EAA som bidrar till effekten och de icke-essentiella, är verkningslösa??? Det kan man ju aldrig veta utan blodprov, men det funkar kanon för mig att byta ut en del av sockret mot mer protein efter träning!

"Because net balance was similar for MAA and EAA, it does not appear necessary to include nonessential amino acids in a formulation designed to elicit an anabolic response from muscle after exercise."

Am J Physiol. 1999 Apr;276(4 Pt 1):E628-34.

"Because the NB response was double the response to two doses of a mixture of 3 g of EAA + 3 g of nonessential AA (NEAA) (14), we conclude that NEAA are not necessary for stimulation of NB."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Oct;283(4):E648-57.

"Net muscle protein synthesis results from
ingestion of essential amino acids only. Thus, it is clear that
non-essential amino acids are not necessary for the
stimulation of muscle protein synthesis resulting in net
muscle protein synthesis."

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes.

Den där "viss mängd EAA" som du skriver om King Grub är jävlig intressant! Den vissa mängden borde ju variera från person till peron, beroende på leverns nedbrytningförmåga och andra individuella egenskaper, tror du inte det? Och det gör väl att vissa upplever bra resultat av 25 g. protein, medans andra behöver det dubbla för att uppleva resultat???

Man behöver inte 50 gram protein på en gång. Det är betydligt sämre att ta 50 gram protein ett mål än 25 gram två mål. Du kan bara få anabol stimulans av en viss mängd aminosyror per mål; ytterligare anabol effekt måste komma från nästa mål. Ett överskott på en gång oxiderar.

För att stimulera maximalt anabolt gensvar krävs maximalt (vikt i kg * 0.260 mg/kg/h) gram protein. Under en 2-timmarperiod, säg 20+20+20 gram, vilket skulle ge 60 gram under den tiden = tillräckligt för den störste.

"it appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, 55-75 kg × 0.260 mg/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."

J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.

King Grub
2005-05-18, 13:38
För snabba tangenttryckningar bara. :)

Förresten, kan inte protein allena hålla igång "insulinpumpen"?

Förvisso, men det ena utan det andra blir bara halv effekt, då CHO+EAA samverkar.

"The combined effect on net muscle protein synthesis of carbohydrate and amino acids given together after resistance exercise is roughly equivalent to the sum of the independent effects of either given alone. The individual effects of carbohydrate and amino acids are likely dependent on the amount of each that is ingested. Further, prior intake of amino acids and carbohydrate does not diminish the metabolic response to a second comparable dose ingested 1h later."

Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55. Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise.

Ekonom
2005-05-18, 13:50
[QUOTE=King Grub

"Man behöver inte 50 gram protein på en gång. Det är betydligt sämre att ta 50 gram protein ett mål än 25 gram två mål. Du kan bara få anabol stimulans av en viss mängd aminosyror per mål; ytterligare anabol effekt måste komma från nästa mål. Ett överskott på en gång oxiderar.

För att stimulera maximalt anabolt gensvar krävs maximalt (vikt i kg * 0.260 mg/kg/h) gram protein. Under en 2-timmarperiod, säg 20+20+20 gram, vilket skulle ge 60 gram under den tiden = tillräckligt för den störste.

.[/QUOTE]

hehehe ja, det var ambitiöst!! Säger inte emot! kanske ska ta min protein+gainer blandning och dela upp den på två tillfällen?? bara att man kan bli lite sur i kistan... :booty: Det har som sagt funkat bra, den blandning jag skrev om tidigare, men det kanske skulle va bättre att dela upp den på 2 ggr??? Vad tror du isf. skulle vara lämpligt tidsförhållande mellan de två gångerna?