handdator

Visa fullständig version : Mat under Vätternrundan


erkki
2005-05-17, 14:53
En 30-årskris har seglat upp, vilket föranlett en satsning på ovannämnda lopp. Har tänkt köra hårt på Vitargos produkter (smakar det så kostar det). Nån som vill bidra med andra tips på intag före, under, efter loppet?
Annars är väl en skriftlig dunk i ryggen på sin plats :hbang:

JJ
2005-05-17, 14:58
Det serveras "riktig" mat 2 ggr, se till att ät den. Man får bananer, bullar + alla sorters drycker. När man cyklar är inte magen så känslig, så det brukar fungera bra att äta. Dubbla vätskeflaskor, fickor med bananer m.m., extra slang med verktyg, cykelhandskar, solskydd, brillor är bra utrustning.
Det brukar vara rejält kallt på natten, antingen uthärdar du eller så tar du på dig ett plagg som du sen kan lämna vid en kontroll.
Dunk, dunk.

erkki
2005-05-17, 15:03
tackar tackar!
Startar vid 5, så jag hoppas det blivit lite mer uthärdligt vid den tiden.
Tror du Vitargos produkter är rätt beslut annars?

JJ
2005-05-17, 15:07
tackar tackar!
Startar vid 5, så jag hoppas det blivit lite mer uthärdligt vid den tiden.
Tror du Vitargos produkter är rätt beslut annars?

Prova innan. Du vill inte cykla 30 mil med rännskita, det lovar jag. Om magen tål dem så fungerar de säkert. Jag körde med 1 flaska vatten och en flaska sportdryck (tror man fick Pripps) hela tiden och drack väl ungefär lika mycket ur varje. Sista tredjedelen brukar jag trycka i mig någon vitargogel och det fungerar ok för mig.

-xR-
2005-05-17, 16:09
Hur lång tid får man räkna med om man inte är en van cyklist och amatör? :D

JJ
2005-05-17, 16:10
Från 12 timmar till att aldrig komma fram är väl en ok gissning. :)

skaparn
2005-05-17, 18:01
Det serveras "riktig" mat 2 ggr, se till att ät den. Man får bananer, bullar + alla sorters drycker. När man cyklar är inte magen så känslig, så det brukar fungera bra att äta. Dubbla vätskeflaskor, fickor med bananer m.m., extra slang med verktyg, cykelhandskar, solskydd, brillor är bra utrustning.
Det brukar vara rejält kallt på natten, antingen uthärdar du eller så tar du på dig ett plagg som du sen kan lämna vid en kontroll.
Dunk, dunk.

Där går våra erfarenheter isär. Äta under ansträngning är som att be om att skita på sig. Kroppen klarar sig fint på bara fyltande kolhydratrika drycker samt en och annan sportbar (Oleary's). Fast iofs, ska man sitta 12 timmar eller mer så kan det vara bra för psyket att få i sig lite mat, är det dessutom dåligt väder så kanske det rent krävs en paus och lite varmt för att orka med.

Startar du fem har solen iallafall hunnit gå upp, då ska inte tempraturskillnaderna mellan dag och natt göra så stor skada.
Ett sätt att klara lösa värmen är att använda ben- och armvärmare som enkelt kan tas av på morgonen när solen värmer och de ryms i ryggfickan.

Hur har du lagt upp träningen hittills?
Hur lägger du upp den fram till loppet?

Man and Machine
2005-05-17, 22:15
Kör hårt :hbang: och ha för guds skull en bra sadel. Skinkorna måste bli redigt ömma efter 30 mil.

Pellefant
2005-05-17, 22:20
Vilken bra starttid. :)

Dunk, dunk.

Skriv en utförlig beskrivning här i tråden efteråt om hur det gick, snälla.

skaparn
2005-05-17, 22:22
Kör hårt :hbang: och ha för guds skull en bra sadel. Skinkorna måste bli redigt ömma efter 30 mil.

Denna

http://www.cykelcity.se/bilder/300/2710842012.jpg

plus dessa (Santini Twist Gel)

http://www.cykelcity.se/bilder/600/4859901200.jpg

är nog så nära optimalt man kan komma.

Pellefant
2005-05-17, 22:31
http://www.mikesbike.com/images/bgdocet1.jpg

http://www.teamestrogen.com/images/products/TY-21139-PIN.jpg

Här är tjejsadlar också(smart uppfinning tycker jag), hjälper för att inte få skavsår vid blygläpparna. (Läste på nått cykelforum, tjejer som var så glada över att ha hittat dessa)

Sverker
2005-05-18, 05:30
Häftig :thumbup:

Kör hårt och ta det lungt i backarna ned mot Jönköping.

erkki
2005-05-18, 06:30
Tack för allt stöd!
Skaparn: Har kört stenhård spinning hela vintern. Cyklar till och från jobbet varje dag (60 min) och har (tyvärr) endast ett fåtal distanspass i kroppen då jag föredrar löpning. Ska ut och köra nu fyra helger i rad längre pass så kroppen vänjer sig litegrann. Är inte ute efter nån bra tid utan endast ta mig runt. 14 h är kanske rimligt. :confused:
Mitt största problem nu är att jag mest troligt behöver en ny cykel. Har inte råd att köpa ny, så om det är nån som vet nån schysst långtidsuthyrning i Stockholm så tar jag gladeligen emot tips. Cykelstället har jag hört talas om. Ska höra med dem idag...

skaparn
2005-05-18, 07:30
Tack för allt stöd!
Skaparn: Har kört stenhård spinning hela vintern. Cyklar till och från jobbet varje dag (60 min) och har (tyvärr) endast ett fåtal distanspass i kroppen då jag föredrar löpning. Ska ut och köra nu fyra helger i rad längre pass så kroppen vänjer sig litegrann. Är inte ute efter nån bra tid utan endast ta mig runt. 14 h är kanske rimligt. :confused:

Det låter som att du ska justera ner tiden en smula om du tränat såpass mycket. Du får inte mer än 12 timmar på dig.
Ta vara på dessa kommande distanspass, och de ska köras på samma cykel som du tänkt cykla loppet på. Detta för att känna på vilka inställnigar som funkar under en längre tid, problem kanske inte hinner dyka upp på turer under två timmar. Ta dessutom tillfället i akt att prova olika sorters mat under distanspassen, vilken sportdryck som passar, vilka bars du fixar att äta medan du cyklar etc. Starta dessutom om möjligt dina distanspass tidigt på morgonen, för att veta hur det känns också.

Mitt största problem nu är att jag mest troligt behöver en ny cykel.

Kunde inte hålla mig, min drömmars ram (iofs skulle jag kunna leva med komponenterna på bilden också); DeRosa King Light

http://www.cykelcity.se/bilder/600/cc05100110.jpg

JJ
2005-05-18, 08:26
Jag tror du landar runt 12 timmar jag med, jag cyklade mitt bästa lopp med 3 mils cykelträning en vecka efter sthlm marathon så löpträningen räcker en bit trots allt. Men första gången ska man bara se till att ta sig runt tycker jag, tiden blir lite som den blir. Knepet är att att ligga på rulle förresten, försök träna på det innan.

erkki
2005-05-23, 08:05
Uppdatering:
5 mil i lördags (30 km/h i snitt)
11,5 i söndags (26 km/h i snitt)
Har nu börjat vänja kroppen vid intag under ansträngning.
Ett stycke power bar (muscle power) och en hel del sportdryck.
Ingen raketkista än så länge...
Sov väldigt gott framför formel 1 igår.
Nu blir det vila ett par dagar. Sedan: :whipped:

erkki
2005-05-23, 09:23
NY FRÅGA:
Inför/Under/Efter loppet. Fairing eller Vitargo?
Svar med motivering vore trevligt *kissass*

Olsson
2005-06-02, 22:51
Hur går det med din satsning inför vätternrundan nu? Ett par långpass till i benen? Provat vad magen står ut med? Införskaffat i en ny cykel eller hyrt någon?

Själv köpte man en cykel idag minsann. Fast VR blir inte aktuellt förän nästa år. Så här ser den ut, skönheten :love:
http://www.cykelcity.se/bilder/600/4859901171.jpg
Campa centaur står för komponenterna

skaparn
2005-06-03, 00:14
Mycket fint!!
Köpa en ny cykel är nog bland det roligaste man kan göra, med eller utan kläder. Hur känns den då? Är du nöjd?

skaparn
2005-06-03, 00:17
NY FRÅGA:
Inför/Under/Efter loppet. Fairing eller Vitargo?
Svar med motivering vore trevligt *kissass*

Min enda erfarenhet av Vitargo är att man gör bäst i att ta med stavmixern till tävlingen alternativt blanda färdigt hemma. Jisses vad svårlösligt det där mjölet är. Visst kanske det är snabbare osv men hur snabb den än är så kompenserar den inte för tillredningsproblemen. Dessutom verkar sportdryckstillverkarna inte helt ense om det där med snabbhet eftersom Enervit blandar i fruktos i sin just för att göra den lite långsammare. Kör själv med Enervit mest av gammal vana och den funkar då för mig. De långsammare egenskaperna torde göra den lite lämpligare för uppladdningsdryck, för att svara på din fråga. Under så är nog en snabbare bättre beroende på hur långt loppet är.

Olsson
2005-06-03, 08:31
Mycket fint!!
Köpa en ny cykel är nog bland det roligaste man kan göra, med eller utan kläder. Hur känns den då? Är du nöjd?

I sanningens namn så har jag inte fått den än. Men jag sitter spännt vid telefonen hela dagen o väntar på att de ska ringa o säga att den e klar att hämta. Jag har bara cyklat lite på min pappas racer från 70-talet innan och detta är min första riktiga cykel. Så jag har köpt kläder, skor, hjälm, cykeldator med pulsmätare och kadensmätare osv osv. Känns som det inte kan bli annat än lyckat ;)

skaparn
2005-06-03, 10:56
I sanningens namn så har jag inte fått den än. Men jag sitter spännt vid telefonen hela dagen o väntar på att de ska ringa o säga att den e klar att hämta. Jag har bara cyklat lite på min pappas racer från 70-talet innan och detta är min första riktiga cykel. Så jag har köpt kläder, skor, hjälm, cykeldator med pulsmätare och kadensmätare osv osv. Känns som det inte kan bli annat än lyckat ;)

Det enda som är dyrare än att köpa en cykelutrustning, det är att köpa en helt ny cykelutrustning på en gång. Jävlar vad man blir rädd när man inser vad klumpsumman landar på.

erkki
2005-06-07, 14:38
Uppdatering: Tre kortpass (5-6 mil) i benen senaste veckan. Har nu ökat tempot till 30-31 km/h i snitt.
Kör mina sista långpass torsdag resp söndag denna vecka. Det blir Sthlm - Trosa (11 mil) på torsdag. Ev ett kortpass fredag eller lördag och följaktigen Trosa - Sthlm Söndag.
Men jävlars vilket matintag man ligger på nu...
På tisdag nästa vecka blir det en sista genomkörare innan kolhydratladdningen tar vid. Heja mig :bow:

skaparn
2005-06-07, 17:52
Uppdatering: Tre kortpass (5-6 mil) i benen senaste veckan. Har nu ökat tempot till 30-31 km/h i snitt.
Kör mina sista långpass torsdag resp söndag denna vecka. Det blir Sthlm - Trosa (11 mil) på torsdag. Ev ett kortpass fredag eller lördag och följaktigen Trosa - Sthlm Söndag.
Men jävlars vilket matintag man ligger på nu...
På tisdag nästa vecka blir det en sista genomkörare innan kolhydratladdningen tar vid. Heja mig :bow:

Låter utmärkt det där. Jag är grymt avundsjuk, åkte själv på en dunderförkylning efter marathon i lördags och det blir en jobbig vätternrunda nästa helg.
Jag ber dessutom om ursäkt i förväg för att jag kommer att dra med mig dåligt väder till VR. Kan inte erinra mig om när jag tävlade i bra väder senast.

Jag saknar en cykelbild erkki, show us your tool!

Olsson
2005-06-08, 17:46
De låter hur bra som helst erkki.
Själv har man hunnit få ett antal mil på den nya cyklen, och jag kan avslya att den är störtskön ;)

Lycka till båda 2 på VR!

erkki
2005-06-09, 07:24
Cykeln (http://www.hagacykel.nu/SpecAllezSport.htm)
Denna badboy ska väl förhoppningsvis göra jobbet...
Tack för all feedback!
Med nybakta runekakor i tröjfickan + vitargo i flaskan bär det av till Trosa i e.m.
Wish me luck!

Mental
2005-06-09, 08:01
Cykeln (http://www.hagacykel.nu/SpecAllezSport.htm)
Denna badboy ska väl förhoppningsvis göra jobbet...
Tack för all feedback!
Med nybakta runekakor i tröjfickan + vitargo i flaskan bär det av till Trosa i e.m.
Wish me luck!


Lycla till :thumbup:

Här får du en maskot ;)
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/stad_bild/rodstjarthane.jpg

z_bumbi
2005-06-09, 08:17
Min enda erfarenhet av Vitargo är att man gör bäst i att ta med stavmixern till tävlingen alternativt blanda färdigt hemma. Jisses vad svårlösligt det där mjölet är. Visst kanske det är snabbare osv men hur snabb den än är så kompenserar den inte för tillredningsproblemen. Dessutom verkar sportdryckstillverkarna inte helt ense om det där med snabbhet eftersom Enervit blandar i fruktos i sin just för att göra den lite långsammare. Kör själv med Enervit mest av gammal vana och den funkar då för mig. De långsammare egenskaperna torde göra den lite lämpligare för uppladdningsdryck, för att svara på din fråga. Under så är nog en snabbare bättre beroende på hur långt loppet är.

Vitagons största fördel är att det kräver mindre vätska för ett snabbt upptag.
Under ett långlopp bör man väl i alla fall dricka en del så en blandning av maltodextrin och fruktos (Eller varför inte vanligt socker, druvsocker/fruktos i samma molekyl?) bör funka minst lika bra om man inte har en väldigt känslig mage.

Den största fördelen med en andel fruktos i någon form är att transporten från tarmen sker via en annan transportväg så man kan få i sig mer kolhydrater per timme, vid ett kortare race spelar det ingen roll men ska man hålla på ganska länge så kan det ha betydelse om man får några gram kolhydrater mer i sig per timme i början av loppet.

Självklart bör man inte ändra på något vad gäller sin sportdryck veckorna innan ett lopp för att inte riskera något.

Olsson
2005-06-21, 09:51
erkki: Last Activity: 09-06-2005 12:37

Logga in nu o berätta hur det gick! jag är nyfiken ;)