handdator

Visa fullständig version : Springa - hur mycket?


gargantua
2005-05-17, 15:38
Hej!

Mitt gymkort har gått ut och då jag byter ort under sommaren tänker jag mest troligt inte teckna något nytt. Istället har jag tänkt börja springa mer regelbundet och undrar nu hur mycket man bör springa utan att bli "övertränad" eller utsliten.

Jag tänkte köra ungefär följande: 10-15 minuter innan frukost och ca 30 minuter på kvällen, 4 dagar i veckan de kommande 4 veckorna.

Finns det några riktlinjer eller är det bara att fortsätta tills när kroppen säger ifrån?

King Grub
2005-05-17, 15:39
Hur mycket och ofta springer du i dag?

Att gå från ingenting till två pass om dagen är nog inte att rekommendera.

Fredrik_
2005-05-17, 15:43
Sen tycker jag det är bättre att satsa på kvalitet än kvantitet. Kör en fyra rejäla pass i veckan istället för 8 småpass. Beror ju på vad du har för syfte med löpningen också.. men är det att bli en bättre löpare så tror jag fyra tuffare pass är att föredra :)

Jax
2005-05-17, 15:45
Omöjligt att svara på då det inte framgår hur mycket löpning du är van vid att träna. Det gäller att trappa upp träningen sakta för att undvika skador. Konditionen blir bra snabbt, men det tar lite längre tid för kroppen att vänja sig vid att springa mycket.

Vad är ditt mål med löpningen? Hur som helst så verkar det ganska tråkigt att alltid träna på samma sätt. Ett råd är att springa längre ibland, snabbare ibland, intervaller någon gång och där emellan klämma in exempelvis ett backträningspass. På så sätt får du mycket bättre träning samtidigt som det blir lite roligare. Omväxling förnöjer.

gargantua
2005-05-17, 16:07
Jag har de senaste två veckorna sprugit 12 min HIIT 4 gånger i veckan samt 2 st 30 min pass. 3 veckor tidigare körde jag 4 gånger i veckan trappmaskin 20 min plus styrketräning. Innan det bara styrketräning.


Det tidiga passet kör i fettförbränningssyfte och de senare i konditions samt förbränningssyfte. Jag kommer dock variera längd och intensitet efter humör. Jag ska bara springa så här mycket under en månads tid då jag inte kommer att gymma.

Mvh Gargantua

skaparn
2005-05-17, 19:36
Det tidiga passet kör i fettförbränningssyfte och de senare i konditions samt förbränningssyfte. Jag kommer dock variera längd och intensitet efter humör. Jag ska bara springa så här mycket under en månads tid då jag inte kommer att gymma.

Jag skulle nog hellre göra ett ordenligt pass 4ggr/vecka istället för att dela upp dem. Spring t.ex. ett distanspass, två intervallpass och ett fartlek. Rent intuitivt så känns det mer givande än extremt korta förbränningspass som du nämner.

...dessutom slipper du duscha så ofta.

hgus
2005-05-19, 00:51
Jag tycker du skall hålla dig till ett pass om dagen. På 10-15 minuter hinner du inte träna din aerobiska förmåga (uthållighet) och det är för kort för att köra intervaller då du inte hinner värma upp. Det ända syftena jag kan se är lätt återhämtningsträning och det kräver att man är rätt löpvan.

Om jag förstod ditt inlägg rätt så springer du nu sporadiskt. Om du är under 30 och allmänt vältränad så skulle jag rekomendera 4 pass i veckan. 2 lätta pass på kanske 30 minuter. Ett pass där du kör lite hårdare (ingen kräkhastighet) och ett långpass där du börjar på säg 40 minuter och sedan lägger du på 5 minuter per vecka tills du är uppe i ca en timme.

Om du inte har löptränat tidigare, inte är allmänt vältränad eller över 30 år så skulle jag ta det förskiktigare. Börja i så fall med tre lugna pass i veckan och när det känns bra börja öka farten på ett av passen och längden på ett annat.

Men som King Grub sa: utan att veta hur mycket du tränar i dag så är det svårt att ge råd. Dessutom spelar ålder och eventuell övervikt samt skador en stor roll.