handdator

Visa fullständig version : Måste vassle bli isotont?

rubber_duck
2005-05-17, 15:19
Jag har enligt Grub fått veta att man ska blanda malto/vatten ca 15/85 för att få en optimerad upptagning av kolhydraterna. Finns det någon liknande formel för hur vassle ska blandas, eller är det olika produkterna emellen? Det står på förpackningen till mitt protein att man ska blanda 2dl vatten med 38g (80%)vassle. Kan detta vara en bra blandning?

lill biffen
2005-05-17, 21:03
Jag har enligt Grub fått veta att man ska blanda malto/vatten ca 15/85 för att få en optimerad upptagning av kolhydraterna. Finns det någon liknande formel för hur vassle ska blandas, eller är det olika produkterna emellen? Det står på förpackningen till mitt protein att man ska blanda 2dl vatten med 38g (80%)vassle. Kan detta vara en bra blandning?

Det blir inte bättre för att du blandar det med mer eller mindre vatten. Det blir bara olika konsistenser. Testa dig fram. Brukar ha 2 dl vatten till 30g.

Matte_Maiden
2005-05-17, 21:15
Det blir inte bättre för att du blandar det med mer eller mindre vatten. Det blir bara olika konsistenser. Testa dig fram. Brukar ha 2 dl vatten till 30g.

En isoton blanding tas väl upp snabbare?

Sverker
2005-05-17, 21:16
Isoton/hypoton/hyperton gäller bara för små molekyler som glukos och maltodextrin.
Proteiner är stora rackare och utöver inte, eller mycket lite osmotisk potensial.
Här gäller det istället att få drycken relativt tunn istället.

Matte_Maiden
2005-05-17, 21:19
Isoton/hypoton/hyperton gäller bara för små molekyler som glukos och maltodextrin.
Proteiner är stora rackare och utöver inte, eller mycket lite osmotisk potensial.
Här gäller det istället att få drycken relativt tunn istället.

Men till en viss gräns är det alltså bättre med tunnare dryck?

King Grub
2005-05-17, 21:37
Ja. Och tar man kolhydrat tillsammans så gäller ju vätskemängden för dessa.

rubber_duck
2005-05-17, 22:04
Ja. Och tar man kolhydrat tillsammans så gäller ju vätskemängden för dessa.

Vad menar du med det, att jag ska blanda protepulvret i maltoblandningen utan att öka vätskemängden eller? Förstod inte riktigt vad du menade med det där.

King Grub
2005-05-17, 22:05
Vad menar du med det, att jag ska blanda protepulvret i maltoblandningen utan att öka vätskemängden eller? Förstod inte riktigt vad du menade med det där.

Du får anpassa vätskemängder efter kolhydraterna.

Enbart protein efter träning är ju mer eller mindre bortkastat.

King Grub
2005-05-17, 22:05
Vilken lösning (%) har vassle för att bli isotont med vatten?

Du läste inte Sverkers inlägg, eller hur?